Hannibal

Heb je een goed idee of ben je net met bouwen gestart? Laat het ons zien!

Moderator: Moderators

User avatar
leo-rcc
Site Admin
Posts: 5882
Joined: Thu Aug 21, 2003 9:55 pm
Location: Hoogvliet-Rotterdam
Contact:

Hannibal

Post by leo-rcc » Fri Jul 29, 2005 9:15 pm

Toch maar eens een nieuwe bot van gemaakt ook al is dat technisch gezien niet zo, maar in de garage vond ik het ook niet echt meer passen.

Ik ben vandaag aan het stoeien gegaan met de nieuwe zender en ontvanger voor Hannibal (Robbe FX 18 ). En jawel hoor, 2 meter afstand, failsafe. Antenne vervangen door coax, wel dezelfde lengte gehouden als de originele antenne, alles binnen de robot met mantel, daarbuiten bloot.

Afstand: ong 4 meter.

Heel de mantel eraf: krap 8 meter.

Dit allemaal met uitgeschoven zender antenne! Ik had op die manier wel 70-80 meter weg moeten kunnen staan.

Dus ik heb maar eens het probleem voorgelegd aan Quartel. Na een beetje heen en weer vragen en antwoorden vraagt die man: "kan je hem even langsbrengen? Dan kijken we er ter plekke wel naar."

Ik ben de beroerdste niet. Dus Hannibal achter in de auto, naar Quartel gereden. Affijn, de eerste reactie "Zo dat is wel een groot ding zeg." en "Dat zijn zeker forse regelaars".

Goed, wij aan de slag. Andere ontvanger erop met originele antenne. weer dikke shit.

ontvanger gewisseld voor een PCM ontvanger. weliswaar maar 3 kanaals, maar omdat we om te testen de flipper toch niet nodig hebben is dat geen probleem. Het resultaat was al iets beter, maar na 5-6 meter met ingeschoven antenne en 10-15 meter met uitgeschoven antenne was het ook niet echt om over naar huis te schrijven.

Dan een 35Mhz PCM zender en ontvanger set met dual conversion kristallen geprobeerd. Het leek echt fantastich te gaan. vol gas vooruit bleef hij constant volhouden zonder haperingen. Alleen toen ik de zender uitzette bleef de robot vol gas vooruit geven. kortom, al was de ontvanger in failsafe gegaan hadden we het verschil niet eens gemerkt. De FS1 failsafe die er tussen zit gaf ook niks meer aan, waarschijnlijk omdat de pcm ontvanger zelf al failsafet en de FS1 niks ervan merkt.

Affijn, we gaan morgen nog eens proberen. Ik laad mijn zender nog eens een keer op want na al het testen was die vrij leeg. We hebben nog een paar zaken die we willen testen, want het moet gewoon kunnen. Als Hannibal op 459 Mhz goed kan rijden, mag het op 40 MHz met goed materiaal ook geen probleem zijn. Deze FX18 is nu eenmaal niet een 60 euro zendertje.

Ik vind het wel klasse van Quartel dat ze het probleem samen met me willen oplossen. Ik hou jullie op de hoogte.
Mvg,
Leo van Miert
Team RCC website.
Gentlemen, no fighting please. This is, after all, a council of war.

User avatar
maddox
Posts: 3631
Joined: Thu Aug 14, 2003 11:06 pm
Location: Vilvoorde
Contact:

Post by maddox » Sat Jul 30, 2005 3:45 am

Anders de TAN/Hard oplossing . De ontvanger naar buiten brengen.
Beter nu creperen, dan in de wars repareren.

User avatar
Bugs
Site Admin
Posts: 5433718
Joined: Sun Jul 27, 2003 9:13 pm
Location: Delft
Contact:

Post by Bugs » Sat Jul 30, 2005 10:49 am

Als hij zelfs zonder pantser niet goed rijd dan is er meer aan de hand.
Ik zou wat ferriet om de rc-touwtjes hangen, heb je een aparte ontvanger batterij?

User avatar
leo-rcc
Site Admin
Posts: 5882
Joined: Thu Aug 21, 2003 9:55 pm
Location: Hoogvliet-Rotterdam
Contact:

Post by leo-rcc » Sat Jul 30, 2005 2:05 pm

Bugs wrote:Als hij zelfs zonder pantser niet goed rijd dan is er meer aan de hand.
Ik zou wat ferriet om de rc-touwtjes hangen, heb je een aparte ontvanger batterij?
nee geen ferriet om de rc touwtjes, ja wel aparte ontvanger batterij.

We hebben de meest effectieve oplossing nu getest.

ontvanger batterij, servo's, switches, delbots interface de hele rambam in een apart doosje, rc kabels met ferriet naar boven, ontvanger in een apart ge-isoleerd doosje aldaar, en dan een pcm ontvanger met dual conversion kristal met de originele antenne naar buiten toe.

Nog steeds geen afstanden als met Blackdevil Warzone of met Drone nu, maar in ieder geval acceptabel. Ingeschoven antenne ongeveer 20 meter, en uitgeschoven 60-70 meter.

Ik heb een 8 kanaals pcm ontvanger voor 40 mhz besteld, die zou dinsdag binnen moeten zijn en een dual conversion kristal eind volgende week.
Mvg,
Leo van Miert
Team RCC website.
Gentlemen, no fighting please. This is, after all, a council of war.

NightFly
Posts: 419
Joined: Tue Sep 02, 2003 2:12 pm
Location: Noord-holland

Post by NightFly » Sat Jul 30, 2005 3:09 pm

Hoe dicht ligt de ontvanger bij de speedo's ?
en wat voor speedo's zijn het ?

meschien dat je speedo's namelijk net op de
40Mhz band een stoor signaal verspreiden.

User avatar
leo-rcc
Site Admin
Posts: 5882
Joined: Thu Aug 21, 2003 9:55 pm
Location: Hoogvliet-Rotterdam
Contact:

Post by leo-rcc » Sat Jul 30, 2005 3:39 pm

Hoe dicht ligt de ontvanger bij de speedo's ?
Ongeveer de hele breedte van de robot (dik een halve meter dus).
en wat voor speedo's zijn het ?
4QD NCC Pro 120's
meschien dat je speedo's namelijk net op de
40Mhz band een stoor signaal verspreiden.
Alles is mogelijk natuurlijk.
Mvg,
Leo van Miert
Team RCC website.
Gentlemen, no fighting please. This is, after all, a council of war.

User avatar
g-lap
Posts: 455
Joined: Thu Sep 04, 2003 10:27 am
Contact:

Post by g-lap » Tue Aug 02, 2005 9:18 am

Ongeveer de hele breedte van de robot (dik een halve meter dus).
En dat zou ook nog een reden voor storing kunnen zijn want ik veronderstel nu dat je mixer dicht bij de speedo's staat (wat bij onze vroegere 4QD opstelling ook zo was) en dat je dus ongeveer één meter servokabel in je robot liggen hebt (en misschien ook nog wat voor je wapen aansturing). En die draden werken dan ook als antenne maar dan wel binnen je robot waar ze graag allerlei stoorsignalen opvangen...... ( wat bij een gesloten pantser natuurlijk nog erger wordt)
En ja dat is natuurlijk tegenstrijdig met het kortbij plaatsen van je speedo's.... dus de betere oplossing is dat de speedo's ver staan en de mixer kort bij de ontvanger. En dus net zo voor de eventuele wapen relais. Zo kort mogelijke servokabels is altijd het beste.
Zoals Mario al aangaf zijn ook onze ontvanger problemen pas opgelost nadat we eerst een gat in het metalen pantser maakten en de ontvanger tegen (een 16mm dikke) kunstoffen buitenwand gehangen hebben met vandaaruit rechtstreeks de antenne naar buiten. Wat inderdaad qua techniek en principe gelijk is met de oplossing van TAN. Bij dergelijke problemen is er weinig verschil tussen 27, 35 of 40 mhz. Met 459 MHZ is het natuurlijk weer een heel andere zaak.

Maar als je zonder pantser nog storingen hebt dan zit er natuurlijk ergens anders ook een probleem? Zijn de motoren ontstoort ? Want ik kan me voorstellen dat ze met een 459 Mhz helemaal geen storingen hebben en daarom mischien geen motorontstoring gedaan hebben .......of misschien is ze losgeraakt of stuk?

En plaats nooit een ontvanger met ingebouwde failsave met een aparte failsavemodule samen want dan heb je helemaal geen failsave functie meer. Mijn persoonlijke ondervinding leert mij dat een ontvanger met ingebouwde failsave de betere oplossing is. Je kan, indien nodig, bij de ontvanger meestal wel die ingebouwde failsave functie uitschakelen...

Laat bij zulke testen ook altijd de ontvanger antenne op originele lengte en volledig buiten de robot en zorg dat ze zo recht mogelijk omhoog staat, en let er ook op dat er nergens geen servokabel en stroomkabel tegen of juist naast elkaar liggen, maar dat wist jij ongetwijfeld al hé :wink:

Moest je één van de volgende dagen nog eens bij Mario langskomen kan je altijd eens afspreken en komen kijken hoe wij het bij HARD opgelost hebben.

User avatar
leo-rcc
Site Admin
Posts: 5882
Joined: Thu Aug 21, 2003 9:55 pm
Location: Hoogvliet-Rotterdam
Contact:

Post by leo-rcc » Tue Aug 02, 2005 10:26 am

De Dellbots interface zit niet bij de speedo's, maar samen met de ontvanger en RC switch in 1 doos. Tussen de hoogvermogen en de laagvermogen kant zit dus een halve meter.

Over de failsafe, die had Terry achter de Gyro geplaatst omdat ook bij geen ontvangst de gyro wil stabiliseren en daardoor de robot niet compleet stil blijft staan. dat vangt de losse FS1 af. Maar die heeft inderdaad geen nut meer als de failsafe al in de ontvanger zit.

Wat betreft bij Hard kijken hoe het daar zit, wil ik altijd wel zien hoe anderen het doen, want naar mijn idee is ontvangst HET eventuele struikelblok van vele robots.
Mvg,
Leo van Miert
Team RCC website.
Gentlemen, no fighting please. This is, after all, a council of war.

User avatar
g-lap
Posts: 455
Joined: Thu Sep 04, 2003 10:27 am
Contact:

Post by g-lap » Tue Aug 02, 2005 1:00 pm

Ja hoor, ontvanger problemen zijn probleem nr 1 bij eender welke vorm van RC activiteit. En meestal ligt de oorzaak in een heel klein hoekje.....

Zo te horen zit de rest wel goed in elkaar, alleen heb ik nog een vraag over die doos waar alles inzit is die van metaal of kunststof ?
Als je langskomt breng dan als het even kan Hannibal mee dan kunnen we samen eens kijken wat er nog een probleem zou kunnen zijn. Ik heb hier nog wel wat zenders en ontvangers liggen om eventueel te wisselen en testen.... en plaats genoeg om te rijden zolang het maar niet regent.

Stuur maar een PM om uur en dag af te spreken. Ik woon ongeveer 15km van Mario vandaan.

User avatar
leo-rcc
Site Admin
Posts: 5882
Joined: Thu Aug 21, 2003 9:55 pm
Location: Hoogvliet-Rotterdam
Contact:

Post by leo-rcc » Sat Aug 13, 2005 7:22 pm

Hij rijd weer!

Met de sidewinder. Mooi op tijd en met prima ontvangst. Vreemd genoeg heb ik nu beter ontvangst met de robot dicht dan met de robot open. :?:
Mvg,
Leo van Miert
Team RCC website.
Gentlemen, no fighting please. This is, after all, a council of war.

User avatar
leo-rcc
Site Admin
Posts: 5882
Joined: Thu Aug 21, 2003 9:55 pm
Location: Hoogvliet-Rotterdam
Contact:

Post by leo-rcc » Tue Aug 23, 2005 6:58 pm

Diegene die bij summercampus waren hebben kunnen zien dat ik wat problemen had met de removable link van Hannibal. Het maakte niet uit hoe hard ik de andersons erin beukte, met relatief weinig moeite floepte het kreng er weer uit.

Vandaag ben ik er achter gekomen hoe het komt. Mijn RL in Hannibal zijn 2 andersons op elkaar gebout met ook uiteraard 2 lussen van aardig dikke stroomkabel. die werden samen gehouden door een tie-rip. Ik zag die tie-rip, vond ze wat los zitten en trok ze strakker aan. Op dat moment waren de plaatjes binnen in de andersons verder naar buiten gaan staan, waardoor het meteen een factor 4 zwaarder word om de link er helemaal in te steken. Wat mij dus ook niet helemaal lukte, vandaar dat de link er telkens weer uit kwam.

Affijn, ik knip de tie-rip los, duw de lussen wat uit elkaar, en de links gaan er weer met gemak in. Als ik de lussen dan weer samen duw als de link er in zit zit deze dan ook meteen muurvast. Maar om er zeker van te zijn heb ik er ook meteen maar wat klitterband omheen gemaakt.

Dus naar mijn idee is het Removable link probleem opgelost. Op naar de volgende robot.
Mvg,
Leo van Miert
Team RCC website.
Gentlemen, no fighting please. This is, after all, a council of war.

User avatar
leo-rcc
Site Admin
Posts: 5882
Joined: Thu Aug 21, 2003 9:55 pm
Location: Hoogvliet-Rotterdam
Contact:

Post by leo-rcc » Sun Sep 25, 2005 7:03 pm

Nou ondertussen kan je Hannibal echt tot de nieuwe robots rekenen. De cilinder waarvan de voet was afgebroken is er nu uit en heeft plaats gemaakt voor een lichtere gravity style cilinder. En sinds we toch bezig waren is er ook meteen maar een buffertank in gezet, zijn de kleppen schoongemaakt, en is de flipperarm versterkt.

Morgen word de electronize rc switch vervangen door een van mijn bugs switchen.

Dan nog wat bungee koord scoren en aramide koord voor de tether, en het zwikkie testen voor Portsmouth.
Mvg,
Leo van Miert
Team RCC website.
Gentlemen, no fighting please. This is, after all, a council of war.

User avatar
leo-rcc
Site Admin
Posts: 5882
Joined: Thu Aug 21, 2003 9:55 pm
Location: Hoogvliet-Rotterdam
Contact:

Post by leo-rcc » Mon Sep 26, 2005 10:25 pm

Bugs heeft me vandaag geholpen door de RC switches die in Splinter zaten om te programmeren naar standaard settings en aan te sluiten in Hannibal.

en dan met een klein beetje gas gekeken of het allemaal werkte, en jawel.

BANG!

En op commando dit keer.

Nu alles goed wegsteken en vastzetten en bungee koord en een geschikte tether vinden.

WJ waar heb jij die zaken gehaald?
Mvg,
Leo van Miert
Team RCC website.
Gentlemen, no fighting please. This is, after all, a council of war.

flex
Posts: 2711
Joined: Mon Jul 28, 2003 12:48 am
Location: Heerhugowaard
Contact:

Post by flex » Tue Sep 27, 2005 7:36 pm

volgens mij bij een boot winkel / haven winkel / camping winkel.
Niels Schotten
DRG Arena marshall & Judge

"Hard Work Often Pays Off After Time, but Laziness Always Pays Off Now."
Every once in a while you need to take your foot out of your mouth and up against your rear to kick our ass in to gear...

niels
Posts: 285
Joined: Mon Jul 28, 2003 10:21 pm
Contact:

Post by niels » Tue Sep 27, 2005 8:06 pm

Watersportwinkels kunnen goede kwaliteit touw en elastiek leveren, in elke gewenste dikte. Ik gebruik voor HH3 dynema touw, en dat krijg je dus echt niet kapot...

Niels

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 65 guests