Robot vechten in Frankrijk

Het DRG promoteam komt naar je toe!

Moderator: Moderators

User avatar
MJM
Moderator
Posts: 3069
Joined: Tue Jul 29, 2003 8:43 am
Location: Rijnmond

Re: Robot vechten in Frankrijk

Post by MJM » Sun Mar 15, 2020 12:00 pm

Dit evenement is inmiddels afgelast.
Ik kan me voorstellen dat het leuk is om die deelnemers uit te nodigen voor Gameday of INDI RG?
Marien
Roboteer
Scraptosaur, Midnight Oil, Lt Lee, Mecha Knights, Rockey, Race Robots, Linefollowers.

User avatar
MJM
Moderator
Posts: 3069
Joined: Tue Jul 29, 2003 8:43 am
Location: Rijnmond

Re: Robot vechten in Frankrijk

Post by MJM » Mon Mar 07, 2022 8:38 am

Dit jaar gaat het wel door, en wij zijn er bij:
https://www.makerfight.fr/blog/makerfight/makerfight-passe-a-linternational-1398/?fbclid=IwAR31hsRMC8qPdla-78Ag8FHNLfjiwDfdH7mw_UqL7qQtMmiguqijc7IBzh4
Marien
Roboteer
Scraptosaur, Midnight Oil, Lt Lee, Mecha Knights, Rockey, Race Robots, Linefollowers.

User avatar
MJM
Moderator
Posts: 3069
Joined: Tue Jul 29, 2003 8:43 am
Location: Rijnmond

Re: Robot vechten in Frankrijk

Post by MJM » Mon Mar 21, 2022 9:06 pm

Een kort verslag/logboek vanuit mijn perspectief:

Judas Kiss en The Other Twin vormden tijdens Makerfight 2022 een gelegenheids duo. Samen zouden we met deze feather en raptor in ieder geval binnen de gewichtslimiet van 20kg vallen. Deze limiet is ooit eens door de Fransen bedacht omdat ze met robots a la Battlebots wilden spelen, maar niet hadden bedacht bestaande regels te gebruiken.

Het heeft er inmiddels alle schijn van dat Makerfight in de toekomst de featherweight klasse gaat gebruiken maar nu zaten we dus met tegenstanders van bijna 20kg. Gelukkig werd iedereen wel nauwkeurig gewogen.

Dag 1 werden poulewedstrijden gespeeld, dag 2 was voor de finales volgens enkel-eliminatie schema.
Elke wedstrijd bestaat uit maximaal 3 manches van elk maximaal 90 seconden (best of 2). Na elke mache werd een winnaar aangewezen door een willekeurige kinderjury. Zo kon je een wedstrijd winnen met 2-0 of 1-0 (bij knock-out) of verliezen met 0-1 (knock-out), 0-2 (gewoonlijk) of 1-2 (spannend duel).
De arena heeft een stalen vloer welke voor iedereen een uitdaging was wegens gebrek aan grip. In 2 overliggende hoeken waren arena hazards in de vorm van een vallende hamer en een omhoog priemende pen, beide bediend door fanatieke kinderen.

Onze duels in poule A:
Shark V2
Optimistisch begin tegen een doos met een schijf. Welliswaar versie 2, maar toch niet zo verfijnd. TOT probeerde te duwen, maar haalde niets uit tegen 20kg. De schijf was te hoog om me te raken dus de eerste 10 seconden zag het er okay uit. Na een rijdersfout reed ik zo maar achteruit tegen de schijf aan en vloog bijna tot aan het dak. Na de landing was er niet voldoende aandrijving meer. Toen ook Judas geraakt werd en 1 aandrijving brak, was het over.
Resultaat: 0-1
Hierna heeft Judas altijd met 1 aandrijving en een steunschroef gespeeld, wat nog best aardig ging en af entoe rake klappen opleverden. Hier verloor The Other Twin de eersten van vele pinions. Het wisselen ervan, eerst door er nieuwe op te schroeven, later door originele versies ter plekke te persen, duurde eerst anderhalf uur maar werd steeds efficienter in een kleine 20 minuten mogelijk. Oefening baart kunst en met veel dank aan Mario e.a.

Caliban
Caliban was niet inzetbaar, dus gewonnen wegens afwezigheid.
Resultaat: 2-0

Le moniteur de vol
Kan ik me niet meer herinneren. Misschien kunnen Niels of videos mijn geheugen opfrissen. Zeker weer wissel van pinion(s) nodig.
Resultaat: 2-0

The batmobile
Kan ik me niet meer herinneren. Misschien kunnen Niels of videos mijn geheugen opfrissen. Zeker weer wissel van pinion(s) nodig.
Resultaat: 2-0

Blobbot
Een groot stalen frame met roze tent en ballonen, gevuld met confetti. Hoewel wij hem alle kanten opduwden en meerdere ballonnen kapot sloegen besloot de kinderjury dat de tent de overwinning verdiende.
Resultaat: 0-2

Toch wel tot mijn verbazing werden we 2e in de poule en dus door naar de finales. Ik moest er wel een nachtje over denken of ik daar wel zin in had, want de motivatie was door vermoeidheid en schade flink naar de achtergrond verdrongen.

Op dag 2 is er, mede na opbouwende kritiek van Roboteers, een driekoppige, volwassen jury aangewezen. Deze moesten nog een beetje begeleiding krijgen in de termen Damage, Aggression en Control, maar de uitslagen waren iets consequenter.

1/8 finale Karibou
Dit is een wig van een ervaren bouwer van robots voor allerlei competities, zoals lijnvolgers en robocup. Toevallig is deze ook maar 6kg, dus beter voor ons te bestrijden. Afgezien van het ontbreken van de removable link zou hij zo als raptor bij DRG evenementen mee kunnen doen.
Het gevecht was leuk met over en weer duwen naar wand en arena hazards, afgewisseld met een paar bijlslagen. Wij hadden redelijk de overhand.
Resultaat: 2-0

1/4 finale Minimortis
Minimortis is gebouwd door een Robot Wars veteraan (series 1-4) en voorzien van een bijl volgens Mortis-recept. Dit systeem maakte snelle slagenseries mogelijk. Het was zaak uit de buurt van de bijl te blijven (duh) en van de zijkant controle te krijgen. Het tweede lukte beter dan het eerste waardoor een gelijkopgaande strijd vor ToT resulteerde in gebogen assen, kapotte wielen en koppeling. Gelukkig raakte hij niet door het deksel en bleef de LiPo veilig. Wat mij betreft ons leukste gevecht.
Resultaat: 1-2

Kleine finale Fraise de Bois
Voorop een schijfachtig wapen met een set draaiende kettingen. Achterop een een soort van stabilisatie-plaat. Wij waren sneller, dus konden het wapen op tijd opvangen op de scoop. Hij kon een beetje rondgeschoven worden maar ging ten onder aan eigen onbetrouwbaarheid. Waarschijnlijk losse bedrading.
Resultaat: 2-0

Eindresultaat: 3e plaats, mooie trofee, Franse robotbouwboeken, een soldeerstation en een nieuwe ervaring rijker.

Alle uitslagen voorlopig te zien op:
https://docs.google.com/spreadsheets/u/0/d/1_KtfXJ4v3gpEfRF0NHtyiWR5ONi1gNG4/htmlview#
Marien
Roboteer
Scraptosaur, Midnight Oil, Lt Lee, Mecha Knights, Rockey, Race Robots, Linefollowers.

kalme nelis
Posts: 1708
Joined: Mon Jul 28, 2003 8:37 pm
Location: wormer
Contact:

Re: Robot vechten in Frankrijk

Post by kalme nelis » Tue Mar 22, 2022 3:00 am

Shark V2
Vierkant blok met een schijf, volledig gebouwd tot die 20kg en naar wat we later leerde de een vaste machine voor de top 3 (3e plaats in 2018, 2e plaats in 2019) Met Judas meermaals de directe confrontatie opgezocht, wig op de schijf gezet in een poging hem bezig te houden en TOT de kans te geven via de zijkanten aan te vallen. Het kostte me enkel wat verf in die eerste seconden van die confrontatie totdat hij mijn zijkant vond en dwars door de wielen het puntje van mijn as. De rechterwielen sprongen door de arena en na een paar buitelingen was ik aangewezen op crabwalking.
TOT was ondertussen ook een stuk minder mobiel te noemen en in een uiterste poging om het ietwat gelijk te trekken heb ik de bijl op zijn schijf gericht. De tandriem spatte mooit uiteen maar de schijf draaide vrolijk verder.
Vanwege de hoge schade zagen we af van een 2e manche.
Resultaat: 0-2

Caliban
Caliban was niet inzetbaar, dus gewonnen wegens afwezigheid.
Resultaat: 2-0

Le moniteur de vol
Een ruitvormige machine, waar orgineel misschien een reciprozaag op bedoelt was wellicht? Er zat in iedergeval een stukje voorop dat daar de schijn van had. Leek niet veel zwaarder dan een 11kg te wegen in ieder geval. Na wat duwen door TOT en een paar gelukkige slagen van Judas terwijl ik probeerde handig te geraken met het crabwalken kregen we beide manches teogewezen.
Resultaat: 2-0

The batmobile
Houten machine met een aluminium blok/bar spinner op een veels te dun asje. Batmobile was na hun eerste gevecht al dusdanig intern kapot dat we deze partij bij verstek al zouden winnen. Tijdens het gevechtsblok bleken ze weer wat leven gevonden te hebben en mochten we alsnog aantreden.
het duurde in ieder geval niet lang voor ze weer stil stonden na minimaal contact tussen TOT en Batmobile. IK geloof dat Judas niet eens in de buurt is geraakt ondanks dat het crabwalken me steeds beter af ging.
Resultaat: 2-0

Blobbot
Een groot stalen frame met roze tent en ballonen, gevuld met confetti. Hoewel wij hem alle kanten opduwden en meerdere ballonnen kapot sloegen besloot de kinderjury dat de tent de overwinning verdiende. (niets aan toe te voegen anders dat Marien en ik hier zeer vreemd van op keken)
Resultaat: 0-2

1/8 finale Karibou
Het crabwalken kwam nu echt goed uit de voeten en ik wist Judas continue naar de strijd te sturen. Karibou besloot eerst voor de wielloze Judas te gaan en bekocht dit met de eerste twee bijlslagen en paste zich toen aan door zich puur op TOT te wenden en het strijdtoneel te blijven verplaatsen wanneer judas kwam aanschuivelen. In die twee rondes tijd toch een 6 keer de bijl succesvol weten te gebruiken.
Resultaat: 2-0

1/4 finale Minimortis
Minimortis is gebouwd door een Robot Wars veteraan (series 1-4) en voorzien van een bijl volgens Mortis-recept. Dit systeem maakte snelle slagenseries mogelijk. Het was zaak uit de buurt van de bijl te blijven (duh) en van de zijkant controle te krijgen. Het tweede lukte beter dan het eerste waardoor een gelijkopgaande strijd vor ToT resulteerde in gebogen assen, kapotte wielen en koppeling. Gelukkig raakte hij niet door het deksel en bleef de LiPo veilig. Wat mij betreft ons leukste gevecht. (niets aan toe te voegen anders dat ik nu een BotBitz brushless regeleaar kan afschrijven doordat de spike een opening vond. Tevens maakte de barrage van Mortis de arena vloer erg pokdalig wat het crabwalken niet ten goede kwam)
Resultaat: 1-2

Kleine finale Fraise de Bois
Een enkele klap kunnen uitdelen maar verder niet veel kunnen helpen. Net zoals de eerdere overwinningen was TOT ruimschoots de beslissende factor te noemen
Resultaat: 2-0

Al met al een leuke, verwarrende en ervaringsrijk weekend geworden.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Ahrefs [Bot] and 8 guests