PUR gieten voor wielen

Het forum voor alle technische vragen en antwoorden

Moderator: Moderators

Post Reply
User avatar
Mischa
Posts: 1514
Joined: Fri Aug 08, 2003 8:12 pm
Location: Noord Holland

Re: stefs knutsel topic

Post by Mischa » Wed Mar 23, 2016 5:22 pm

Zeg, dat gieten van dat rubber voor de bandjes, kan je mij daar eens iets meer over vertellen. Is dat iets dat ik ook zou kunnen? Ik ben hier wel bekend met twee componenten ciliconenrubber, maar dat is vrij zacht.
Hoe dan?

stef
Posts: 1058
Joined: Sun Dec 04, 2005 2:09 pm
Location: aalsmeer, nederland
Contact:

Re: stefs knutsel topic

Post by stef » Wed Mar 23, 2016 5:55 pm

Ik ga toch nog twee reserve wielen maken, zal wel klein verslagje met foto's van maken.

Stef

User avatar
Mischa
Posts: 1514
Joined: Fri Aug 08, 2003 8:12 pm
Location: Noord Holland

Re: stefs knutsel topic

Post by Mischa » Thu Mar 24, 2016 8:37 am

Dat zou mooi zijn! Dank je!
Hoe dan?

User avatar
MJM
Moderator
Posts: 3069
Joined: Tue Jul 29, 2003 8:43 am
Location: Rijnmond

Re: stefs knutsel topic

Post by MJM » Thu Mar 24, 2016 7:04 pm

Inderdaad. Reiner en ik zijn ook erg benieuwd.
Marien
Roboteer
Scraptosaur, Midnight Oil, Lt Lee, Mecha Knights, Rockey, Race Robots, Linefollowers.

stef
Posts: 1058
Joined: Sun Dec 04, 2005 2:09 pm
Location: aalsmeer, nederland
Contact:

Re: stefs knutsel topic

Post by stef » Thu Mar 24, 2016 8:04 pm

Daar is ie dan:

Mijn hubjes zijn gemaakt van pom waar het polyurethaan niet echt bepaalt aan hecht. Het is daarom belangrijk dat de hub zo ontworpen is dat het bandje straks er niet van af kan lopen of rond kan draaien om de hub. Zo als te zien is hebben de hubjes allerlei sleufjes en randjes om dit te voorkomen.
Het giet mal is zo gemaakt dat de onderkant los van de ring is, zo dat je straks met uit persen twee kanten op zou kunnen. Het hubje zit met een aluminium as gecentreerd op de bodem en word met een boutje tegen de bodem aangedrukt zodat het rubber niet onder het wieltje zou kunnen kruipen.

De eerste stap is het aanbrengen van het lossing middel. Dit doe ik ruimschoots het is echter wel heel belangrijk dat je wacht tot het goed uitgehard is voor je het rubber gaat gieten. Heb wel eens vaker niet lang genoeg gewacht maar dan mengt het met het rubber. En hard het rubber niet volledig uit en zal je wiel altijd een beetje plakkerig blijven.

Ik gebruikt papieren bekertjes om het rubber in te mengen. Je kan het bekertje mooi plat knijpen zo dat je een mooi giet mondje krijgt.
Als eerste voeg ik een klein beetje kleurstof toe op de foto heb ik wat te veel gedaan. Met minder krijg je het zelfde effect.
Vervolgens giet je het eerste component in de beker. De ene is wat dikker dan de andere deze doe ik altijd als eerste, omdat die gene die dunner is makkelijker te doceren is.
In het cad model kan ik zien hoeveel het rubber totaal gaat wegen hierdoor weet ik hoeveel ik aan moet maken.
Meng verhouding is 1:1 in mijn geval gaat er ongeveer 120 gram in een bandje.
Na het toevoegen van eerste component kan de tweede er bij. Door eerst de weegschaal weer te nullen kan je zeer nauwkeurig de zelfde hoeveelheid toevoegen. Mijn ervaring is dat als de verhouding niet juist is zeker bij kleine hoeveelheden je wieltjes niet volledig uitharden.

Vervolgens kan je gaan roeren. Ik probeer dit altijd wel voorzichtig te doen zo dat er niet te veel luchtbellen in komen. Hoelang je precies moet roeren geen idee. Ik heb zelf altijd zo iets als de kleur eenmaal helemaal egaal is en dan nog even wat langer roeren dat ie wel goed is.

Daarna kan de rubber het gietmal in. Zo als ik al zij door het bekertje samen te knijpen krijg je een mooi smal giet mondje. Ik probeer het bekertje op de zelfde plek te houden en het malletje rondjes te laten draaien zo dat geleidelijk het rubber overal komt.
Het is niet erg als het hier en daar iets naast zit, omdat het niet echt hecht kan je het er zo weer afpulken. En dan nu wachten tot ie hard is.
Na een uur of 3 a 4 zou ie wel uit het malletje kunnen maar ik zelf wacht tegenwoordig gewoon uur of 12 dan is ie gewoon volledig hard en kan je hem uit de ring persen.

Gebruikte rubber:
http://www.polyservice.nl/PU-Rubber-PS- ... 16524.html
lossing middel:
http://www.polyservice.nl/Lossing-B-fil ... 16289.html
kleur middel (als het goed is, is het deze):
http://www.polyservice.nl/Colorex-pigme ... 16268.html

Hoop dat het zo een beetje duidelijk is.

stef

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

User avatar
Jeroen
Posts: 2960
Joined: Sat Aug 16, 2003 7:09 pm

Re: stefs knutsel topic

Post by Jeroen » Thu Mar 24, 2016 9:49 pm

Jij laat er ook geen gras over groeien :'), u vraagt stef draait :D.
Waarom eigenlijk pom? En niet HDPE
What goes up must come down...

User avatar
maddox
Posts: 3631
Joined: Thu Aug 14, 2003 11:06 pm
Location: Vilvoorde
Contact:

Re: stefs knutsel topic

Post by maddox » Thu Mar 24, 2016 11:13 pm

Ik gok op 2 mogelijkheden

*Omdat HDPE nog minder goed hecht.
*Beschikbaarheid
Beter nu creperen, dan in de wars repareren.

stef
Posts: 1058
Joined: Sun Dec 04, 2005 2:09 pm
Location: aalsmeer, nederland
Contact:

Re: stefs knutsel topic

Post by stef » Fri Mar 25, 2016 9:01 am

Waarom ik voor pom gekozen heb geen idee heb me dit later ook afgevraagd. Hdpe zou veel lichter zijn maar vind dat niet lekker draaien op de draaibank. Pom is vele malen harder. Dat het niet goed hecht aan hdpe zou niet heel veel uitmaken zo lang je ontwerp van het hubje er maar op aangepast is.

Vanmorgen het wieltje uit het malletje gehaald. Ik leg hem altijd eerste even in warm water. Deze wielen zijn redelijk groot kwa oppervlak dus krijg ze niet met de hand uit de ring geperst. Gebruik daarom de raam pers wieltjes van otis waren overigens wel met twee handen uit de ring te persen.
Gisteren het ik toch niet lang genoeg gewacht met laten drogen van het lossings middel. Waardoor nu de randjes een beetje plakkerig zijn..:(

Image

Image

Image

Image

stef

User avatar
Mischa
Posts: 1514
Joined: Fri Aug 08, 2003 8:12 pm
Location: Noord Holland

Re: stefs knutsel topic

Post by Mischa » Fri Mar 25, 2016 9:35 am

Dank voor de uitleg! Gieten doe ik vaker, dus dat deel was mij al wel duidelijk. Ik had niet begrepen dat jij eigenlijk op dezelfde manier werkt. Ik heb zelf ook al eens kleine wieltjes voor een raptor gegoten (nooit afgebouwd) en hierbij heb ik juist een houten wiel genomen omdat de rubber daar wel lekker aan hecht. Voor de extra stevigheid heb ik ook daar 'tandjes' aan gemaakt zodat het bandje echt goed blijft zitten. Ook heeft het bandje wat profiel.

Image

Image

Waar ik dus eigenlijk benieuwd naar was is de rubber die je gebruikt. Ik gebruik de PS 81020, maar die is vrij zacht. Jij gebruikt de PS 130, er is ook nog een PS 160 die wat steviger zou moeten zijn.

Wat is jouw ervaring met de grip en de slijtage van deze bandjes?
Wat zijn de meningen over wel of geen profiel op de bandjes?
Hoe dan?

User avatar
Cavecrusher
Posts: 1497
Joined: Mon Sep 01, 2003 5:35 pm
Location: Tilburg

Re: stefs knutsel topic

Post by Cavecrusher » Fri Mar 25, 2016 9:43 am

Image

Rechts boven zie je de kernen voor de wielen van Catharsis/BonX, Ideaal om te zorgen dat het PU rubber blijft zitten.
You know what would make great armor? Baby kittens!

Trying is having the intention to fail.

User avatar
inventor
Posts: 2575
Joined: Mon Aug 04, 2003 6:58 am
Location: Numansdorp

Re: stefs knutsel topic

Post by inventor » Fri Mar 25, 2016 9:45 am

Mischa, ik heb de PS 160 gebruikt op ODF. Dat werkt ook prima maar denk dat ik de volgende keer ook de PS 130 gebruik.
True science is not measured by its successes, but by its ability to learn gracefully from its failures.

User avatar
Mischa
Posts: 1514
Joined: Fri Aug 08, 2003 8:12 pm
Location: Noord Holland

Re: stefs knutsel topic

Post by Mischa » Fri Mar 25, 2016 9:57 am

@ Cavecrusher, dat ziet er fantastisch uit zeg! Mooi als je zo strak kan bouwen. Die rubber blijft zo inderdaad wel op zijn plaats. Zelf zou ik in de 'lipjes' ook nog gaten hebben gemaakt.
inventor wrote:Mischa, ik heb de PS 160 gebruikt op ODF. Dat werkt ook prima maar denk dat ik de volgende keer ook de PS 130 gebruik.
Vanwaar die keuze?
Hoe dan?

stef
Posts: 1058
Joined: Sun Dec 04, 2005 2:09 pm
Location: aalsmeer, nederland
Contact:

Re: stefs knutsel topic

Post by stef » Fri Mar 25, 2016 12:38 pm

De ps130 heeft enorm veel grip op hout. Zowel bij omega als otis moet je aardig dieuwen als je de robot zijwaarts wil verplaatsen. Slijten tja op arena vloer valt wel mee maar de hele tijd rondjes draaien op asfalt is funest.
Zelf denk ik niet dat profiel heel veel voordeel heeft op een vlake vloer. Is alleen maar minder contact oppervlakte.

Stef

IBF
Posts: 18
Joined: Sun Apr 17, 2005 9:21 pm

Re: stefs knutsel topic

Post by IBF » Fri Mar 25, 2016 12:44 pm

Marien sent me the link to this documentation about preparing the PU-rubber for wheels.
Thank you Stef for this document.

Sorry, I can't read the dutch language, I only understand some little parts of the text. To use the lossing middel: Is it a spray or is it a liquid? Do you coat this lossing middel only to the inside of your round "outside-shape"?

(B.t.w.: I had contacted the company Poly Service to bay the PU-rubber and deliver to Germany. But got no answer. Marien will send this components to me. Thank you!)

Best regards
Reiner / IBF

stef
Posts: 1058
Joined: Sun Dec 04, 2005 2:09 pm
Location: aalsmeer, nederland
Contact:

Re: stefs knutsel topic

Post by stef » Fri Mar 25, 2016 6:44 pm

The lossing middel is a bottle with a liquide witch you apply with some paper. You coat all the parts that you don't want to stick to the rubber!
So the yes de ring and a small part of the bottom of the mold is filled in with the lossing middel.

Vandaag fancy cradle gemaakt, en alvast wat reserve onderdelen.

Image

Image

stef

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 32 guests