Nieweling, Nieuwe robot, Nieuw idee

Heb je een goed idee of ben je net met bouwen gestart? Laat het ons zien!

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
k1llerinstinct
Berichten: 14
Lid geworden op: ma jul 03, 2006 2:10 pm
Contacteer:

Nieweling, Nieuwe robot, Nieuw idee

Bericht door k1llerinstinct »

Hallo allemaal,

Ik heb denk ik zowat jullie hele forum afgezocht en afgelezen om zoveel mogelijk ideeen en ervaring op te doen zodat ik zelf eindelijk ook kon gaan beginnen met het bouwen van een robot.
totdat mijn vader thuis kwam met de nieuwe conrad.
Ik een beetje bladere, ik had hem bijna helemaal uit. niet veel intresants tot de eenaarlaatste pagina; De robby rp5
IK was meteen verkocht. maar toch wel duur.
Ik denk nou ik hebt het geld niet wat moet ik er mee.
toen kwam mijn vader weer uit met een leuk idee want ik ben nog aan het zoeken naar een leuke vervolg opleiding zodat ik weet wat ik ga doen nna mijn middelbare.
Hij ging dus naar een robotica beurs ik helemaal blij maar was midden in de week ik vrij geevraagt. en daar stonden jullie zo ben ik dus in aanraking gekomen met wat jullie onder robots verstonden en vond die manier van robotica ook gaaf.
dus wij komen thuis ik overleggen met mijn vader en hij snapte het niet totaal hij vond het meer radio grafische autotjes met een wapen.
Om eerlijk te zijn was ik het wel met hem eens maar was wel verliefd. ik ben een beetje aan hetdenken geslagen wezen tekenen en berekenen en toen kwam ik tot de conclusie dat ik het gewoonniet kon wel op het elektronica gebied maar niet op de pneumatica.
daar snapte en snap ik nu nog geen reet van.
dus ik had het al een beetje van me afgezet tot ik bij een vriend thuis kwam die een mini camera met ontvangerte op de kop had getikt.
toen begon het weer.
ik kwam op het idee om een in arena camera te bouwen
een soort camera huisrobot.
Ik zat toch in de robotica hij is radiografisch en hij heeft alleen maar elektonica en geen pneumatica.
ultiem dus
tot ik het prijskaartje zag.
maar ik heb werk en ik kan het allemaal gelukkig betalen :D
maare het is natuurlijk weer niet speciaal net zoals altijd( zoals mijn vader zou zeggen) Ik wil hem dus autonoom (niet radiografisch) en radiografisch maken.
zo kwam het idee van de robot van conrad weer in beeld hij is autonoom en ik kan hem hoogst waar schijnlijk zelf helemaal bestuur baar maken!!!!!!!!!
ik helemaal blij want mijn vader vond het nogal een duur speelgoedje en dacht dat als ik hem 3 geprogrameerd te hebben hem in de hoek te smijten want ik zou het niet kunnen maar als mijn idee werkt kan ik natuurlijk er heel veel andere leuke dingen mee doen.
Nou aan jullie de vraag is het haal baar vinden jullie het leuk en origineel dat het niet al bestaat en willen jullie mij heeeeeeeeeeeeeeeeeeeleeeeeeeeeemaaaaaaaaaaaal uit leggen van begin tot eind hoe het nou werkt met die pneumatica zodat ik later toch ook nog een echte vecht robot zou kunnen maken???????????


Srry voor het uberlange verhaal maar om het kort te houden :
camera bot
pneumatica GEEN IDEE!?!?!
Leuk idee?
haalbaar?


groeten, mike strik[/b]
Gebruikersavatar
maddox
Berichten: 3631
Lid geworden op: do aug 14, 2003 11:06 pm
Locatie: Vilvoorde
Contacteer:

Bericht door maddox »

Kwa pneumatica die in robot wars gebruikt word.

't is simpel. Als je alles uit de robot wars kan wil halen haal je trukken uit die de makers van pneumatica grijze haren bezorgt.

Als je echt wil leren, dan stel ik voor dat we deze conversatie van man tot man voeren. Ik ben niet zo'n goede internet leraar (ook niet in real life, maar ik kan proberen)
Beter nu creperen, dan in de wars repareren.
flex
Berichten: 2711
Lid geworden op: ma jul 28, 2003 12:48 am
Locatie: Heerhugowaard
Contacteer:

Bericht door flex »

Een autonome camera bot in de arena zetten tijdends gevechten is riskant. zowel doordat hij vrijwel zeker in de weg zit en ook klappen zal krijgen daar door. maar door dat hij autonoom is zul je stevig moeten programeren om te herkennen wat de robots zijn en om ze goed te volgen, om tot goede beelden te komen.
Als je gaat voor een vecht robot met camera en pneumatisch wapen wordt het ee nander verhaal mar onder de huidige regels mogen autonome robots volgens mij niet. Er zijn wel robots (geweest) welke een sensor gebruikte op de robot welke het wapen schakelde. Hierbij staat die sensor in serie met een rc bediende switch zonder welk het wapen dan ook niet zou werken.

Pneumatiek is redelijk eenvoudig. en vergelijkbaar met elektra. Je hebt een lucht (CO2) voorraad in je robot. Bij een hoge druk systeem sluit je op de tank, met kraan, aan op een afblaas kraan en op een overdruk ventiel en op 1 of meerdere kleppen. Via de klep stuur je CO2 naar een zijde van de hoge druk cilinder. deze komt hier door in beweging. de klep zet je weer uit en de gas toevoer stopt (denk aan een licht schakelaar bij electra) Als je een 3/2 ventiel gebruikt zal de cilinder zijn gas lozen via de retour poort. en moet de zuiger weer terug gezet worden door een veer of elastiek oid. evt kan je op de andere zijde van de cilinder ook een ventiel aansluiten om hem terug te zetten. Je kan hier voor bv een 4/2 ventiel gebruiken. Helaas zijn de meeste hoge druk kleppen slechts als 2/2 te krijgen. hierdoor heb je per gebruikte poort op de cilinder 2 kleppen nodig. de eene voert gas toe en de andere blaast de cilinder langs af.
Voor lage druk geld eigenlijk het zelfde verhaal echter krijg je er dan nog een reduceer ventiel bij direct voor de klep(en) om de druk te verlagen naar wat je lage druk cilinders en vent. kunnen gebruiken. normaal 6 tot 10 bar ipv 50-70bar van de CO2 tank. Tegenwoordig werkt bijna iedereen op hoge druk CO2 ipv lage druk. dit omdat het een dure zwaare reduceer uitspaart. Vaak worden er buffertanks gebruikt om de reactie snelheid van het systeem te verhogen en minder vloeibare CO2 in de cilinder te krijgen.

Denk er nog ff rustig over en dan lekker een robot bouwen. Kijk anders de bouw handleiding van Carlijn aan te schaffen (dacht €7,50 ex verzend kosten). hier vind je veel goede info over de electronica pneumatica en hydraulica. en over de aandrijvingen en wapens en pansers.
Niels Schotten
DRG Arena marshall & Judge

"Hard Work Often Pays Off After Time, but Laziness Always Pays Off Now."
Every once in a while you need to take your foot out of your mouth and up against your rear to kick our ass in to gear...
Gebruikersavatar
k1llerinstinct
Berichten: 14
Lid geworden op: ma jul 03, 2006 2:10 pm
Contacteer:

Bericht door k1llerinstinct »

to flex

Ja idd het is zeer riskant om een autonome camera bot in de arna te zetten maar dat was ook niet mijn bedoeling ik wou hem daarom ook nog radiografisch maken zodatik hem zelf kan besturen en dan als hij uit de arena is autonoom maken. (srry als ik het niet goed beschreven had)
trouwens nog bedankt voor het snelle reageren.
En bedankt voor de mooie beschrijvenig maar waar kan je zulk soort dingen dan kopen en hoe moet je zoiets nou aan sluiten want ik heb op het forum gelezen dat jullie van die brandblusser tanks gebruiken maar daar zit toch niet zo'n mooie aansluiting op??
Ik hoor het nog wel

groeten mike strik
Gebruikersavatar
inventor
Berichten: 2575
Lid geworden op: ma aug 04, 2003 6:58 am
Locatie: Numansdorp

Bericht door inventor »

k1llerinstinct schreef:Ja idd het is zeer riskant om een autonome camera bot in de arna te zetten maar dat was ook niet mijn bedoeling ik wou hem daarom ook nog radiografisch maken zodatik hem zelf kan besturen en dan als hij uit de arena is autonoom maken.
Ik zie liever een automome vecht machine in een afgeschermde arena als erbuiten persoonlijk.
True science is not measured by its successes, but by its ability to learn gracefully from its failures.
Gebruikersavatar
maddox
Berichten: 3631
Lid geworden op: do aug 14, 2003 11:06 pm
Locatie: Vilvoorde
Contacteer:

Bericht door maddox »

De snelle oplossing voor de meeste Robot wars Pneumatica problemen.

PM me gewoon, ik kan de meeste problemen wel aanpakken. Of je de juiste leverancier bezorgen.
Beter nu creperen, dan in de wars repareren.
Gebruikersavatar
k1llerinstinct
Berichten: 14
Lid geworden op: ma jul 03, 2006 2:10 pm
Contacteer:

Bericht door k1llerinstinct »

dat ishelemaal mooi.
maare vinden jullie het naders gene leuk idee anders dan doe ik het neit en dan zie ik vanzself wel wat ik dan doe
MAar misschien hebben andere mensen wel intresse dat we misschien ook nog een kleine poule kunnen maken van autonome robots of ben ik nu heel erg dom aan het lullen??
nog bedankt voor het snelle reageren.

groeten mike strik
veni verdi verci
ik kwam ik zag ik overwon
:D ja sure :D
Gebruikersavatar
k1llerinstinct
Berichten: 14
Lid geworden op: ma jul 03, 2006 2:10 pm
Contacteer:

Bericht door k1llerinstinct »

en trouwens to inventor:
het was ook niet de bedoeling om hem ook daadwerkelijk te bewapenen ik wou hem echt alleen gebruiken voor de camera zodat je een leuk beeld krijgt van de gevechten!! (ik ga ik de herhaling vallen) nogmaal sorry dat ik het niet goed heb opgeschreven het was niet mijn bedoeling.

groeten mike strik
veni verdi verci
ik kwam ik zag ik overwon
:D ja sure :D
Gebruikersavatar
ruud_boeklagen
Berichten: 409
Lid geworden op: do feb 17, 2005 2:50 pm

Bericht door ruud_boeklagen »

een lagge idee! maar lijkt me moeilijk om te programmeren dat hij de andere robots volgt en zich zelf goed van het gevecht weghoudt. Radio grafisch lijkt me niet mogelijk, arena best groot (voor feathers) en robots best snel, dat kun je niet bijhouden met je afstandbediening, dan grijg je steeds van die heen en weer flitsende beelden.
Je kunt ook 2 robots bouwen, eentje radiografisch en vechtend en de ander autonoom. Dan gebruik je voor beide robots dezelfde motoren en dergelijken, bespaard weer geld.
Ik heb zelf een "asuro robotkit", daar krijg je een soort bouwdoosje voor een autonome robot in plaats van dat de robot al helemaal klaar is, dan kun je hem zelf bouwen. Als je toch je idee van camera bot in de arena wil doorzetten is dit misschien wel een leuke start. Komt ook bij dat het bedoeld is voor beginnende programmeurs.
[color=#666666]In theory, there is no difference between theory and practice. But, in practice, there is.
[/color]
Gebruikersavatar
k1llerinstinct
Berichten: 14
Lid geworden op: ma jul 03, 2006 2:10 pm
Contacteer:

Bericht door k1llerinstinct »

to ruud boeklagen

Ja heb jij er een!?!
ik wil er ook een maar mijn pa zei dat het bijna niet te solderen was omdat ik er nu pas net mee bezig ben gegaan.
maare misschien dat als je ir diodes op de robots maakt dat het dan misschien makkelijker gaat als je hem op een bepaalde afstandprogrameerd maar ik moet nog kijken want ik ben ook (nog) niet zo'n fantastische programeur maar ben er mee bezig.
het tweede idee is dat ik een robby rp5 ga kopen die radiografisch te maken en dan ook autonoom te laten.
en dan voor de lol een camera erop.
en mijn derde idee was om de camera in of op een vechtende robot te bouwen maar ik ben bang dat het dan te dichtbij komt om nog wat goed te kunnen zien

Nou ja groeten mike strik
veni verdi verci
ik kwam ik zag ik overwon
:D ja sure :D
Gebruikersavatar
k1llerinstinct
Berichten: 14
Lid geworden op: ma jul 03, 2006 2:10 pm
Contacteer:

Bericht door k1llerinstinct »

update:

Ik heb bij elkaar zo rond de 450 euro om uit tegeven voor een ant en een camera bot of anders maar 1 van de 2 zou dat lukken denken jullie??
en ik heb besloten om het handboek van carlijn te kopen om toch wel hulp te hebben bij het bouwen van mijn robot.

nou groeten mike strik
veni verdi verci
ik kwam ik zag ik overwon
:D ja sure :D
Nantheos
Berichten: 273
Lid geworden op: do apr 28, 2005 7:03 pm
Locatie: Hengelo

Bericht door Nantheos »

450 !! daar kun je heel wat leuks van maken !

Je zou een camera op 2 servo's kunnen zetten, dan kan hij alle kanten opkijken

Maar ik zou je toch willen aanraden om een vechtrobot te bouwen, omdat een camerarobot toch iets is wat 1 of 2 keer leuk is, en dan niet meer. Autonoom is hetzelfde verhaal, of je moet zin hebben om je er echt heel erg in te verdiepen.

Een vechtrobot kan vechten tegen andere robot (toch wel ja!) en daarin zit een competitiedrang, die je redelijk lekker aan het bouwen kan houden. Altijd beter dan de ander.

Een feather of ant zijn logische klasses om mee te beginnen.
This is the Gene Police! Put your hands up and Step AWAY from the Pool!
Toasticles: What female toast doesn't have that male toast does
Intelligence is knowing that a tomato is a fruit.
Wisdom is knowing not to put it in the fruit salad.
Gebruikersavatar
k1llerinstinct
Berichten: 14
Lid geworden op: ma jul 03, 2006 2:10 pm
Contacteer:

Bericht door k1llerinstinct »

ja ik heb wel zin om me er echt in te verdiepen maar ik dnek dat ik toch eerst die vecht robot ga maken
maare dan zou ik hetr zeer op prijs stellen met een beetje hulp.
Ik heb nu ook al bijna dat boek dus ja ik weet niet wat ik daaraan heb maaar ja
ik zie het allemaal wel.

groetenmike strik
veni verdi verci
ik kwam ik zag ik overwon
:D ja sure :D
Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 2962
Lid geworden op: za aug 16, 2003 7:09 pm

Bericht door Jeroen »

Nantheos schreef:
Een feather of ant zijn logische klasses om mee te beginnen.

Daar been ik het 100% niet mee eens.. Een feather is een vele betere klasse om te beginnen kan veel goedkoper.. paar boormachine's enz..

Gooi er niet te veel geld tegenaan in het begin. Doe dat pas als je echt weet wat je wilt.
Het eenigste wat naar mijn mening een goede investering in het begin is is een goede zender ontvanger set. daar je die in al je robots kan gebruiken..
Gebruikersavatar
k1llerinstinct
Berichten: 14
Lid geworden op: ma jul 03, 2006 2:10 pm
Contacteer:

Bericht door k1llerinstinct »

Ja ik ben nu ook naar een zender aan het kijken maar ze zijn egt f*cking duur man
heeft iemand anders nog wat liggen??

nou groeten mike strik
veni verdi verci
ik kwam ik zag ik overwon
:D ja sure :D