nieuw bot
Moderator: Moderators
- ruud_boeklagen
- Berichten: 409
- Lid geworden op: do feb 17, 2005 2:50 pm
nieuw bot
Ik begin samen met m'n pa aan een bot, we zijn bezig met het ontwerp van een wigbot.
We hebben al een proefbot af met 2 kleine motoren van een half pk. Nu heb ik alleen gemerkt dat als ik hard optrek de robot helemaal ondersteboven kiepert.
Gebeurt dit vaker? Wat kan ik er het beste tegen doen?
De volgende motoren zijn per stuk 1 pk. En ze zitten op een 100 kg robot.
Het huidige ontwerp van de wigbot is erg breed, en die kan niet echt veel smaller, terwijl hij heel kort is!
We hebben al een proefbot af met 2 kleine motoren van een half pk. Nu heb ik alleen gemerkt dat als ik hard optrek de robot helemaal ondersteboven kiepert.
Gebeurt dit vaker? Wat kan ik er het beste tegen doen?
De volgende motoren zijn per stuk 1 pk. En ze zitten op een 100 kg robot.
Het huidige ontwerp van de wigbot is erg breed, en die kan niet echt veel smaller, terwijl hij heel kort is!
- Zenith
- Site Admin
- Berichten: 1210
- Lid geworden op: zo jul 27, 2003 9:58 pm
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Re: nieuw bot
Probeer het gewicht (accu's etc.) zoveel mogelijk naar de voorkant in de robot te krijgen. Anders zal een wheeliebar uitkomst bieden.ruud_boeklagen schreef: Gebeurt dit vaker? Wat kan ik er het beste tegen doen?
- ruud_boeklagen
- Berichten: 409
- Lid geworden op: do feb 17, 2005 2:50 pm
De wielen in zijn gehele meer naar voor brengen is ook een optie. Of althans het zwaartepunt, zoals Zenith schrijft.
Vierwiel en voorwiel aangedreven machines hebben geen last van dit wheelie effect.Midwieler hebben er heel beperkt last van, maar voor flippers en wigbots is dit beetje genoeg om niet onder de tegenstander te geraken.
Gravity, met WJ als bestuurder loste dit wheelie probleem grotendeels op door gewoon goed te kunnen rijden.
Dantomkia had een intrekbare wheeliebar, waardoor hij het beste van de 2 werelden kon hebben. Zonder wheeliebar minder wrijving en een goeie mogelijkheid over obstakels te scheuren, met wheeliebar uitgeschoven een voorkant die de houten arenavloer afschuurde en een goeie kans wel onder de tegenstander te geraken.
P II Hex'em had dit probleem ook niet, door het lagere vermogen- slechts 1 aandrijfmotor- en het meeste van het gewicht vooraan.Toch was het aangedreven wiel echt achteraan, bijna buiten de robot.
In Bouwen hoofdstuk 7.1 sturen staat een volledige uitleg over welke wielen en waarom. Wat de voor en nadelen van de meest voorkomende systemen zijn.
Vierwiel en voorwiel aangedreven machines hebben geen last van dit wheelie effect.Midwieler hebben er heel beperkt last van, maar voor flippers en wigbots is dit beetje genoeg om niet onder de tegenstander te geraken.
Gravity, met WJ als bestuurder loste dit wheelie probleem grotendeels op door gewoon goed te kunnen rijden.
Dantomkia had een intrekbare wheeliebar, waardoor hij het beste van de 2 werelden kon hebben. Zonder wheeliebar minder wrijving en een goeie mogelijkheid over obstakels te scheuren, met wheeliebar uitgeschoven een voorkant die de houten arenavloer afschuurde en een goeie kans wel onder de tegenstander te geraken.
P II Hex'em had dit probleem ook niet, door het lagere vermogen- slechts 1 aandrijfmotor- en het meeste van het gewicht vooraan.Toch was het aangedreven wiel echt achteraan, bijna buiten de robot.
In Bouwen hoofdstuk 7.1 sturen staat een volledige uitleg over welke wielen en waarom. Wat de voor en nadelen van de meest voorkomende systemen zijn.
Beter nu creperen, dan in de wars repareren.
Ik heb ooit eens een heel simpel ontwerpje gemaakt voor een wheeliebar omdat ik er ook last van had. Het was een staafje met een wieltje eraan in een buisje met een veer erin. Maar dat kan je op allerlei manieren oplossen. Het ging erom dat ie in de lengte van de onderkant lag en dus bij optrekken niet achterover kantelde, maar als ie op de kop lag wel terug kon draaien doordat het armpje kon inveren. Nooit echt uitgewerkt omdat ik het opwippen wel grappig vond. Maar je kan het eens proberen want het is echt heel simpel en als het niet werkt ben je er toch niet veel tijd/werk aan kwijt. Als je mijn onduidelijke verhaal niet begrijpt, kan ik wel even een tekening sturen.
- ruud_boeklagen
- Berichten: 409
- Lid geworden op: do feb 17, 2005 2:50 pm
Vergis je niet; een vliegwiel is niet makkelijk, zelfs moeilijk om het goed, betrouwbaar en veilig te doen.
Let goed op de FRA bouwregels betreffende zulke wapens.
Er zijn vrijwel geen arena's bestand tegen vliegwielwapens dus zul je die vrijwel nooit mogen gebruiken. En niet alle tegenstanders willen zich meer dan 1 keer per jaar door een schijf laten slachten.
Dit is geen advies om het niet te doen, maar denk er wel goed over na.
Marien
Let goed op de FRA bouwregels betreffende zulke wapens.
Er zijn vrijwel geen arena's bestand tegen vliegwielwapens dus zul je die vrijwel nooit mogen gebruiken. En niet alle tegenstanders willen zich meer dan 1 keer per jaar door een schijf laten slachten.
Dit is geen advies om het niet te doen, maar denk er wel goed over na.
Marien
- ruud_boeklagen
- Berichten: 409
- Lid geworden op: do feb 17, 2005 2:50 pm
- ruud_boeklagen
- Berichten: 409
- Lid geworden op: do feb 17, 2005 2:50 pm
DE SITE IS KLAAR!!!!
http://www.cadcollege.net/ruud
http://www.cadcollege.net/ruud
- Cavecrusher
- Berichten: 1497
- Lid geworden op: ma sep 01, 2003 5:35 pm
- Locatie: Tilburg
Ruud, over de site:
- in 'Het Team': hoofdbouwers, niet hood...
- een email adres zou fijn zijn.
- bij 1280x1024 gebruik je misschien 1/6 van het scherm.
- de javascript om je sponsor logo op de juiste plek te krijgen werkt niet onder FireFox.
- je menu heeft flash nodig, ehhh, flash /kan/ nuttig zijn, maar voor je menu?
Goed, ik ben een zeur
Maar mag ik wel gegevens over team, robot ed voor de DRG database?
- in 'Het Team': hoofdbouwers, niet hood...
- een email adres zou fijn zijn.
- bij 1280x1024 gebruik je misschien 1/6 van het scherm.
- de javascript om je sponsor logo op de juiste plek te krijgen werkt niet onder FireFox.
- je menu heeft flash nodig, ehhh, flash /kan/ nuttig zijn, maar voor je menu?
Goed, ik ben een zeur
Maar mag ik wel gegevens over team, robot ed voor de DRG database?
DRG Webmaster