Pagina 3 van 3

Geplaatst: vr okt 17, 2003 5:44 pm
door raceeend
welk gevaar brengt die knijper voor het publiek? ik vind dat dat het limiet moet zijn. en niet voor: oh jee, hij doet me pijn! er zit een deukje in...

Geplaatst: vr okt 17, 2003 7:06 pm
door WJ
met 1 wiel aandrijving en de robot tegen de rand van de arena rijd er helemaal nix naar het midden. Maar maakt niet uit hoor, ik heb het op camera. En bij het 2e gevecht kneep je wel, maar uiteindelijk heb ik big nipper maar gevraagd om me naar het midden te slepen...

Geplaatst: vr okt 17, 2003 9:41 pm
door Zenith
Ontopic graag. Tweede keer.

Geplaatst: vr okt 17, 2003 11:40 pm
door WJ
flikker op Z. Ik zeg wat ik wil. En omdat jij nou opeens iemands aars hebt gekust om deze mod-baan te krijgen ben ik niet van plan mijn uitspraken te wijzigen.

Geplaatst: za okt 18, 2003 5:36 am
door Zenith
Ik zeg ook niet dat je je mening moet wijzigen. Bespreek 'm alleen niet hier...dit is iets tussen jou en Kos. Houd dat dan ook zo.

Geplaatst: za okt 18, 2003 12:37 pm
door Babeth
Netjes terug naar de oorspronkelijke discussie:

Het veiligheidsprobleem is een financieel probleem: de vereniging heeft gewoon geen geld genoeg voor 3 belangrijke dingen:
- veiligere afscheiding (lexaan)
- vervoer (de aanhangwagen van Kees wordt te klein)
- opslag (alles neemt enorm veel plaats in omdat het zo'n grote platen zijn)
Dat is al bij de vorige vergadering ter sprake gekomen en men was van mening (als ik het me goed herinner) dat de vereniging eerst moet groeien om zulke belangrijke financiële posten aan te kunnen en mensen moeten trachten om een oplossing te vinden voor elk van deze 3 punten. We gebruiken nog altijd de bak van Kees (waarvoor eeuwigdurende dank), ik weet niet waar alles opgeslagen ligt en we hebben nog altijd geen geld genoeg. Er werden toen ook om initiatieven gevraagd qua sponsors, leveranciers en mogelijke evenementen. Ondertussen hebben we een flink pak evenementen/tjes gehad plus verschillende sponsors en op de vergadering zullen we wel horen wat het opgeleverd/gekost heeft. Dàn kunnen we weer verder spreken.

Ik wil wel een dossier voorbereiden om tijdens de vergadering een presentatie te geven over de arena's, veiligheidsmaatregelen en de toegelaten wapens/gevechten. Willen jullie dat ?

Geplaatst: za okt 18, 2003 2:28 pm
door flex
Zie ik geen probleem mee.

Geplaatst: za okt 18, 2003 2:30 pm
door MJM
Graag Babeth. Eventueel met een kleine presentatie?

Geplaatst: za okt 18, 2003 4:08 pm
door 00-0
Veiligheid op live events is wat mij betreft net zo belangrijk als tijdens wedstrijden. Maar vaak zijn er tijdens liveevents minder middelen beschikbaar voor arena, afzettingen, borden enz. Ik denk dan ook dat restricties op live events afhankelijk gemaakt moeten worden aan die middelen.

Hoe beter de arena, afzettingen, en informatie/waarschuwingsborden zijn hoe meer er mag. En dit dan met verschillende arena klassen.
Deze restricties moeten dan ook in harde getallen uitgedrukt worden zodat het voor alle roboteers duidelijk is.
Het mooiste is om de restrictie uit te drukken in het vermogen om een 1kg zwaar voorwerp over een bepaalde afstand weg te slingeren. Dit vraagt wel wat rekenwerk om dit om te zetten naar RPM, flow, druk, snelheid enz. maar het is eenduidig voor alle wapens.

De organisatie kan dan na het zien van de arena de klasse vast stellen, en hiermee direct de hiervoor geldende restricties. Ook voor het publiek moet het duidelijk zijn dat de robots voor hun veiligheid niet optimaal presteren.

Wat betreft het passiveren van de robot eventueel in combinatie met CO2. Dit moet altijd veilig kunnen zonder dat de volgorde CO2/elektra uitmaakt.

Voor de organisatie/roboteers moeten ook een aantal gedragsregels gelden, vooral doordat deze dichter bij de arena kunnen komen dan het publiek.
Als er dan zoals in Genk roboteers zijn die tijdens gevechten te dicht bij de arena komen kan de organisatie beslissen dat de gekozen restricties niet voldoende zijn en dat er naar een andere meer veilige klasse overgestap moet worden, met meer restricties. Niet leuk voor de roboteers, maar die zijn dan wel zelf schuldig.

Geplaatst: za okt 18, 2003 7:42 pm
door flex
Over de afstand die het publiek moet houden tov de deelnemers het volgende. Het publiek is er voor het vermaak. En weet (even generalizeren) niks van de risico's. Voor ons, de deelenemers / organisatoren is dat anders. Wij weten wat er kan gebeuren. Als we dan ook met onze neus tegen de hekken staan weten we dat we op moetten passen en alles in de gaten moetten houden.
Zelf weet ik dit maar al te goed, zijnde iemand die bij een dragrace bijna is overreden door een weg slippende wagen. Ik heb de film er van op mijn PC staan. Dus zij die hem willen zien kunnen hem wel downloaden als ze willen. Wel eerst aanvragen, anders zet ik hem niet op de FTP server. Valt overigens wel mee in formaat (7MB WMF) of in een laage qualiteit voor >1MB (e-mail baar). Ook bij een illegaale race was een motorrijder aan het stunten. Ik stond er een klein stukje van af met mijn camera. Een ander ook. Die moest weg springen om te ontkomen en lande in de sloot langs de weg! staat ook op film :) , niet op mijn PC :(
Wat ik bedoel, wij weten de risico's en letten extra op. Overigens is het van de ene kant zelfs veiliger om vlak langs de hekken te staan. Dingen die er over heen vliegen zullen je minder gauw raken dan als je er een eindje van af staat. En wat er door het hek heen komt raakt je ook een meter van het hek af wel, denk ik. En of die meter je echt extra tijd geeft om weg te komen weet ik niet zo zeker. Als het hek om zou vallen (complete robot vliegt er tegen aan) dan waren de afstanden in Genk tussen het hek en het gang pad zeker te klein geweest en had er nog en 2e ring van hekken moetten zijn om de omval zone af te schermen.