Frame en nog veel meer ;)

Vraag en aanbod

Moderator: Moderators

Post Reply
User avatar
Glenn
Posts: 424
Joined: Sun Jan 21, 2007 12:44 pm
Location: Assen, Holland

Frame en nog veel meer ;)

Post by Glenn » Sun Jan 21, 2007 8:29 pm

hallo,

ik ben een nog "nooby" roboteer maar ben bezig met een antweight..
ik heb gelezen dat je antweights niet mag lassen ofzo.. dus mijn idee was voor het frame om te boren en met boeten enz aan het werk te gaan..

Verder; ik maak een spinner en heb daar dus een motortje voor nodig (logisch :P) maar zijn er nog "aanbevolen types"? En zijn er misschien ideeen hoe ik dat motortje van ong 10.000 rpm naar een redelijke "spinner" snelheid *transformeer ?!

En ik heb ook nog een zender enz nodig.

In totaal heb ik ongeveer 300 euro te besteden (misschien 350).

En ik ben net 13.. dus ik kan nog niet lassen en van die "gevallen" doen :P
Alvast bedankt,

Glenn

User avatar
pepe
Posts: 682
Joined: Mon Oct 20, 2003 8:48 pm
Location: Apeldoorn

Post by pepe » Sun Jan 21, 2007 8:35 pm

Voor jij gaat beginen ik raad jouwaan om de regels goed te lezen.

een Ant robotje is max. 150 grs. en max. 10x10x10 cm groot.

http://www.rctechnics.nl/product_info.p ... 68f4d419df

dit is goede motor voor een spinner.

een redelijk,goed zender is de jamara en het is niet duur.

by the way welcome.

gr. pepe

Nantheos
Posts: 273
Joined: Thu Apr 28, 2005 7:03 pm
Location: Hengelo

Post by Nantheos » Sun Jan 21, 2007 9:09 pm

Begrijp me niet verkeerd, ik vind het ontzettend leuk dat je robots gaat bouwen, maar waarom een ant en geen raptor of feather ?
This is the Gene Police! Put your hands up and Step AWAY from the Pool!
Toasticles: What female toast doesn't have that male toast does
Intelligence is knowing that a tomato is a fruit.
Wisdom is knowing not to put it in the fruit salad.

User avatar
inventor
Posts: 2575
Joined: Mon Aug 04, 2003 6:58 am
Location: Numansdorp

Post by inventor » Sun Jan 21, 2007 9:12 pm

Let wel op dat dit een brushless motor is. Hiervoor heb je een speciale speedo nodig. Deze zijn ook bij rc-technics tekoop. Hierbij moet je er op letten dat hij het amperage (A) aankan. Nu is gelukkig bij deze kleine motoren nog niet zo erg van belang.

Als accu's zijn lipo's het lichst als je naar vermogen>gewicht kijkt. Het zijn niet de goedkoopste accu's maar zeer redelijk te betalen. Wederom zijn deze accu's bij rc-technics te kopen. Belangrijk om op te letten is het gewicht (zoals bij elk component, want bij antweights komt dat heel nauw) maar je moet ook kijken dat hij genoeg vermogen heeft (mAh) en genoeg stroom kan leveren (A of C). Bij lipo accu's wordt het vermogen dat ze kunnen leveren aangeduid met "C". 10C wil zeggen dat de lipo accu continu met 10 keer de capaciteit ontladen kan worden. Voorbeeld:

180mAh lipo die 15C is
15*180=2700mA of tewel 2.7A

Nu is dit wederom niet van groot belang bij antweights maar toch iets wat je in je achterhooft moet houden. Belangrijker is of je met de accu lang genoeg kan rijden om 1 gevecht te houden. Dit is te berekenen aan de hand van de capaciteit van de accu. Dit is wel wat ingewikkelder aangezien je dan moet weten wat je ontvanger-motoren enzo nodig hebben. De goedkoopste lipo accu van rc-technics, 7.4V 460mAh is mischien een beetje overdreven voor een antweight maar goed om mee te beginnen. Er zijn wel kleinere accu's maar deze worden dan ook meteen een stuk duurder. (let wel op welk voltage de accu heeft, dit moet je regelaar ook aankunnen. Bij brushless regelaars is dit meestal aangegeven met 2s, 3s lipo. Dit wil zeggen dat ze op 2, 3 of welk ander aanta lipo cellen werken. Elke lipo cel is 3.7V nominaal. Als je een 2s regelaar hebt werkt deze dus maximaal op 7.4V. Het maakt niet uit of dit van een lipo accu of ander type accu komt, zoals nicd of nimh)

Ook is het belangrijk om te weten dat lipo accu's in tegenstelling tot nicd of nimh accu's met een speciale lader geladen moeten worden. Deze zijn wederom op rc-technics tekoop.

Je vermelden al om het frame aan elkaar te schroeven (omdat je niet kon lassen, en het verboden was). Hieruit trek ik de conclusie dat je van plan ben hem van staal te maken. Dit raad ik persoonlijk af. Voornamenlijk wegens het gewicht. Je zit al zo snel aan de 150gram en dan nog eens een stalen frame/panser... Plastic zoals polycarbonaat (lexan/pc) of high density polyethylene (hdpe) zijn beter geschikt om te gebruiken. Dit voornamenlijk omdat ze veel lichter zijn dan staal. (staal weegt +- 7.8kg per 1dm3, pc maar +-1.2kg, hdpe is nog lichter met +-1kg)

Ook geschikt panser materiaal zijn epoxy's. Denk hierbij aan keflar & carbon. Dit is zowel als in plaat als in mat verkrijgbaar. De plaat kan gewoon op maar gemaakt worden waarna je hem aan je robot bevestigt. Het voordeel van een mat is dat je die met speciale epoxyhars laat uitharden waardoor je allemaal vormen kan maken. Hier zijn veel meer dingen mee mogelijk maar het is niet de goedkoopste oplossing.

Als je een zender gaat aanschaffen is het handig om op een aantal dingen te letten. Het aantal kanalen (hoeveel motoren, servo's of andere componenten je kan bedienen), of het 27Mhz, 40Mhz of 2.4Ghz is. (40Mhz of 2.4Ghz zijn beide een goede keuze aangezien deze ook in de zwaardere robots toegestaan zijn), of het AM of FM is (AM is geschikt voor een antweight maar mag niet gebruikt worden in zwaardere klasse, FM mag dit wel) en of de kristallen verwisselbaar zijn (er zit een kristal in de zender en ontvanger, deze zijn zga identiek en zorgen dat de ontvanger aleen op die zender werkt. Als een andere robot het zelfde kristal heeft heb je dus ook storing.)

Bij de meeste zendersets zit al een ontvanger. Maar deze is over het algemeen te groot voor in een antweight (het gaat wel maar er is zo 10gram op te winnen). Een ontvanger is wederom los te kopen (onder andere bij rc-technics) Hierbij moet wederom gelet worden op dezelfde factoren als bij een zender. Alhoewel het aantal kanalen mag varieren. (als je een 6 kanaals zender hebt, en een 4 kanaals ontvanger kan je maar 4 kanalen bedienen. Je kan ook maar 4 kanalen bedienen als je een 4 kanaals zender hebt met een 6 kanaals ontvanger)

Voor de aandrijving zijn micro servo's zeer geschikt. Deze zijn zeer goedkoop en kan je ombouwen zodat ze blijven roteren ipv maar 180graden draaien. Hier zit de electronica al ingebouwd dus deze hoeven enkel aan de ontvanger aangesloten worden.

Als ik zo de prijzen gaat optellen kom ik hier ongeveer op uit.
Brushless motor (rc-technics) - 12.50
Brushless speedo (rc-technics) - 16.95
2 Cell lipo accu (rc-technics) - 12.50
Twee micro servo's (conrad) - 12.00
Zender set met ontvanger (quartel) - 60.00
Lipo lader (quartel) - 30.70

Ik kom totaal op 144.65 uit. Dit is exlusief verzendkosten. Natuurlijk komen er dan nog was kosten bij voor andere onderdelen zoals wielen, panser materiaal, boutjes, moertjes, mogelijk lijm ofzo. Maar dat hangt echt van je ontwerp af.

(goh, dit krijg je als ik even niks te doen heb :oops: )
True science is not measured by its successes, but by its ability to learn gracefully from its failures.

Alexander
Posts: 1068
Joined: Tue Aug 23, 2005 9:46 pm
Location: Delft

Post by Alexander » Sun Jan 21, 2007 10:36 pm

overigens zou ik de schijf (wapen) wel van metaal (staal) maken ;)

10x10x10 is abstract, je truc is hoe krijg je daar zo veel mogelijk in, mag ook schuin op zn kop, net wat je wilt, als het mar in de 10x10x10 gaat (hoeft dus niet vlak ;))

150 gram is wel belangrijk, en je zit hier vlot overheen als je neit goed oplet watvoor spullen je koopt.

overigens kan ik ook nog een lijsjte met internationale winkels opstellen waar ze bovenstaande (of nog betere ;)) onderdelen hebben voor minder geld ;)

de lipo van rctechnics is eigenlijk al te zwaar voor een ant, en je zou er dan ook zeg maar een uur op kunnen rijden, waar je eigenlijk maar enkele minuten nodig hebt. (ik heb evt nog een 350 mA/h lipo, 2 cellen met 20/25C ontlaad toegestaan, is een prima accu om mee te beginnen. normaal zijn lipo's ook niet geschikt om snel te laden, maar omdat het een 20 25 c betreft kan het wel wat vlotter (2c opladen, is ie in half uurtje van leeg tot vol)

wat betreft de lader, ik zou gaan voor de 'robbe lipoly 300', te verkrijgen voor 25 euro bij verschillende winkels (ligt aan woonplats wat het simpelste is, scheelt postkosten als je bij lokale winkel kan halen ;)) is instelbaar, en zodoende bruikbaar voor meerdere robots en andere dingen die op lipo accu's gaan (zoals modelviegtuigen/helicopters, als je ooit besluit onze kant van de sport te verlaten)

qua zender ontvanegr set zou ik in 1e plaats gaan voor jamara compa x4, is goed genoeg voor wat eerste experimenten (en vooral, goedkoop!) en als je later verder wilt, dan eventueel een duurdere (= betere, geavanceerdere) zender te kopen.
het grote nadeel van de jamara compa sets, is dat ze niet willen samenwerken met andere merken zenders en ontvanegrs, dus je zit wel vast aan jamara compa ontvangers en kristallen voor in ej robot :(
(anders zoek even naar de gws of hitec zenders, zijn volgens mij ook redelijk goedkoop, en doen wel mee aan de 'standaard')

qua aandrijving van je robot, zou ik in eerste keer ook gaan voor de microservo's oplossing, werkt best goed, en is vooral zeer goedkoop (ter vergelijk, de profs rijden met 2x 15€ aan motoren+ nog een veeltal euro's aan electronica om die te bedienen, terwijl dat bij een microservo al in zit, enige nadeel van de servo's is dat ze minder goed zijn, maar wel een heel stuk goedkoper ook. (heb ik evt ook nog 2 voor je, scheelt je weer verzendkosten van de conrad, want die zijn, als je onder de 20 euro zit, altijd duur ;))

speed controller, die van de rctechnics is inderdaad prima,
motortje voor schijfwapen ook :)
[sig?]

User avatar
inventor
Posts: 2575
Joined: Mon Aug 04, 2003 6:58 am
Location: Numansdorp

Post by inventor » Sun Jan 21, 2007 10:50 pm

Je hebt wel leuke linkies in het buitenland voor goedkopere onderdelen maar wat dacht je van de verzendkosten dan. En de betaalmogelijkheden voor iemand van 13 (glenn, niet persoonlijk opvatten maar iemand van jou leeftijd heeft nog geen mastercard, paypal (denk ik) dus betalingen naar het buitenland zijn gewoon wat moeilijk, maar dat is mijn visie er teminste op).

Ik vind rc-technics een top winkel. Ik ken deze mensen persoonlijk (ben 3 keer langsgeweest om dingen op te halen) en het is een goede winkel. Ze leveren zeer snel. Hebben goede onderdelen en de service naderhand is ook goed (mocht het ingerolen moeten worden ofzo).

Dit is aleen maar mijn mening. Als je onderdelen uit het buitenland wilt bestellen moet je dat vooral doen.
True science is not measured by its successes, but by its ability to learn gracefully from its failures.

User avatar
leo-rcc
Site Admin
Posts: 5882
Joined: Thu Aug 21, 2003 9:55 pm
Location: Hoogvliet-Rotterdam
Contact:

Post by leo-rcc » Sun Jan 21, 2007 11:13 pm

RC-technics is inderdaad een prima winkel. Ik koop er ook graag. Maar het is voor mij niet de enige winkel waar ik spullen zou bestellen.
Mvg,
Leo van Miert
Team RCC website.
Gentlemen, no fighting please. This is, after all, a council of war.

User avatar
Glenn
Posts: 424
Joined: Sun Jan 21, 2007 12:44 pm
Location: Assen, Holland

Post by Glenn » Mon Jan 22, 2007 8:09 am

ik heb een Meastro kaart ;) maar weet niet hoever ik daarmee kom..

User avatar
Glenn
Posts: 424
Joined: Sun Jan 21, 2007 12:44 pm
Location: Assen, Holland

Post by Glenn » Mon Jan 22, 2007 8:35 am

En btw: Iedereen! HEEL erg bedankt voor de tips :D:D maar mijn zender enzo neem ik denk ik voor 125 eurie ofzo.. anderes heb ik misschien niet zo'n goeie

User avatar
inventor
Posts: 2575
Joined: Mon Aug 04, 2003 6:58 am
Location: Numansdorp

Post by inventor » Mon Jan 22, 2007 5:41 pm

Ga dan aan de Graupner X412 of de Graupner mx12. Deze zijn beide zeer goed betaalbaar (mx12 is een tikkie duurder maar heeft dan ook meteen een stuk meer functies).
True science is not measured by its successes, but by its ability to learn gracefully from its failures.

Alexander
Posts: 1068
Joined: Tue Aug 23, 2005 9:46 pm
Location: Delft

Post by Alexander » Mon Jan 22, 2007 7:35 pm

ja, even posten welke zender je wilt kopen, voordat je werkelijk een koopt, niet alle zenders hebben de goede prijs/qualiteit verhouding ;)
[sig?]

User avatar
Edwin
Posts: 504
Joined: Sat Sep 11, 2004 7:36 am
Location: Rotterdam

Post by Edwin » Mon Jan 22, 2007 7:51 pm

Door de inkoopaktie van de Spectrum, zijn er waarschijnlijk wel mensen te vinden die bereid zijn hun huidige zender/ontvanger te verkopen.

Welkom trouwens...
It is just a machine!!!

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 8 guests