gez: 'heftruck' dc motor.

Vraag en aanbod

Moderator: Moderators

User avatar
maddox
Posts: 3631
Joined: Thu Aug 14, 2003 11:06 pm
Location: Vilvoorde
Contact:

Re: gez: 'heftruck' dc motor.

Post by maddox » Sat Oct 23, 2010 2:29 pm

Mijn leverancier heeft net al zijn schroot laten opkopen. Motoren brengen goed op, dus ze hebben nog alleen hun testmotor staan, en die doen ze niet weg.
Beter nu creperen, dan in de wars repareren.

Alexander
Posts: 1068
Joined: Tue Aug 23, 2005 9:46 pm
Location: Delft

Re: gez: 'heftruck' dc motor.

Post by Alexander » Sat Oct 23, 2010 5:13 pm

ah, jammer.. nouja, dan ga ik zelf weer verder zoeken :)
[sig?]

flex
Posts: 2711
Joined: Mon Jul 28, 2003 12:48 am
Location: Heerhugowaard
Contact:

Re: gez: 'heftruck' dc motor.

Post by flex » Sat Oct 23, 2010 7:15 pm

Als ik zo ff google zijn er nog best wat onderhouds bedrijven. Gewoon allemal mailen (vaak is bellen wel beter overigens) en uitleggen wat je van plan bent. zeg desnoods dat het om een studie project gaat oid.
Niels Schotten
DRG Arena marshall & Judge

"Hard Work Often Pays Off After Time, but Laziness Always Pays Off Now."
Every once in a while you need to take your foot out of your mouth and up against your rear to kick our ass in to gear...

Alexander
Posts: 1068
Joined: Tue Aug 23, 2005 9:46 pm
Location: Delft

Re: gez: 'heftruck' dc motor.

Post by Alexander » Sun Oct 24, 2010 10:51 am

uhu, ik ga morgen tijdens werkuren wel even rondbellen, want op mail reageren ze praktisch niet (heb net 1 mailtje terug gehad met "sorry, maar die hebben we helaas niet, succes")
ik probeer het liefst wel lokaal iets te vinden, dat ik niet helemaal naar nergenshuizen-groningen hoef om het ding op te halen, hoewel, als ik m dan voor een mooi prijsje krijg wil ik t nog overwegen...
[sig?]

User avatar
maddox
Posts: 3631
Joined: Thu Aug 14, 2003 11:06 pm
Location: Vilvoorde
Contact:

Re: gez: 'heftruck' dc motor.

Post by maddox » Sun Oct 24, 2010 10:07 pm

Wat heb je eigenlijk al verzameld voor je electrische wagen, en wat is eigenlijk de doelstelling?
Beter nu creperen, dan in de wars repareren.

Alexander
Posts: 1068
Joined: Tue Aug 23, 2005 9:46 pm
Location: Delft

Re: gez: 'heftruck' dc motor.

Post by Alexander » Mon Oct 25, 2010 12:37 am

800 euro, dibs op een leuke wagen om om te bouwen, en een hoop informatie. kortom, nog niet zoveel dus, maar ik woon momenteel niet groot, dus ik probeer de delen die relatief klein zijn als eerste te vinden (motor, controller, bedrading, etc..) en de grote dingen als laatste (accu's, auto zelf, waarmee het hele ombouwproces kan beginnen, en als het goed is ook snel klaar is als ik alles verder vantevoren verzamel)

de doelstelling is een leuk, niet-sloom wagentje te maken, met iets tussen de 20 en 100 km aan bereik, (dat laatste afhankelijk van hoeveel ik de komende tijd apart kan zetten voor accu's :) ik begin sowiso met "zo min mogelijk-maar wel rijdbaar" en upgrade vanaf daar.)
[sig?]

User avatar
maddox
Posts: 3631
Joined: Thu Aug 14, 2003 11:06 pm
Location: Vilvoorde
Contact:

Re: gez: 'heftruck' dc motor.

Post by maddox » Mon Oct 25, 2010 2:13 am

Niet sloom wagentje.
Mijn huidige 1300 CC diesel Meriva (model 2009) is een pak vinniger dan mijn 1 van mijn voorgaande wagens, een 2000 CC benzine Opel Record E (model 1985) ,terwijl het gewicht elkaar niet veel ontloopt. maar mijn eerste wagen, een 1100 CC benzine Fiat 128 3P Coupé (model 1977) zou nu nog mee kunnen met het meer vinnige verkeer. Natuurlijk, die Fiat zoopt 15 liter + op 100km, terwijl de Meriva, sloom voor de huidige maatstaven, met een zuinige 6 liter toekomt in dagelijks verkeer.

Ergo. Niet sloom kan gaan van 12 sec -100 km/u tot 4 sec -100km/u , en da's een enorm verschil.
Maar ook, met electromotoren is het geen probleem acceleratie neer te pennen... Het vraagt alleen amperes.

Dus, wat zijn je verdere wensen aan de wagen? Comfort? Laadvolume (tenslotte hang je hier rond bij de roboteers, die gemakkelijk opteren voor een wagen met laadvermogen) ? Cool uiterlijk?
Beter nu creperen, dan in de wars repareren.

WJ
Posts: 1955
Joined: Mon Aug 04, 2003 7:35 am
Location: Leeuwarden
Contact:

Re: gez: 'heftruck' dc motor.

Post by WJ » Mon Oct 25, 2010 12:36 pm

neem ook even wat ruimte in je budget voor het omkeuren van de auto bij het rdw, aangezien het een one-off model is gaat dat wel redelijk in de papieren lopen.
Vergeet die 800 euro alvast maar.

Alexander
Posts: 1068
Joined: Tue Aug 23, 2005 9:46 pm
Location: Delft

Re: gez: 'heftruck' dc motor.

Post by Alexander » Mon Oct 25, 2010 1:30 pm

uhu, daar hield ik ook al rekening mee. voordat de auto af is, zijn er nog heel wat liters door de rijn gestroomd, en heel wat uren bijbaantjes gedaan voordat alle centjes bij elkaar zijn ;)
over one-off, als je de body en/of aandrijflijn en/of chassis van 1 auto behoud, blijft de identiteit van die auto gewoon. (2/3e regel) als je alle benodigde gegevens en berekeningen hebt, krijg je voor een relatief laag bedrag gewoon het kentekenbewijs weer mee met een E waar voorheen B, D of G3 stond. maargoed, heb je minder geluk, dan loopt het snel in de papieren, en is die 800 zo op, dat is waar. sowiso proberen motorvermogen gelijk te houden aan origineel, en topsnelheid gelijk (of lager), en gewicht binnen de maximale belasting van het voertuig, (dat is nogal een probleem met loodaccu's) en dan is het traject meestal vlot doorlopen, hoeven ze niet te kijken naar remmen en rijgedrag, naar geluids en gasmetingen, etc..

nouja, 0-100 in 4 sec is natuurlijk heel vet, maar waarschijnlijk niet financieel haalbaar (zie tesla roadster), ik probeer het wel binnen de 10 sec te houden. verder leuk uitterlijk is natuurlijk een pro, ik ga niet in een gedeukte corolla 10k euro steken om m om te bouwen, zegmaar.. verder is een gestroomlijnde en beetje compacte/lage auto een pro, mogelijk word het zelfs een tweezitter, dus geen busje of mpv, ook geen 'stadsautotje, die zijn stiekem meestal vrij slecht gestroomlijnd.. natuurlijk wil ik de kofferbak van mn evt. auto wel gewoon beschikbaar hebben, bij de meeste auto's past daar toch echt wel een aantal featherweights, of een kleinere heavyweight in :)
[sig?]

WJ
Posts: 1955
Joined: Mon Aug 04, 2003 7:35 am
Location: Leeuwarden
Contact:

Re: gez: 'heftruck' dc motor.

Post by WJ » Mon Oct 25, 2010 2:27 pm

als je een electromotor ipv een benzinemotor inbouwt moet je absoluut het hele traject doorlopen :)

User avatar
Cavecrusher
Posts: 1497
Joined: Mon Sep 01, 2003 5:35 pm
Location: Tilburg

Re: gez: 'heftruck' dc motor.

Post by Cavecrusher » Mon Oct 25, 2010 4:58 pm

ik zou sowieso eens gaan kijken op:

http://www.diyelectriccar.com/forums/
http://endless-sphere.com/forums/

Die zijn voor mij heel informatief geweest.
You know what would make great armor? Baby kittens!

Trying is having the intention to fail.

Alexander
Posts: 1068
Joined: Tue Aug 23, 2005 9:46 pm
Location: Delft

Re: gez: 'heftruck' dc motor.

Post by Alexander » Mon Oct 25, 2010 5:42 pm

vooral die 1e staan een aantal auto's op die directe inspiratie waren voor mijn plan ;) sparkfire :mrgreen:, en in mindere mate forkenswift (daar komt wel het idee van de heftruckmotor wel vandaan, maar zijn conversie is nogal van het niveau "barrel" en toch niet helemaal waar ik mezelf mee zie rijden ;) daarbij zou die in NL no way straatlegaal zijn.)

overigens ook:
http://elektromurena.come2me.nl/810087/RDW (staat op wat hij, in NL, heeft moeten doen voor straatlegaal)
en:
http://www.twingoforum.nl/forum/viewtop ... &start=180 (hoewel ik niet zo van twingo's hou en deze wel echt als boodschappenkarretje bedoeld is, met loodaccu's een klein bereik en een lage topsnelheid, wel meer info over straatlegaal krijgen.)

waar het op neerkomt: voertuig mag niet te zwaar zijn, en word gewogen, batterijen, kabels en verbindingen mogen niet in passagierscompartiment, en batterijen moeten hun gassen kwijt kunnen (voornamelijk voor loodaccu's die regel), en verbindingen onder de motorkap enzo moeten ook afgeschermd/spatwaterdicht zijn zodat je jezelf niet perongeluk onder stroom zet. :) zie ook UN document van die brief van die 1e link.
weinig nut aan een 4gassentest en een geluidsmeting als je EV doodstil is en geen uitlaat heeft. :roll: das meer voor de mensen die een replica kitcar voorzien van een slecht afgestelde ford v8 met open-demper pijpen.
[sig?]

User avatar
ywan
Posts: 51
Joined: Mon Nov 10, 2008 5:58 pm
Location: Enschede

Re: gez: 'heftruck' dc motor.

Post by ywan » Sun Nov 14, 2010 12:10 pm

hallo interessant project, ook wel een van mijn toekomst plannen. ik had zelf gedacht aan een systeem dat een verbrandingsmotor met goede dynamo allen om de aucu's te laden en dat de elektro motor al het werk op zich neemt, dit om kosten op de aucu's te besparen, eventueel later volledig electies te maken. of is dit een technisch onmogelijk project?

flex
Posts: 2711
Joined: Mon Jul 28, 2003 12:48 am
Location: Heerhugowaard
Contact:

Re: gez: 'heftruck' dc motor.

Post by flex » Sun Nov 14, 2010 6:44 pm

Een generator + accu pack ter stabilisatie is volgens mij goed te doen. Zeker ook omdat ik al gemerkt heb dat er veelal 400v systemen worden gebruikt. en een 400V accu pack van 34 12v-20Ah lood accu's gaat je toch nog aardig wat kosten.
Dan neem je dus wel een 400V (3fase) generator. en dat koppel je dan aan een gelijkrichter/laad systeem en gebruik je een frequentie regelaar om de motor te bedienen. De meeste freq.reg. zetten de spanning al om naar DC om deze vervolgens met een 'toon generator' om te zetten naar een AC spanning.

Ik weet dat er ook veel DC motoren worden gebruikt. maar zijn iets lastiger om een model te vinden met goed wat power.

OVerigens kan je er ook nog een condensator bank bij zetten om pieken op te vangen, en tevens rem energie mee op te slaan/vangen.
Niels Schotten
DRG Arena marshall & Judge

"Hard Work Often Pays Off After Time, but Laziness Always Pays Off Now."
Every once in a while you need to take your foot out of your mouth and up against your rear to kick our ass in to gear...

Alexander
Posts: 1068
Joined: Tue Aug 23, 2005 9:46 pm
Location: Delft

Re: gez: 'heftruck' dc motor.

Post by Alexander » Thu Dec 09, 2010 9:31 pm

mwha, condensatorbank heeft vaak geen zin, een goed set accu's voldoet net zo goed, en heeft een honderdvoud aan energie opslag per gewicht/omvang, om het ff in perspectief te stellen, een accubank om 10 seconden stevig af te remmen (en daarna weer net zo stevig gas te geven) kost zo'n 1000 euro en is vergelijkbaar met een accupakket waarmee je weer een aantal km verder komt, niet een aantal seconden.

overigens staan mijn plannen ff op laag pitje, ik heb n benzineauto gekocht :P en ik sta vanochtend een klein motorisch probleempje te verhelpen, komt de politie me n boete van 300 euro geven voor milieudelict (+ evt bijkomend nog voor sleutelen aan de openbare weg), terwijl ik geen druppel olie gemorst heb en ze dat ook geconstateert hebben. (maar dat is een ander verhaal)
[sig?]

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 44 guests