nieuw bot

Heb je een goed idee of ben je net met bouwen gestart? Laat het ons zien!

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
ruud_boeklagen
Berichten: 409
Lid geworden op: do feb 17, 2005 2:50 pm

nieuw bot

Bericht door ruud_boeklagen »

Ik begin samen met m'n pa aan een bot, we zijn bezig met het ontwerp van een wigbot.
We hebben al een proefbot af met 2 kleine motoren van een half pk. Nu heb ik alleen gemerkt dat als ik hard optrek de robot helemaal ondersteboven kiepert.

Gebeurt dit vaker? Wat kan ik er het beste tegen doen?

De volgende motoren zijn per stuk 1 pk. En ze zitten op een 100 kg robot.
Het huidige ontwerp van de wigbot is erg breed, en die kan niet echt veel smaller, terwijl hij heel kort is!
Gebruikersavatar
Zenith
Site Admin
Berichten: 1210
Lid geworden op: zo jul 27, 2003 9:58 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: nieuw bot

Bericht door Zenith »

ruud_boeklagen schreef: Gebeurt dit vaker? Wat kan ik er het beste tegen doen?
Probeer het gewicht (accu's etc.) zoveel mogelijk naar de voorkant in de robot te krijgen. Anders zal een wheeliebar uitkomst bieden.
Gebruikersavatar
ruud_boeklagen
Berichten: 409
Lid geworden op: do feb 17, 2005 2:50 pm

Bericht door ruud_boeklagen »

wat is een wheelie bar?
Gebruikersavatar
maddox
Berichten: 3631
Lid geworden op: do aug 14, 2003 11:06 pm
Locatie: Vilvoorde
Contacteer:

Bericht door maddox »

De wielen in zijn gehele meer naar voor brengen is ook een optie. Of althans het zwaartepunt, zoals Zenith schrijft.

Vierwiel en voorwiel aangedreven machines hebben geen last van dit wheelie effect.Midwieler hebben er heel beperkt last van, maar voor flippers en wigbots is dit beetje genoeg om niet onder de tegenstander te geraken.

Gravity, met WJ als bestuurder loste dit wheelie probleem grotendeels op door gewoon goed te kunnen rijden.

Dantomkia had een intrekbare wheeliebar, waardoor hij het beste van de 2 werelden kon hebben. Zonder wheeliebar minder wrijving en een goeie mogelijkheid over obstakels te scheuren, met wheeliebar uitgeschoven een voorkant die de houten arenavloer afschuurde en een goeie kans wel onder de tegenstander te geraken.

P II Hex'em had dit probleem ook niet, door het lagere vermogen- slechts 1 aandrijfmotor- en het meeste van het gewicht vooraan.Toch was het aangedreven wiel echt achteraan, bijna buiten de robot.

In Bouwen hoofdstuk 7.1 sturen staat een volledige uitleg over welke wielen en waarom. Wat de voor en nadelen van de meest voorkomende systemen zijn.
Beter nu creperen, dan in de wars repareren.
Gebruikersavatar
Babeth
Berichten: 3345
Lid geworden op: za aug 16, 2003 1:43 pm
Locatie: Vilvoorde (B)
Contacteer:

Bericht door Babeth »

En een wheelie bar is dus een uitsteeksel dat voorkomt dat je machine omkiept bij het verplaatsen ervan. Het houdt je machine gewoon tegen.
[color=indigo]I think, therefore I'm dangerous.[/color]

http://thehouseofchaos.wordpress.com/
team ODT
Berichten: 312
Lid geworden op: di sep 09, 2003 9:35 am
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door team ODT »

Ik heb ooit eens een heel simpel ontwerpje gemaakt voor een wheeliebar omdat ik er ook last van had. Het was een staafje met een wieltje eraan in een buisje met een veer erin. Maar dat kan je op allerlei manieren oplossen. Het ging erom dat ie in de lengte van de onderkant lag en dus bij optrekken niet achterover kantelde, maar als ie op de kop lag wel terug kon draaien doordat het armpje kon inveren. Nooit echt uitgewerkt omdat ik het opwippen wel grappig vond. Maar je kan het eens proberen want het is echt heel simpel en als het niet werkt ben je er toch niet veel tijd/werk aan kwijt. Als je mijn onduidelijke verhaal niet begrijpt, kan ik wel even een tekening sturen.
Gebruikersavatar
ruud_boeklagen
Berichten: 409
Lid geworden op: do feb 17, 2005 2:50 pm

Bericht door ruud_boeklagen »

Klinkt wel leuk.
Maar nu zijn we weer een hele andere kant in geslagen, we gaan een bot maken met een vliegwiel voorop. Lijkt me makkelijker om te maken en volgens mij ook nog effectiever. :)
Gebruikersavatar
MJM
Moderator
Berichten: 3071
Lid geworden op: di jul 29, 2003 8:43 am
Locatie: Rijnmond

Bericht door MJM »

Vergis je niet; een vliegwiel is niet makkelijk, zelfs moeilijk om het goed, betrouwbaar en veilig te doen.
Let goed op de FRA bouwregels betreffende zulke wapens.
Er zijn vrijwel geen arena's bestand tegen vliegwielwapens dus zul je die vrijwel nooit mogen gebruiken. En niet alle tegenstanders willen zich meer dan 1 keer per jaar door een schijf laten slachten.
Dit is geen advies om het niet te doen, maar denk er wel goed over na.

Marien
Gebruikersavatar
ruud_boeklagen
Berichten: 409
Lid geworden op: do feb 17, 2005 2:50 pm

Bericht door ruud_boeklagen »

We hopen de robot een 50 kg bot te maken. Kan dat dan ook niet, we hebben een kleine motortje (75W) voor de bot. Het zou wel balen zijn als we niet met alle wedstrijden mee kunnen doen. :(
Gebruikersavatar
ruud_boeklagen
Berichten: 409
Lid geworden op: do feb 17, 2005 2:50 pm

Bericht door ruud_boeklagen »

DE SITE IS KLAAR!!!!
http://www.cadcollege.net/ruud
Gebruikersavatar
inventor
Berichten: 2575
Lid geworden op: ma aug 04, 2003 6:58 am
Locatie: Numansdorp

Bericht door inventor »

Woow, zou je met die roboteq controller niet voor andere motoren gaan, wat krachtigere? Want 150watt is niet veel.
True science is not measured by its successes, but by its ability to learn gracefully from its failures.
Gebruikersavatar
Cavecrusher
Berichten: 1497
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 5:35 pm
Locatie: Tilburg

Bericht door Cavecrusher »

idd, heb wel gehoort van te grote motoren op te zwakke speedo's, maar nog niet van rolstoelers op een roboteq
Gebruikersavatar
NaN
Berichten: 131
Lid geworden op: zo feb 08, 2004 2:33 pm
Locatie: Dordrecht

Bericht door NaN »

Ruud, over de site:
- in 'Het Team': hoofdbouwers, niet hood...
- een email adres zou fijn zijn.
- bij 1280x1024 gebruik je misschien 1/6 van het scherm.
- de javascript om je sponsor logo op de juiste plek te krijgen werkt niet onder FireFox.
- je menu heeft flash nodig, ehhh, flash /kan/ nuttig zijn, maar voor je menu?
Goed, ik ben een zeur :?

Maar mag ik wel gegevens over team, robot ed voor de DRG database?
DRG Webmaster
Gebruikersavatar
Bugs
Site Admin
Berichten: 5433718
Lid geworden op: zo jul 27, 2003 9:13 pm
Locatie: Delft
Contacteer:

Bericht door Bugs »

Wat maakt het nou uit dat hij een roboteq op een paar rolstoelers heeft? Het rijd, hij kan er een beetje mee oefenen. Er zijn wel meer mensen met rolstoelers op keesjes begonnen.. sommige roboteers gaan daar ook weer naar terug :)
Gebruikersavatar
Babeth
Berichten: 3345
Lid geworden op: za aug 16, 2003 1:43 pm
Locatie: Vilvoorde (B)
Contacteer:

Bericht door Babeth »

Het is wel een mooie strakke webstek. Ga je ook nog je tekeningen voor je nieuwe robot erop zetten ?
[color=indigo]I think, therefore I'm dangerous.[/color]

http://thehouseofchaos.wordpress.com/