Onze eerste robot maken (voor school)

Heb je een goed idee of ben je net met bouwen gestart? Laat het ons zien!

Moderator: Moderators

De Hupie
Posts: 6
Joined: Thu Jun 22, 2006 9:23 am
Location: Noordbroek, Groningen

Onze eerste robot maken (voor school)

Post by De Hupie » Thu Jun 22, 2006 10:43 am

Goedendag,

voor school (VWO5) moeten we een profielwerkstuk maken met groepjes van 2 en wij hebben gekozen voor het bouwen van een robot. Ikzelf heb eigenlijk geen ervaring met bouwen van ook maar iets technisch maar mijn partner heeft al wel aardig wat ervaring (hij knutselt ook wel aan zn auto enzovoorts) maar we hebben beiden geen ervaring met het bouwen van een robot.

Wij hebben beiden de site grotendeels al doorgelezen maar er zijn denk ik nog wel veel dingen die we moeten weten. Hier is een voorlopige schets (bovenaanzicht):

Image

Ons idee was om eerst de hele buitenkant van hout te maken en als er tijd over is om dan eentje van metaal te maken.

Mijn partner had nog een ruitenwissermotor over maar we hebben er dus nog eentje nodig. Als we geen gelijke kunnen vinden moet we misschien nog andere motoren kijken (boormachines). Zouden we de ruitenwissermotoren ook direct op de wielen kunnen aansluiten of moeten we daar een snaar voor gebruiken voor de overbrenging?

Als accu had mijn partner nog een autoaccu en een motoraccu, we weten nog niet welke specificaties deze accus hebben (ook niet van de ruitenwissermotor). Dat moeten we nog even kijken.

We weten niet precies hoe het zit met de besturing, d.w.z. de zender en ontvanger. Bijvoorbeeld hoe we de signalen van de ontvanger naar de dubbelpolige relais moeten sturen. Ook willen we de afstandsbediening van een speelgoedding gebruiken, is dit aan te raden? Want de goedkoopste afstandsbediening bij Conrad kost al 40 euro en we willen het liefst binnen een bepaald budget blijven.

Alle hulp is welkom en alvast bedankt.

User avatar
leo-rcc
Site Admin
Posts: 5882
Joined: Thu Aug 21, 2003 9:55 pm
Location: Hoogvliet-Rotterdam
Contact:

Post by leo-rcc » Thu Jun 22, 2006 11:14 am

Hoi en welkom op het forum.

Ruitenwissers zijn bruikbaar, en je kan er je wiel recht op monteren want die hebben al een reductie van zichzelf. Probleem is wel: Tenzij je straf overvolt, bv 24V ipv 12V, ben je supertraag.

Om een relais aan te sturen van je ontvanger, kan je met servo's en microswitches werken, die op hun beurt de relais openen en sluiten.

Een andere optie is goedkope speed controllers. Die optie is sowieso fijner dan relais, maar beide opties zijn doenbaar.

Zenders en ontvangers gebruiken van een speelgoed is niet aan te raden, omdat 99% van de tijd de ontvanger op een printje zit dat alles bedient, dus niet los is.
Mvg,
Leo van Miert
Team RCC website.
Gentlemen, no fighting please. This is, after all, a council of war.

User avatar
Carlijn
Posts: 1574
Joined: Tue Jul 29, 2003 12:16 pm
Location: Eindhoven
Contact:

Post by Carlijn » Thu Jun 22, 2006 11:31 am

Ik heb nog wel een ruitenwisser motoren liggen, als je een foto maakt kan ik kijken of het dezelfde zijn.

Ik schat dat een auto of motor accu niet te gebruiken zijn voor een "echte" RW-robot, aangezien daar alleen droge of gel accu's voor gebruikt mogen worden.

Ook een zender van een speelgoed auto kan volgens mij niet gebruikt worden volgens de officiele regel. Deze moet dan op 40 MHz zijn en je moet je kristallen kunnen verwisselen, vooral het laatste is niet mogelijk bij een speelgoed zender. Ook zit er in de versie die ik bekeken heb de speedcontroller en ontvanger eigenlijk in een.

Ik weet niet wat jullie budget is en of jullie nog verder met de robot willen gaan na het project. (Dus meedoen aan echte gevechten). Maar mischien is het een idee om te kijken of je sponsoring kan krijgen van jullie school of van bedrijven.
Team EFWAH: Everything Fits With A Hammer
www.EFWAH.nl

User avatar
ruud_boeklagen
Posts: 409
Joined: Thu Feb 17, 2005 2:50 pm

Post by ruud_boeklagen » Thu Jun 22, 2006 11:45 am

Waarom mochten wij dit niet voor school :cry:

tja, berijd je er op voor dat je robot je geld gaat kosten...
Vaak kun je op marktplaats 2 identieke motortjes kopen, en nog wat andere troep die je nodig gaat hebben. Speedo'tjes kun je via het forum bemachtigen. Ga je ook daadwerkelijk via de FRA regels bouwen?

edit:
misschien gaat eht via marktplaats toch niet zo makkelijk... heb net ff gekeken. in iedergeval: zo af en toe kun je via marktplaats wat leuke spullen krijgen :oops:

motortjes?
pantser?

Ophalen is dan natuurlijk ook een rotklus, laten halen door de ptt?
[color=#666666]In theory, there is no difference between theory and practice. But, in practice, there is.
[/color]

De Hupie
Posts: 6
Joined: Thu Jun 22, 2006 9:23 am
Location: Noordbroek, Groningen

Post by De Hupie » Thu Jun 22, 2006 2:31 pm

Wow, wat een snelle reacties allemaal! :) Maar misschien had ik iets duidelijker moeten wezen. Het is onze 1e robot die we ooit gebouwd hebben en is vooral bedoeld voor school, niet om mee te doen met wedstrijden. Een ander groepje maakt ook een robot en het mooiste zou zijn als we dan aan het eind van de PWS tijd onze robots tegen elkaar kunnen laten vechten maar dat is nog neit zeker. We hebben al wel wat dingen afgesproken:

-Robot mag niet zwaarder zijn dan 10 kg
-eventueel alleen bedraadde versie van een robot maken, aangezien afstandsbediening veel moeite en/of geld kost. (dat van spul uit speelgoed auto's halen moeten we nog testen, zolang de zenders van ons en het andere groepje elkaar maar niet storen, dan is het wel goed).

Het belangrijkste volgens onze Na leraar is dat we tenminste iets werkends krijgen want dat is volgens hem al moeilijk genoeg. Hij doelt hiermee op beschikbare materiaal en gereedschap. We proberen zoveel mogelijk gebruik te maken van eigen materiaal om de kosten te drukken. Mijn groepsgenoot heeft wel aardig wat spullen thuis maar hij heeft niet alles.

User avatar
ruud_boeklagen
Posts: 409
Joined: Thu Feb 17, 2005 2:50 pm

Post by ruud_boeklagen » Thu Jun 22, 2006 2:34 pm

aangezien je robot geen wapen heeft (bedoel iets waar je in ieder geval een schakelaar voor nodig hebt) kun je inderdaad net zo good een speelgoed auto pakken en die een andere vorm geven :?
Beetje plastic warm maken en buigen (kan vast op school) en een blokje ijzer als hamer en je bent een heel eind....
Wel een groot auto'tje natuurlijk, anders trekt hij het niet.

klinkt misschien iets te simpel zo...
Last edited by ruud_boeklagen on Thu Jun 22, 2006 3:28 pm, edited 3 times in total.
[color=#666666]In theory, there is no difference between theory and practice. But, in practice, there is.
[/color]

User avatar
leo-rcc
Site Admin
Posts: 5882
Joined: Thu Aug 21, 2003 9:55 pm
Location: Hoogvliet-Rotterdam
Contact:

Post by leo-rcc » Thu Jun 22, 2006 3:16 pm

Ruud verwoord het aardig.

Natuurlijk kan je een speelgoed auto uit elkaar trekken en dat van wat metaal voorzien, maar kom dan zeer zeker niet in de buurt van de 10 kg, want dat trekken die motortjes nooit.

Verder zul je uiteraard nooit een auto vinden in die vorm zoals je de robot hebt getekent, tenzij je een RC tank vind, en als eigenaar van 4 van die dingen kan ik je vertellen dat in vergelijk daarmee een losse zender en ontvanger ineens zo duur niet meer lijkt. :)

Wat ik wel postief vind is dat jullie van tevoren hebben nagedacht over een maximum gewicht. In engeland had je 2 teams die ook op een opdracht gezet waren, waarvan de ene de RC auto kant op dacht, en de andere een volwaardige heavy van 90 kg had. Echt spannend werd die wedstrijd niet.

Wat ik minder positief vind is dat jullie leraar denkt dat het te moeilijk zou zijn. Zo vreselijk ingewikkeld is jullie idee niet, en ik denk dat je dat behoorlijk in de kosten kan houden.

Als het toch maar voor een eenmalig project is kan je bijvoorbeeld wel een zender en ontvanger van mij lenen. Dan hoef je niet meteen een nieuwe te kopen voor 1 gevecht. Gaan jullie wel verder met robotbouwen later, dan is een setje van 60 euro toch ook geen onoverkomelijk bedrag.
Mvg,
Leo van Miert
Team RCC website.
Gentlemen, no fighting please. This is, after all, a council of war.

User avatar
maddox
Posts: 3631
Joined: Thu Aug 14, 2003 11:06 pm
Location: Vilvoorde
Contact:

Post by maddox » Thu Jun 22, 2006 5:54 pm

Het zou gewoon zonde zijn om RC auto's te slopen.

De goedkope versies geven gewoon niet de juiste of bruikbare onderdelen.
En de duurdere versies, tja, daar kan je zo duur in gaan dat de meesten van ons , die toch Hi-End feathers of stevige heavies hebben het onbetaalbaar vinden.

De basis startsetup is tegenwoordig 2 accuboormachines en een zenderset.

Een stapje daarboven is een set Inventorgearboxes en de speedo's die Leo verkoopt.

En als ik julie was, richt op 8 kg. dan hebben jullie nadien 4 kg om te spenderen in een bruikbaar wapensysteem.
Beter nu creperen, dan in de wars repareren.

De Hupie
Posts: 6
Joined: Thu Jun 22, 2006 9:23 am
Location: Noordbroek, Groningen

Post by De Hupie » Fri Jun 23, 2006 6:39 pm

Ten eerste, bedankt voor de reacties! :)
Natuurlijk kan je een speelgoed auto uit elkaar trekken en dat van wat metaal voorzien, maar kom dan zeer zeker niet in de buurt van de 10 kg, want dat trekken die motortjes nooit.
We willen ook alleen de zender+ontvanger van een speelgoedauto gebruiken en die dan op de een of andere manier verbinden met de ruitenwissermotor. Dus we gebruiken niet de motor of onderstel van een speelgoedauto (onderstel en de rest van buitenkant gaan we sowieso eerst van hout maken, omdat dat wel makkelijk te bewerken is).
Als het toch maar voor een eenmalig project is kan je bijvoorbeeld wel een zender en ontvanger van mij lenen. Dan hoef je niet meteen een nieuwe te kopen voor 1 gevecht. Gaan jullie wel verder met robotbouwen later, dan is een setje van 60 euro toch ook geen onoverkomelijk bedrag.
Het is vooralsnog wel een eenmalig project. Ik denk dat ik mijn vervolgopleiding meer richting ICT ga doen maar ik wou altijd al wel een keer een robot bouwen en dit was dus een mooie aangelegenheid. Een setje van 60 euro kopen is dan voor eenmalig gebruik wel wat duur, maar als we een setje kunnen lenen zou dat heel mooi uitkomen. Ik woon echter wel in de provincie Groningen.
Wat ik minder positief vind is dat jullie leraar denkt dat het te moeilijk zou zijn. Zo vreselijk ingewikkeld is jullie idee niet, en ik denk dat je dat behoorlijk in de kosten kan houden.
Ik denk dat hij vooral doelt op praktische dingen, zoals waar we materialen (assen/snaren/tandwielen etc) vandaan halen. Ik weet dat zelf ook nog niet zo goed, mijn groepsgenoot echter zegt dat hij het meeste spul wel thuis heeft of kan krijgen maar dat moet ik nog zien.

Voor dit PWS gaan we volgende week de hele week bezig en het is dan de bedoeling dat het grootste gedeelte af moet zijn (zou moeten dus). Na de zomervakantie wordt er ook nog tijd gegeven voor het PWS door school en september/oktober moet echt alles af zijn. Ik zal maandag overleggen met mijn NA leraar en ik hoop mijn groepsgenoot dit weekend te spreken.

User avatar
maddox
Posts: 3631
Joined: Thu Aug 14, 2003 11:06 pm
Location: Vilvoorde
Contact:

Post by maddox » Sat Jun 24, 2006 12:30 am

Als jullie dan echt een robot willen bouwen, zoals de roboteers hier weten, mijn kleine werkplaats is ter beschikking.

Helaas zitten we een paar kilometertjes uit de richting. Denk maar aan Brussel.
Beter nu creperen, dan in de wars repareren.

User avatar
leo-rcc
Site Admin
Posts: 5882
Joined: Thu Aug 21, 2003 9:55 pm
Location: Hoogvliet-Rotterdam
Contact:

Post by leo-rcc » Sat Jun 24, 2006 10:16 am

Als je vanuit je studie een OV staankaart hebt, ik woon in Roosendaal in de buurt van het station, en werk in maassluis in de buurt van het station.

Dan is ophalen een mogelijkheid. Ik ga ze iig niet afleveren. Ik wil nog wel eens voor koerier spelen maar er zijn grenzen. :)
Mvg,
Leo van Miert
Team RCC website.
Gentlemen, no fighting please. This is, after all, a council of war.

De Hupie
Posts: 6
Joined: Thu Jun 22, 2006 9:23 am
Location: Noordbroek, Groningen

Post by De Hupie » Mon Jun 26, 2006 8:39 am

Ik heb helaas geen OV kaart (VWO5 hè ;)) dus ik denk dat ophalen en weer terugbrengen evenveel kost als een nieuwe zender en ontvanger. Via een pm werd mij geadviseerd om met een roboteer te praten met ons groepje en ook met onze Na leraar (onze 'begeleider'). Is er iemand in de buurt die ons kan helpen?

De ruitenwissermotor is trouwens uit een Opel Corsa A. De specificaties waren niet meer leesbaar maar volgens is de ruitenwissermotor in elke opel corsa wel gelijk.

We hebben ook nog op 2ehands sites gezocht naar boormachinemotoren maar het is moeilijk om 2 gelijke boormachines te vinden (en ook nog beetje in de buurt). Hebben jullie voor de rest nog ideeën?

User avatar
leo-rcc
Site Admin
Posts: 5882
Joined: Thu Aug 21, 2003 9:55 pm
Location: Hoogvliet-Rotterdam
Contact:

Post by leo-rcc » Mon Jun 26, 2006 8:46 am

De meest noordelijke roboteers voor zover ik weet zijn Alex (ODT) en WJ.
Mvg,
Leo van Miert
Team RCC website.
Gentlemen, no fighting please. This is, after all, a council of war.

Alexander
Posts: 1068
Joined: Tue Aug 23, 2005 9:46 pm
Location: Delft

Post by Alexander » Mon Jun 26, 2006 10:30 am

boormachinemotoren, gewoon die van 10 euro bij de bouwzaak. :wink:
[sig?]

User avatar
Bugs
Site Admin
Posts: 5433718
Joined: Sun Jul 27, 2003 9:13 pm
Location: Delft
Contact:

Post by Bugs » Mon Jun 26, 2006 10:47 am

10 euro voor een complete accuboor? of alleen de motor?

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 47 guests