- PWS || Maju -

Heb je een goed idee of ben je net met bouwen gestart? Laat het ons zien!

Moderator: Moderators

mauritzzkabel
Berichten: 42
Lid geworden op: di dec 11, 2007 10:08 pm

Bericht door mauritzzkabel »

klinkt vrij ingewikkeld :shock:
Als iemand tijd overheeft en tegen een zacht prijsje dit kan doen :mrgreen: , want het klinkt vrij ingewikkeld (A) Of als iemand een andere oplossing weet
mauritzzkabel
Berichten: 42
Lid geworden op: di dec 11, 2007 10:08 pm

Bericht door mauritzzkabel »

maddox? Volgens Carlijn had jij veel verstand van pneumatiek, zou jij ons uit kunnen leggen, hoe een een simpel, goedkoop, pneumatisch systeem kunt maken. Het is ter demonstratie, hoeft geen robot te flippen, mag wel :lol: ! Als het maar simpel en goedkoop is :wink:
Kun je daarbij ook uitleggen hoe je dit met servo's kunt aansluiten?
Andere mensen mogen natuurlijk ook antwoorden :D

Maurits
Benjamin
Berichten: 294
Lid geworden op: do mei 24, 2007 8:15 pm

Bericht door Benjamin »

nou die in real robots wordt uitgelegt vind ik wel het goedkoopst :D en niet zo heel moeilijk te maken :roll: hij heeft niet veel kracht maar wel genoeg :wink:
mauritzzkabel
Berichten: 42
Lid geworden op: di dec 11, 2007 10:08 pm

Bericht door mauritzzkabel »

Carlijn heeft me gewezen op de pneumatische systemen van festo.
Marktplaats, artikelen: 142734041
143278512

Laat me weten wat jullie ervan vinden! Is de prijs goed? Is het makkelijk aan te sluiten? Zijn er nog andere mogelijkheden?

Maurits
Gebruikersavatar
maddox
Berichten: 3631
Lid geworden op: do aug 14, 2003 11:06 pm
Locatie: Vilvoorde
Contacteer:

Bericht door maddox »

Pneumatica is een beetje mijn specialiteit.

Die ombouw van de 1 kg brandblusser is geen probleem.

Maar wat heb je al? Wat wil je uiteindelijk bereiken? En is er een budget?

Ik doe deze dingen niet voor de winst, maar in het verleden heb ik al te veel verlies gemaakt.

In alle geval Mauritz, ik heb je aan mijn MSN toegevoegd. Gewoon effe gebruiken, wie weet heb ik geen cadeaus liggen.
Beter nu creperen, dan in de wars repareren.
mauritzzkabel
Berichten: 42
Lid geworden op: di dec 11, 2007 10:08 pm

Bericht door mauritzzkabel »

Elke leerling moet in zijn laatste jaar van het VWO (in een tweetal) een groot werkstuk maken. Ipv een groot suf verslag te maken, maken wij een battlebot. VEEEEEEl leuker natuurlijk! 23 maart hebben we op school een profielwerkstukmiddag, dan moet iedereen laten zien wat hij of zij gemaakt heeft. In het begin hadden we grootse plannen, om mee te doen aan wedstrijden e.d, maar we zijn er achter gekomen dat alles veel meer tijd en geld kost dan dat wij in eerste instantie hadden verwacht.
We hebben dus tot 23 maart, om een pneumatisch systeem te maken. maar vanwege de voorjaarsvakatie, en aankomende SE-week, komt dat neer op misschien 2 weekenden. Veel tijd is dat niet.
We krijgen niks van school, dus alles wordt uit eigen zak betaald. We dachten eerst aan 75pp, maar hebben in het totaal nu 200 euro uitgegeven. Ik heb het al meerdere keren gezegd, maar deze robot wordt een proefversie, waarop misschien later, als we meer geld en tijd hebben een "echte" robot gaan maken. Deze robot HOEFT geen robot te flippen, MAG wel! Het is dus meer voor de show.
In de tijdschriften van Realrobot's, hebben ze een pneumatisch systeem mbv fietspompjes en petflessen. Opzicht goed te doen, zoals ook Benjamin verteld.
Carlijn had me gewezen op de pneumatische systemen van festo. Via marktplaats heb ik geboden op een festo cilinder en een set met slangetjes, ringetjes e.d (zie post hieronder)
Gebruikersavatar
leo-rcc
Site Admin
Berichten: 5882
Lid geworden op: do aug 21, 2003 9:55 pm
Locatie: Hoogvliet-Rotterdam
Contacteer:

Bericht door leo-rcc »

Het cilindertje is wel erg klein, als je flipperarm al iets te zwaar is krijgt hij die al niet meer open.
Mvg,
Leo van Miert
Team RCC website.
Gentlemen, no fighting please. This is, after all, a council of war.
mauritzzkabel
Berichten: 42
Lid geworden op: di dec 11, 2007 10:08 pm

Bericht door mauritzzkabel »

jeroen? Volgens leo kon je me wel vertellen, wat van soort legering hardox is. IJzer + koolstof +?? Wat is het koolstofgehalte? en wat voor een effect heeft dit op de bewerkbaarheid?
Gebruikersavatar
Carlijn
Berichten: 1575
Lid geworden op: di jul 29, 2003 12:16 pm
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door Carlijn »

Google anders ff een keer op Hardox, eerste site die ik tegenkwam: http://www.hardox.com compleet met datasheets, info over bewerking etc.
Samenstelling moet ook wel te vinden zijn.
Team EFWAH: Everything Fits With A Hammer
www.EFWAH.nl
mauritzzkabel
Berichten: 42
Lid geworden op: di dec 11, 2007 10:08 pm

Bericht door mauritzzkabel »

ik zal daar ff kijken :wink:

EN IK HEB DE TWEEDEHANDS-SNELHEIDSREGELAARS van inventor binnen!!!!!!!!!! :D :D
kos
Berichten: 1913
Lid geworden op: za aug 02, 2003 4:32 pm

Bericht door kos »

Alles over Hardox staat op die website. Als je nog vragen hebt, dan laat het mij (Jeroen) maar weten.
Technically speaking, Whiskey is a solution.
stef
Berichten: 1058
Lid geworden op: zo dec 04, 2005 2:09 pm
Locatie: aalsmeer, nederland
Contacteer:

Bericht door stef »

mauritzzkabel schreef:ach, wij zien het ook meer als een testopstelling. Misschien dat we later nog een "echte" gaan maken.
Stef, die van jou ziet er goed uit :wink: Is hij helemaal af? Zoja, hoe heb jij de flipper gemaakt? Wat voor een schanier voor de flipper heb je gebruikt? Is het een alluminium plaat? Zoja, hoe heb je hem gebogen? Werkt jou luchtdruksysteem? Zoja, gebruikt jij dan ook gewone petflessen die je onder druk zet? Of cilinders? Wat voor soort slangen? En wat voor en soort verbindingstukjes?
Ook zo'n robot hebben gemaakt, schroom niet te antwoorden!!

Maurits
dat ding leeft al lang niet meer :P

er zat een fiets pompje in als cillinder nou dat werkt dus echt niet. alleen als je rol duck tape de lucht in wil slingeren.
ik had in de zijkante van die robot waar je op de foto hout ziet aan elke kant 3 flesjes van een halfe liter gestopt. dat was mijn lucht vooraat. de klep had ik zelf gemaatk van een knik in een slang met een motor aan het eine van die motor zat een armpje. daar mee kon in de knik er uit halen :D

zal wel kijken of ik nog meer foto's kan vinden :P maar als je voor een goede fliper bot gaat zou ik wel een gewone cilinder kopen.
we hadden die fiets pomp eens op de compressor aan gesloten (10bar) hele ding schoot uit elkaar :P


stef
mauritzzkabel
Berichten: 42
Lid geworden op: di dec 11, 2007 10:08 pm

Bericht door mauritzzkabel »

Zoals ook te lezen was bij nieuwe robot's proberen we een pneumatisch systeempje te maken. Iedereen die een idee heeft hoe je een simpel pneumatisch systeem kunt maken. Post it! Het is een proefversie, dus de flipper hoeft maar een baksteen weg te flippen.

Als je uitgetekende tekeningen hebt, stuur het!!!

kosten: zo laag mogelijk
mauritzzkabel
Berichten: 42
Lid geworden op: di dec 11, 2007 10:08 pm

Bericht door mauritzzkabel »

:D YEAY!!!! :D :D

Vrijdag hadden we nog wat probleempjes met het aansluiten van de snelheidsregelaars. De eerste test mislukte.. Later die avond bleek dat we de stekkertjes van de snelheidsregerlaar verkeerd in de ontvanger hadden gestoken. :shock: Na ze goed te hebben aangesloten werkte hij wel.
Zaterdag hebben we alles netjes aangesloten waren we klaar voor test 3, "echt" rijden. En hij doet het :P We hebben een bestuurbare robot!! :wink:
We hebben het nu zo ingesteld, dat beide palletjes naar voren, beide motoren vool vooruit. Een naar voren, een bocht. Een naar voren, andere naar achter, scherpe bocht.
Alleen, een van de ruitewissermotoren draait veel sneller dan de andere, dus robot kan nog niet echt recht rijden (A). Maar daarvoor hebben we ringen in de motoren geplaats. Dus nu daarmee prutsen, zodat ze min op meer gelijk lopen, en dan de rest trimmen met de zenderset.
Ook horen we vaak een piep, als we de palletjes iets naar voren doen, we kunnen nu alleen volle snelheid rijden. Waaraan ligt dit?

Foto's volgen nog wel ;)

Maurits
Gebruikersavatar
leo-rcc
Site Admin
Berichten: 5882
Lid geworden op: do aug 21, 2003 9:55 pm
Locatie: Hoogvliet-Rotterdam
Contacteer:

Bericht door leo-rcc »

die piepjes zijn normaal voor die regelaars, dat betekent dat hij al wel vermogen naar de motoren levert maar nog niet voldoende om het wiel te laten draaien.
Mvg,
Leo van Miert
Team RCC website.
Gentlemen, no fighting please. This is, after all, a council of war.