Alexander's Knutsel Topic.

Heb je een goed idee of ben je net met bouwen gestart? Laat het ons zien!

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Edwin
Berichten: 504
Lid geworden op: za sep 11, 2004 7:36 am
Locatie: Rotterdam

Bericht door Edwin »

De natuurkundige formules voor flipper zijn niet zo moeilijk.
Alleen zijn er nog veel factoren die een rol spelen.
In de basis zou ik met de wet van behoud van engergie rekenen:

De cylinder levert een energie van E[Ncm]=F[N]xs[cm] (kracht van de cylinder maal de slag van de cylinder in centimeter)
De kracht van de cylinder is uit te rekenen met F=0.0785xP[bar]xD[mm]XD[mm]. (0.0785 maal de druk in bar maal de diameter van de cylinder in het kwadraad)
De hoogte die je je tegenstander kan gooien=
H[cm]=E[Ncm]/(10xW[kg]) (De hoogte in centimer is de energie van de cylinder gedeeld door 10 keer het gewicht (massa voor de wijsneuzen op het forum) van de tegenstander in kg.
Bijvoorbeeld:
Cylinder: dia 25mm, slag 50mm(5cm)
Druk: 15 bar
Feather= 12 kg

F=.0785x15x25x25=625N
E=625x5=3100 Ncm
H=3100/(10*12)=26cm
De theoretische hoogte is dus 26 cm. Dit zul je niet altijd halen, omdat je met je flipper niet perfect kan lanceren. Bovendien zal de werkzame druk in je cylinder lager zijn.

Succes ermee...
It is just a machine!!!
Alexander
Berichten: 1068
Lid geworden op: di aug 23, 2005 9:46 pm
Locatie: Delft

Bericht door Alexander »

bedankt :)

ik heb nog zitten knutselen aan mn ant, maar ik ben toch van plan die binnenkort te slopen, aangezien de schijf alles behalve effectief is.. :(
ik kon met een beetje moeite een blok hout van zn plaats zetten, en hapjes nemen uit spaanplaat, maar de tanten zijn gewoon te klein en te veel, geen kans dat het ding in een keer 'doorbijt'/ harde klap uitdeelt, nee, het is een zaag geworden, en dat is dus niet effectief.
ik ga echter wel met de bestaande alectronica (accu's / motor, etc) een nieuwe spinner bouwen, maar dan hopelijk iets beter :)

foto volgt zometeen :)
Laatst gewijzigd door Alexander op zo jan 14, 2007 10:02 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
[sig?]
Gebruikersavatar
inventor
Berichten: 2575
Lid geworden op: ma aug 04, 2003 6:58 am
Locatie: Numansdorp

Bericht door inventor »

zow, typtivus :wink:
True science is not measured by its successes, but by its ability to learn gracefully from its failures.
Gebruikersavatar
Glenn
Berichten: 424
Lid geworden op: zo jan 21, 2007 12:44 pm
Locatie: Assen, Holland

Bericht door Glenn »

zou je niet gewoon de disc veranderen? gewoon een " 2e versie " ervan maken (wel verbert natturlijk). . ? nja, ik ben ook nog maar een beginner dus ik wete niet of het te serieus moet nemen ;) :P veel suc6
Alexander
Berichten: 1068
Lid geworden op: di aug 23, 2005 9:46 pm
Locatie: Delft

Bericht door Alexander »

moet nog wat geld, een nieuwe disk en een nieuwe motor..
motor is krom :? hij is helemaal aan gort :(

ook moet ik nog mn policarbonaat ophalen.. als dat klaar is allemaal, *dan* kan ik weer aan mn ant werken :)

de ant was om de schijf heen ontworpen, dus meot er nu een ander ontwerp komen..
[sig?]
Gebruikersavatar
iiyama87
Berichten: 649
Lid geworden op: wo sep 15, 2004 2:40 pm
Locatie: Bij bergen op zoom
Contacteer:

Bericht door iiyama87 »

Nu al kapot ? heb je al wedstrijdjes gedaan dan ?
Alexander
Berichten: 1068
Lid geworden op: di aug 23, 2005 9:46 pm
Locatie: Delft

Bericht door Alexander »

dat.. komt eigenlijk door et verwijderen van de oude schijf... maar mn bot lag al in de prak, beetje demo's doen op school.. toen was ie stuk toen ie verkeerd terecht kwam..

daarbij is de motor te groot, en de schijf dus te klein :P dus ga ik voor een kleinere motor (ligt al klaar, moet es wat meer onderzoek gaan doen naar zelf wikkelen van die dingen :P) en een grotere schijf..

had met de oude motor een vliegtuig aan willen drijven (waar ie voor bedoeld is) maar vraag me af of dat nog lukt :(
[sig?]
Gebruikersavatar
inventor
Berichten: 2575
Lid geworden op: ma aug 04, 2003 6:58 am
Locatie: Numansdorp

Bericht door inventor »

Mischien ook verstandig de achterkant van de motor voortaan ook de ondersteunen.
True science is not measured by its successes, but by its ability to learn gracefully from its failures.
Alexander
Berichten: 1068
Lid geworden op: di aug 23, 2005 9:46 pm
Locatie: Delft

Bericht door Alexander »

dat ook :P en schroeven ipv lijmen, ik vertrouw die lijm niet meer :P
maar mn volgende ontwerp word beter :)
[sig?]
Gebruikersavatar
Glenn
Berichten: 424
Lid geworden op: zo jan 21, 2007 12:44 pm
Locatie: Assen, Holland

Bericht door Glenn »

wel laten zien hè! =D Dat vind ik leuk, ik wil trouwens ook nog een flipper SOZbot maken... dus als je belangrijke dingen erover komt te weten.. meld je het ook ff? : D :P
Gebruikersavatar
Glenn
Berichten: 424
Lid geworden op: zo jan 21, 2007 12:44 pm
Locatie: Assen, Holland

Bericht door Glenn »

ik heb trouwens nog een vraag: hoe maak jij de servo's aan de wielen vast?! ik snap het niet helemaal ;)
Alexander
Berichten: 1068
Lid geworden op: di aug 23, 2005 9:46 pm
Locatie: Delft

Bericht door Alexander »

ik heb de ronde servoheveltjes genomen, die paste precies op de lego velgjes.. mag je van mij overkopen ;) want ik rij nu op schuimbandjes ;)
[sig?]
Gebruikersavatar
Glenn
Berichten: 424
Lid geworden op: zo jan 21, 2007 12:44 pm
Locatie: Assen, Holland

Bericht door Glenn »

ik ook op schuim.. hoe ga je die doen? :P lijmen ..? denk het niet.. :P misshcien weer met die dingen? ach, ik probeer wel een oplossing te vinden, vertel ik dan ook wel aan jou :P
Alexander
Berichten: 1068
Lid geworden op: di aug 23, 2005 9:46 pm
Locatie: Delft

Bericht door Alexander »

heb nu andere motortjes met metalen asje en een spie, moet ff de gaatjes in de schuimwilel-velgjes uitboren en de motortjes erin vastzetten :) geen servo's meer voor mij ;)
[sig?]
Alexander
Berichten: 1068
Lid geworden op: di aug 23, 2005 9:46 pm
Locatie: Delft

Bericht door Alexander »

wieltjes bevestigd, ik kijk straks even of ze netjes recht zitten en anders corrigeer ik dat een beetje..

ben nu bezig met mn ontwerp, maar loop gelijk tegen allerlei problemen aan.. (13 cm schijf? :shock: volgens mij is ie niet meer stabiel zo :P iets kleiner dan maar ;) :) de vraag blijft, hoe groot moet ie dan wel? :P
anders gaan we ff uit van 10 cm.. kijken wat dat voor resultaten geeft :P
[sig?]