Plannen om te bouwen, enkele vragen

Heb je een goed idee of ben je net met bouwen gestart? Laat het ons zien!

Moderator: Moderators

BlackIce
Posts: 17
Joined: Sun Nov 27, 2005 8:39 pm

Plannen om te bouwen, enkele vragen

Post by BlackIce » Tue Nov 29, 2005 2:35 pm

Als eerste zal ik me even voorstellen: ik ben een 17-jarige student en loop zoals (denk ik) velen al jaren rond met het idee een robot te bouwen.
In het begin zijn het natuurlijk de spectaculairste ideeën, en denk je dat je er binnen een maand een hebt staan. Een 2-tal jaartjes later weet je je weg op het web, en ga je toch maar eens kijken wat je nodig hebt. Je komt erachter dat het duur is en het houdt weer op.
De laatste tijd ben ik echter weer geïnterreseerd in robotwars en dergelijke, ook heb ik inmiddels meer verstand van electronica en dergelijken. Zodoende ben ik erover aan het denken een feather te bouwen (project van meerdere maanden, ik hoop dat het afkomt als ik rustig aan doe), echter heb ik er nog een paar vragen over:
Wat voor afstandsbediening en ontvangers zijn goed te gebruiken? Ik weet niet of er in feathers andere ontvangers oid nodig zijn, ik weet wel dat ik 3 of meer kanalen nodig heb.
Qua motoren pak ik denk ik gewoon accu schroefboormachines uit een aanbieding van de gamma oid. Ook de accu's daarvan wil ik gebruiken, wellicht met een andere lader ivm de laadtijden.
Voor het wapen dat ik in gedachte heb (een draaiende schijf) heb ik een andere motor nodig denk ik, misschien heeft iemand hier al ervaring met zoiets op een feather en een paar tips voor me?
Ik weet dat het geloofwaardiger is met foto's en dergelijke, dat heb ik hier juist express niet gedaan omdat ik eerst een goede basis wil leggen en niet enthousiast aan het tekenen wil gaan zonder erbij na te denken en zodoende te hard van stapel loop. Ook moet ik het financieel nog even bekijken, heeft iemand een indicatie van wat zoiets gaat kosten als je een beetje goedkoop werkt?

Met vriendelijke groet, Roy aka BlackIce

flex
Posts: 2711
Joined: Mon Jul 28, 2003 12:48 am
Location: Heerhugowaard
Contact:

Post by flex » Tue Nov 29, 2005 4:53 pm

Roy, Welkom.
Een aantal basis benodigdheden zijn een 40MHz zender+ontvanger met liefst 3 sets verschillende kristal paren. Een veel gebruikt model is de x412 (4 kanaals) omdat deze een kruismixer in de zender heeft zitten.
Accuboormachines zijn goed te doen voor feathers. Al zie je ook vaak de Robbe 900 (niet de exacte naam) motoren gebruikt worden. Deze is wellicht goed voor je schijf.

Overigens willen de reductie kastjes van de accuboren nog wel eens kunststof tandwielen bevatten. Door het vele, snelle, draairichting veranderen willen ze nog wel eens hard slijten.

richt waardes.. zender met 3 kristal sets ~200,-
accu boren ~25,-/st.
Niels Schotten
DRG Arena marshall & Judge

"Hard Work Often Pays Off After Time, but Laziness Always Pays Off Now."
Every once in a while you need to take your foot out of your mouth and up against your rear to kick our ass in to gear...

User avatar
Carlijn
Posts: 1574
Joined: Tue Jul 29, 2003 12:16 pm
Location: Eindhoven
Contact:

Post by Carlijn » Tue Nov 29, 2005 5:37 pm

Allereerst welkom.

De graupner X412 heeft 6 kanalen (2 joysticks, een schakelaar en een draaiknop). Verspaget uit Eindhoven levert deze voor de laagste prijs (rond de 125-135 euro).
Andere optie voor de zender zou de jamara compa X4 zijn bij Quartel, goedkoper, maar 5 kanalen en geen kruismixer. (2 joystick en een draaiknop, kruismixer zorgt ervoor dat je kan rijden met 1 stick). Prijs 59,00 euro

Voor de schijf zou je ook een ruitenwissermotor of accuboormachinemotor kunnen gebruiken. Je moet hier dan wel de reductie afhalen en een kleinere reductie terug opzetten.

Eventueel ook slim om bij de bouwen gedeelte te kijken voor tips. Ik lees namelijk zo niks over je electronica plannen (speedo's, Hbrug, schakelaar accuboormachine), terwijl dat ook duur kan zijn.
Team EFWAH: Everything Fits With A Hammer
www.EFWAH.nl

BlackIce
Posts: 17
Joined: Sun Nov 27, 2005 8:39 pm

Post by BlackIce » Tue Nov 29, 2005 9:02 pm

Ik heb gekeken naar de zender+ontvanger sets, dit is best nog wel een puntje voor mij, gezien het prijsverschil. De x412 heeft erg mijn voorkeur gezien er meer mee mogelijk is, maarja daar is die prijs weer..
Bij deze wou ik dus weten of mensen ervaring hebben of die kruismixer echt veel uitmaakt, ik ben van plan gewoon tankbesturing toe te gaan passen icm een disk.
Speedo's, H-bruggen en dergelijke ben ik me op in aan het lezen, heb op het forum rondgekeken, zit weer met de prijs van die dingen. Aan de ene kant wil ik natuurlijk redelijk snel een robot bij elkaar hebben en zou dus voor de goedkope oplossing van Relais kunnen gaan, aan de andere kant zijn het onderdelen die redelijk lang mee kunnen gaan en wil ik goed beginnen.
Ik zal binnenkort dus eens een financiële planning moeten maken en kijken wat ik bij elkaar kan krijgen.
Zometeen verder kijken naar de motoren en speedo's, ik heb al wel goede tips en uitleg langs zien komen, zal me daar eens verder in gaan verdiepen.

Ik zit me ook nog even te verdiepen in de wapens, en zie dat draaiende schijven op veel events niet mogen. Geldt dit ook voor de feathers?

User avatar
iiyama87
Posts: 649
Joined: Wed Sep 15, 2004 2:40 pm
Location: Bij bergen op zoom
Contact:

Post by iiyama87 » Tue Nov 29, 2005 9:52 pm

Een kruismixer vind ik persoonlijk beter rijden dan tankbesturing, je kan mooi recht en mooi vooruit rijden. Zelf ben ik ook beginneling in robot gebeuren maar heb in het begin gelijk de X412 gekocht en ben er zeer blij mee.

User avatar
g-lap
Posts: 455
Joined: Thu Sep 04, 2003 10:27 am
Contact:

Post by g-lap » Tue Nov 29, 2005 11:27 pm

eigenlijk is het een v-mixer maar dat doet er niet toe. Het is inderdaad waarschijnlijk de meest geschikte zender voor een beginner.
En ik wil je niet ontmoedigen maar bespaar niet op de besturing want je mag de beste robot hebben, indien hij niet goed handelbaar is ben je al voor de helft verloren. En vraag maar rond, een robot sturen zonder speedo's is echt wel heeeeeel lastig.
Maar OK als je financiele toestand het niet toelaat kan je beginnen bouwen met relais en tijdens het bouwen ondertussen sparen voor een paar speedo's, tegen dat je robot goed werkt met de relais zal je dan ondertussen wel geld hebben voor de speedo's :roll:
En hé het is binnenkort sinterklaas, kerst, en nieuwjaar dus vraag aan alle milde schenkers gewoon geld i.p.v. cadeautjes..... :wink:

User avatar
inventor
Posts: 2575
Joined: Mon Aug 04, 2003 6:58 am
Location: Numansdorp

Post by inventor » Wed Nov 30, 2005 8:15 am

iiyama87 wrote:Een kruismixer vind ik persoonlijk beter rijden dan tankbesturing, je kan mooi recht en mooi vooruit rijden.
Ik ben zelf begonnen met tanksteer en rij daar nu nog mee, als ik rij... Ik vind dat persoonlijk weer beter. Maar het voordeel met de X412 is dat je hem ook uit kan zetten. Je kan dus gewoon kijken wat je het beste bij jezelf vind passen.
True science is not measured by its successes, but by its ability to learn gracefully from its failures.

User avatar
Babeth
Posts: 3345
Joined: Sat Aug 16, 2003 1:43 pm
Location: Vilvoorde (B)
Contact:

Post by Babeth » Wed Nov 30, 2005 3:17 pm

Om een schijfwapen te mogen gebruiken heb je een arena met lexaan-wanden nodig, dit is een veiligheidskwestie, en dat geldt ook voor bijvoorbeeld bijlen. Er is teveel kans dat er een klein afgreten of afgeslagen stukje met een rotvaart richting omstaanders gaat. Daarom is een schjifwapen eigenlijk niet zo populair, er zijn niet veel evenementen waar de arena geschikt is. De Engelse event organiser Roaming Robots heeft wel zo'n arena, en die is geschikt voor featherweights met schijven.
Een andere reden die schijfwapens onpopulair maakt is dat het zo vernietigend is. Bij de jaarlijkse TV-opnames vroeger was dat niet zo'n punt, maar als je in het live-circuit zit en zo ongeveer een keer per maand naar een live-evenement wilt gaan dan heb je toch wel liever minder desastreuze tegenstanders. De meeste bezitters van schijfwapenbots zien dan ook op live-evenementen waar ze wel hun wapen mogen gebruiken dat de tegenstanders niet direct in de rij staan om tegen hun bot te vechten.
Wat niet wilt zeggen dat we je willen ontmoedigen ! Een goede robot kan zelfs zonder werkend wapen (je schijf staat dan gewoon niet aan) zijn tegenstanders flink veel last en schade berokkenen... veel feathers zijn eigenlijk niet meer dan duwbots. Het geeft je in ieder geval de kans om je rijvaardigheden te trainen en op dat enkele evenement waarbij je schijf wèl mag werken het beste uit je mouw te schudden.

Een mooi gemaakte robot is een streling voor het oog, maar een betrouwbare, technisch schitterende, flinke klapper is een genot om bezig te zien..
[color=indigo]I think, therefore I'm dangerous.[/color]

http://thehouseofchaos.wordpress.com/

User avatar
ruud_boeklagen
Posts: 409
Joined: Thu Feb 17, 2005 2:50 pm

Post by ruud_boeklagen » Wed Nov 30, 2005 3:35 pm

Babeth wrote:Om een schijfwapen te mogen gebruiken heb je een arena met lexaan-wanden nodig, dit is een veiligheidskwestie, en dat geldt ook voor bijvoorbeeld bijlen. Er is teveel kans dat er een klein afgreten of afgeslagen stukje met een rotvaart richting omstaanders gaat. Daarom is ...
Of bijvoorbeeld en halve schijf..

BlackIce
Posts: 17
Joined: Sun Nov 27, 2005 8:39 pm

Post by BlackIce » Wed Nov 30, 2005 4:33 pm

Hmmz een schijf is dus niet zon heel goed idee, al is het op een feather. Dat word dan nog even zoeken naar een nieuw idee, een flipper word wel erg lastig.

User avatar
leo-rcc
Site Admin
Posts: 5882
Joined: Thu Aug 21, 2003 9:55 pm
Location: Hoogvliet-Rotterdam
Contact:

Post by leo-rcc » Wed Nov 30, 2005 6:42 pm

Als je voor een schijfwapen gaat, dan kan dat, maar je hebt er dan rekening mee te houden dat je voor 75 tot 90 % van alle evenementen je je wapen niet zult kunnen gebruiken. Dat is meteen ook de hoofdreden dat er zo weinig schijfrobots meer zijn.

Ik was vroeger trouwens enorm voorstander van tanksturing, maar ik ben na zoveel keer gereden te hebben met de kruismixer (of V mixer zo je wil) er de voordelen wel van in gaan zien. Zeker als je alleen rijd is het handiger omdat je dan je andere hand vij houd om het wapen te bedienen.

Overigens, als je met een zender gaat rijden waar die mixer niet in zit, zijn er ook rc-in rc-out mixers die je op je ontvanger plugt tussen ontvanger en speedo(s) in. Zij maken van tanksturing dan zelf een v-mixed signaal.

Image

Deze is onder andere te vinden in de betere RC winkel en bij Technobots.
Mvg,
Leo van Miert
Team RCC website.
Gentlemen, no fighting please. This is, after all, a council of war.

User avatar
Mischa
Posts: 1514
Joined: Fri Aug 08, 2003 8:12 pm
Location: Noord Holland

Post by Mischa » Wed Nov 30, 2005 6:45 pm

leo-rcc wrote:Ik was vroeger trouwens enorm voorstander van tanksturing, maar ik ben na zoveel keer gereden te hebben met de kruismixer (of V mixer zo je wil) er de voordelen wel van in gaan zien.
Hier sluit ik mij volledig bij aan. Een kruismixer is echt een aanrader.
Hoe dan?

BlackIce
Posts: 17
Joined: Sun Nov 27, 2005 8:39 pm

Post by BlackIce » Thu Dec 01, 2005 12:03 am

Over het wapen ben ik dus nog steeds niet uit, qua afstandsbediening denk ik dat ik toch voor de X412 ga, beter in 1 keer goed doen dan later balen :)
De aandrijving word gedaan door accu schroefboormachines die ik een keer uit een aanbieding haal, aangestuurd door speedo's (electronize 30A speedo's heb ik bekeken, maar ben ook hier op het forum bezig speedo's te vinden rond de 50 euro p/s). De materialen en dergelijke zijn afhankelijk van het wapen dat ik er uiteindelijk op wil gaan zetten, daar moet ik nog even over brainstormen. Ik ben er ook over aan het denken om een raptor te bouwen, wellicht een feather met afneembare panserplaten + disk die best gemakkelijk omgebouwd kan worden naar een raptor oid.
Toch zit een schijf als wapen me niet echt lekker, ivm de gevechten die ik ermee zal missen omdat mensen niet graag tegen een destructief wapen vechten. Ik hoop hier nog een oplossing voor te vinden (vlug ombouwbaar naar "duwdoos" oid), of ik moet op zoek naar een ander wapen.

User avatar
MJM
Moderator
Posts: 3069
Joined: Tue Jul 29, 2003 8:43 am
Location: Rijnmond

Post by MJM » Thu Dec 01, 2005 12:20 am

Nooit gedaan maar een "halve snelheid (of diameter) rubber schijf" tijdens oefenpartijtjes die vervangen kan worden door een echte snelle schijf is wellicht een optie.
En, een goede afstandsbediening verliest niet snel waarde en is dus geen slechte investering.

Alexander
Posts: 1068
Joined: Tue Aug 23, 2005 9:46 pm
Location: Delft

Post by Alexander » Fri Dec 02, 2005 5:50 pm

behalve all je moeder em op de grond laat vallen en niets zegt.. >( het batterijluik van mn afstansbesturing is gebroken, en de batterijtjes blijven er steds uitvallen.. nouja, ducktape dan maar, he...

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Ahrefs [Bot] and 52 guests