Back to tech [motoren en overbrengingen]

Het forum voor alle technische vragen en antwoorden

Moderator: Moderators

TKR
Posts: 320
Joined: Sun Jul 27, 2003 11:10 pm
Location: Maasland
Contact:

Post by TKR » Mon Jan 12, 2004 11:02 pm

Naar mijn mening heeft tornado alleen maar V-snaren als aandrijving voor zijn trommeltje (schijfje) omdat de riem gaat slippen zodra hij een grote klap vangt. Als hij een grote klap vangt en de overbrenging bestaat uit tandwielen of kettingen dan breekt of de overbrenging of de magneten van de motor gaat grappig doen.

(Correct me if I'm wrong)
TKR - [url=http://www.toxix.tk/]Team Toxix[/url]
Sponsored by - [url=http://www.astrojet.nl/]SuperMovieEntertainment[/url]

mr orange
Posts: 24
Joined: Wed Sep 03, 2003 9:41 pm
Location: Zwolle
Contact:

Post by mr orange » Wed Jan 14, 2004 7:23 pm

Nog even een reactie op wat Docproc zei over Sater I. Wij hadden toen een overbrenging met een multi V riem. Dus een riem met v-vormige groeven in de lengterichting. Moet inderdaad op de juiste spanning gehouden worden. Een voordeel van deze riemen is dat ze vergevingsgezind zijn qua uitlijning aangezien we een volledig gevecht uitgereden hebben zonder dat de motoren geborgd waren.

User avatar
kenshee
Posts: 223
Joined: Mon Jul 28, 2003 10:47 am

Post by kenshee » Thu Jan 15, 2004 10:13 pm

Bugs wrote:
Babeth wrote:Voor featherweights zijn accuboormachinemotoren eigenlijk ideaal maar de eerste reductie daarvan bestaat altijd uit kunststof tandwielen (behalve bij de betere merken die nogal onbetaalbaar zijn). Engelse featherweightroboteers hebben al ontdekt dat die dingen bij belasting kunnen smelten. Vervangen dus door metaal !
Ik meen me te herinneren dat die tandwieltjes niet te vinden waren vanwege de rare maat. dus dan zou je een 2e boormachine moeten offeren voor een extra setje metale tandwielen :)
Ik heb een tweede setje gekregen, dus daar ben ik blij om ;). Ook moet de motor dan iets naar achteren geplaatst worden, maar das nu ook weer niet zo'n groot probleem...

User avatar
maddox
Posts: 3631
Joined: Thu Aug 14, 2003 11:06 pm
Location: Vilvoorde
Contact:

Post by maddox » Tue Jan 20, 2004 8:58 pm

Overwegingen wat betreft de aandrijving.

Ga je voor grote wielen, of kleine?
Enkel of dubbelzijdig rijdende?
2 wiel aandrijving of 4 wiel, of iets speciaals?

Mijn bedenkingen.
Kleine wielen vragen een kleine reductie. Wat beter in te bouwen is en minder weegt. Dubbelzijdig rijden vergt dan wel een heel platte robot, of een dubbel uitgevoerde aandrijving.
Voorbeeld van 2wielaandrijving enkelzijdig: Scraptosaur.
Voorbeelden voor dubbelzijdig dubbelwiel rijden: Hard als "2" wiel aangedreven en Big Nipper als "4"wd
Anvil als platte bak met kleine wielen dubbelzijdig rijdende.Storm II's wielen zijn zo klein niet meer.Maar ook een goed voorbeeld.

Grote wielen. Kartwielen horen er al bij, met de uitschieters zoals op de machines zoals Reaper, Tough As Nails en Aponem II.Ook enkele machines met orginele rolstoelaandrijvingen vallen onder grootwielers.

Voordeel is wel dat het vrij eenvoudig is nieuwe wielen of betere banden aan te schaffen indien je kartwielen gebruikt. Voor de Custom wielen, zoals die van TAN is de verhouding moeite/geld hetgeen je ervoor over hebt.
Dubbelzijdig rijden is ook een pak gemakkelijker te verwezelijken als je 1 wiel aan onder en bovenkant uit het pantser hebt zitten.

Uitzondering en leuke oplossing, Lizard, met de wielen die altijd onderaan zitten.Deze kan de wielen op en neer laten met een linak.

De keuze is nog steeds aan de bouwers. Maar de nieuwe trend van kleinere robots te bouwen beinvloed ook de keuze van de wielen. Waar voordien kartwielen nog interessant bleken, zien we nu meer en meer solide wielen van kleinere doormeters. Met steeds betere en betere loopvlakken met een hoop grip.
Beter nu creperen, dan in de wars repareren.

WMC
Posts: 91
Joined: Sat Aug 02, 2003 4:13 pm

Post by WMC » Tue Jan 20, 2004 9:55 pm

Ik denk niet dat het gewicht van een srimech op weegt tegen een invertable robot, om een srimech sterk en licht te houden is vrij lastig. Dat er nu veel kleine robots gemaakt worden heeft ook met het feit te maken dat een hoop van die bots flippers/bijlen zijn die de srimech functie al in hun wapen hebben zitten. Ik kan zo niet veel spinners/crushers noemen die echt kleiner zijn geworden.

User avatar
leo-rcc
Site Admin
Posts: 5882
Joined: Thu Aug 21, 2003 9:55 pm
Location: Hoogvliet-Rotterdam
Contact:

Post by leo-rcc » Tue Jan 20, 2004 10:12 pm

Blackdevil Warzone kan zo de helft kleiner. Geen probleem.
Mvg,
Leo van Miert
Team RCC website.
Gentlemen, no fighting please. This is, after all, a council of war.

mr orange
Posts: 24
Joined: Wed Sep 03, 2003 9:41 pm
Location: Zwolle
Contact:

Post by mr orange » Thu Jan 22, 2004 9:19 pm

Nog even verder op de afweging van 2 of 4 wielen aangedreven.

2wd
nadelen:
- het gewicht drukt niet volledig op de aangedreven wielen dus in de regel eerder slippende wielen.
- veel vermogen geeft soms problemen met de handelbaarheid (afhankelijk van de positie van het zwaartepunt), snelle links-rechts bewegingen maken ontsnappen of het in stelling brengen van je wapen moeilijker

voordelen:
- compacter dus lichter
- in de regel een wendbaardere robot als je snel genoeg reageert.

4wd
nadelen:
- meer ruimte nodig en zwaarder
- meer krachten op de aandrijving als de robot draait (de wielen wringen zich de bocht om).
- meer wrijvingsverliezen in overbrenging en tijdens het sturen dus meer accucapaciteit nodig.

voordelen:
- maximale tractie uit je wielen (volledige gewicht drukt op je wielen).
- robot is niet meer zo nerveus dus mikken op een tegenstander is eenvoudiger.
- robot blijft bij acceleratie volledig vlak, de robot klimt niet in zijn eigen aandrijving zoals een motorfiets. Zeer handig bij een flipper, deze staat dus altijd in de goede (lees: laagste) positie.

Bij SaterII heeft het laatste voordeel de doorslag gegeven om 4wd te gaan bouwen.

User avatar
kenshee
Posts: 223
Joined: Mon Jul 28, 2003 10:47 am

Post by kenshee » Thu Apr 01, 2004 11:09 am

Ik heb nou een beetje problemen met motor...
Ik heb dus 2 accuboren, die gemodificeerd zijn en een tweede setje metalen tandwielen hebben (uit andere boormachines).

Maar nou kom ik tot de conclusie dat de motoren ervan HEEL stroef lopen, als ik ze bevoorbeeld op 14 volt laat draaien (de motoren alleen, die 12 volt zijn), zonder enige last, begin ze niet eens te draaien, alleen zoemen en soms een beetje bewegen.
(als je de as voordraait, beginnen ze wel te draaien)

Weet hier iemand een oplossing op?

defecto
Posts: 467
Joined: Mon Jul 28, 2003 1:35 pm

Post by defecto » Thu Apr 01, 2004 12:57 pm

Smeren? Ik zou gewoon alles nalopen om te kijken of er niet een tandwiel net iets verkeerd staat ofzo.

User avatar
kenshee
Posts: 223
Joined: Mon Jul 28, 2003 10:47 am

Post by kenshee » Thu Apr 01, 2004 2:21 pm

defecto wrote:Smeren? Ik zou gewoon alles nalopen om te kijken of er niet een tandwiel net iets verkeerd staat ofzo.
Tandwielen is niks mis mee, ik kan de gearbox makkelijk met m'n vinger verdraaien. Alleen de motoras is heel stroef en beweegt bijna niet, ik dacht dat je die dingen normaal niet moet inlopen.
Maargoed, als het echt te slecht gaat, koop ik 2 nieuwe motoren en zet ik daar de oude tandwieltjes op.

WMC
Posts: 91
Joined: Sat Aug 02, 2003 4:13 pm

Post by WMC » Thu Apr 01, 2004 3:27 pm

Niet toevallig perongeluk de motoras krom geslagen? Anders kan het ook zijn dat de planeetjes tegen stukjes van de motor aanlopen (had ik eens een keertje). Een passende carosseriering ertussen doen helpt dan.

User avatar
kenshee
Posts: 223
Joined: Mon Jul 28, 2003 10:47 am

Post by kenshee » Thu Apr 01, 2004 6:48 pm

Je verstaat me verkeerd.

Tandwielkast is niks mis mee, die heb ik getest, en die loopt heel vlotjes. Het is alleen, de motoren willen dus niet draaien. En ik heb al gecheckt, hun assen zijn niet krom.

Op welk voltage ik ze ook zet, ze bewegen niet. Ik denk omdat het komt omdat ze nooit gebruikt zijn, en ze dus moeilijk lopen in hun bronzen lagers. Ik wou ze eerst een beetje op een lager voltage laten draaien om hen soepeler te laten lopen, alleen gebeurt dat niet eens, ze stoppen opeens gwn en blijven zoemen.

Maar ik ga ze nog even proberen in te lopen, ik zeg het wel als het weer niet lukt of juist wel :).

WMC
Posts: 91
Joined: Sat Aug 02, 2003 4:13 pm

Post by WMC » Thu Apr 01, 2004 9:39 pm

Het wil nog wel eens helpen het onder water te proberen, dat heeft hij wat modelbouwmotortjes bij mij geholpen. Zorg wel dat je daarna alles goed invet en droog maakt. Roest is niet al te prettig.

User avatar
kenshee
Posts: 223
Joined: Mon Jul 28, 2003 10:47 am

Post by kenshee » Fri Apr 02, 2004 10:41 am

WMC wrote:Het wil nog wel eens helpen het onder water te proberen, dat heeft hij wat modelbouwmotortjes bij mij geholpen. Zorg wel dat je daarna alles goed invet en droog maakt. Roest is niet al te prettig.
Ok. Maar ze zijn al ietsje verbeterd nu, ik ga ze nog wat laten draaien om ze wat te laten wennen, maar zoals het er nu voorstaat, zijn ze goed :).

User avatar
Team Twister
Posts: 91
Joined: Sat Aug 02, 2003 12:43 am
Location: Bovenkarspel
Contact:

Bosch

Post by Team Twister » Wed May 26, 2004 7:50 pm

Ik wil in Twister een andere aandrijving bouwen voor de wielen.

nu ben ik aan het rommelen met de overbrengverhoudingen.
De te gebruiken motor zal de bekende bosch 750 worden. ( 24 Volt speedo)

De wielen hebben een (krijgen een ) diameter van 125 mm.

Ik zit nu te denken aan een overbrenging van 1 op 4,5 tot 4,7.

Is dit een beetje haalbaar in de praktijk? Ik wil namelijk wel redelijk snel door de arena sturen. Ohja er komen 4 wielen per motor. En ik denk er een ketting voor te gaan gebruiken.

Gaarne reactie's op de overbrenging en of ik dan niet te veel inleveren op kracht. En wat zal de snelheid ongeveer worden van de robot?

Sjaak

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 28 guests