Pagina 6 van 9

Geplaatst: ma apr 11, 2005 1:21 pm
door ruud_boeklagen
het is geen link.
We gaan een orginele robot bouwen, bijvoorbeeld eentje wet een vliegwiel op een arm

Geplaatst: ma apr 11, 2005 3:28 pm
door maddox
Ruud Een arm waar een vliegwiel opzit van doorsnee kracht wat we nu zien.

Hennings opmerking van
Krak
lijkt me van toepassing.
Of anders ga je een serieuze weegschaal nodig hebben, en gekke dingen doen, zoals gaatjes door bouten boren.

Ik kan je 1 voorbeeld geven van een schijf op een arm. Vortex Inducer BNN Series 2. Het frame van die machine was gemaakt van 3mm polycarbonaat... Omdat de rest een beetje zwaar was.

Je moet me niet geloven, maar KISS(Keep It Simple Stupid) is zeker van toepassing op een eerste machine.
In een omgeving waar M8 8.8 boutkoppen uitgesmeerd worden alsof het warme boter was moeten bepaalde dingen wel iets zwaarder uitgevoerd worden.
En diskophangingen horen bij de "wat zwaarder uit te voeren" delen.

Oh wel, het is jouw machine, en alle robots zijn welkom.Maar ze moeten wel een tech check passeren.

Geplaatst: di apr 12, 2005 8:12 am
door WJ
ruud_boeklagen schreef:Maar uiteindelijk zal je veel beter ontwerp hebben, als je dat ontwerp zonder een CAD programma had gemaakt had het een heel stuk langer geduurd
Gravity 3.

Geplaatst: di apr 12, 2005 8:26 am
door maddox
WJ, ik wil niet vervelend doen, maar de KOSboxen daarin zijn op computer uitgetekend.
Al was het maar omdat ze in serie geCNC'd zijn, met hun broertjes van BillE en M.I.E.T.E.R.S.

Langs de andere kant, het wapensysteem is puur hand- en breinwerk, op zijn best enkele schetsen op een vierkantjes A4..

Geplaatst: wo apr 13, 2005 12:57 pm
door WJ
zo kunnen we wel bezig blijven he mario :)

de speedo's zijn uiterraard eerst ook uitgedacht en toen pas gebouwd.
om van de motoren of de hogedruk kleppen maar niet te spreken...

Geplaatst: do apr 14, 2005 12:45 pm
door g-lap
zo kunnen we wel bezig blijven he mario
Dat was mijn uitgangspunt :)
Als je twee jaar uittrekt voor de bouw van je robot dan kan je best lang gaan tekenen....
Als je twee weken uittrekt voor de bouw van je robot dan kan je best niet teveel gaan tekenen maar gewoon bouwen.
Zoals de geschiedenis ons leert is er geen garantie voor wat het uiteindelijke resultaat betreft. :)

Geplaatst: do apr 14, 2005 6:47 pm
door Cavecrusher
ik moet volgende week zaterdag met een werkende robot verschijnen en die heb ik nog niet, dus die 2e variant in op mijn van toepassing

Geplaatst: ma apr 18, 2005 3:24 pm
door ruud_boeklagen
effe wat vraagjes;
-Hoe hoog bouwen jullie het frame van de robot van de grond af?
-met hoeveel extra gewicht (voor bedrading enz.) moet je rekening houden als je de robot ontwerpt?

Geplaatst: ma apr 18, 2005 3:33 pm
door maddox
Tja, grondspeling.

Er 2 richtingen.

1) ,de meest gebruikte. Grondspeling zo min mogelijk. Dan geraken die vervelende flippers er niet onder

2) Maakt niet uit, als het maar genoeg is. Dan rijden we niet vast op een lucifer.

En reken maar dat alles wat je ontwerpt 10 zwaarder is. k zou zeggen werk naar een theoretisch gewicht van 85-90 kg.

Geplaatst: di apr 19, 2005 8:41 am
door ruud_boeklagen
En van welk materiaal maken jullie het pantser van jullie robots, en hoeveel gewicht komt er daar nog ongeveer voor bij?

Geplaatst: di apr 19, 2005 1:32 pm
door maddox
Pantsermateriaal hangt puur van het budget ,bouwstijl en idee af.

Basiskeuze is polycarbonaat. Prijzig ,maar het beste pantser voor het gewicht.
El cheapo is Aluminium, maar moet aardig dik zijn, dus zwaar om nog mee te spelen in de arena. Ook goedkoop, en licht is HDPE.
"Goedkoop" maar zwaar is staal en roestvrij staal.
Moeilijk verwerkbaar zwaar en beperkt in aanbod, maar top of the armourbill is Hardox, en soortgelijke slijtvaste staalsoorten. Hebben zeer goeie pantsereigenschappen, maar vergen serieus materiaal en gedegen kennis om het te kunnen verwerken.
En natuurlijk, indien je geld te verbranden hebt, kan je gaan voor Titanium. Zelfde voor en nadelen van hardox, alleen een pak lichter en duurder.

En gewicht, dat hangt van idee tot idee af. maar in Project 1 zat maar 6 kg pantser. Tough As nails heeft meer dan 40 kg pantser bij. Maar da's ook het frame en het wapen.

Geplaatst: wo apr 20, 2005 2:46 pm
door ruud_boeklagen
zou 1 mm ijzer sterk genoeg zijn?

Geplaatst: wo apr 20, 2005 3:53 pm
door Prowler
ruud_boeklagen schreef:zou 1 mm ijzer sterk genoeg zijn?
hehe :twisted:

Geplaatst: wo apr 20, 2005 3:54 pm
door Henning
voor een ant wel ja....

Maar daarmee houdt het ook op... Featherweight word al krapjes...
Voor een heavy weight kun je beter geen ijzer (behalve de speciaal legeringen) als pantser gebruiken... daar sla je door door heen...

Geplaatst: wo apr 20, 2005 4:00 pm
door maddox
:shock: :? :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Ruud, 1 mm simpel staal heeft de pantserwaarde van 0 noppes niks nada, njente noppolos oftewel, zonde van het gewicht. Zelfs voor een ant.

Voor het gewicht van 1mm staal kan je 2.7mm aluminium hebben.Ook waardeloos. Misschien dat het nieuwe flitsaluminium iets betekend dan.
1.6mm Titanium. Iets bruikbaarder, voor een feather.
5mm polycarbonaat. Houd toch al het aggresieve stof buiten.
Of 8mm HDPE.
En dan heb je een leuke basis voor pantser dat niet te duur is.

Sorry voor de smilies, da's niet mijn gewoonte. maar ik dacht dat de voorgaande posting over pantser dat wel duidelijk maakte.

2mm hoogwaardig staal is echt wel een minimum om over pantser te spreken. Dus geen dik blik van bij de gamma.