back to tech [elektra en ontvangst]

Het forum voor alle technische vragen en antwoorden

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Bugs
Site Admin
Berichten: 5433718
Lid geworden op: zo jul 27, 2003 9:13 pm
Locatie: Delft
Contacteer:

Bericht door Bugs »

Coax kabel wordt, voor zover ik heb kunnen zien, door iedereen verkeerd gebruikt. Vaak mag dat de pret niet drukken omdat het toch een verbetering in ontvangst op levert.

Uit mijn hoofd is de theorie ongeveer als volgt:

Je ontvanger gaat er van uit dat de ingang belast is met een bepaalde impedantie waarde heeft. Gewoonlijk 50 ohm. Dit is als het ware de 'weerstand' die een antenne moet hebben. Klopt dit niet dan krijg je last van reflecties.
Het liefst wil je de ontvanger op een beschermde plaats in de robot, maar de antenne moet er buiten blijven. Als je de antenne voor een stukje in de robot en voor een stukje daarbtuien hangt dan vang je storing van binnen de robot en veranderd ook de impedantie van je antenne omdat deze door een gatje van je (metale) robot naar buiten moet.
Door gebruik te maken van coax kan je het stukje binnen de robot afschermen tegen de storingen die je in je robot hebt.

Dat klinkt goed, maar in de practijk zijn er een aantal problemen.
Een losse bipool antenne (draadje) heeft een impedantie van rond de 38 ohm. In de ontvanger zit een instelbaar spoeltje (nooit aan draaien!!!!) waarbij deze impedantie gecorrigieerd wordt naar de 50 ohm die de ontvanger verwacht.
Het meest ideale zou zijn als deze spoel er tussen uit gehaald wordt, waarna er met een 50 Ohms kabel tot aan de buitenkant van de robot aan de ontvanger bevestigd kan worden. De impedantie correctie van de antenne moet dan uitgevoerd worden aan de kant waar de antenne gemonteerd wordt.
Ik kan alleen maar afraden om dat te proberen, simpelweg omdat het echt werk is van een expert. Ik heb zelf niet genoeg ervaring met radio zend techniek om er het fijne van te weten en ik begin er zelf ook (nog) niet aan.

De meeste mensen gebruiken 50 Ohms kabel om het toch zo goed en zo kwaad als het kan beter te krijgen. Vaak gaat dat nog goed ook. Verwacht echter geen wonderen. Dat kan je proberen..

Maak de mantel dan vast aan de aarde van de ontvanger en het pantser van de robot op de plek waar de antenne zit. Zorg er voor dat er nergens anders een verbinding tussen die aarde en het chassis zit. Vaak helpt het ook om een ferriet kern om de servokabeltjes te doen. Dit moet voorkomen dat storingen, via de bekabeling, de ontvanger kunnen berijken. Het meest ideale zou een optische schijding zijn vlak na de servokabeltjes en een apartje ontvanger batterij.
flex
Berichten: 2711
Lid geworden op: ma jul 28, 2003 12:48 am
Locatie: Heerhugowaard
Contacteer:

Bericht door flex »

zijn er uberhaupt comercieele ontvangers met optische schijding bij de servo's? En zou het wat zijn om er een module voor te maken? Mischien ook wat voor de Kees-interface...
Niels Schotten
DRG Arena marshall & Judge

"Hard Work Often Pays Off After Time, but Laziness Always Pays Off Now."
Every once in a while you need to take your foot out of your mouth and up against your rear to kick our ass in to gear...
Gebruikersavatar
Bugs
Site Admin
Berichten: 5433718
Lid geworden op: zo jul 27, 2003 9:13 pm
Locatie: Delft
Contacteer:

Bericht door Bugs »

Er zijn genoeg speedo's die dat hebben op de interface. Het is vooral handig om aardlussen te voorkomen.
Keesjes heeft ze dan toevallig weer niet. Het is zeker wel een optie om het te doen, echter het kan dat je de problemen al met een eenvoudige ferrietkern kan verhelpen.
Gebruikersavatar
kenshee
Berichten: 223
Lid geworden op: ma jul 28, 2003 10:47 am

Bericht door kenshee »

Misschien past het hier niet, maargoed. Ik zoek een printplaat
(of gwn een kleine schematje) voor een spanningconvertor.

Ik ga nu 2 lipoly batterijen gebruiken en zou graag m'n servo's op 6 volt laten werken (anders fikken ze door;) ), met een stroomsterkte van zeg 2-3 A (er zitten 3 kleine pico servotjes in en eentje die veel werk moet verichten, dus 2 A is een goeie keuze)

Iemand enig idee voor iets? (ik had wel een klein schematje maar die was maar voor 1 A of minder, niet echt bruikbaar :) )
Gebruikersavatar
Bugs
Site Admin
Berichten: 5433718
Lid geworden op: zo jul 27, 2003 9:13 pm
Locatie: Delft
Contacteer:

Bericht door Bugs »

Dat is sterk afhankelijk van wat je te pakken kan krijgen. Een ua7806 TO-3 of to-263 behuizing doet 1.5 A. Je zou ook met een 7806, een diode en een dikke tor als een 2n3055 een stevigere voeding kunnen maken, die kan makkelijk een ampere of 10 leveren. Dat is bijna overal te krijgen.
Ik wil je best helpen, maar ik heb het momenteel erg druk.
Gebruikersavatar
Henning
Berichten: 618
Lid geworden op: do aug 07, 2003 12:03 am

Bericht door Henning »

ik heb hierhoor ooit een innie mini convertortje gemaakt (ontwikkeld) dat ding paste op een printje van 1 bij 2 :P
Je moet er nm om denken dat je low-drop regelaar gaat gebruiken. want die dingen proesten eerst 8.4 volt uit maar na een minuutje rijden nnog maar 7.4 (ja in het begin gaat het hard), je moet er ook om denken dat je ze niet lager rijd als 5 volt (onder belasting) das ong gelijk aan 3.5 volt rust, want anders ontploffen ze.

Ik zal een kijken in mijn wiskunde schrift want daar staat hij in :P

Henning

mmm... staat niet meer in mijn wiskunde schrift....
naja... volgens mij had ik een Lt 1085 CT gebruikt die kan 3 amp houden, nadeel --> kost bij conrad 10.46 euro, een betere optie is om een 5 volt regelaar te maken --> kleiner + betere stroom --> dan kun je de LT 1085-CT gebruiken kost ook 10.47 maar geen weerstanden en zo en is kleiner.
Gebruikersavatar
Bugs
Site Admin
Berichten: 5433718
Lid geworden op: zo jul 27, 2003 9:13 pm
Locatie: Delft
Contacteer:

Bericht door Bugs »

Hoeveel spanning komt er uit zo'n accu? Hoeveel stroom kan hij uberhaupt af geven? Ik dacht dat ze ontploffen als je ze verkeerd gebruikt.
docproc
Berichten: 228
Lid geworden op: di jul 29, 2003 11:28 am

Bericht door docproc »

Vergeet overigens niet dat je met zo'n lineaire spanningsregelaar een erg lage efficientie haalt. De verschilspanning wordt nl omgezet in warmte. Ik vraag me af of je dat wilt hebben in robottoepassingen met een beperkte energievoorraad.
Eigenlijk wil je dus een PWM spanningsregelaar, maar die is weer iets ingewikkelder en heeft een LC filter nodig om de spanning af te vlakken.
niels
Berichten: 285
Lid geworden op: ma jul 28, 2003 10:21 pm
Contacteer:

Bericht door niels »

Volgens mij gaat het hier over ants, en dus is een TO3 tor + koeling niet echt te doen. Eigenlijk wil je dus zo iets: http://www.battlepack.com/s-bec.asp

Je kan zoiets ook wel zelf maken, maar het is best moeilijk om dit goed te doen, en het toch zo klein en licht mogelijk te houden.

Niels
Gebruikersavatar
Henning
Berichten: 618
Lid geworden op: do aug 07, 2003 12:03 am

Bericht door Henning »

oke, nu we alle maal ingewikkeld gaan doen.

Zal ff wat vertellen of de accu's:

die lipo's zijn enorm goede kregen, 340 mamp kunnen 10 amp naar buiten persen. Net opgeladen zijn ze 8.4 volt dit zakt onder belasting enorm snel weg naar de 7.4 volt.

In engeland gooien ze er allemaal 1 in, maar kensee wil 2 (net zoals ik eerst wou) ---> als je op engelse ant lipo sites hebt gekeken, zetten ze er allemaal een low-drop 5 volt regalaar in. die ants trekken max 1 amp.
dus 8.4 - 5 = 2.4 volt verschil max
2.4 * 1 = 2.4 J p/s --> heatsink moet 2.4 watt aan warmte wegvoeren. (maximaal)

Nu valt dit denk ik wel goed te doen, dus kensee knal net als al die engelsen er een 5 volt regelaar in ga niet met 6 volt beginnen want dat zal nix worden.

Henning
Gebruikersavatar
kenshee
Berichten: 223
Lid geworden op: ma jul 28, 2003 10:47 am

Bericht door kenshee »

Henning schreef:oke, nu we alle maal ingewikkeld gaan doen.

Zal ff wat vertellen of de accu's:

die lipo's zijn enorm goede kregen, 340 mamp kunnen 10 amp naar buiten persen. Net opgeladen zijn ze 8.4 volt dit zakt onder belasting enorm snel weg naar de 7.4 volt.

In engeland gooien ze er allemaal 1 in, maar kensee wil 2 (net zoals ik eerst wou) ---> als je op engelse ant lipo sites hebt gekeken, zetten ze er allemaal een low-drop 5 volt regalaar in. die ants trekken max 1 amp.
dus 8.4 - 5 = 2.4 volt verschil max
2.4 * 1 = 2.4 J p/s --> heatsink moet 2.4 watt aan warmte wegvoeren. (maximaal)

Nu valt dit denk ik wel goed te doen, dus kensee knal net als al die engelsen er een 5 volt regelaar in ga niet met 6 volt beginnen want dat zal nix worden.

Henning
5 volt is goed voor mij, alleen gaat de lifter dan ietsiepietsie minder vlug zijn maar who cares ;).

Ik zou misschien wel m'n lifter servo op 7.4 volt zetten, die is best lomp (18 grams servo, maar ik denk wel dat ie 7.4 volt aankan),
dan hoef ik maar het kleine bec circuitje te gebruiken die ik al had gezien, die hoeft maar 3 pico servo's te bedienen.
Gebruikersavatar
Henning
Berichten: 618
Lid geworden op: do aug 07, 2003 12:03 am

Bericht door Henning »

met 7.4 volt blaas je alle servo's op (gaan niet lang mee)

Henning
Gebruikersavatar
kenshee
Berichten: 223
Lid geworden op: ma jul 28, 2003 10:47 am

Bericht door kenshee »

Ok, kheb nog net een standaart servo op 14.4 volt getest zonder electronica, werkte perfect, maar kreeg wel een beetje warm ;).
Ik vindt het best jammer dat de bot maar op 5 volt kan ofzo, maar als ik moet kiezen tussen een ietsiepietsie sterkere bot of een hele hoop opgeblazen servo's van 30 € elk, dan weet ik vlug wat ik moet nemen ;).
Gebruikersavatar
Henning
Berichten: 618
Lid geworden op: do aug 07, 2003 12:03 am

Bericht door Henning »

kenshee schreef:Ok, kheb nog net een standaart servo op 14.4 volt getest zonder electronica, werkte perfect, maar kreeg wel een beetje warm ;).
JA, motertje kan het wel aan maar electronica niet.

Henning
TKR
Berichten: 320
Lid geworden op: zo jul 27, 2003 11:10 pm
Locatie: Maasland
Contacteer:

Bericht door TKR »

Afbeelding

Iemand enig idee wat er niet klopt aan dit schema?
Als ik hem aan zet dan gaat t lampje op de interface wel branden,
maar de motor doet niks.

Er zit geen failsafe op, dus de eerste keer toen ik de ontvanger aan zette stond het lampje aan en draaide de motor.
Maar toen ik de zender aanzette kreeg hij weer signaal en viel het lampje uit en de motor stopte. Daarna reageerde de motor niet meer.
TKR - [url=http://www.toxix.tk/]Team Toxix[/url]
Sponsored by - [url=http://www.astrojet.nl/]SuperMovieEntertainment[/url]