FeatherHard

Heb je een goed idee of ben je net met bouwen gestart? Laat het ons zien!

Moderator: Moderators

User avatar
A-men
Posts: 195
Joined: Tue Sep 30, 2003 10:35 pm
Location: Vilvoorde België

Post by A-men » Wed Aug 30, 2006 7:29 pm

Inderdaad M1 tandwielen... en in dit geval interesseert me Z38 en Z37

Jan

User avatar
A-men
Posts: 195
Joined: Tue Sep 30, 2003 10:35 pm
Location: Vilvoorde België

Post by A-men » Sat Sep 02, 2006 9:47 am

Ik had al wat met nieuwe baden zitten experimenteren. Op verzoek daarvan een klein verslag:

Alles start met een positieve mal te maken. Deze heeft de buitenafmetingen van de velg plus de rubber. Onderaan een steuntje aan gelaten zodat ik alle rubber in de gietmal op siliconen kan gieten. Op siliconen rubber kleeft niets (hehalve siliconen rubber).

Image

Het volgende dat je nodig hebt is siliconen rubber. Je maakt een kastje. Dat mag best in karton. Je dicht de spleten af. Ik doe dat met plasticine. Je zet er je positieve mal in. Ik doe het gelijk met 2 mallen.

Image

Dan giet je er de siliconen rubber in. Daarbij zijn er 3 dingen HEEEL belangrijk.
1) Je moet HEEL precies de verhoudingen van de 2 componenten respecteren. Het steek hier echt wel op 1g van de 2e component. Daarom is het NIET mogelijk om siliconen rubber in kleine hoeveelheden aan te maken. Je hebt minstens 100g nodig in één keer en dan heb je een weegschaal nodig die op één gram juist weegt. Die heb ik zelf niet en dus doe ik het met minstens 200g per keer.
2) Je moet HEEL goed mengen. Ik doe dat als volgt. Ik meng krachtig doch rustig gedurende 3 minuten. Neem dan een pause van 3 minuten en doe het nog eens over gedrurende 3 minuten.
3) Je moet bij het mengen en het geiten belletjes vermijden. In Siliconen rubber zijn die maar lastig weg te krijgen (zonder vacuüm kamer of drukkamer)

Image

Als dat goed verlopen is heb je je negtieve gietmal. Die kan je vele keren opnieuw gebruiken.

In die gietmal zet je de velg waarop de rubber moeten komen. De Rubber is een urethane rubber (die gebruikt ook Storm II voor zijn wielen). Ook die verkopen ze in 2 componenten. Hier zijn echter de verhoudingen 1 op 1. Dus kan je wel heel precies kleine hoeveelheden afwegen. Ze zijn te koop in een shore hardheid van 30, 40, 50, 60, 70 en 80. Ik heb me een set 30 en 60 gaan halen. Zo een set is voldoende voor 900g rubber en hij kost geen 50 EURO. De eerste banden-set is uitgevoerd in shore 60. Hier ook HEEL goed mengen en blaasjes voorkomen. Maar je zal zien dat dit hier veel gemakkelijker lukt dan bij siliconen rubber.

Image

En een dag later haal je je nieuwe wielen uit de mal.

Image

Ik ben nu aan het wachten tot de metaalhandel terug is uit vakantie. Dan maken we ook de bijhorende velgen. Vervolgens kunnen we er eens mee gaan rijden.

Jan

User avatar
iiyama87
Posts: 649
Joined: Wed Sep 15, 2004 2:40 pm
Location: Bij bergen op zoom
Contact:

Post by iiyama87 » Sat Sep 02, 2006 10:04 am

Zeer nuttige informatie Jan, toch een paar vragen.
Op siliconen rubber kleeft niets (hehalve siliconen rubber).
Op het laatste plaatje zie ik het wiel met zn velg, dat blijft dan wel plakken ? Of zie ik het nu verkeerd ?

User avatar
maddox
Posts: 3631
Joined: Thu Aug 14, 2003 11:06 pm
Location: Vilvoorde
Contact:

Post by maddox » Sat Sep 02, 2006 10:07 am

Jan, welke doorsnee/lengte heb je nodig?
Ik heb de laatste tijd wat reststukken kunnen verzamelen bij de schroothandel.
Beter nu creperen, dan in de wars repareren.

User avatar
leo-rcc
Site Admin
Posts: 5882
Joined: Thu Aug 21, 2003 9:55 pm
Location: Hoogvliet-Rotterdam
Contact:

Post by leo-rcc » Sat Sep 02, 2006 10:10 am

iiyama87 wrote:Zeer nuttige informatie Jan, toch een paar vragen.
Op siliconen rubber kleeft niets (hehalve siliconen rubber).
Op het laatste plaatje zie ik het wiel met zn velg, dat blijft dan wel plakken ? Of zie ik het nu verkeerd ?
Het siliconen rubber is voor de mal, het urethaan rubber is voor de wielen op de velg.
Mvg,
Leo van Miert
Team RCC website.
Gentlemen, no fighting please. This is, after all, a council of war.

User avatar
Cavecrusher
Posts: 1497
Joined: Mon Sep 01, 2003 5:35 pm
Location: Tilburg

Post by Cavecrusher » Sat Sep 02, 2006 10:14 am

waarom niet meteen de urethaan op de velg? heeft dit een reden?

User avatar
inventor
Posts: 2575
Joined: Mon Aug 04, 2003 6:58 am
Location: Numansdorp

Post by inventor » Sat Sep 02, 2006 10:59 am

Waarschijnlijk omdat dat er moeilijk uit te halen is. Het silecone is nog een beetje flexibel zodat het er nog uit komt dacht ik...
True science is not measured by its successes, but by its ability to learn gracefully from its failures.

User avatar
Cavecrusher
Posts: 1497
Joined: Mon Sep 01, 2003 5:35 pm
Location: Tilburg

Post by Cavecrusher » Sat Sep 02, 2006 11:02 am

inventor wrote:Het silecone is nog een beetje flexibel zodat het er nog uit komt dacht ik...
het gaat hier om het daadwerkelijke bandenmateriaal urethaan, niet het malmateriaal silecone. Aangezien hij het al 1 dag laat uitharden, zou het voldoende stevigheid hebben om er makkelijk uit te halen

User avatar
A-men
Posts: 195
Joined: Tue Sep 30, 2003 10:35 pm
Location: Vilvoorde België

Post by A-men » Sat Sep 02, 2006 12:25 pm

@ Mario 40 mm diameter 200 mm lang. Bij voorkeur aluminium maar gelijk wel zacht staal is ook goed... (en 50 mm stub staal heb ik hier liggen maar op mijn machine is dat een paar uur draaien om dat op 40 te krijgen.)

en de andere vragen :

Urethaan plakt op ongeveer alles en in het bijzonder goed op metaal.

Wat hierboven als wiel staat is maar het urethaan rubber loopvlak vastgehecht op een correct afgedraaid stuk waterbuis van één duim. Dat beschouw ik als het consumable gedeelte. Om een wiel te hebben komt daarin nog een velg die uit een linker en een rechter helft bestaat. Die velg centreert wat hierboven staat en klemt langs links en rechts. Die stukken beschouw ik als non-consumable. Ze zijn moeilijker te maken maar in princiepe moeten ze nooit vervangen worden.

Het doel is om vlot banden te kunnen wissellen niet alleen voor sluitage maar ook om de hardheid aan de ondergrond aan te passen. Bij Geert op de klinkers een shore 80, demo-vechten met een shore 60 op een houten ondergrond... en echte gevechten met shore 40.

Jan

User avatar
A-men
Posts: 195
Joined: Tue Sep 30, 2003 10:35 pm
Location: Vilvoorde België

Post by A-men » Sat Sep 02, 2006 12:52 pm

Nu ik toch wat tijd had om wat te rekenen heb ik alvast wat voorbereidend werk gedaan voor de herwerkte speedcontroller.

Die moet een stroombegrenzing hebben. En tot welke stoom moet die dan wel begrenzen ?

Dat heb ik hieronder zitten uitrekenen.

Omdat er aardig wat formules in zitten en dat toch VEEL vlotter gaat op een stukje papier... en ik het dan toch reeds op papier had staan... wil ik graag weten of de foto van dat papier als post hier niet volstaat...


Image

Laat maar horen als ik er toch een uitgetikte tekst van moet maken.

Jan

User avatar
maddox
Posts: 3631
Joined: Thu Aug 14, 2003 11:06 pm
Location: Vilvoorde
Contact:

Post by maddox » Sat Sep 02, 2006 1:07 pm

Best leesbaar hoor, Jan. Ik begrijp het nog ook...

Ik heb al zeker 1 stukje van diamerter 40*150 alu voor je klaar liggen.
Beter nu creperen, dan in de wars repareren.

User avatar
A-men
Posts: 195
Joined: Tue Sep 30, 2003 10:35 pm
Location: Vilvoorde België

Post by A-men » Sun Sep 03, 2006 1:36 pm

Nu ik weet tot welke waarde ik de stroom wil begrenzen kunnen we eens uitwerken hoe we die stroom gaan meten... en dat s wat ik hieronder gedaan heb

Image

Gezien we gebruik maken van een PWM signaal zijn we niet zo zeer geïnteresseed in de piek stomen maar in de gemiddelde stroom gedurende minstens één periode van het PWM signaal. er moet een filter op komen ... en dat is wat ik hieronder uitwerk.

Image

In een DIP-8 verpakking van een LM358 zitten twee OpAmp's met die tweede OPAmp kunnen we een instelbare stroombegrenzin realiseren en dat is wat ik hiernder uitwerk.

Image

Allemaal theorie... voor ik dat op een print integreer ga ik dat toch eens uitproberen op zo een experimenteerplaat.

Jan

User avatar
leo-rcc
Site Admin
Posts: 5882
Joined: Thu Aug 21, 2003 9:55 pm
Location: Hoogvliet-Rotterdam
Contact:

Post by leo-rcc » Sun Sep 03, 2006 5:12 pm

g-lap wrote:NaN, ergens na nieuwjaar gaat team compactory zijn website publiek maken. Daar gaat een hele boel technische info instaan over de bouw van HARD
Dit was vorig jaar gepost, en waar is dit wonder der moderne techniek te bezichtigen? :)
Mvg,
Leo van Miert
Team RCC website.
Gentlemen, no fighting please. This is, after all, a council of war.

User avatar
maddox
Posts: 3631
Joined: Thu Aug 14, 2003 11:06 pm
Location: Vilvoorde
Contact:

Post by maddox » Sun Sep 03, 2006 5:30 pm

http://www.compactory.be/


Hier bijvoorbeeld. Een goeie pop up blokker is handig
Beter nu creperen, dan in de wars repareren.

User avatar
iiyama87
Posts: 649
Joined: Wed Sep 15, 2004 2:40 pm
Location: Bij bergen op zoom
Contact:

Post by iiyama87 » Sun Sep 03, 2006 5:45 pm

En ik dacht dat serial sites al troep was damn.......

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Ahrefs [Bot], Google [Bot] and 53 guests