zeer wendbare robot

Heb je een goed idee of ben je net met bouwen gestart? Laat het ons zien!

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Bugs
Site Admin
Berichten: 5433718
Lid geworden op: zo jul 27, 2003 9:13 pm
Locatie: Delft
Contacteer:

Bericht door Bugs »

In princiepe zou je het draaien ook in software kunnen oplossen, zolang het een spinner is dan.
Maar het voordeel van 1 of 2 motoren minder weegt niet op bij het nadeel van een ingewikkelder mechanisch systeem. Hoewel in lego het best te doen is natuurlijk :)
Voor robotwars moeten we nog maar even zien of het een voordeel op levert :)
defecto
Berichten: 467
Lid geworden op: ma jul 28, 2003 1:35 pm

Bericht door defecto »

Babeth schreef:Ik applaudisseer wel voor de prachtige poging.

Misschien moeten we eens zo langzamerhand gaan denken aan het incorporeren van Lego-wars ? Heel wat kindjes op de Wetenschapsbeurs in Brussel van vorige week/weekend vroegen zich dat af.
Zenith schreef:Defecto weet daar wel meer over te vertellen...
Helaas doet http://www.brickbash.nl het nog niet, maar gelukkig hebben we daar http://www.brickbash.tk op het moment nog voor.

Eigenlijk is het gewoon Robot Wars / Battlebots maar dan met Lego, met natuurlijk eigen regels en de eis dat lego niet beschadigd (opzettelijk breken van onderdelen etc., krasschade en het losslaan van onderdelen mag natuurlijk wel) mag worden zodat iedereen meerdere jaren mee kan doen :)

Verder houden we ons ook nog bezig met andere robot projecten, maar robot gevechten is toch wel het grootste bij BrickBash Robotics..

Dit jaar wordt het derde jaar op Legoworld en we hebben ook al een paar meetings gehouden, oa. op Dennis z'n school.
Blade
Berichten: 222
Lid geworden op: ma nov 08, 2004 8:51 pm

Bericht door Blade »

En we hebben ondertussen onze eigen arena, met (mini) pit, en volgesn mij zijn we elk jaar nog een zeer groot succes geweest op legoworld :)

edit: brickbash.tk doet het op dit moment ook niet..
Building in progress 10%
defecto
Berichten: 467
Lid geworden op: ma jul 28, 2003 1:35 pm

Bericht door defecto »

Bij mij doet brickbash.tk het wel.. :?:
Gebruikersavatar
inventor
Berichten: 2575
Lid geworden op: ma aug 04, 2003 6:58 am
Locatie: Numansdorp

Bericht door inventor »

En ik ben die "Dennis".
True science is not measured by its successes, but by its ability to learn gracefully from its failures.
spininpower
Berichten: 7
Lid geworden op: za apr 30, 2005 9:33 pm

Bericht door spininpower »

MJM schreef:Dat kan wel voor verplaatsing maar om de vertikale as draaien lukt dan niet. Dan heb je geen "starre as" maar een speciaal differentieel nodig of 4 motoren. Wanneer je echter de hele opbouw laat roteren hoeft de aandrijving dat natuurlijk niet te doen, zoals een geschutstoren op een tank of graafarm op een 4WD onderstel.
Ik zie wel mogelijkheden. Lastiger kan zijn de orientatie t.o.v. de omgeving en bestuurder, een gyroscoop kan hier uitkomst bieden.

maar ik vind het draaien niet noodzakelijk. aangezien ik denk dat je door het draaiende wapen niet kan zien welke kant je robot opgedraait staat
using the power of spin
Gebruikersavatar
leo-rcc
Site Admin
Berichten: 5882
Lid geworden op: do aug 21, 2003 9:55 pm
Locatie: Hoogvliet-Rotterdam
Contacteer:

Bericht door leo-rcc »

Daar zijn vrij simpele oplossingen voor. Megabyte gebuikt lampjes die door de disk heen schijnen waarbij je heel goed ziet wat voor en achter is.
Mvg,
Leo van Miert
Team RCC website.
Gentlemen, no fighting please. This is, after all, a council of war.
Gebruikersavatar
Zenith
Site Admin
Berichten: 1210
Lid geworden op: zo jul 27, 2003 9:58 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door Zenith »

leo-rcc schreef:Daar zijn vrij simpele oplossingen voor. Megabyte gebuikt lampjes die door de disk heen schijnen waarbij je heel goed ziet wat voor en achter is.
Da's Shrederator Leo... Megabyte heeft een stuk gebogen buis bovenop de bot om te zien wat de voorkant is ;)
defecto
Berichten: 467
Lid geworden op: ma jul 28, 2003 1:35 pm

Bericht door defecto »

@Spininpower: Als je het draaien niet nodig vindt, waarom wil je dan deze constructie gebruiken?? Of wil je gewoon omni (zo heten ze toch?) wielen gebruiken zodat de robot naar links/rechts kan 'gleiden'?
Gebruikersavatar
leo-rcc
Site Admin
Berichten: 5882
Lid geworden op: do aug 21, 2003 9:55 pm
Locatie: Hoogvliet-Rotterdam
Contacteer:

Bericht door leo-rcc »

Zenith schreef:Da's Shrederator Leo... Megabyte heeft een stuk gebogen buis bovenop de bot om te zien wat de voorkant is ;)
Ik wist dat het een van de twee was waar ik tegen gegaan zou zijn als het WK was door gegaan. Vond het niet de moeite om precies uit te zoeken wie van de twee, want de uitkomst zou toch hetzelfde zijn geweest.

Maar goed, Shrederator dus.
Mvg,
Leo van Miert
Team RCC website.
Gentlemen, no fighting please. This is, after all, a council of war.
spininpower
Berichten: 7
Lid geworden op: za apr 30, 2005 9:33 pm

Bericht door spininpower »

ik wou dit systeem vanwege de wendbaarheid
using the power of spin
defecto
Berichten: 467
Lid geworden op: ma jul 28, 2003 1:35 pm

Bericht door defecto »

Maar als je twee motoren gaat gebruiken is er helemaal geen wendbaarheid meer... Dan kan je alleen naar voren/achter en sturen naar links/rechts. Als je dan dit soort wielen gebruikt, kan een andere robot je alle kanten op duwen..
Gebruikersavatar
kenshee
Berichten: 223
Lid geworden op: ma jul 28, 2003 10:47 am

Bericht door kenshee »

Kijk anders hier even voor wat inspiratie met omni's: http://www.geocities.com/kokop76/skittl ... ittle1.htm
en hier:
http://www.teamradicus.com/bots/yc1/
Gebruikersavatar
Bugs
Site Admin
Berichten: 5433718
Lid geworden op: zo jul 27, 2003 9:13 pm
Locatie: Delft
Contacteer:

Bericht door Bugs »

Of kom in Boekelo kijken. Ik heb het al een beetje werkend, al is het nog lang niet optimaal. :)