Demo's, competities en waar willen we heen

Het DRG promoteam komt naar je toe!

Moderator: Moderators

User avatar
MJM
Moderator
Posts: 3069
Joined: Tue Jul 29, 2003 8:43 am
Location: Rijnmond

Post by MJM » Mon Aug 16, 2004 10:11 am

Ik wil graag alle Roboteers en supporters die in Hasselt aanwezig waren hartelijk danken voor hun gigantische inzet. Het was zwaar en vermoeiend voor mens en machine maar iedereen bleef koel en enthousiast en iedereen heeft het hele weekeinde hard gewerkt. Voor een aantal was het een goede test voor het wereldkampioenschap; er kwamen problemen aan het licht die nu nog opgelost kunnen worden, gevechtstactieken en manoeuvres zijn geoefend en er was zekere druk om voor een deadline te presteren.
Vorige week twijfelde ik of er toekomst is voor deze hobby/sport. Nu lijkt het erop of we onze toekomst kunnen kiezen. Door de combinatie van actieve robots, videobeelden en presentatie ontstaat een leuke show. Het publiek was daarover positief. De organisator was zeer tevreden en staat open voor verdere samenwerking, eventueel om een groot evenement van de grond te tillen. En er is contact gelegd met andere promotors die geïnteresseerd zijn in samenwerking. Zij hebben onze show gezien en denken dat er leuke combinatie-evenementen te organiseren zijn en dan gaat het niet over braderieën, modelbouwbeurzen e.d. maar spektakels.
Ik denk dat we de keuze hebben: willen we een hobby, een sport of een show. Misschien zijn er combinaties mogelijk, misschien niet. Wat heeft jullie voorkeur en waarom, denk daar eens over na.
Marien
Roboteer
Scraptosaur, Midnight Oil, Lt Lee, Mecha Knights, Rockey, Race Robots, Linefollowers.

WJ
Posts: 1955
Joined: Mon Aug 04, 2003 7:35 am
Location: Leeuwarden
Contact:

Post by WJ » Mon Aug 16, 2004 10:49 am

ik ben voor een hobby-show sport.

Als er iets leuker is dan sport, is het leuke sport. Als iets een sport is en leuk, is het al snel een hobby. Als er ook nog eens veel mensen komen kijken en diep onder de indruk zijn van jouw hobby/sport, dan is het ook al snel een show!
vandaar, hobby-show sport.

Börge
Moderator
Posts: 668
Joined: Thu Jul 31, 2003 3:05 pm
Location: Delft
Contact:

Post by Börge » Mon Aug 16, 2004 11:08 am

Het zal door andere mensen nooit echt als sport gezien worden denk ik. De beste benadering is toch er een soort show van te maken, dat sluit het robotbouwen als hobby natuurlijk niet uit. Er is niemand in Nederland die het voor het geld doet. Maar ik zou ook zeer zeker demo's op bijvoorbeeld modelbouwbeurzen erbij houden, het zijn en blijven afstandbestuurbare voertuigen.
If I ever find my inner child I will shoot it.

User avatar
Carlijn
Posts: 1574
Joined: Tue Jul 29, 2003 12:16 pm
Location: Eindhoven
Contact:

Post by Carlijn » Mon Aug 16, 2004 11:14 am

Ik ben het wel met WJ eens, hoewel voor mij het sport ook weggelaten mag worden.
Je zou het showeffect er meer in kunnen stoppen door het onderdelen op de robot te zetten die makkelijk verbuigen/loskomen. Tevens zou je kunnen denken aan een robot die bijvoorbeeld een bal naar een roboteer of het publiek gooit. Dit wordt ook wel bij engelse events gedaan, alleen worden daar dan aparte robots voor gebruikt.
Team EFWAH: Everything Fits With A Hammer
www.EFWAH.nl

docproc
Posts: 228
Joined: Tue Jul 29, 2003 11:28 am

Post by docproc » Mon Aug 16, 2004 11:25 am

Een hobby is het al. Live events zijn i.h.a. een show, maar als je er een competitie element in stopt is het in principe al een sport (geen zin om nu te gaan discussieren over de definitie van een sport, maar de basis van sport is volgens mij competitie).

Wil je er een sport van maken, dan moet je meer evenementen zoals het WK hebben, meer competities. Dit is te combineren met live events, maar het lastige daarvan is dat tijdens events vaak een klein aantal robots heel vaak vechten. Wil je een competitie hebben zou dit niet kunnen, maar dan heb je weer te weinig robots om er een mooie show van te maken.

Wat je wel kunt doen is b.v. een regelmatigheidsklassement zoals bij het wielrennen (ik noem maar een voorbeeld wat ik ken). In principe heb je dan allemaal losstaande wedstrijden, maar rijd je een goede uitslag bij zo'n wedstrijd krijg je punten voor het klassement. Ook kun je bepaalde wedstrijden aanwijzen als 'topcompetitie' wedstrijden, vaak de wat grotere wedstrijden. Heb je dus 2 competities.

Probleem blijft natuurlijk wel een veilige arena.
Niels - [url=http://www.sater.nl/]Team Sater[/url]

User avatar
g-lap
Posts: 455
Joined: Thu Sep 04, 2003 10:27 am
Contact:

Post by g-lap » Mon Aug 16, 2004 12:08 pm

Hoe je het exact wil noemen is mij gelijk, maar wat we nu doen is "demo rijden" ( met de nadruk op rijden). Best leuk om te oefenen en ook misschien leuk voor het publiek om het eens èèn keer te bekijken (" toch wel groot in het echt zo een robot")
Maar als je er een echte show en of competitie ( het één sluit het ander niet uit ) wil van maken moet er "gevochten" worden en dan ga je een publieks trekker worden en gaan de mensen terugkomen. Vorig jaar in Genk heb ik verscheidene mensen gezien die zowat om het uur terugkwamen om het gevecht te zien. Terwijl ik dit weekend niet echt iemand heb zien terugkomen omdat het zo spectaculair was :?
M.a.w. er moet gewoon meer spectakel komen zodat en het publiek en de organizatoren het geheel nog leuker gaan vinden. En ja, natuurlijk hebben we dan een betere, excuseer, veiligere arena nodig. Volgens mij is dit de hoofdprioriteit. Want eenmaal je die hebt kan je gaan "vechten" En of je dat dan doet om de show of de sport zal de meeste toeschouwers of organizator worst wezen....... alleen is het wel leuker dat de speaker van dienst een robot kan aankondigen als zijnde een of ander kampioen of iets dergelijks...

User avatar
MJM
Moderator
Posts: 3069
Joined: Tue Jul 29, 2003 8:43 am
Location: Rijnmond

Post by MJM » Mon Aug 16, 2004 1:55 pm

Wow, ik had niet gedacht dat er direct al veel reactie zou zijn. Volgens mij moeten we de discussie onder een ander hoofdstuk voortzetten.
Intussen is het zo dat de robots bij het "demo rijden" al veel schade oplopen en we moeite hebben een hele dag vol te maken. (In het vervolg zal bij het organiseren van een event het aantal te vullen uren en de beschikbare robots op elkaar moeten worden afgestemd.) Bij echte gevechten zal er nog meer schade zijn. Vraag is of iedereen zijn robot daarvoor wil lenen. En welke wapens wel en welke niet gebruikt mogen worden en of ze begrenst moeten kunnen worden.
Het is al een dure en tijdrovende bezigheid met maar 1 echte competitie en een paar demo's per jaar!
Marien
Roboteer
Scraptosaur, Midnight Oil, Lt Lee, Mecha Knights, Rockey, Race Robots, Linefollowers.

User avatar
maddox
Posts: 3631
Joined: Thu Aug 14, 2003 11:06 pm
Location: Vilvoorde
Contact:

Post by maddox » Mon Aug 16, 2004 2:35 pm

Ik denk niet dat het inzetten van de "gesanctioneerde" wapens zoals flippers, lifters en bijlen(de meesten dan wel) de schade zou vergroot hebben dit weekend.

De Knijpers en Disks, die kunnen niet anders doen dan schade aanrichten(TAN is dan als knijper sterk underpowered), waar de knijpers dan wel de grootste controle hebben(uitgezonderd de huidige pneumatische grijpers, TAN en Mithril).

Maar de arena laat het niet echt toe om all out te gaan.

Ook is de timing belangrijk. Met het hoofdevent volgende week is het geen optie van nu een "Debenham" of "Rijswijk" te doen.

Dus het verschil tussen Demo's en wedstrijden zal 'm eerder in de eisen van de organisator liggen ,en de timing naar grotere events toe.

Demo's zijn rustiger, en zo min mogelijk schade aan de machines.Ook is de arena-onze demo arena bv- van minder zwaar kaliber.

Voor wedstrijden moeten we op zijn minst een RR achtige arena hebben.En dan komt de vraag. Het normale competitie pyramide verloop, winnaars die tegen winnaars opkomen, of het voor ons nu standaard white board?De meeste gevechten gedaan en waar betrouwbaarheid ,gebruiksgemak en taaiheid even hard door wegen als een lucky blow.
Beter nu creperen, dan in de wars repareren.

User avatar
Babeth
Posts: 3345
Joined: Sat Aug 16, 2003 1:43 pm
Location: Vilvoorde (B)
Contact:

Post by Babeth » Mon Aug 16, 2004 4:14 pm

Voor een publiek is spektakel nodig, daar is niet onderuit te komen, en dat betekent dus echte gevechten met op z'n minst een beetje schade.
De Engelsen hebben ondertussen al gemerkt dat de timing van evenementen echt belangrijk is. Marien, je weet wat Andy Kane en Geoff Smith ervan gezegd hebben, 1 of 2 "grote" evenementen per jaar in Europa en niet meer dan 2 evenementen per maand (voor heel Europa gezien dan) anders is het niet doenbaar. Noch voor de mensen, noch voor de machines.

Ik ben een voorstander van enkele sport-spektakels per jaar om de competitiegeest levend te houden en een eigen publiek te creëren en af en toe hier en daar demonstraties om te testen en rij-ervaring op te doen (onderschat vooral het belang van dat laatste niet !!!) en eigenlijk de robotten eventjes te laten zien.
Publiciteit is een belangrijke factor. Ook al blijft het een hobby, het is leuk dat er mensen komen kijken en daardoor ook misschien nieuwe roboteers bijkomen.
[color=indigo]I think, therefore I'm dangerous.[/color]

http://thehouseofchaos.wordpress.com/

User avatar
g-lap
Posts: 455
Joined: Thu Sep 04, 2003 10:27 am
Contact:

Post by g-lap » Mon Aug 16, 2004 4:14 pm

Ik denk niet dat het inzetten van de "gesanctioneerde" wapens zoals flippers, lifters en bijlende schade zou vergroot hebben dit weekend.
Inderdaad, het meeste schade hebben wij gewoonlijk van AD :wink:
En ook Splinter deed zijn ding zoals hij het in een echt gevecht zou doen.
Tsunami werkte met een gedempte flipper ......
Maar wat natuurlijk echt spectaculair is voor de "toevallige" toeschouwer zijn de flips waarbij de tegenstander echt vliegt.....
De Knijpers en Disks, die kunnen niet anders doen dan schade aanrichten(TAN is dan als knijper sterk underpowered), waar de knijpers dan wel de grootste controle hebben(uitgezonderd de huidige pneumatische grijpers, TAN en Mithril)..
Buiten het droppen in de put, omdat die er niet is :twisted: heeft Tan gedaan wat hij tijdens elk ander gevecht zou doen........
En natuurlijk kan je nog altijd bepaalde beperkingen opleggen zowel voor flippers als hydraulische knijpers etc.
Ook is de timing belangrijk. Met het hoofdevent volgende week is het geen optie van nu een "Debenham" of "Rijswijk" te doen..
Juist, geen grote internationale competitie op dit tijdstip, maar een spectaculaire demo met een paar echte oefen gevechten zou toch leuk zijn geweest.
Dus het verschil tussen Demo's en wedstrijden zal 'm eerder in de eisen van de organisator liggen ,en de timing naar grotere events toe..
Natuurlijk, en de veiligheid van de arena, en de ruimte die voorhanden is en het bedrag dat de eventorganizator wil neerleggen om dit alles te zien te krijgen. Maar dat is nu juist de reden van heel mijn betoog: we zouden de gemiddelde eventorganizator iets meer ( spectaculairders) moeten kunnen aanbieden dan de huidige demo's zonder dat we daarvoor een super dure arena nodig hebben........

Eigenlijk zouden we een soort van modulaire arena moeten kunnen bouwen.
Iets zoals de huidige demo arena ( voor simpele demo's genre Schagen, Molenbeersel waar er niet echt veel plaats beschikbaar is) waarop je dan eventueel een soort van stevige zijkant verhoging zou moeten kunnen plaatsen (ongeveer zoals vorig jaar in Genk) waarin je dan wel zou kunnen vechten met flippers.
Voor wedstrijden moeten we op zijn minst een RR achtige arena hebben..
Voor een echte competitie zoals Rijswijk moet je inderdaad een roaming robots soort van arena hebben maar dit soort evenement is dan weer zo groot (duur) dat je er toch maar hoogstens één per jaar kan organizeren en dan moet men evalueren of de kosten van zelf bouwen transporteren en opslaan opweegt tegenover het huren van de RR arena.
En dan komt de vraag. Het normale competitie pyramide verloop, winnaars die tegen winnaars opkomen, of het voor ons nu standaard white board?De meeste gevechten gedaan en waar betrouwbaarheid ,gebruiksgemak en taaiheid even hard door wegen als een lucky blow.
Dat kan de organizator dan zelf wel beslissen in samenspraak met DRG

User avatar
Zenith
Site Admin
Posts: 1210
Joined: Sun Jul 27, 2003 9:58 pm
Location: Rotterdam
Contact:

Post by Zenith » Mon Aug 16, 2004 5:18 pm

MJM wrote:Volgens mij moeten we de discussie onder een ander hoofdstuk voortzetten.
Moved naar Live Evenementen.

User avatar
Greasy claw Ruud
Posts: 620
Joined: Mon Jul 28, 2003 5:37 pm
Location: de hel
Contact:

Post by Greasy claw Ruud » Mon Aug 16, 2004 5:48 pm

Ik denk dat het voor een geslaagd event voor het publiek, belangrijk is, om toch een duidelijk wedstrijdelement toe te voegen. Dit heb ik gemerkt op het event in Genk, waar het publiek toch zeer enthousiast deelnam aan de activiteit. Natuurljik zal show altijd onze belangrijkste drijfveer blijven. Ook denk ik dat een aantal eigenaren van disc/ flipper-robots een overweging zullen maken om evt. een live-event robot te bouwen. Even een persoonlijke noot; ik vind het presenteren heel leuk, al heb ik uiteraard nog een hoop te leren en ik hoop dat dat in de toekomst toch iets zal worden wat een toegevoegde waarde zal zijn voor onze events. Ik hou me in ieder geval aanbevolen. 8)
Became second in a two way match with a chainsaw, so then I lost my head a little bit.

User avatar
leo-rcc
Site Admin
Posts: 5882
Joined: Thu Aug 21, 2003 9:55 pm
Location: Hoogvliet-Rotterdam
Contact:

Post by leo-rcc » Mon Aug 16, 2004 6:04 pm

Als er 1 evenement er nog het meeste uitspringt na Rijswijk is het wel Genk. Waarom? De flippers deden nog mee.

Ik ben helemaal voor spektakel-show. De sport is het voor ons, maar het publiek heeft daar geen boodschap aan. Maar dat betekent wel dat wel niet zo vaak iets kunnen doen, en zaken zoals Molenbeersel wat wel leuk was maar niet echt doordacht (de arena naast een kinderhoek?) kunnen we ons op dat moment zeker niet meer veroorloven.

Hiervoor hebben we wel een paar zaken nodig:

1: Een veiligere arena. Deze demo arena is leuk voor feathers, maar voor full on met heavy's ontoereikend.

2: Een hekwerk met een paar mm lexan ervoor gespannen. Het hoeft niet dik lexan te zijn, als het voor het hek hangt (dus tussen hek en publiek in) absorbeert het de klap van iets wat er mogelijk afschiet, wappert naar voren en het voorwerp valt op de grond. uiteraard is dit geen spinner proof oplossing, maar ik heb in engeland al wel gezien dat het werkt.

3: Werkende robots. Splinter werktte half tot 3kwart. En zowel ik als Splinter kunnen het tempo van een gevecht elk uur niet volhouden. Dus hebben we MEER werkende robots nodig. Meer Feathers is ook goed, het hoeven niet de 100Kg bakbeesten te zijn. Dan kunnen we de gevechten ook meer verdelen dus is de druk per robot een stuk lichter.

Kunnen we dit realiseren, dan zie ik de DRG nog een florisante toekomst hebben. Blijft het zoals afgelopen weekend, dan haken mensen af. Zowel publiek als Roboteers. Want Marien zei dat de organisatoren enthousiast waren, zal best, maar ik was het niet. Het was leuk voor ons als onderonsje, maar niet geweldig.
Mvg,
Leo van Miert
Team RCC website.
Gentlemen, no fighting please. This is, after all, a council of war.

WJ
Posts: 1955
Joined: Mon Aug 04, 2003 7:35 am
Location: Leeuwarden
Contact:

Post by WJ » Mon Aug 16, 2004 9:04 pm

de volledig werkende robots komen er wel.
na de FRA zijn er sowieso een stuk of 10 neem ik aan ? heavyweights zelfs.

mr orange
Posts: 24
Joined: Wed Sep 03, 2003 9:41 pm
Location: Zwolle
Contact:

Post by mr orange » Mon Aug 16, 2004 10:00 pm

Mits deze 10 heavyweights het WK overleven. Wij kunnen Typhoon 2 op de vrijdag treffen. Ik wil niet bij voorbaat pessimistisch zijn maar schade zul je allicht oplopen. Kom je weer uit bij een juiste timing van evenementen.

Maar voor een leuk evenement zijn altijd meer mensen te porren. Zeker als het eens niet in Engeland is maar dichter bij.

Jarno
Team Sater

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Ahrefs [Bot] and 44 guests