lipo VS LiFePo4

Het forum voor alle technische vragen en antwoorden

Moderator: Moderators

User avatar
Jeroen
Posts: 2960
Joined: Sat Aug 16, 2003 7:09 pm

lipo VS LiFePo4

Post by Jeroen » Mon Mar 25, 2013 1:41 am

Nu lipo is toegestaan voor heavy's zat ik eens naar de prijzen te kijken.
Lipo is toch aanzienlijk goedkoper..
Twee van deze pacs is 33,3volt Met 11.6 ah voor 186 dollar op 2,3 kg
vier van deze paks is 33 volt met 8,4 ah voor 235 dollar op 2,4 kg.

Lipo is een stuk goedkoper, en minder gewicht in verhouding.

Iemand pro's en con's?
What goes up must come down...

User avatar
maddox
Posts: 3631
Joined: Thu Aug 14, 2003 11:06 pm
Location: Vilvoorde
Contact:

Re: lipo VS LiFePo4

Post by maddox » Mon Mar 25, 2013 2:06 am

Pro LiFePo4. Ze zijn gewoon veiliger. Behoeven ook geen speciale laad-arrangementen volgens de FRA regels.
Con, ze zijn een tikje duurder en zwaarder. Ook staan deze accu's al maanden in backorder, anders hadden we een reserve pack voor Bullfrog gekocht.

Pro LiPo. ze zijn iets goedkoper en iets lichter.
Con LiPo. Als er iets mis gaat heb je bergen rook en een hoopje vuur. Ze vergen ook meer aandacht en speciale veiligheidsvoorzieningen volgens de FRA regels.

Nu Jeroen, het eerste pack je aangeeft, de 9S 5800mAh Zippy Compact. Niks op tegen. We hebben goeie resultaten met Zippies. Maar 9S.... vind maar eens een betaalbare lader.
Vandaar dat je 2de optie van 4 5S LifePo 4's, wat eenzelfde accupack vormt als van Bullfrog, een "leukere" optie is. 6S laders smijten ze in't rond aan aanvaardbare prijzen. Ikzelf heb 2 laders die kunnen tellen. Specifiek voor deze toepassing. Deze heb ik nu al 2 jaar, en voldoet prima. Deze is recentelijk bijgekocht en is "krachtiger".
Je kan natuurlijk ook combineren, en 4 van deze jongens kopen. Komt goedkoper en lichter uit.
Voor je gaat zeggen, "jamaar, minder ah dan de PBQ's". Niet vergeten dat onze machines ook hebben gereden op de 7Ah Kobe's, en dat loodaccu's onder de zware belasting met moeite 50% van hun capaciteit kunnen leveren.
Beter nu creperen, dan in de wars repareren.

User avatar
Jeroen
Posts: 2960
Joined: Sat Aug 16, 2003 7:09 pm

Re: lipo VS LiFePo4

Post by Jeroen » Mon Mar 25, 2013 10:26 am

De laders is een goed punt, echter moet ik eerlijk toegeven dat mijn voorkeur zo min mogelijk losse accu paks. Ivm de bewerkelijkheid van het laden. Nu is gravity binnen 10 minuten na een gevecht weer in orde omdat ik accu's wissel. Echter denk ik dat een 9S pack geen optie is omdat de lader het dan weer duur maakt.

Lipo mag niet in de robot geladen worden, gebalanceerd geladen worden in zo'n zakje en heeft een zekering nodig. Dat zijn de extra regels ten opzichte van LiFePo4.
Daarnaast mag je het laadproces niet uit het oog verliezen.

Lipo moet je ook niet langdurig vol laten staan bij opslag, hoe zit dat bij LiFePo4?
What goes up must come down...

User avatar
maddox
Posts: 3631
Joined: Thu Aug 14, 2003 11:06 pm
Location: Vilvoorde
Contact:

Re: lipo VS LiFePo4

Post by maddox » Mon Mar 25, 2013 10:54 am

Jeroen wrote:De laders is een goed punt, echter moet ik eerlijk toegeven dat mijn voorkeur zo min mogelijk losse accu paks. Ivm de bewerkelijkheid van het laden.
Het vraagt een minuutje om alle laad en balanceerstekkers aan te sluiten. Is dat nu voor LiPo of Lifepo4. Je mag van mij de Zippy LiFoPo4's snelladen zonder balanceren, maar ik probeer het te vermijden.
Nu is Gravity binnen 10 minuten na een gevecht weer in orde omdat ik accu's wissel.

Als we voor Bullfrog een reservepack en reserveflessen zouden hebben, zou het op 3 minuten kunnen. Da's namelijk de tijd die we nodig hebben om alle 8 de bouten los te maken (6 M8 verzonken inbus en 2 CO2 moeren) de spullen eruit te halen en terug te steken.
Echter denk ik dat een 9S pack geen optie is omdat de lader het dan weer duur maakt.
Waarom denk je dat we voor de "nieuwe" opteren voor 4 blokken van 4S die 2 aan 2 de robot in gaan? 6S Laders zijn betrekkelijk goedkoop. Natuurlijk, je moet ook een voeding hebben om die laders eten te geven. In de laderkoffer hebben we de 20A Graupner voeding moeten veranderen naar een 600W Hobbyking voeding. En dat is met de 4*50W Quadro, niet met de 4*100W Turnegy (die nu op mijn 100A Grant Cooper monster hangt)
Lipo mag niet in de robot geladen worden, gebalanceerd geladen worden in zo'n zakje en heeft een zekering nodig. Dat zijn de extra regels ten opzichte van LiFePo4.
Die zekering is geen slechte zaak. Puur volgens de FRA regels. Bij een 8400 mAh Zippy LiFePo4 zou dat een 336A zekering mogen zijn. Bij de 9S Zippy 2*5800mAh compact is dat 406A. Voor Gravity kom je al royaal toe met een 200A zekering, en da's een loden latje. Of een blade fuse uit de car tuning.
Om het grappig te houden, in Kashei zitten we perfect binnen te regels met een 300A zekering. Da's een loden plaat.
Daarnaast mag je het laadproces niet uit het oog verliezen.
Ik vind dat geen slechte regel, als het mis gaat met LiPo, da's een berg miserie. Langs de andere kant, de moderne laders met balanceermogelijkheid geven al op't voorhand aan dat er een cel met problemen is. Da's al beter dan we ooit hadden met SLA.
LiPo moet je ook niet langdurig vol laten staan bij opslag, hoe zit dat bij LiFePo4?

A123's hebben er weinig last van, getuige H3, en we hebben de LiFePo4's van Bullfrog nog nooit vol voor langere tijd laten staan. €250 is nog steeds een bult geld. De Turnegy Nanotechs zijn er wel zeer gevoelig aan, vandaar dat we ook 2 packs hebben kunnen testen op de "explosieveiligheid".
Beter nu creperen, dan in de wars repareren.

User avatar
leo-rcc
Site Admin
Posts: 5882
Joined: Thu Aug 21, 2003 9:55 pm
Location: Hoogvliet-Rotterdam
Contact:

Re: lipo VS LiFePo4

Post by leo-rcc » Mon Mar 25, 2013 11:19 am

Heel simpel gesteld, LiPo heeft een betere power-to-weight ratio dan LiFe, maar vergt net iets meer aandacht in gebruik. Dat was al zo met feathers, met ants, en nu ook met heavies. De vermogens gaan omhoog, maar de handelingen blijven gelijk.
Lipo moet je ook niet langdurig vol laten staan bij opslag, hoe zit dat bij LiFePo4?
Daar geld dat ook voor, zij het in mindere mate. Het huidige LiFe pack van H3 zit er nu al 3 jaar in en is nog steeds 96% van totale capaciteit. De enige reden dat we pack hebben gewisseld was omdat we de vorige pack voor 6S hebben laten laden ipv 4s. Het pack werd heet maar verder gebeurde er niets. Stommiteit van onszelf.
Mvg,
Leo van Miert
Team RCC website.
Gentlemen, no fighting please. This is, after all, a council of war.

User avatar
Jeroen
Posts: 2960
Joined: Sat Aug 16, 2003 7:09 pm

Re: lipo VS LiFePo4

Post by Jeroen » Mon Mar 25, 2013 2:42 pm

En normaal gezien de levensverwachting? Lipo is stuk als het te veel ontladen wordt, life ook?
What goes up must come down...

User avatar
leo-rcc
Site Admin
Posts: 5882
Joined: Thu Aug 21, 2003 9:55 pm
Location: Hoogvliet-Rotterdam
Contact:

Re: lipo VS LiFePo4

Post by leo-rcc » Mon Mar 25, 2013 3:06 pm

LiFe gaat meer cycles mee. Te ver ontladen gaat life stuk, net als lipo.
Mvg,
Leo van Miert
Team RCC website.
Gentlemen, no fighting please. This is, after all, a council of war.

User avatar
maddox
Posts: 3631
Joined: Thu Aug 14, 2003 11:06 pm
Location: Vilvoorde
Contact:

Re: lipo VS LiFePo4

Post by maddox » Mon Mar 25, 2013 3:37 pm

Hoeveel cycles gaat een Robot hebben in zijn levensduur? 6 tijdens een heftig event, maximaal 4 events op een jaar, een paar keer op een jaar voor testen en onderhoud, als er aan gedacht wordt. pak'mbeet 35 keer op een jaar dus. Dan is de accu gewoon chemisch versleten voor de cyclus-levensduur maar enigzins gehaald is.

Hoe lang gaan PBQ's mee?
Beter nu creperen, dan in de wars repareren.

User avatar
leo-rcc
Site Admin
Posts: 5882
Joined: Thu Aug 21, 2003 9:55 pm
Location: Hoogvliet-Rotterdam
Contact:

Re: lipo VS LiFePo4

Post by leo-rcc » Mon Mar 25, 2013 4:35 pm

Op zich waar, maar ik kijk nu puur naar de verschillen tussen Lipo en LiFe. Daarbij klopt het dat LiFe meer cycles mee gaan, dat heb ik persoonlijk al ondervonden ook buiten de robots.
Mvg,
Leo van Miert
Team RCC website.
Gentlemen, no fighting please. This is, after all, a council of war.

User avatar
Jeroen
Posts: 2960
Joined: Sat Aug 16, 2003 7:09 pm

Re: lipo VS LiFePo4

Post by Jeroen » Mon Mar 25, 2013 5:17 pm

PBQ een jaartje of 3 denk ik zo voordat ze merkbaar slechter worden.

Maar ik zie het "nadeel" van lipo ivm laden etc. gecompenseerd door het voordeel van de prijs. Zeker als je een dubbele set wil tikt het hard aan.
What goes up must come down...

User avatar
maddox
Posts: 3631
Joined: Thu Aug 14, 2003 11:06 pm
Location: Vilvoorde
Contact:

Re: lipo VS LiFePo4

Post by maddox » Mon Mar 25, 2013 5:55 pm

Jeroen wrote:PBQ een jaartje of 3 denk ik zo voordat ze merkbaar slechter worden.

Maar ik zie het "nadeel" van lipo ivm laden etc. gecompenseerd door het voordeel van de prijs. Zeker als je een dubbele set wil tikt het hard aan.
Welk nadeel? We hebben maar 1 set LiFePo4 voor Bullfrog, en als er 3 man voor ons is om de CO2 flessen te vullen, zijn de accu's al op 85% en in volle balanceermodus. En dat is met de Hobbyking Quadro 4*50W lader.

Zoals je weet, hoe meer watt je wil in accu's pompen op een korte tijd, gaat het prijskaartje omhoog voor de laders.
Da's ook de reden waarom je verschillende PBQ accupacks hebt.

Neen, op dat vlak zijn LiPo en LiFePo4 gelijk. De laders zijn hetzelfde, en watt per watt ga je of tijd, of geld moeten investeren voor het laden ervan. Het enige verschilt is je programma instelling voor het laden.
Beter nu creperen, dan in de wars repareren.

User avatar
leo-rcc
Site Admin
Posts: 5882
Joined: Thu Aug 21, 2003 9:55 pm
Location: Hoogvliet-Rotterdam
Contact:

Re: lipo VS LiFePo4

Post by leo-rcc » Mon Mar 25, 2013 7:24 pm

Wat kost een fatsoenlijke loodaccu lader?
Mvg,
Leo van Miert
Team RCC website.
Gentlemen, no fighting please. This is, after all, a council of war.

kos
Posts: 1913
Joined: Sat Aug 02, 2003 4:32 pm

Re: lipo VS LiFePo4

Post by kos » Mon Mar 25, 2013 8:27 pm

Ik zie net dat ze in NL op voorraad zijn. Zowel de 4S als 5S LiFePo4

http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... duct=38284
Technically speaking, Whiskey is a solution.

User avatar
Jeroen
Posts: 2960
Joined: Sat Aug 16, 2003 7:09 pm

Re: lipo VS LiFePo4

Post by Jeroen » Mon Mar 25, 2013 9:01 pm

even een pro voor de LiFe, deze zijn veelal 2c laden. Waarbij de goedekopere Lipo maar 1c is?

Edit: Neen toch ook veelal 2c minimaal
What goes up must come down...

User avatar
maddox
Posts: 3631
Joined: Thu Aug 14, 2003 11:06 pm
Location: Vilvoorde
Contact:

Re: lipo VS LiFePo4

Post by maddox » Tue Mar 26, 2013 11:33 am

2C laden. Dat wil zeggen dat je zo'n 4200mAH 5S LiFePo4 pack gaat laden met 8,4A. 8,4*16,5=138,6watt. Word al het iets duurdere ladertje nietwaar. Toch is een moderne "alleslader" een stuk goedkoper dan de prof SLA laders die je kan kopen.
Beter nu creperen, dan in de wars repareren.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 28 guests