Starter

Vraag en aanbod

Moderator: Moderators

arnedesnoo
Berichten: 9
Lid geworden op: do feb 07, 2013 11:41 pm
Locatie: Spijkenisse

Starter

Bericht door arnedesnoo »

Hallo,

Ik ga een raporweight bouwen maar ben een beetje aan het zoeken naar onderdelen qua motortjes etc.
Mocht iemand nog onderdelijk hebben liggen voor een leuk prijsje dat koop ik ze graag over!

groetjesss
iceman
Berichten: 1491
Lid geworden op: vr aug 29, 2003 8:55 am
Locatie: belgium-city
Contacteer:

Re: Starter

Bericht door iceman »

kan je wat specifieker zijn ... ik heb van alles mar war wil je ongeveer ...
Hades Rulezzzzz No Risk No Fun
www.vizbiz.be
arnedesnoo
Berichten: 9
Lid geworden op: do feb 07, 2013 11:41 pm
Locatie: Spijkenisse

Re: Starter

Bericht door arnedesnoo »

iceman schreef:kan je wat specifieker zijn ... ik heb van alles mar war wil je ongeveer ...
O.a motortjes en elektronica die ik zowiezo nodig zal heben ik weet nog niet precies wat ik nodig heb ben een beetje aan het kijken enzo wat ik allemaal nodig heb maar o.a elektronica die nodig zijn om hem te laten rijden en motortjes
Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 2962
Lid geworden op: za aug 16, 2003 7:09 pm

Re: Starter

Bericht door Jeroen »

Checklist:

Zender ontvanger ( 2,4ghz)
Iets van accu's met lader
Speedcontroller
motoren met vertraging en wielen

Allemaal in de Raptor ( 6kg ) klasse
What goes up must come down...
Gebruikersavatar
maddox
Berichten: 3631
Lid geworden op: do aug 14, 2003 11:06 pm
Locatie: Vilvoorde
Contacteer:

Re: Starter

Bericht door maddox »

Speedcontrollers. Voor een Raptor is een 10A versiemet lichte motoren een mogelijke optie.
Anders kom je in 1 keer op de 85A versie. Maar die is dan ook leuk voor een feather, als je ooit groter wil gaan.

Zender ontvanger sets. 2.4GHz is zowat overal verplicht binnen de robot-events voor klasses zwaarder dan ants.
Ondertussen komen de berichten dat de goedkoopste sets waardeloos zijn van alle kanten binnen. Het is dus de keuze "el cheapo, en snel te vervangen" of "iets duurder" , en er jaren plezier van te hebben.
Team RCC gebruikt nu al jaren de Spectrum DX6/BR 6000 combo. Helaas is deze combinatie niet meer in de handel.
Maar bijvoorbeeld de nieuwere Spectrum DX5i is een basisset die nog nergens echte klachten heeft gegeven. Je kan die lokaal vinden, elke deftige modelbouwshop heeft die in voorraad. Maar via het internet kan je het een pak goedkoper aanschaffen. Het kost dan wel tijd, en de kans op onvoorziene kosten -douane bv- is niet onaanzienlijk.

Accu's. Ook zo'n punt waar je ongelofelijk veel geld in kan pompen.
De keuze word langs de ene kant beperkt, langs de andere kant ongelofelijk uitgebreid.
Loodaccu's. Loodzwaar, en beperkt in capaciteit. Zeker voor de kleinere klasses geen aanvaardbare optie. Nog niet eens naar zoeken.
NiCd mag niet meer gemaakt/ingevoerd worden in de EU/VS, alleen oude voorraden mogen nog verkocht worden.(wie wil er nu een accu van een paar jaar oud?). De echt goedkope accu-apparaten kunnen nog NiCd hebben. Geen optie als je het mij vraagt.
NiMH. Een optie. Deze accu's zijn nog te verkrijgen, en er zijn heel goed packs op de markt.
LiPo en LiFePo4.
LiFePo4 heeft voordelen. Deze accu's zijn veilig (volgens mij zelfs het veiligste type) met goeie levensduur , en redelijke capaciteit. Ze zijn net iets zwaarder en duurder per watt dan een vergelijkbare LiPo.
LiPo. Een probleemboeleke. Je kan spotgoedkope packs kopen. Maar die zijn zeer beperkt in capaciteit. Misschien wel veel milli-Ampere-uur capaciteit, maar geen piek-afgifte. Je kan ook ongelofelijk dure"merk"packs aanschaffen. Het hangt van je toepassing af. Top line spinners hebben echt wel nut aan accu-packs met zeer hoge Cwaardes.
De C waarde staat voor de afgiftecapaciteit en laadsnelheid. xx C betekend dat de accu xx keer de capaciteit mag afgeven zonder dat ze er schade van ondervinden, tenzij het burst waarde is, da's de grens waarop accu's wel schade gaan ondervinden.C x betekend hoe snel je ze mag laden. C 1 wil zeggen dat je een 1000mah accu mag laden aan 1A. Accu's met een hoge xx C waarde hebben over het algemeen een hoge C x waarde.

Voor een raptor zonder spinner of ander electricteitsvretend wapen is een 3S 2500mAh LiPo al meer dan voldoende. (er zijn er er die lopen op 1500mah)

Team RCC koopt meestal de accu's en bijhorende laders bij Hobbyking. Het moet al een noodgeval of een specialleke zijn als we daar van af wijken.

Motoren voor raptoren. Er zijn mensen die kleine accuschroevers ombouwen. (Ikea FIXA bv).
Anderen overwegen het gebruik van Gimson GR02's(of de niet meer verkrijgbare 01's) Zwaar, maar wel kant en klaar alswel bruikbaar voor feathers.
Nog anderen gebruiken de reductiemotorenvan bij Conrad of technobots. Deze motoren hebben wel apparte wielophangingen nodig om de lichte recuctiekasten te ontlasten.
Beter nu creperen, dan in de wars repareren.
arnedesnoo
Berichten: 9
Lid geworden op: do feb 07, 2013 11:41 pm
Locatie: Spijkenisse

Re: Starter

Bericht door arnedesnoo »

Thanks ik denk wel dat ik nu een stuk veder kom! ;)
Alleen nog goed uitvogelen hoe het besturing's sytsteem werkt maar dat komt wel goed :D
Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 2962
Lid geworden op: za aug 16, 2003 7:09 pm

Re: Starter

Bericht door Jeroen »

Mario ik wil je even terug roepen op je zenders /ontvangers..
De spectrum serie heeft nog maar enkele ontvangers welke de juiste failsafe's hebben.. De rest is gevaarlijk voor robotwars.

Momenteel ben ik deze aan het testen:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... ware_.html
Naast het feit dat ik er vooral lof over lees, heeft hij perfect instelbare failsafe's.

De aller goedkoopste die ik gebruik werken ook goed, enkel hebben ze moeite met oplinken in drukke opmgevingen. Indien je dat weet kun je er rekening mee houden.
Ik blijf een spectrum te duur vinden voor onze sport.
What goes up must come down...
Gebruikersavatar
maddox
Berichten: 3631
Lid geworden op: do aug 14, 2003 11:06 pm
Locatie: Vilvoorde
Contacteer:

Re: Starter

Bericht door maddox »

Failsafes. In't begin moesten we die zelf voorzien.
Later werden de specifieke speedo's en rc relais/switches ervan voorzien door de fabrikanten van deze spullen. ( Kees en Bugs, later ook Inventor, om alleen al de Nederlandse tak aan te duiden.)
We zijn verwend geraakt door de BR6000 en verwachten dat nu van alle ontvangers.
Helaas is het nog steeds een zoektocht welke combinaties van hardware en instellingen de job doen.

En wat betreft je opmerking ivm de goedkopere sets en "binden" . Is dat alleen al geen goeie reden ze te vermijden?
Als je machine niet eens wil reageren op de zender, wat ben je er dan mee? Liever €50 meer uitgeven en geen gezeik hebben.
Maar da's advies, geen verplichting.
Beter nu creperen, dan in de wars repareren.
stef
Berichten: 1058
Lid geworden op: zo dec 04, 2005 2:09 pm
Locatie: aalsmeer, nederland
Contacteer:

Re: Starter

Bericht door stef »

Vandaag 3 van deze ontvangers binnen gekregen, binnen kort eens testen wat ze doen in robot, hebben failsafe voor alle kanalen.

Stef
Gebruikersavatar
inventor
Berichten: 2575
Lid geworden op: ma aug 04, 2003 6:58 am
Locatie: Numansdorp

Re: Starter

Bericht door inventor »

Mario, het probleem zit hem in de nieuwe manier waar op de meeste 2.4GHz reageren zodra er geen signaal meer is. Bij de ouderwetse 40MHz ontvangers had je geen stabiele puls als er geen signaal was, dit kon je er dus uit filteren. Bij de nieuwe ontvangers is er geen fluctuerende puls bij geen ontvangst, maar de ontvanger blijft de laatste puls aanhouden. Voor de snelheidsregelaar of RC-relais is er dus geen verschil in puls, en zal je dus ook geen failsafe in kunnen bouwen.
True science is not measured by its successes, but by its ability to learn gracefully from its failures.
Gebruikersavatar
maddox
Berichten: 3631
Lid geworden op: do aug 14, 2003 11:06 pm
Locatie: Vilvoorde
Contacteer:

Re: Starter

Bericht door maddox »

Dat besef ik Dennis. En ik heb er geen pasklaar antwoord op.
Als de ontvanger een "goed" signaal uitgeeft gaan de speedo's en/of de RC switches dat commando uitvoeren.

Maar net zoals er speedo's gehackt zijn, vermoed ik dat een ontvanger ook te hacken is. Ten slotte is een BR6000 niet meer dan een gewone ontvanger met "geen goed signaal , alle kanalen in neutraal/ 0 stand" programma, terwijl de gewone alleen de throttle in neutraal zet.

Maar da's niet mijn pakkie aan.

Wat we wel kunnen doen is een database aanleggen van zender/ontvanger combinaties die doen wat we willen.
Beter nu creperen, dan in de wars repareren.
Gebruikersavatar
leo-rcc
Site Admin
Berichten: 5882
Lid geworden op: do aug 21, 2003 9:55 pm
Locatie: Hoogvliet-Rotterdam
Contacteer:

Re: Starter

Bericht door leo-rcc »

Correctie, de BR6000 zet niet alle kanalen in 0 stand, maar alle kanalen in de stand zoals hij was toen deze gebonden werd. En dat is niet iets wat zomaar in ontvangers te bakken is, daar komt wel wat bij kijken.
Mvg,
Leo van Miert
Team RCC website.
Gentlemen, no fighting please. This is, after all, a council of war.
Gebruikersavatar
inventor
Berichten: 2575
Lid geworden op: ma aug 04, 2003 6:58 am
Locatie: Numansdorp

Re: Starter

Bericht door inventor »

Zoals Stef al zei hebben wij drie van deze ontvangers binnen gekregen: OrangeRx R710 Spektrum DSM2 Compatible 7Ch Receiver w/Failsafe

Deze moet gewoon te binden zijn op alle Spektrum zenders met DSM2 en zou op elk kanaal een vooraf ingestelde failsafe moeten hebben.
True science is not measured by its successes, but by its ability to learn gracefully from its failures.
Gebruikersavatar
iiyama87
Berichten: 649
Lid geworden op: wo sep 15, 2004 2:40 pm
Locatie: Bij bergen op zoom
Contacteer:

Re: Starter

Bericht door iiyama87 »

Bij de BR6000 gaat het ledje uit, daarop kan je reageren dmv van phototransistor of het led signaal aftappen als extra input voor je speedo.

Heb ik iig toegepast bij 1 van de robots van RCC, volgens mij H3 (al tijd geleden) en werkt prima.
[url=http://www.team-rcc.org]Team RCC[/url]
Gebruikersavatar
MJM
Moderator
Berichten: 3071
Lid geworden op: di jul 29, 2003 8:43 am
Locatie: Rijnmond

Re: Starter

Bericht door MJM »

Hoewel ik dit een zeer interressante discussie vind, en groot belang hecht aan het resultaat, helpt het Arne niet bij zijn zoektocht:
"wat ik allemaal nodig heb voor een Raptor".
Ik zelf gebruik deze snelheidsregelaar voor 2x2 motoren: http://www.robotpower.com/products/scor ... _info.html
De motoren zijn: http://www.conrad.nl/ce/nl/product/222371/ De transmissie hiervan is wel een beetje zwak.
Marien
Roboteer
Scraptosaur, Midnight Oil, Lt Lee, Mecha Knights, Rockey, Race Robots, Linefollowers.