Servo positie

Het forum voor alle technische vragen en antwoorden

Moderator: Moderators

Post Reply
psylocine
Posts: 6
Joined: Wed Feb 24, 2016 2:28 am

Servo positie

Post by psylocine » Wed Feb 24, 2016 2:39 am

Hoi,
Ik ben nieuw in de wereld van robotica.
Ik had een beetje onderzoek gedaan naar servo motoren.
Als ik het goed begrijp wordt de motor gestuurd door een ac/dc motortje terwijl er feedback wordt gestuurd naar de motor hoe ver deze al is gedraaid?
Wat ik niet helemaal begrijp is hoe deze feedback wordt geregeld.
Wordt het aantal graden wat de motor heeft gedraaid ook bij gehouden als de motor geen voeding heeft?

Ik heb een beetje zitten experimenteren met een arduino en wat sg90 servo's.
Ik probeerde de servo's bij het opstarten van het programma op een standaard positie te zetten (90*) maar ze leken nooit echt in de goede positie te komen.

Enige tips/uitleg?

Alvast bedankt!

User avatar
Jeroen
Posts: 2960
Joined: Sat Aug 16, 2003 7:09 pm

Re: Servo positie

Post by Jeroen » Wed Feb 24, 2016 9:48 am

De simpele modelbouw servo heeft een sleepweerstand op de uitgaande as. Dus afhankelijk van de positie heeft de weerstand een andere waarde.
Hoe stuur je met arduino je servo aan ? Gebruik je hiervoor een servo bibliotheek ? Want pwm naar de servo sturen is meestal geen goed idee.
What goes up must come down...

psylocine
Posts: 6
Joined: Wed Feb 24, 2016 2:28 am

Re: Servo positie

Post by psylocine » Wed Feb 24, 2016 9:02 pm

Bedankt voor de reactie,

Ik gebruik de servo library die standaard in arduino zit.
https://www.arduino.cc/en/reference/servo

Hier in geef je het aantal graden mee waar je de servo op wil plaatsen.
Helaas gaan de servos ongeveer met een afwijking van ca. 5-10 graden naar de juiste positie. (veel meer dan ze toe zouden moeten laten)

User avatar
Jeroen
Posts: 2960
Joined: Sat Aug 16, 2003 7:09 pm

Re: Servo positie

Post by Jeroen » Wed Feb 24, 2016 11:51 pm

5 a 10 graden is te veel ja. Ik weet dat er verschil is in de bibliotheken, en de manier hoe ze de servo schrijven. Een slechte schrijft 1 keer laat het daarbij, dus als de servo te ver doordraait wordt dit niet gecorrigeerd. Heb je een andere servo geprobeerd? En kan je ze met de hand verdraaien als hij op de juiste stand staat?
What goes up must come down...

psylocine
Posts: 6
Joined: Wed Feb 24, 2016 2:28 am

Re: Servo positie

Post by psylocine » Thu Feb 25, 2016 12:37 am

Ik heb geen andere servo's tot mijn beschikking op dit moment.
Er lijkt verder geen speling in te zitten zodra de servo gelocked is op zijn positie.
Ik heb wat verder geëxperimenteerd en het lijk er op dat het probleem vooral ontstaat als ik meer dan 3 servo's op hetzelfde moment aan probeer te sturen. (wat ik raar vind want met de voeding lijkt geen probleem te zijn)
Andere library proberen misschien?

User avatar
Jeroen
Posts: 2960
Joined: Sat Aug 16, 2003 7:09 pm

Re: Servo positie

Post by Jeroen » Thu Feb 25, 2016 12:54 pm

Ok, let wel op met de voeding dat die servo's meestal een aardige inschakel piek hebben.
What goes up must come down...

flex
Posts: 2711
Joined: Mon Jul 28, 2003 12:48 am
Location: Heerhugowaard
Contact:

Re: Servo positie

Post by flex » Fri Feb 26, 2016 11:54 am

Een complete modelbouw servo geef je een signal puls van tussen de 1000 en 2000uS en dit zou je normaal gesproken elke paar mS herhalen. De positionering is dan normaal gesproken geen probleem.
Heb je echter een losse motor en werk je vanaf je arduino met een output om de motor aan te sturen en een losse input om een potmeter oid uit te lezen voor de positie zit er meer werk aan om het goed te krijgen.

Verder gebruikt de servo out vaak een PWM signaal. geen echt probleem, anders dan dat het genereren van een PWM de mC redelijk plat legt voor andere taken. dus 3 PMW's tegelijk gaat al niet, wel na elkaar. en dan moet je nog je andere calculaties/programma regels kunnen verwerken voor je weer een PWM ronde naar de servo's stuurd.
Niels Schotten
DRG Arena marshall & Judge

"Hard Work Often Pays Off After Time, but Laziness Always Pays Off Now."
Every once in a while you need to take your foot out of your mouth and up against your rear to kick our ass in to gear...

User avatar
Jeroen
Posts: 2960
Joined: Sat Aug 16, 2003 7:09 pm

Re: Servo positie

Post by Jeroen » Fri Feb 26, 2016 5:48 pm

Die problemen die jij aanhaalt Niels die lost de standaardbibliotheek op.
What goes up must come down...

flex
Posts: 2711
Joined: Mon Jul 28, 2003 12:48 am
Location: Heerhugowaard
Contact:

Re: Servo positie

Post by flex » Fri Feb 26, 2016 6:11 pm

Net ff die library bekeken... Kreng doet een 0-180gr. veelal gaan servo's 270graden. en dan zit je er flink naast.
Mogelijk daardoor de afwijking. Moet je weer moeilijk omrekenen.
Niels Schotten
DRG Arena marshall & Judge

"Hard Work Often Pays Off After Time, but Laziness Always Pays Off Now."
Every once in a while you need to take your foot out of your mouth and up against your rear to kick our ass in to gear...

User avatar
Jeroen
Posts: 2960
Joined: Sat Aug 16, 2003 7:09 pm

Re: Servo positie

Post by Jeroen » Sat Feb 27, 2016 12:11 am

flex wrote:Net ff die library bekeken... Kreng doet een 0-180gr. veelal gaan servo's 270graden. en dan zit je er flink naast.
Mogelijk daardoor de afwijking. Moet je weer moeilijk omrekenen.
Dat is een goede opmerking.
What goes up must come down...

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 39 guests