hoi ik ben nieuw heb je een tip hoe ik moet beginnen bouwen

Heb je een goed idee of ben je net met bouwen gestart? Laat het ons zien!

Moderator: Moderators

Post Reply

hoe oud was jij toen je begon met bouwen?

5 jaar en jonger
1
4%
6-8 jaar
0
No votes
9-12 jaar
2
8%
12-15jaar
10
40%
16 -20 jaar
8
32%
20 jaar en ouder
4
16%
 
Total votes: 25

User avatar
rob1
Posts: 64
Joined: Sat Jan 06, 2007 8:41 am
Location: op de grote wordl
Contact:

hoi ik ben nieuw heb je een tip hoe ik moet beginnen bouwen

Post by rob1 » Sat Jan 06, 2007 8:57 am

hoi ik ben nieuw heb je een tip hoe ik moet beginnen bouwen van een robot :?:
hoe het in erlkaar zit enz :?:
ik weet er nog niet zo veel van af
dus geef mij een tip plz :arrow:
:idea:
hoi ik ben nieuw

mijn site is www.robhabbo.tk
geef effe een tip wat beter kan aan mijn site op mijn forum ik waardeer dat graag!

User avatar
maddox
Posts: 3631
Joined: Thu Aug 14, 2003 11:06 pm
Location: Vilvoorde
Contact:

Post by maddox » Sat Jan 06, 2007 9:59 am

Simpel. Lees het hoofdstuk "Bouwen" op deze site.
http://www.dutchrobotgames.nl/cgi-bin/bouwen

Als dat nog niet duidelijk is, dan kan ik aanraden dat je Carlijns start gids koopt.
http://www.dutchrobotgames.nl/cgi-bin/bouwen/0-boek

En als je dan nog gerichte vragen hebt, die worden dan wel beantwoord met of antwoorden, of links naar de treads met antwoorden.

Ook zijn enkelen van ons regelmatig bereikbaar met MSN messenger.

Op je poll. Ik werd 29 in het jaar dat ik begon te bouwen, en het heeft 3 jaar gekost vor ik durfde zeggen dat ik genoeg wist om doordachte keuzes te maken van waar geld in te pompen.

Want uiteindelijk is deze formule "tijd*creativiteit*geld= bruikbare robot"
Met als bijkomende opmerkingen 12kg feathers en 6 kg raptors hebben voordelen. Deze gewichtsklasses zijn gemakkelijk te transporteren ,en kunnen goedkoop in bouw zijn. Ze zijn ook populair aan het worden.
Beter nu creperen, dan in de wars repareren.

User avatar
rob1
Posts: 64
Joined: Sat Jan 06, 2007 8:41 am
Location: op de grote wordl
Contact:

Post by rob1 » Sat Jan 06, 2007 10:23 am

tnx voor de tip
maar welke robot kan ik nu het beste bouwen?
waar kan ik het beste mee beginnen?
niet te duur aub
welk gewicht enz
hoi ik ben nieuw

mijn site is www.robhabbo.tk
geef effe een tip wat beter kan aan mijn site op mijn forum ik waardeer dat graag!

stef
Posts: 1058
Joined: Sun Dec 04, 2005 2:09 pm
Location: aalsmeer, nederland
Contact:

Post by stef » Sat Jan 06, 2007 10:55 am

als ik jou was zou ik met feather weigt binnen heb ik ookgedaan. alleen waren mijn robots niet echt rijp voor een gevecht.
je koopt bij een bouwmarkt gewoon 2 van die boormachine's (wel de goedkoopste natuurlijk) laten we zegen in het ergste geval 20 euro per stuk.

40eu boormachine's
59eu zender jamara compa x4
50eu speedo's
je zou ook de schakelaar van de boormachine's om kunnen bouwen dat is maar net wat je zelf wil bespaart wel 50 euro.
je zou ook nog met relais kunnen rijden het is maar net waar je van houd omdat je altijd volgas rijd.

ongeveer voor 140 eu heb je iets rijdends. moet er natuurlijk nog wel wat omheen gebouwd worden. en een leuk wapen natuurlijk :D


succes.

stef

User avatar
Babeth
Posts: 3345
Joined: Sat Aug 16, 2003 1:43 pm
Location: Vilvoorde (B)
Contact:

Post by Babeth » Sat Jan 06, 2007 12:04 pm

Er zijn roboteers die wel wat stukken kunnen leveren (metaal en/of polycarbonaat voor het frame en het pantser) tegen ofwel geld ofwel ruilhandel, en eventueel machinetijd kunnen geven (Mario en ik wonen vlakbij Brussel in België maar we hebben een werkplaats die we ter beschikking stellen: draaibank, freesmachine, kolomboor, lintzaag, divers klein gereedschap en Mario kan lassen - verschillende (jonge) roboteers zijn reeds hier komen knutselen. Blijf je enkele dagen dan krijg je gastvrij onderdak. :D Je moet wel tegen katten kunnen !).

Op dit forum heb je "Garage" waar je onderdelen kunt proberen te regelen en "Techniek" voor het bouwen. Lees eerst eens alle berichten door vooraleer je eigen vragen te stellen. Vaak is jouw vraag al eens beantwoord geweest.
Stel dan een lijst op van wat je het beste zou gebruiken en maak een tekening of plan van hoe je het zou willen hebben. Geld is helaas altijd een voorwaarde om het beestje te laten werken... want motoren, batterijen, de zender/ontvanger en de snelheidsregelaars (speedcontrollers of speedo's) of relais kun je meestal niet zelf bouwen en dan nog heb je daar onderdelen voor nodig... Met een klassieke zender heb je ook een "failsave" nodig (een stukje electronica dat je nodig hebt om bij slechte ontvangst in de robot tussenbeide te komen = verplichte veiligheidsmaatregel), de bedrading en eventueel ontstoorders (zoals ferrietringen - heb ik dat goed zo jongens ?), een antenne en een losse verbinding waarmee je je robot aan- en uitzet (heet "removable link").
Dan heb je wielen, frame, pantser en eventueel een wapen. Een structuur om je robot in te vervoeren en op te zetten, de zogenaamde "carrying cradle" oftewel "draagnest": als de robot erop ligt mogen de wielen geen enkele oppervlakte raken. Weeral een verplichte veiligheidsmaatregel.

Niet dat we je willen ontmoedigen, verre van !! Je bent hartelijk welkom, maar je moet wel serieus zijn, dan zal iedereen bijspringen om een handje te helpen. Bezoek onze clubdagen en live-evenementen, en neem je spullen mee voor raad en uitleg. Iedereen zal je willen helpen.
[color=indigo]I think, therefore I'm dangerous.[/color]

http://thehouseofchaos.wordpress.com/

User avatar
rob1
Posts: 64
Joined: Sat Jan 06, 2007 8:41 am
Location: op de grote wordl
Contact:

Post by rob1 » Mon Jan 08, 2007 1:36 pm

bedankt voor de tip!
ik denk dat ik ook lid ga worden maar eerst moet ik een baan vinden
ik ben bijna 16 dus dat gaat wel lukken
hoi ik ben nieuw

mijn site is www.robhabbo.tk
geef effe een tip wat beter kan aan mijn site op mijn forum ik waardeer dat graag!

User avatar
rob1
Posts: 64
Joined: Sat Jan 06, 2007 8:41 am
Location: op de grote wordl
Contact:

Post by rob1 » Mon Jan 08, 2007 1:45 pm

Babeth wrote:Er zijn roboteers die wel wat stukken kunnen leveren (metaal en/of polycarbonaat voor het frame en het pantser) tegen ofwel geld ofwel ruilhandel, en eventueel machinetijd kunnen geven (Mario en ik wonen vlakbij Brussel in België maar we hebben een werkplaats die we ter beschikking stellen: draaibank, freesmachine, kolomboor, lintzaag, divers klein gereedschap en Mario kan lassen - verschillende (jonge) roboteers zijn reeds hier komen knutselen. Blijf je enkele dagen dan krijg je gastvrij onderdak. :D Je moet wel tegen katten kunnen !).

Op dit forum heb je "Garage" waar je onderdelen kunt proberen te regelen en "Techniek" voor het bouwen. Lees eerst eens alle berichten door vooraleer je eigen vragen te stellen. Vaak is jouw vraag al eens beantwoord geweest.
Stel dan een lijst op van wat je het beste zou gebruiken en maak een tekening of plan van hoe je het zou willen hebben. Geld is helaas altijd een voorwaarde om het beestje te laten werken... want motoren, batterijen, de zender/ontvanger en de snelheidsregelaars (speedcontrollers of speedo's) of relais kun je meestal niet zelf bouwen en dan nog heb je daar onderdelen voor nodig... Met een klassieke zender heb je ook een "failsave" nodig (een stukje electronica dat je nodig hebt om bij slechte ontvangst in de robot tussenbeide te komen = verplichte veiligheidsmaatregel), de bedrading en eventueel ontstoorders (zoals ferrietringen - heb ik dat goed zo jongens ?), een antenne en een losse verbinding waarmee je je robot aan- en uitzet (heet "removable link").
Dan heb je wielen, frame, pantser en eventueel een wapen. Een structuur om je robot in te vervoeren en op te zetten, de zogenaamde "carrying cradle" oftewel "draagnest": als de robot erop ligt mogen de wielen geen enkele oppervlakte raken. Weeral een verplichte veiligheidsmaatregel.

Niet dat we je willen ontmoedigen, verre van !! Je bent hartelijk welkom, maar je moet wel serieus zijn, dan zal iedereen bijspringen om een handje te helpen. Bezoek onze clubdagen en live-evenementen, en neem je spullen mee voor raad en uitleg. Iedereen zal je willen helpen.
over ide tegen katten kunnen is geen probleem we hebben zelf ook katten
hoi ik ben nieuw

mijn site is www.robhabbo.tk
geef effe een tip wat beter kan aan mijn site op mijn forum ik waardeer dat graag!

User avatar
inventor
Posts: 2575
Joined: Mon Aug 04, 2003 6:58 am
Location: Numansdorp

Post by inventor » Mon Jan 08, 2007 2:57 pm

Dat dacht ik ook :roll:
True science is not measured by its successes, but by its ability to learn gracefully from its failures.

User avatar
Babeth
Posts: 3345
Joined: Sat Aug 16, 2003 1:43 pm
Location: Vilvoorde (B)
Contact:

Post by Babeth » Mon Jan 08, 2007 5:07 pm

Ach, Dennis, je moet in ieder geval wel toegeven dat ze heeeel lief zijn. :mrgreen:
En You-Ling mag toch niet meer binnenkomen. Dus gevaar voor het beddegoed is er niet meer.
(Tot we onze 4de kat vinden. We zijn nog steeds op zoek naar een kitten kruising Maine Coon, of kruising Noorse Boskat, of kruising Siberische Boskat... je raadt het al: kruising grote kat.)

Rob, geld zien bijeen te schrapen is een goed idee en wij juichen elk initiatief van een jongere om ermee te beginnen van harte toe. Hoe vroeger je leert wat de echte waarde is van geld hoe beter. En dan zien je ouders meteen dat het je ernst is ook, misschien zullen ze je wel helpen ?
[color=indigo]I think, therefore I'm dangerous.[/color]

http://thehouseofchaos.wordpress.com/

User avatar
rob1
Posts: 64
Joined: Sat Jan 06, 2007 8:41 am
Location: op de grote wordl
Contact:

Post by rob1 » Tue Jan 09, 2007 4:25 pm

Babeth wrote:Ach, Dennis, je moet in ieder geval wel toegeven dat ze heeeel lief zijn. :mrgreen:
En You-Ling mag toch niet meer binnenkomen. Dus gevaar voor het beddegoed is er niet meer.
(Tot we onze 4de kat vinden. We zijn nog steeds op zoek naar een kitten kruising Maine Coon, of kruising Noorse Boskat, of kruising Siberische Boskat... je raadt het al: kruising grote kat.)

Rob, geld zien bijeen te schrapen is een goed idee en wij juichen elk initiatief van een jongere om ermee te beginnen van harte toe. Hoe vroeger je leert wat de echte waarde is van geld hoe beter. En dan zien je ouders meteen dat het je ernst is ook, misschien zullen ze je wel helpen ?
ja ik denk het wel
maar effe over die kat
ik heb een kat die is de kruising van de maine coon en de noorse boskat!!
hij is grijs
en super lief
hoi ik ben nieuw

mijn site is www.robhabbo.tk
geef effe een tip wat beter kan aan mijn site op mijn forum ik waardeer dat graag!

User avatar
rob1
Posts: 64
Joined: Sat Jan 06, 2007 8:41 am
Location: op de grote wordl
Contact:

Post by rob1 » Wed Jan 10, 2007 7:18 am

heeft iemand misschien foto's van een gevecht robot dan weet ik een beetje hoe die eruit moet gaan zien
en hoe ziet het wedstrijdveld eruit?
en hoe hard gaat het er aan toe?
hoi ik ben nieuw

mijn site is www.robhabbo.tk
geef effe een tip wat beter kan aan mijn site op mijn forum ik waardeer dat graag!

User avatar
maddox
Posts: 3631
Joined: Thu Aug 14, 2003 11:06 pm
Location: Vilvoorde
Contact:

Post by maddox » Wed Jan 10, 2007 7:28 am

http://www.bugs.nl/media/album/index.php?path=L3J3Lw==

maar een paar 100 foto's van Robot wars robots in alle vormen en maten, knokkende of showende. Zelfs wat filmpjes.

Het wedstrijdveld, dat varieerd van organisator tot organisator. Maar allen in Europa gebruiken een "houten" spaanplaat/multiplex/MDF/OSB vloer.
Waar OSB mij persoonlijk het best bevalt.
Multiplex word afgeschaafd in plakken.
MDF is gewoon te zacht
Spaanplaat verkruimeld, of heeft een veel te gladde oppervlaktelaag die snel stuk is.

De lage zijkant van de Nederlandse demo arena is hout, bekleed met RVS plaat.
Maar de meeste arena's hebben een lage stalen wand .
En de arena's waar hard in gemept word hebben nog eens een hoge wand uit kogelwerend kunstglas- polycarbonaat dus.

Hoe hard het gaat. Dat hangt af van verschillende factoren. Maar zelfs de meest zachte demo's zijn keihard voor de machines.
Als je bang bent dat je machine in een demo stuk gaat, dan is ze niet sterk genoeg gebouwd.
We gaan van wat rondrijden in een open arena, met veel publiek.
Tot keihard elkaar in elkaar beuken in een volledig met polycarbonaat omsloten arena, waar alle wapens in mogen, zelfs de meest groffe spinners. (zo van die monsters zoals je in battlebots ziet)
Beter nu creperen, dan in de wars repareren.

User avatar
leo-rcc
Site Admin
Posts: 5882
Joined: Thu Aug 21, 2003 9:55 pm
Location: Hoogvliet-Rotterdam
Contact:

Post by leo-rcc » Wed Jan 10, 2007 7:42 am

Ik heb meestal meer schade van demos dan van echte wedstrijden hoor.
Mvg,
Leo van Miert
Team RCC website.
Gentlemen, no fighting please. This is, after all, a council of war.

User avatar
ruud_boeklagen
Posts: 409
Joined: Thu Feb 17, 2005 2:50 pm

Post by ruud_boeklagen » Wed Jan 10, 2007 10:54 am

Zoals die gast van robotcombat zegt, je moet je robot minstens vanaf de eerste verdieping naar beneden kunnen gooien zonder dat hij kapot gaat.
[color=#666666]In theory, there is no difference between theory and practice. But, in practice, there is.
[/color]

User avatar
Bugs
Site Admin
Posts: 5433718
Joined: Sun Jul 27, 2003 9:13 pm
Location: Delft
Contact:

Post by Bugs » Wed Jan 10, 2007 11:45 am

maddox wrote:http://www.bugs.nl/media/album/index.php?path=L3J3Lw==

maar een paar 100 foto's van Robot wars robots in alle vormen en maten, knokkende of showende. Zelfs wat filmpjes.
12829 foto's, 439 filmpjes, 15Gb aan data
Volgens mij zijn er de laatste tijd een hoop foto's gemaakt die ik nog niet heb toegevoegd, zou iedereen willen kijken of ze nog wat foto's hebben liggen?

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 51 guests