iiyama87

Heb je een goed idee of ben je net met bouwen gestart? Laat het ons zien!

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
iiyama87
Berichten: 649
Lid geworden op: wo sep 15, 2004 2:40 pm
Locatie: Bij bergen op zoom
Contacteer:

Bericht door iiyama87 »

Ben even in de weer geweest met tronic one, de wielen hebben een nieuwe rubbere laag gekregen dat meer grip heeft op houten vloeren. Veel bouten en moeren vervangen door nog meer popnagels en 2 hawker cellen erbij dus hij gaat op 16V rijden.

Tijdens het erafhalen van de linkse motor brak de ophanging, dit was een PC plaatje dat gescheurd was, aan de rechterkant begon hij ook al scheurtjes te vertonen dus heb ik ze beide vervangen door 5mm HDPE.
Omdat HDPE wat buigzamer is zit de bodem wat dichter tegen de vloer, maar genoeg om goed te kunnen blijven rijden.

Nu is het afwachten op de nieuwe speedcontroller en die erin bouwen en kijken of alles werkt.
Gebruikersavatar
iiyama87
Berichten: 649
Lid geworden op: wo sep 15, 2004 2:40 pm
Locatie: Bij bergen op zoom
Contacteer:

Bericht door iiyama87 »

Tronic One was erg goed bestuurbaar tijdens hattingen, de sidewinder deed perfect zn werk. Ook wil ik weer verder gaan aan me 2e robot.

Voor het aandrijven van de motor ben ik op zoek naar een speedcontroller voor speed900 motor. Deze motor gaat stall trekken dus de speedcontroller moet er tegen kunnen, ook moet er current limit opzitten. Weet iemand een geschikte? , zelf zat ik te denken aan die van A-men maar weet niet of daar current limit op zit en of die zwaar genoeg is. Heeft iemand een idee ?
Gebruikersavatar
Cavecrusher
Berichten: 1497
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 5:35 pm
Locatie: Tilburg

Bericht door Cavecrusher »

die zijn oorspronkelijk ontworpen voor speed 900, dat moet dus wel lukken

ikzelf heb ze ook, enige wat ik merk is dat de 7812 warm wordt, de fets zelf blijven koel.
Gebruikersavatar
inventor
Berichten: 2575
Lid geworden op: ma aug 04, 2003 6:58 am
Locatie: Numansdorp

Bericht door inventor »

Als dat voor je klauw is zou ik gewoon een groot relais gebruiken. Je wilt iemand toch niet "langzaam" knijpen?
True science is not measured by its successes, but by its ability to learn gracefully from its failures.
Gebruikersavatar
leo-rcc
Site Admin
Berichten: 5882
Lid geworden op: do aug 21, 2003 9:55 pm
Locatie: Hoogvliet-Rotterdam
Contacteer:

Bericht door leo-rcc »

Ik denk dat current limiting hetgeen is waarvoor Rick een speedo wil op de klauw. kan ik me best voorstellen.
Mvg,
Leo van Miert
Team RCC website.
Gentlemen, no fighting please. This is, after all, a council of war.
Gebruikersavatar
iiyama87
Berichten: 649
Lid geworden op: wo sep 15, 2004 2:40 pm
Locatie: Bij bergen op zoom
Contacteer:

Bericht door iiyama87 »

leo-rcc schreef:Ik denk dat current limiting hetgeen is waarvoor Rick een speedo wil op de klauw. kan ik me best voorstellen.
Klopt, daarmee wil ik het aantal KG dat hij drukt regelen. Dus relais vallen af, @ Cavecrusher zit op die speedcontroller een current limiting?
Gebruikersavatar
Cavecrusher
Berichten: 1497
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 5:35 pm
Locatie: Tilburg

Bericht door Cavecrusher »

nope
Gebruikersavatar
iiyama87
Berichten: 649
Lid geworden op: wo sep 15, 2004 2:40 pm
Locatie: Bij bergen op zoom
Contacteer:

Bericht door iiyama87 »

Jammer.

Heb vandaag 6 meter 15x15x2mm staal koker gehaalt voor maar 11 eurie :D , mooi spul voor het frame.
Gebruikersavatar
iiyama87
Berichten: 649
Lid geworden op: wo sep 15, 2004 2:40 pm
Locatie: Bij bergen op zoom
Contacteer:

Bericht door iiyama87 »

Vandaag test opstelling gemaakt om het aantal Nm te bepalen van een graupner 900 motor, op 12V kreeg ik er 1,1Nm eruit. Wel handig om te weten.
Gebruikersavatar
iiyama87
Berichten: 649
Lid geworden op: wo sep 15, 2004 2:40 pm
Locatie: Bij bergen op zoom
Contacteer:

Bericht door iiyama87 »

Na een goed event in duitsland had ik de robot niet meer goed gecontroleerd, bij het wetenschapsexpo event in belgie bleek de rechter motor door te slaan. Toen de robot eenmaal thuis was bleek een ring van de koppeling verschoven te zijn zodat hij door ratelde.
Toen heb ik beide motoren eruitgehaalt en bleek dat de motor ook los zat van de gearbox op zich. Is maar goed dat ik ze beide gecontroleerd heb :? , alles zit nu weer vast. Voor het event in cuijk weer nieuw rubber op de banden voor beter grip.

Het wapen van de nieuwe robot begint ook vorm te krijgen, gister zijn de lagers binnen gekomen. Nu is het kwestie van wat draaiwerk en gearbox ontwerpen en frezen.
Gebruikersavatar
iiyama87
Berichten: 649
Lid geworden op: wo sep 15, 2004 2:40 pm
Locatie: Bij bergen op zoom
Contacteer:

Bericht door iiyama87 »

Vandaag de nieuwe banden op tronic one gezet, met vers rubber. Was vergeten 1 van de motoren goed vast te draaien dus die begon vrolijk rond te spinnen ( niet goed voor de soldeer aansluitingen ) Eenmaal vast gemaakt ff test rondje gemaakt, reageerd goed. Alleen ik ging ff spinnen om te kijken of de wielen goed zaten, nu is op meerdere plekken de verf eraf op de garage vloer :D Maargoed, hij is klaar voor cuijk.
Gebruikersavatar
iiyama87
Berichten: 649
Lid geworden op: wo sep 15, 2004 2:40 pm
Locatie: Bij bergen op zoom
Contacteer:

Bericht door iiyama87 »

Voor de 2e x rook uit de robot, vorig jaar explodeerde de accu ook al in Cuijk. Dit keer was het de motor, het plastic fannetje op de rotor is gesmolten en tussen de polen gekomen. Toen de hitte beetje weg ging is het plastic gestolt, en dan heb je een motor op vol stall. De sidewinder is niks mis mee, maar de motor is nu gebraden ( wikkelingen zien ook zwart nu ). De ophanging is ook gebroken maar dat is niks boeiends, tis nu opzoek naar nieuw stel accuboormachine motoren :)
Gebruikersavatar
marc
Berichten: 209
Lid geworden op: wo okt 22, 2003 8:56 pm
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door marc »

Hoe groot zijn je wielen?
[url=http://www.rwnl.tk]RWNL[/url]

Wie het laatst lacht
denkt het traagst
Gebruikersavatar
iiyama87
Berichten: 649
Lid geworden op: wo sep 15, 2004 2:40 pm
Locatie: Bij bergen op zoom
Contacteer:

Bericht door iiyama87 »

groot.. 20cm diameter zoiets, ja ik weet het is veelste groot voor een feather eigenlijk. Volgende robot krijg kleinere wielen en sterkere motor.
Gebruikersavatar
iiyama87
Berichten: 649
Lid geworden op: wo sep 15, 2004 2:40 pm
Locatie: Bij bergen op zoom
Contacteer:

Bericht door iiyama87 »

Heeft iemand nog motoren liggen die passen op een acu boormachine reductie, rond de 14,4 a 18V ? Liefst Johnson of graupners 2 stuks.