Team P.C.P gaat feather -Klaar!-

Heb je een goed idee of ben je net met bouwen gestart? Laat het ons zien!

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Mischa
Berichten: 1514
Lid geworden op: vr aug 08, 2003 8:12 pm
Locatie: Noord Holland

Bericht door Mischa »

Alexander schreef:ik gok op:
drum
spinner
hori spinner
flipper/lifter
verschillende spijker en hellingvoorkanten :)
dus of wedge, of duwdoos-met-punten :)
Allereerst een wedge met beweegbare haken en een dikke anti-spinner wedge als tweede optie. Een drum of vertikale spinner is zeker ook een optie. Horizontaal wordt lastig denk ik, is geen optie. Een soort van hamerspies met verschillende opzetstukken speelt ook in mijn gedachten.

Eerst maar eens wat hebben rijden :wink: Nou ja, ik heb alvast vier wielen :D

Allereerst heb ik zoals eerder beschreven één velghelft gemaakt en daarvan een mal gemaakt:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nadat ik hiervan in een ochtend acht stuks heb gegoten (de verwerkingstijd is een paar minuten en in principe kan ik elk kwartier een gieting doen) kon ik gaan monteren. Het materiaal waarvan ik ze gegoten heb is polyurethaanhars, ook wel resin genaamd. Het is niet supersterk, maar de wielen worden inwendig dus ik heb er wel vertrouwen in dat ze het houden.

Afbeelding

Afbeelding

De vier wielen op de laatste foto wegen samen iets minder dan 800 gram. Ik zit nog steeds nét onder de kilo per aandrijving, maar daarbij was ik uitgegaan van een aluminium profiel om de bevestigingspunten op te maken. Dit komt te vervallen en word een stalen strip die vast in het monocogue frame komt, dus deel van het geheel gaat worden. Met bandenvulling, die in elk geval in de voorbanden nodig zal zijn, kom ik wat zwaarder uit.
Hoe dan?
Gebruikersavatar
leo-rcc
Site Admin
Berichten: 5882
Lid geworden op: do aug 21, 2003 9:55 pm
Locatie: Hoogvliet-Rotterdam
Contacteer:

Bericht door leo-rcc »

heel netjes. Moet ook eens gezegd worden. :)
Mvg,
Leo van Miert
Team RCC website.
Gentlemen, no fighting please. This is, after all, a council of war.
kos
Berichten: 1913
Lid geworden op: za aug 02, 2003 4:32 pm

Bericht door kos »

Het ziet er netjes en veelbelovend uit! Het wordt tijd dat ik ook eens serieus ga beginnen aan een feather. Maarja dat roep ik al een jaar. :(
Technically speaking, Whiskey is a solution.
flex
Berichten: 2711
Lid geworden op: ma jul 28, 2003 12:48 am
Locatie: Heerhugowaard
Contacteer:

Bericht door flex »

Mischa, is het wat om fijne glasvezel aan de PU toe te voegen? is volgens mij los aan te komen als korte losse fibers (4-6mm) in een zak. dit verbeterdt de breuk sterkte aanzienlijk.
Niels Schotten
DRG Arena marshall & Judge

"Hard Work Often Pays Off After Time, but Laziness Always Pays Off Now."
Every once in a while you need to take your foot out of your mouth and up against your rear to kick our ass in to gear...
Gebruikersavatar
Mischa
Berichten: 1514
Lid geworden op: vr aug 08, 2003 8:12 pm
Locatie: Noord Holland

Bericht door Mischa »

Natuurlijk zijn er voor het gieten van de wielen sterkere en/of lichtere materialen te vinden, maar dit heb ik zo voor handen en hier ben ik ook mee bekend. De wielen worden grotendeels omsloten dus ik denk dat het wel houdt.

Ik ben feather...eh verder met de aandrijvingen gegaan. Om de afstand van het lagertje op de motor te overbruggen, en tevens wat 'vlees' voor de asjes van de eerste trap van de vertraging, alsmede voor de ophanging van de motor te maken ben ik uitgegaan van een centimeter dikke plaat aluminium. Hierin moest een gat komen van minstens 19 mm waar het lager van de motor in verzonken kan worden.

Afbeelding

Ik heb geen boor van 19 mm dus ik heb de gaten in de platen gefreest. De bevestigingsplaten heb ik toen ook maar gelijk gemaakt. Deze zijn van 3mm dik staal. Gewoon staal. Dit komt straks binnen de robot en maakt gelijk deel uit van het monocoque frame/pantser.

Afbeelding

Voor het bevestigen van de asjes voor de eerste trap van de vertraging dacht ik gewoon de gaten iets te klein te boren en dan het asje er in te slaan. Helaas vervormde daardoor het asje en tevens kwam het scheef te zitten. Ik heb nu de gaten de juiste maat geboord, maar het asje aan de achterzijde plat geknepen en het er toen in vast geslagen. Dat ging goed. Ik denk dat ze zo wel blijven zitten.

Afbeelding

Toen kon het verdere opbouwen beginnen:

Afbeelding

Dit is hoe het er ongeveer uit moet komen te zien:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De aandrijvingen wegen samen 2,3 kilo, dus 300 gram boven de calculatie. Binnen die calculatie waren deze bevestigingsplaten echter niet opgenomen dus het valt mij nog alles mee. Met pantser kom ik nu uit op 5,9 kilo, maar daar zal nog het nodige aan frame en bevestigingsmateriaal bij komen. Het lijkt er in elk geval op dat ik redelijk uit ga komen zoals ik het in gedachten heb.
Hoe dan?
stef
Berichten: 1058
Lid geworden op: zo dec 04, 2005 2:09 pm
Locatie: aalsmeer, nederland
Contacteer:

Bericht door stef »

leuk gemaakt ik wil het ook nog wel eens gaan proberen zelf zoon soort aandrijving te gaan maken.
Gebruikersavatar
leo-rcc
Site Admin
Berichten: 5882
Lid geworden op: do aug 21, 2003 9:55 pm
Locatie: Hoogvliet-Rotterdam
Contacteer:

Bericht door leo-rcc »

Gaat lekker vlot Mischa. Ziet er goed uit.
Mvg,
Leo van Miert
Team RCC website.
Gentlemen, no fighting please. This is, after all, a council of war.
Gebruikersavatar
Mischa
Berichten: 1514
Lid geworden op: vr aug 08, 2003 8:12 pm
Locatie: Noord Holland

Bericht door Mischa »

Zo, een deel van het monocoque-frame is klaar. Nu lijkt ie niet meer op Featherhard toch? :wink: (maar gaatie wel steeds meer op Tornado lijken :roll: )

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hoe ik de snelheidsregelaars precies ga plaatsen ben ik nog niet helemaal over uit. Dit spulletje weegt nu 5,3 kilo.
Hoe dan?
WJ
Berichten: 1955
Lid geworden op: ma aug 04, 2003 7:35 am
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door WJ »

bah wat ziet dat er goed uit ;)
Gebruikersavatar
Mischa
Berichten: 1514
Lid geworden op: vr aug 08, 2003 8:12 pm
Locatie: Noord Holland

Bericht door Mischa »

Vanmiddag heb ik nog even aan de aandrijvingen geknutselt. De tandwielen van de eerste trap vibreerden, wat de snelheid er enorm uit haalde. Dit wilde ik oplossen door ze met een plaatje verenstaal tegen de bevestigingsplaat te drukken. Op zich lukt dat ook, alleen bij een eerste 'droogtest', zelfs nog zonder de wielen er aan, is er één tandwiel vastgeslagen op de as waarom hij draaide. Bij het loshalen van het tandwiel, waar grof geweld bij nodig was, zijn het tandwiel en de as gesneuveld. Om herhaling te voorkomen heb ik tussen de tandwielen en de bevestigingsplaat nu een dunne ring uit blik geplaatst. Nu heeft het tandwiel wat afstand tot de bevestigingsplaat en tot nu toe is het goed en soepel blijven lopen. Ik heb hiervan geen foto's gemaakt.

Niet gelijk gaan lachen, maar een eerste testrit:

Afbeelding

De accu voedt beide motoren tegelijk en er zit een schakeling tussen. Hij kan in deze testopstelling alleen maar vooruit. Samen met deze accu weegt hij ongeveer 11 kilo, wat een aardig beeld moet gaan geven van wat de totale robot straks moet gaan doen en ik moet zeggen, hij is lekker snel!

Een duwtest. Het blok dat voor de robot ligt weegt 11 kilo. Dit duwt hij met gemak weg. Het wordt echter wel een ander verhaal wanneer het blok terug zou gaan duwen :wink: Daar zijn de motoren denk ik te zwak voor. Nog iets, het totaal gewicht van mijn robot is met deze twee accu's er op zo'n vijf kilo te hoog, wat ook meespeelt want zo heeft hij meer grip.

Afbeelding

Later heb ik deze duwtest nogmaals gedaan met slechts één accu op de robot (11 kilo totaalgewicht dus), maar dan met het blok én twee accu's voor de robot. Dan hebben we het over ongeveer 22 kilo. Dit duwde hij ook nog, maar wel met meer moeite.

Later heb ik ook nog 'gewoon' gereden, maar dan op een houten vloer. Daarop heeft de robot al een stuk meer grip.
Hoe dan?
stef
Berichten: 1058
Lid geworden op: zo dec 04, 2005 2:09 pm
Locatie: aalsmeer, nederland
Contacteer:

Bericht door stef »

mooi gedaan
hoeveel mm staal zit er nu op?
zit er nu vulling in die banden?

stef
Gebruikersavatar
Greasy claw Ruud
Berichten: 620
Lid geworden op: ma jul 28, 2003 5:37 pm
Locatie: de hel
Contacteer:

Bericht door Greasy claw Ruud »

Mooi wapen zo'n oranje "iets" met spanbanden..... :shock: 8)
Became second in a two way match with a chainsaw, so then I lost my head a little bit.
Nantheos
Berichten: 273
Lid geworden op: do apr 28, 2005 7:03 pm
Locatie: Hengelo

Bericht door Nantheos »

Je zou er bijvoorbeeld "gewoon" een paar speed 900's in kunnen stoppen als deze motoren niet sterk genoeg zijn ?

Ziet er verdomd goed uit trouwens !
This is the Gene Police! Put your hands up and Step AWAY from the Pool!
Toasticles: What female toast doesn't have that male toast does
Intelligence is knowing that a tomato is a fruit.
Wisdom is knowing not to put it in the fruit salad.
Alexander
Berichten: 1068
Lid geworden op: di aug 23, 2005 9:46 pm
Locatie: Delft

Bericht door Alexander »

volgens mij zijn die motoren wel oke ;) speed 900's zijn overkill, en zuipen alleen maar meer stroom volgens mij ;)
als je er echt niet meer uitkomt is het wel een optie :)
[sig?]
Gebruikersavatar
inventor
Berichten: 2575
Lid geworden op: ma aug 04, 2003 6:58 am
Locatie: Numansdorp

Bericht door inventor »

Speed 900's zijn zuinige motoren hoor. Trekken "maar" 55A stall op 12V terwijl een boormachine +-120 trekt. Het grote voordeel van de speed 900's is het toerental wat een geringe vertraging mogelijk maakt. Wel zijn ze met 35 euro per stuk niet de goedkoopste.
True science is not measured by its successes, but by its ability to learn gracefully from its failures.