Mijn eerste featherweight: ''Socks''

Heb je een goed idee of ben je net met bouwen gestart? Laat het ons zien!

Moderator: Moderators

Post Reply
Darryl
Posts: 3
Joined: Thu Nov 24, 2005 8:56 am

Mijn eerste featherweight: ''Socks''

Post by Darryl » Fri Nov 25, 2005 8:02 pm

Hey,

Ik zal me maar even voorstellen. Ik ben Darryl Gubbels, ondertussen al 17 jaar oud. :D

Ik loop al een hele tijd met het idee rond om een robot te gaan maken, maar het is vaak niet verder gekomen dan wat schetsen op A4-tjes. Volgens m'n vader was een robot maken veel te moeilijk, je hebt er het materiaal niet voor...Dus toen heb ik al mijn ideeen voor een robot maar in de prullebak gegooid. Een paar dagen geleden heb ik deze site ontdekt en begon het toch weer te kriebelen. Ik heb de knoop maar door gehakt! Hoe moeilijk het ook zal worden volgens m'n vader, er komt een robot!

Ik ben van plan om een featherweight bot te maken. Gewoon zonder ''echt'' wapen.

Zoiets had ik in gedachten:
Image

De motoren:
Hiervoor gebruik ik waarschijnlijk die uit een accuboor.

De rest zoals: armour, wielen etc...moet ik me nog even bekijken. Als jullie nog wat tips weten...post ze gerust! :lol:

joris
Posts: 112
Joined: Tue Jun 21, 2005 11:34 pm

Post by joris » Fri Nov 25, 2005 9:53 pm

Welkom op dit forum, Darryl!

Er staat al best wat info over feathers op dit forum, en je zal ongetwijfeld ook nog wel wat tips krijgen. Het kan verder ook bijzonder handig zijn om eens naar een "live event" te gaan waar ook feathers zijn (check daarvoor onze agenda), en wat te kletsen met roboteers.

Veel succes met je robot iig!

User avatar
leo-rcc
Site Admin
Posts: 5882
Joined: Thu Aug 21, 2003 9:55 pm
Location: Hoogvliet-Rotterdam
Contact:

Post by leo-rcc » Fri Nov 25, 2005 11:01 pm

Ik begin zo stilaan het idee te krijgen dat elke feather bouwer zo begint. :)
Mvg,
Leo van Miert
Team RCC website.
Gentlemen, no fighting please. This is, after all, a council of war.

User avatar
Babeth
Posts: 3345
Joined: Sat Aug 16, 2003 1:43 pm
Location: Vilvoorde (B)
Contact:

Post by Babeth » Sat Nov 26, 2005 11:59 am

Netjes zeg.
Aarzel vooral niet om hier om raad te vragen. Waar zit je ergens ? Misschien woont er wel een roboteer in je buurt. Er zijn hier zelfs gekken die internationaal reizen om iemand te bezoeken.
Hopelijk kun je vandaag of morgen naar Utrecht, want daar is dit weekend een scharrel roboteers neergestreken. Zie "live evenementen".
[color=indigo]I think, therefore I'm dangerous.[/color]

http://thehouseofchaos.wordpress.com/

Darryl
Posts: 3
Joined: Thu Nov 24, 2005 8:56 am

Post by Darryl » Sat Nov 26, 2005 12:10 pm

hey,

Bedankt voor de reacties!

Ik woon zelf in Limburg. Door de sneeuw kan ik helaas niet naar Utrecht komen. :(

Darryl
Posts: 3
Joined: Thu Nov 24, 2005 8:56 am

Post by Darryl » Sat Nov 26, 2005 9:13 pm

Meteen maar even een paar vraagjes.

Ik ga dus accuboormachinemotors gebruiken, maar welke snelheidsregelaars kan ik daar het beste bij gebruiken? Ik heb ook ergens gelezen dat je een snelheidregelaar kan maken met behulp van een relais. Maar hoe werkt dat dan precies?

Aangezien ik een robot maak zonder ''echt'' wapen. Is een 2 kanaals afstandsbediening dan voldoende?

User avatar
leo-rcc
Site Admin
Posts: 5882
Joined: Thu Aug 21, 2003 9:55 pm
Location: Hoogvliet-Rotterdam
Contact:

Post by leo-rcc » Sat Nov 26, 2005 9:48 pm

Darryl wrote:Meteen maar even een paar vraagjes.

Ik ga dus accuboormachinemotors gebruiken, maar welke snelheidsregelaars kan ik daar het beste bij gebruiken?
Er zijn er verschillende die er goed voor zijn, de meest gebruikte zijn de Electronizes, en in toenemende mate zie je meer IBC's en Sidewinders er voor gebruikt worden.

Ik heb ook ergens gelezen dat je een snelheidregelaar kan maken met behulp van een relais. Maar hoe werkt dat dan precies?
Een relais is niet een snelheids regelaar. het is net als een schakelaar als gaspedaal gebruiken, vol gas of uit.

Wat wel goed te doen is is met 4 relais een H-brug bouwen om een motor om te polen, of een ompool relais te gebruiken om zo vooruit achteruit te regelen. met 2 van die dingen kan je dan je robot sturen.
Aangezien ik een robot maak zonder ''echt'' wapen. Is een 2 kanaals afstandsbediening dan voldoende?
Ja dat is dan voldoende. Maar als ik jou was zou ik toch meteen voor een 3 of 4 kanaals gaan, qua prijs maakt het niet veel uit, en een 2 kanaals FM zender geeft je weinig opties voor de toekomst. Spendeer dan die 5 euro meer. Anders zou je als je wel een echt wapen wil weer opnieuw een zender moeten kopen, wat dan veel duurder is en je uiteindelijk met een zender zit waar je niks meer mee doet.
Mvg,
Leo van Miert
Team RCC website.
Gentlemen, no fighting please. This is, after all, a council of war.

WJ
Posts: 1955
Joined: Mon Aug 04, 2003 7:35 am
Location: Leeuwarden
Contact:

Post by WJ » Sun Nov 27, 2005 7:59 pm

1 hele belangrijke tip.

begin MET wapen.
feathers zonder wapen zijn saai.

User avatar
Mischa
Posts: 1514
Joined: Fri Aug 08, 2003 8:12 pm
Location: Noord Holland

Post by Mischa » Sun Nov 27, 2005 8:10 pm

Hoi Darryl!

Tip 1, negeer bovenstaande persoon :wink:

Welkom op dit forum! Nieuwe roboteers juigen wij van harte toe. Jammer dat je er niet bij kon zijn dit weekend, het had je vast veel inspiratie gegeven!

Ik weet als de beste dat je ook zonder kennis van zaken toch een eind kan komen. Het enige dat je echt nodig hebt is doorzettingsvermogen en vooral veel enthousiasme. Een robot moet in de eerste plaats goed kunnen rijden. Wat mij betreft heb je dus een prima uitgangspunt. Aan hulp en tips zal het je op dit forum niet ontbreken.

Als je gebruik wilt maken van accuboormachines dan kun je voor de sturing volgens mij ook gewoon de controllers uit de boormachine gebruiken. Iemand anders op dit forum die hier ervaring mee heeft kan en wil je dat vast prima uit de doeken doen!

Veel succes en ik hoop je eens op een live evenement te spreken!
Hoe dan?

User avatar
Mischa
Posts: 1514
Joined: Fri Aug 08, 2003 8:12 pm
Location: Noord Holland

Post by Mischa » Sun Nov 27, 2005 8:12 pm

WJ wrote:1 hele belangrijke tip.

begin MET wapen.
feathers zonder wapen zijn saai.
Net als heavy's met wapen, maar zonder aandrijving wj? :twisted: wrijf wrijf wrijf
Hoe dan?

User avatar
g-lap
Posts: 455
Joined: Thu Sep 04, 2003 10:27 am
Contact:

Post by g-lap » Mon Nov 28, 2005 2:33 pm

Darryl bouwen die robot !!!
Electronize zijn momenteel de makkelijkste/betrouwbaarste oplossing als het om featherspeedo's gaat. Helaas zijn er twee nadelen; ze zijn niet echt goedkoop (maar wel hun geld waard) en de normale roboteer winkel stuurt niets meer buiten England.
Maar als je dit en het engelse forum in het oog houdt dan kom je vroeg of laat wel een tweedehands setje te koop tegen.
En het zou inderdaad leuker zijn als je een wapen op je robot had, maar indien je financiele toestand of je technische kennis je dit voorlopig niet toestaan bouw je toch gewoon een doos op wielen en kom je naar een paar demo/event's om te leren rijden en ervaring op te doen.
Om te beginnen is het boek van Carlijn een heel goede leidraad daar staat enorm veel beginners info in ......

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Ahrefs [Bot] and 74 guests