FeatherHard

Heb je een goed idee of ben je net met bouwen gestart? Laat het ons zien!

Moderator: Moderators

Post Reply
User avatar
A-men
Posts: 195
Joined: Tue Sep 30, 2003 10:35 pm
Location: Vilvoorde België

FeatherHard

Post by A-men » Mon Nov 15, 2004 11:26 pm

er is een FeatherHard in aanbouw !

Ik gun je een blik in de baarmoeder
Image
en hier heb je de vader
Image
en de moeder
Image
... alleen raar dat de ouders in de baarmoeder zitten !? Dat zal wel gewoon zijn bij robots zeker ?

De kleine krijgt al tandjes
Image
De geboorte van de beentjes (drive system) is voorzien tegen 21 November ...als er geen complicaties komen.
Last edited by A-men on Fri May 27, 2005 6:05 pm, edited 3 times in total.

Friet
Posts: 183
Joined: Thu Aug 07, 2003 5:34 pm
Location: Belgium, beer country

Post by Friet » Tue Nov 16, 2004 12:39 am

Moet ik voor bijtringen zorgen? Kleintje gaat anders last krijgen van z'n tandvlees...

Ziet er al goed uit !!!

Cheers,

Frank
Always wondered why the Americans call them 'French' fries...they're definetely Belgian

User avatar
Bugs
Site Admin
Posts: 5433718
Joined: Sun Jul 27, 2003 9:13 pm
Location: Delft
Contact:

Post by Bugs » Tue Nov 16, 2004 10:03 am

Waarom ziet het daar zo schoon uit? Dat hoort niet hoor! ;)
Mooi werk, pobeer je Kos de loef af te steken?

kos
Posts: 1913
Joined: Sat Aug 02, 2003 4:32 pm

Post by kos » Tue Nov 16, 2004 10:42 am

Yep, van dat opruimen kan ik nog wat leren. De tandwielen zien er erg goed uit. Alleen is het een beetje lastig om in te schatten hoe groot ze zijn.
Wat voor motoren komen er in te zitten?
Technically speaking, Whiskey is a solution.

User avatar
maddox
Posts: 3631
Joined: Thu Aug 14, 2003 11:06 pm
Location: Vilvoorde
Contact:

Post by maddox » Tue Nov 16, 2004 3:32 pm

Op die keuze kan je Team Compactory ook niks op miskennen.
Speed 900 als ik het goed heb.
Beter nu creperen, dan in de wars repareren.

User avatar
Babeth
Posts: 3345
Joined: Sat Aug 16, 2003 1:43 pm
Location: Vilvoorde (B)
Contact:

Post by Babeth » Tue Nov 16, 2004 6:31 pm

Het opruimen heeft vermoedelijk te maken met een lieftallige eega die in dezelfde ruimte ook haar wasmachine heeft staan.
[color=indigo]I think, therefore I'm dangerous.[/color]

http://thehouseofchaos.wordpress.com/

User avatar
inventor
Posts: 2575
Joined: Mon Aug 04, 2003 6:58 am
Location: Numansdorp

Post by inventor » Tue Nov 16, 2004 6:34 pm

Mario, hint hint :wink:
True science is not measured by its successes, but by its ability to learn gracefully from its failures.

User avatar
Babeth
Posts: 3345
Joined: Sat Aug 16, 2003 1:43 pm
Location: Vilvoorde (B)
Contact:

Post by Babeth » Tue Nov 16, 2004 6:56 pm

Niet voor het een of het ander maar Mario IS begonnen met regelmatig de vloer aan te vegen in de voormalige woonkamer/huidige werkplaats.
Een goed afgerichte huisman is een simpel feit en de trots van iedere vrouw.
[color=indigo]I think, therefore I'm dangerous.[/color]

http://thehouseofchaos.wordpress.com/

WJ
Posts: 1955
Joined: Mon Aug 04, 2003 7:35 am
Location: Leeuwarden
Contact:

Post by WJ » Tue Nov 16, 2004 9:29 pm

bah wat opgeruimd.
dat kan nooit werken :)

User avatar
A-men
Posts: 195
Joined: Tue Sep 30, 2003 10:35 pm
Location: Vilvoorde België

Post by A-men » Tue Nov 16, 2004 11:52 pm

Kos, M1 Z38 ... en voor wie het wil zien
Image

Motoren worden inderdaad Speed 900's.
- Nominale spanning 12V
- Inzetbaar met 6 tot 40V (dat zal bij mij of 20V of 36V worden.)
- Stroom bij maximaal rendement 8A
- Blokkeerstroom 54A
- Lengte 85mm lang
- Diameter 51,5
- Gewicht 645g

Kent iemand het maximum moment van deze motor ?
Image

En dan een beetje over de vorderingen.

Op de motoras komt er een tandwielhouder. Le voila...
Image
Twee stuks want het ding gaat twee motoren hebben.

Op die tandwielhouder komt er een klein tandwiel (M1 Z14). Les voila ...
Image

Ik had gedacht om dat op elkaar te persen. (Een spiebaan lukt niet want ...niet voldoende "vlees" = slechts 1mm wanddikte van de tandwielhouder)
Het gat in het tandwiel is 6 mm, de diameter waarop het geperst moet worden is 6,1mm.
Is er iemand met kennis van zaken die me kan vertellen of dat gaat houden ?
Het alternatief is hardsolderen (braseren noemen ze dat hier) maar daarvoor moet er minstens een tiende mm speling zijn... dus ik zal wel een keuze moeten maken VOOR ik het stuk aanpas....want bijdraaien kan nogaltijd niet.

Verder met de vorderingen ...

Op het kleine tandwiel dat op de motor is vastgemaakt pakt het grote tandiel (dat is één van de tandwielen M1 Z38 van hierboven).
Dat tandiel komt samen met een klein tandwiel (dat is dan één van de tandwielen M1 Z14 van hierboven) op een tussenas. En van die tussenas hier ook een beeldje ...
Image

De kenner heeft nu al door hoe het hele drive system er ongeveer gaat uitzien (want ... 4 tussenassen)...
En speciaal voor die kenners... ja het lijkt er erg op maar de wielen komen onder een hoek te staan (ttz. wiel motor en tweede wiel staan niet op één lijn).

Uiteraard moeten de beide tandwielen rotsvast op de tussenas zitten. Voor het grote tandwiel zou een spiebaan kunnen maar ook hier is voorlopig het plan om te persen of hardsolderen.

De tussenas met beide star verbonden tandwielen wordt gelagerd in sinterbronzen glijlagers... waarvan hier een plaatje
Image

Tot zover de vorderingen van vandaag.

Morgen : Nog 4 kleine tandwielen maken alsook de gleilagers voor de wielas en de wielas zelf (die moet ik eerst nog "ontwerpen")... dat zal wel genoeg zijn voor één dag zeker ?... hoe dan ook de daaropvolgende stap is het prepareren van de wielen en de basis daarvan ligt bij Glap thuis... en daar kan ik ten vroegste morgen avond geraken.

Friet... voldoende "stuff" om eens aan een Compactory web site te denken...wa peizde ? (als toetje zouden we daar de Autocad files kunnen zetten).

User avatar
MJM
Moderator
Posts: 3069
Joined: Tue Jul 29, 2003 8:43 am
Location: Rijnmond

Post by MJM » Wed Nov 17, 2004 12:14 am

Mooi werk. Maar ik heb zo het gevoel dat die pinions M1 z=14 ø6 bij een goede modelracewinkel te krijgen zijn. Dat heb je toch al geprobeerd hoop ik?

User avatar
g-lap
Posts: 455
Joined: Thu Sep 04, 2003 10:27 am
Contact:

Post by g-lap » Wed Nov 17, 2004 12:49 am

voor iedereen die het nog niet door heeft:
De Jan (a-men) zou heeeeeeel er graag niets gaan kopen wat hij ook zelf maar kan maken (en eigenlijk bezit hij van wat we voor een robot nodig hebben genoeg kennis om, op de batterijen na, alles zelf te maken) :shock: . Wat als nadeel heeft dat er meestal ook erg veel tijd in kruipt. (Marien, zelfs de grotere tandwielen kunnen we in standaardmaat gewoon kopen hoor !). Maar als grote voordeel dat je wel alles zelf kan repareren.
En wat het opruimen betreft, dat is zowat een obsessie van hem !!!
Maar ik moet toegeven dat het uiteindelijk wel sneller werkt als alles steeds op zijn plaats ligt. Ik probeer er mij thuis ook wat aan te houden maar mijn zoon wil niet altijd meewerken :twisted:

Friet
Posts: 183
Joined: Thu Aug 07, 2003 5:34 pm
Location: Belgium, beer country

Post by Friet » Wed Nov 17, 2004 1:00 am

Zal m'n Arachnophilia nog maar eens boven halen zeker...

De wintermaanden zijn onderweg, dus zal zeker de site bijwerken..mischien zelfs de link publiek maken...

Jan, wat hebben ze met je gedaan? Je werkt alsof je volgende week moet klaar zijn voor een event of zo?

Je begint wat op WJ te lijken met deze produktiviteit (alhoewel het niveau iets 'anders' ligt... ;-) )

Ziet er allemaal prachtig uit..ik maak me alleen zorgen over de aanhechting vd kleine tandwielen op de as... je weet nog wat voor problemen we hadden met HARD 1 ....

Cheers,

Frank
Always wondered why the Americans call them 'French' fries...they're definetely Belgian

User avatar
inventor
Posts: 2575
Joined: Mon Aug 04, 2003 6:58 am
Location: Numansdorp

Post by inventor » Wed Nov 17, 2004 7:35 am

Zozo, duimen omhoog, mooi werk. En de feather Hard, word dat ook gewoon het ontwerp van hard??
True science is not measured by its successes, but by its ability to learn gracefully from its failures.

WJ
Posts: 1955
Joined: Mon Aug 04, 2003 7:35 am
Location: Leeuwarden
Contact:

Post by WJ » Wed Nov 17, 2004 8:47 am

Friet wrote: Je begint wat op WJ te lijken met deze produktiviteit (alhoewel het niveau iets 'anders' ligt... ;-) )
goed omschreven, anders :)

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 55 guests