Inventor's knutsel topic ©

Heb je een goed idee of ben je net met bouwen gestart? Laat het ons zien!

Moderator: Moderators

User avatar
inventor
Posts: 2575
Joined: Mon Aug 04, 2003 6:58 am
Location: Numansdorp

Post by inventor » Tue Jun 24, 2008 10:46 pm

Ik ben nog niet echt tevreden over het resultaat. Zoals ik al zei moet ik kijken of ik de inkt dikker op de sheet kan krijgen zodat ik geen last meer heb van de "magere" banen. Ook moet ik nog een beetje expirimenteren met de juiste temperatuur van het etsmiddel en de juiste tijd in de ontwikkelaar.
True science is not measured by its successes, but by its ability to learn gracefully from its failures.

User avatar
Babeth
Posts: 3345
Joined: Sat Aug 16, 2003 1:43 pm
Location: Vilvoorde (B)
Contact:

Post by Babeth » Wed Jun 25, 2008 7:18 am

Het is desalniettemin een prachtig en indrukwekkend staaltje van nijvere huisvlijt.
Chapeau !!!
[color=indigo]I think, therefore I'm dangerous.[/color]

http://thehouseofchaos.wordpress.com/

User avatar
inventor
Posts: 2575
Joined: Mon Aug 04, 2003 6:58 am
Location: Numansdorp

Post by inventor » Thu Jun 26, 2008 3:12 pm

Vandaag een klein printje ontworpen en gemaakt voor in de belichtingskast. Deze doet het volgende waneer de belichtingskast aan gezet is:
1. wacht 3 sec
2. zet de lampen aan
3. wacht 35 sec
4. zet de lampen uit
5. wacht 10 sec
6. ga net zolang piepen tot je hem uit zet.

Hiermee heb ik dus een constante belichtingstijd welke handig is voor het etsen.

Ook heb ik vandaag een klein printje gemaakt waar ik allerlei lijndiktes, gaten, tekst op gemaakt heb om zo te kijken wat haalbaar is met diy etsen.
Image
True science is not measured by its successes, but by its ability to learn gracefully from its failures.

User avatar
inventor
Posts: 2575
Joined: Mon Aug 04, 2003 6:58 am
Location: Numansdorp

Post by inventor » Fri Jun 27, 2008 3:27 pm

Vandaag een servocontroller gemaakt voor 3 servo's. Deze is om 1 poot van de hexapod te gaan testen.
Image
True science is not measured by its successes, but by its ability to learn gracefully from its failures.

Jim
Posts: 374
Joined: Sun Mar 11, 2007 3:01 pm
Location: Anna Paulowna

Post by Jim » Fri Jun 27, 2008 5:49 pm

Hexapod 8) leuke dingen zijn dat!

dan ga je er zeker ook sensoren op bouwen om hem te laten zien?

User avatar
inventor
Posts: 2575
Joined: Mon Aug 04, 2003 6:58 am
Location: Numansdorp

Post by inventor » Fri Jun 27, 2008 6:07 pm

Dat is me kleinste zorg. De inverse kinematics en loop algoritme zijn de dingen waar ik eerst me tijd in ga steken. Als deze eenmaal goed werken is de richting waar de hexapod naartoe loopt makkelijk(er) te bijinvloeden door sensoren welke op de hexapod gemonteerd worden.
True science is not measured by its successes, but by its ability to learn gracefully from its failures.

User avatar
inventor
Posts: 2575
Joined: Mon Aug 04, 2003 6:58 am
Location: Numansdorp

Post by inventor » Sat Jul 19, 2008 11:27 am

Ik ben al geruime tijd bezig met het verdiepen in de CNC techniek. Zodoende heb ik voldoende kennis op gedaan voor het ontwerp van een CNC-freesmachine + bijbehorende elektronica. Ik had de ontwerpen hiervan al een tijd op de plank liggen maar had geen tijd om daadwerkelijk de machine te gaan bouwen.

Nu ik eindelijk klaar ben met school (naja, de komende 2 maanden) heb ik weer wat tijd om te knutselen. Je raad het dus al, ik ben deze week begonnen met de bouw van me CNC machine.

De machine is opgebouwd uit 2 en 5mm staal, aluminium staf materiaal en messing spindels. Het gehele frame is 22*22*16cm, maar aan drie zijden steken de kleine bipolaire stappenmotoren uit.

Voor het aansturen van deze motoren worden vier apparte printen ontwikkeld. Drie motordrivers en een mainboard welke met 10pins ISP connectoren aan elkaar verbonden gaan worden. Dit mainboard wordt met een paralel > usb kabel aan de computer gekoppeld waarmee ik de data naar de CNC machine stuur.

De freesmotor wordt een 675W brushless werkende op 12V (apparte netvoeding of 12V accu). Bij deze freesmotor is ook een ESC besteld welke, net als de andere motordrivers, op het mainboard gekoppeld wordt.

Het totale freesbereik van deze machine zal 160*100*30mm zijn, welke voor kleine (modelbouw) onderdelen zeer geschikt is. Mocht ik deze machine goed werkende krijgen zal ik overwegen een grotere te maken.

Image

Image
Klik op de foto voor een grotere versie!

Image
Klik op de foto voor een grotere versie!

Image
Klik op de foto voor een grotere versie!
True science is not measured by its successes, but by its ability to learn gracefully from its failures.

Jim
Posts: 374
Joined: Sun Mar 11, 2007 3:01 pm
Location: Anna Paulowna

Post by Jim » Sat Jul 19, 2008 12:18 pm

:shock:

hoe doe je het toch allemaal!

User avatar
Bugs
Site Admin
Posts: 5433718
Joined: Sun Jul 27, 2003 9:13 pm
Location: Delft
Contact:

Post by Bugs » Sat Jul 19, 2008 12:19 pm

Ziet er enorm goed uit moet ik zeggen :)
Jij gaat straks zeker je eigen printen freesen!

User avatar
inventor
Posts: 2575
Joined: Mon Aug 04, 2003 6:58 am
Location: Numansdorp

Post by inventor » Sat Jul 19, 2008 1:56 pm

Nee, denk het niet. Dat etsen bevalt me goed genoeg. Wel zit ik eraan te denken een witte stift in de kop te zetten om zo aan de bovenkant van de print de onderdelen te kunnen tekenen. Erop plotten dus.
True science is not measured by its successes, but by its ability to learn gracefully from its failures.

team ODT
Posts: 312
Joined: Tue Sep 09, 2003 9:35 am
Location: Leeuwarden
Contact:

Post by team ODT » Sat Jul 19, 2008 5:46 pm

Wauw. Ga je hier eventueel ook een bouwpakket oid van leveren?
blog my spot or spot my blog
http://art-oddities.blogspot.com/

wat voor snelle auto bouw ik.....
http://1302rs.blogspot.com/

User avatar
inventor
Posts: 2575
Joined: Mon Aug 04, 2003 6:58 am
Location: Numansdorp

Post by inventor » Sat Jul 19, 2008 6:41 pm

Zit ik wel aan te denken ja. Ben nu alleen al wel wat kinderziektes tegen gekomen welke er in V2 uit gehaald worden. Dit zijn onderandere de aluminium onderdelen. Door deze te fabriceren uit staal (plaat) is het geheel een stuk nauwkeuriger en minder arbeidsintensief.

Hoezo, had je interesse?
True science is not measured by its successes, but by its ability to learn gracefully from its failures.

team ODT
Posts: 312
Joined: Tue Sep 09, 2003 9:35 am
Location: Leeuwarden
Contact:

Post by team ODT » Sat Jul 19, 2008 8:55 pm

Nou... ja. Ben al een paar jaar een beetje zijdelings aan het kijken naar zelfbouwprojecten maar kom er nooit echt aan toe. Sommige vind ik gewoon te duur en andere te ingewikkeld. Nou ben ik ook zo eigenwijs dat ik de cnc met een mac aan wil sturen.... maar daar kom ik wel langzaam een beetje van terug. En eigenlijk wil ik ook wel van begin tot eind weten hoe zo'n ding precies werkt. De helft moet ik zo wel zelf kunnen maken, maar de andere helft is me een beetje onduidelijk allemaal (laten we zeggen, vooral het electronische deel) Je komt ze zo langzamerhand wel op heel veel verschillende fora tegen, maar ik vind de jouwe er wel heel tof uitzien en je laat het lijken of je het met weinig moeite bouwt (lijken he) dat het mijn enthousiasme wel weer een beetje doet aanwakkeren. Dus zeker wel interesse ja.....
blog my spot or spot my blog
http://art-oddities.blogspot.com/

wat voor snelle auto bouw ik.....
http://1302rs.blogspot.com/

User avatar
inventor
Posts: 2575
Joined: Mon Aug 04, 2003 6:58 am
Location: Numansdorp

Post by inventor » Mon Jul 28, 2008 8:44 pm

Ik kon niet achterblijven natuurlijk. Heeft wat langer geduurd dan gepland wegens wat andere dingen die ertussen gekomen zijn.
Image
True science is not measured by its successes, but by its ability to learn gracefully from its failures.

User avatar
MJM
Moderator
Posts: 3069
Joined: Tue Jul 29, 2003 8:43 am
Location: Rijnmond

Post by MJM » Mon Jul 28, 2008 9:02 pm

Told you so :-)
Marien
Roboteer
Scraptosaur, Midnight Oil, Lt Lee, Mecha Knights, Rockey, Race Robots, Linefollowers.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 55 guests