lassen elektrodes alles ??

Het forum voor alle technische vragen en antwoorden

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
boris
Berichten: 130
Lid geworden op: za aug 02, 2003 4:40 pm
Locatie: vijfhuizen ligt vlak bij haarlem en dat ligt weer bij amsterdam in de buurt
Contacteer:

lassen elektrodes alles ??

Bericht door boris »

ik vraag mij af of een elektrische lasser ook alu en titanium kan lassen of gewoon alles als je maar de goede elektrode heb
gegroet boris
kijk op http://www.ap-clan.tk
Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 2962
Lid geworden op: za aug 16, 2003 7:09 pm

Bericht door Jeroen »

Nee dat kan niet.
WMC
Berichten: 91
Lid geworden op: za aug 02, 2003 4:13 pm

Bericht door WMC »

Aluminium is zeker wel te lassen met electroden, alleen het resultaat is niet echt super te noemen. Neem liever een Mig of Tig lasapparaat dan.
Daarbij komt ook nog het feit dat de betere Ti en Alu soorten niet echt te lassen zijn met een goed resultaat.
Gebruikersavatar
blackbeast
Berichten: 64
Lid geworden op: di jul 29, 2003 11:59 am
Contacteer:

Bericht door blackbeast »

Voor aluminium heb je een TIG lasapparaat met wisselstroom nodig.
Voor titanium, MIG of TIG met argon als beschermgas (even uit mijn hoofd).

Voor de gemiddelde hobbyist niet echt haalbaar.

Tom
Gebruikersavatar
boris
Berichten: 130
Lid geworden op: za aug 02, 2003 4:40 pm
Locatie: vijfhuizen ligt vlak bij haarlem en dat ligt weer bij amsterdam in de buurt
Contacteer:

Bericht door boris »

jah het gas is al heel erg duur en da n het aparaat nog mar elek is goed koop
gegroet boris
kijk op http://www.ap-clan.tk
Gebruikersavatar
Henning
Berichten: 618
Lid geworden op: do aug 07, 2003 12:03 am

Bericht door Henning »

het gas gaat nog wel, maar het apperaat zelf is duur.

Henning
Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 2962
Lid geworden op: za aug 16, 2003 7:09 pm

Bericht door Jeroen »

WMC schreef:Aluminium is zeker wel te lassen met electroden, alleen het resultaat is niet echt super te noemen. Neem liever een Mig of Tig lasapparaat dan.
Daarbij komt ook nog het feit dat de betere Ti en Alu soorten niet echt te lassen zijn met een goed resultaat.
Conclusie: kan dus niet
WJ
Berichten: 1955
Lid geworden op: ma aug 04, 2003 7:35 am
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door WJ »

ik had geloof ik ergens gehoord dat je alu ook met een mig apparaat kon lassen ? maar dan met een draad met een kern ?
raceeend
Berichten: 485
Lid geworden op: wo jul 30, 2003 12:36 am
Contacteer:

Bericht door raceeend »

ik weet zeker dat alu goed te lassen is zonder dat het nou bijzonder zwak is. maar ik heb geen idee hoe. ik namelijk al wel eens stukken gelast alu gezien.
Gebruikersavatar
maddox
Berichten: 3631
Lid geworden op: do aug 14, 2003 11:06 pm
Locatie: Vilvoorde
Contacteer:

Bericht door maddox »

Alu is redelijk goed te lassen ,indien je een aangepaste lastpost hebt. ?en dan kan je beter onder gasdek werken, niet met poederkerndraad(die zowiezo bagger is voor onze toepassingen).
Het feit is wel dat de sterkere soorten alu hun goeie eigenschappen verliezen als je ze last. De lasnaden op zijn minst gaan zeer kwetsbaar blijven.

Gelaste alu stukken in de industrie zijn dus aangepaste aluminiumsoorten.
Beter nu creperen, dan in de wars repareren.
Soort 5279
Berichten: 55
Lid geworden op: di jul 29, 2003 12:39 pm
Locatie: ergens op internet
Contacteer:

Bericht door Soort 5279 »

WJ schreef:ik had geloof ik ergens gehoord dat je alu ook met een mig apparaat kon lassen ? maar dan met een draad met een kern ?
dit klopt aardig.. benodigdheden:
zwaar Mig las apperaat
speciaal bescherm gas (ff vragen bij de lui waar je gas weg haalt voor je migje)
en een korte las/draad toevoer slang, (met teflon doorvoer)
en een soort metaal/aluminium mengsel in draad vorm... die dus met mig wordt toegevoerd..

dus dat zijn nog wel wat aanpassingen.. niet voor de gewone hobbyist weg gelegd.. wij hebben zelf de mogelijkheden er al voor moet alleen ff rolletje draad en flesje ander gas hebben. dan zou ik prof. aluminium kunnen lassen.. ((als ik goed kon lassen :P))

maar we zitten er wel over te denken hier binnenkort eens aan te beginnen omdat we wat projecten via de zaak hebben die aluminium constructie vereissen... :roll:
Dit is het alom gevreesde undersign VIRUS!!
Gebruikersavatar
boris
Berichten: 130
Lid geworden op: za aug 02, 2003 4:40 pm
Locatie: vijfhuizen ligt vlak bij haarlem en dat ligt weer bij amsterdam in de buurt
Contacteer:

Bericht door boris »

de konclusie is dus het kan als je de goede elektrodes heb (of niet ??)
gegroet boris
kijk op http://www.ap-clan.tk
Gebruikersavatar
maddox
Berichten: 3631
Lid geworden op: do aug 14, 2003 11:06 pm
Locatie: Vilvoorde
Contacteer:

Bericht door maddox »

De conclusie is ,als je een goeie MIG laspost hebt, en de juiste draad, en het juiste gas, en de juiste soort aluminium, dat je 2 stukken aluminium met goed resultaat tegen elkaar kan lassen.

Met een TIG met hoogfrequent omvormer zijn de beste resultaten te halen(voor mij dan toch)

Met electrodes komt het erop neer dat je A, veel moet oefenen, B veel geluk moet hebben, en C moet kunnen leven met een lasnaad die niet echt "leuk" is.En de kostprijs van de elektrodes is ook een tegenhoudertje.

Je kan het doen, daar niet van, maar ik opteer dan liever voor andere bevestingingsmethodes, zoals bouten, klinken, lijmen of een samenspel ervan.
Beter nu creperen, dan in de wars repareren.
Gebruikersavatar
boris
Berichten: 130
Lid geworden op: za aug 02, 2003 4:40 pm
Locatie: vijfhuizen ligt vlak bij haarlem en dat ligt weer bij amsterdam in de buurt
Contacteer:

Bericht door boris »

okee maar voor een ant is z'n konnectie tog wel goed of niet dan ??
gegroet boris
kijk op http://www.ap-clan.tk
Gebruikersavatar
maddox
Berichten: 3631
Lid geworden op: do aug 14, 2003 11:06 pm
Locatie: Vilvoorde
Contacteer:

Bericht door maddox »

Gaffatape is een goedkopere, makkelijkere en vooral goedkopere oplossing hoor.
Neen, als je moet gaan lassen aan een ant heb je een heel raar idee over 150 gram.

En Neen, voor een ant is het zeker geen goeie oplossing.
Ik kan met elektroden nog niet eens een goeie las leggen op een 1mm dikke staalplaat, en aluminium is nog veel lastiger op dat vlak.
Beter nu creperen, dan in de wars repareren.