FeatherHard

Heb je een goed idee of ben je net met bouwen gestart? Laat het ons zien!

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
inventor
Berichten: 2575
Lid geworden op: ma aug 04, 2003 6:58 am
Locatie: Numansdorp

Bericht door inventor »

Als je mogelijk de cad van een burkert nog nodig hebt, ik hem hem vandaag gemaakt.
Preview
True science is not measured by its successes, but by its ability to learn gracefully from its failures.
Gebruikersavatar
Bugs
Site Admin
Berichten: 5433718
Lid geworden op: zo jul 27, 2003 9:13 pm
Locatie: Delft
Contacteer:

Bericht door Bugs »

ziet er erg gedetailleerd uit!
Gebruikersavatar
inventor
Berichten: 2575
Lid geworden op: ma aug 04, 2003 6:58 am
Locatie: Numansdorp

Bericht door inventor »

Hij klopt helemaal. Inwendig ook.
True science is not measured by its successes, but by its ability to learn gracefully from its failures.
stef
Berichten: 1058
Lid geworden op: zo dec 04, 2005 2:09 pm
Locatie: aalsmeer, nederland
Contacteer:

Bericht door stef »

en het schroefdraat dan? :o

stef
Blade
Berichten: 222
Lid geworden op: ma nov 08, 2004 8:51 pm

Bericht door Blade »

dat is het "groene"

is nog een fout in solid edge :wink:
Building in progress 10%
kos
Berichten: 1913
Lid geworden op: za aug 02, 2003 4:32 pm

Bericht door kos »

Je kunt beter geen schroefdraad tekenen omdat het model daar erg zwaar van wordt. Als je dan persee schroefdraad witl aangeven, dan kun je beter cosmic of optic thread gebruiken. Ben even de goede benaming kwijt
Technically speaking, Whiskey is a solution.
flex
Berichten: 2711
Lid geworden op: ma jul 28, 2003 12:48 am
Locatie: Heerhugowaard
Contacteer:

Bericht door flex »

SE maakt ook geen fisiek draad in je model. de groene kleur geeft aan dat er draad zit. er is de mogenlijkheid om een licht-donker effect er op te leggen dat lijkt op schroefdraad. maar is ook maar optisch en niet super mooi om te zien.
Niels Schotten
DRG Arena marshall & Judge

"Hard Work Often Pays Off After Time, but Laziness Always Pays Off Now."
Every once in a while you need to take your foot out of your mouth and up against your rear to kick our ass in to gear...
Gebruikersavatar
inventor
Berichten: 2575
Lid geworden op: ma aug 04, 2003 6:58 am
Locatie: Numansdorp

Bericht door inventor »

Ik wou net zeggen. Al het draad is toch echt met de "tread" functie gemaakt.
True science is not measured by its successes, but by its ability to learn gracefully from its failures.
Gebruikersavatar
A-men
Berichten: 195
Lid geworden op: di sep 30, 2003 10:35 pm
Locatie: Vilvoorde België

Bericht door A-men »

Ik heb de vorige week alles op alles gezet om FeatherHard II klaar te stomen voor het WK.

Ik was al geruime tijd aan het werken aan een self righting mechanism. Dat heb ik deze week afgewerkt. De basis is eenvoudig, twee krachtige servo-motoren die ook gebruikt worden in de performante afstandsbediende wagentjes. Gemonteerd met een extra lange arm zoals op de foto hieronder is te zien volstond dat net NIET om FeatherHard II weer op de benen te helpen. Het lukte wel als ik de servo voede met 7V (in plaats van 4,5). Officiëel kunnen die servo's 6V hebben... ik heb het ook eens met 8V geprobeerd en dat heeft de servo ook overleefd. Toch heb ik voor 7V gekozen in een poging de servo een lang leven te schenken. Dat is ook de reden waarom de arm van triplex is vervaardigd. Dat is sterk genoeg voor wat er hier van hem gevraagd wordt en zwak genoeg om te breken als er een andere robot tegen rijdt.
Om voor elke servo die 7V aan te maken heb ik een twee spanningsregelaars met een dikke condensator gemaakt. De servo heeft een piekverbruik van 3A (schat ik op basis van de uitslag van de amperemeter op mijn laboratorium voeding)... vandaar dat ik twee apparte regelaars heb voorzien. De regelaar zitten in de robot onder de speedo's gemonteerd, alleen de aansluitfiches zijn op de foto's hieronder zichtbaar.
De stuurpulsen voor de servo's komen van de ontvanger. Dat wil dus zeggen dat ik op mijn zender ook 2 extra kanalen heb moeten voorzien.


Afbeelding

Van deze werken heb ik ook gebruik gemaakt om de ontvanger te vervangen door een synthesizer ontvanger. Dat is een Multiplex RX-7 SYNTH DS IPD geworden. De manier waarop deze zijn RC-pulsen van de ontvanger leest is een beetje ongewoon. Voor de gevorderden... De onvanger neemt in het PPM signaal de RC puls als de lengte van de verzonden RC puls PLUS DE SCHEIDINGSPULS. Ik zat er dus in het begin flink naast en heb dan ook mijn zender moeten herprogrammeren om met deze ontvanger goed te werken. Het gevolg is nu allicht dat de zender alleen werkt met een multiplex ontvanger. (Dat zou ik in de toekomst kunnen oplossen met een knop "multiplex ontvanger of niet"... maar daar had ik nu effe geen tijd voor).
De aansluiting van de antenne is ook herwerkt. Via twee veren maakt de antenne contact met een koper plaatje dat in de koepel van het panser is gemonteerd. Op dat koperen plaatje is dan weer de echte buiten antenne aangesloten. Het voordeel hiervan is dat ik niet de antenne-spriet door het gaatje van het panser moet steken telkens ik de koepel monteer en dat ik niet met de lange antenne in de weg zit als ik aan de robot aan het werken ben. Zonder antenne met de zender er vlak naast geeft ook voeldoende goede ontvangst.
Met deze heb ik nu dus een zender en een ontvanger die kunnen werken op gelijk welk kanaal in de 40 (en 41) MHz band. Uit ervaring weet ik echter dat je in het heet van de strijd vaak niet meer zeker weet wat de juiste procedure om van kanaal te veranderen. Daarom heb ik op de zender en in de robot een verkorte handleiding gekleefd. Zo heb ik het belangrijkste uit de handleiding altijd bij de hand.

Afbeelding

Op de spanningsregelaars van de speedo's heb ik een koelvinnetje gemonteerd. Dat zou hun levensduur van de speedo aardig moeten verlengen. Ik werk immers met 18 cellen. Als die vers geladen zijn dan heb ik 25V. Dat is relatief veel voor de regelaars, die moeten dan 25-12 X 0,16 = 2W verwerken.

Wat me eraan doet denken dat ik ook de cellen heb vervangen. Ik reed tot vorige week met 3 jaar oude 2400 mAh cellen. Die echter nog maar 1,9 mAh konden opnemen. Toch reed ik met die cellen (op het terras bij Glap) ongeveer een uur met die cellen. Ik vond dat ik voor het WK een reserve pack moest hebben (HARD is er in series 7 uitgegaan omdat de batterijen het begeven hadden en we geen reserve hadden). Dus heb ik een nieuwe set gaan halen. Blijkbaar is tegenwoordig 4300 mAh een gewone cel... wel ik heb er zo dus 18 in zitten. Daarmee zou ik zonder problemen zeker 2 wedstrijden moeten kunnen rijden zonder te herladen. Al zal ik elke kans om bij te laden natuurlijk nemen.... ik denk eraan om een craddle te bouwen rond een auto accu en een laadapparaat.

Als ik dan toch alles deftig herwerkte heb ik gelijk ook maar de removeble link herwerkt. Daar had Friet het altijd lastig mee. Nu is het recht naar beneden door een gaatje vooraan in het panser. Bovendien heb ik in de aansluiting een konische uitfrezing gemaakt zodat als je de link een beetje scheef steekt hij toch nog mooi terecht komt waar hij moet komen.

De lampjes (high intensity LED's) zijn nu groen en ze worden aangesloten via een stekker rechstreeks (via een weerstand) op de voedingsbatterij (na de removable link natuurlijk). De stekkers daarvoor zitten op de printplaat waarop ook de eerder vernoemde spannings-regelaars voor de servo's zitten. Groen leek me de betere kleur om aan te geven "ready to go".

Ik heb enorm veel tijd verloren met mijn eigen speedo's: ze doen werken, ze repareren, mooi calibreren (2 dagen aan calibratie alleen al) en tot deze morgende deden ze het dan og niet perfect... MAAR NU WEL !

A-man... (en ik ben van naam veranderd omdat mijn zoon vond dat A-men fout was en het A-man moet zijn)
Gebruikersavatar
A-men
Berichten: 195
Lid geworden op: di sep 30, 2003 10:35 pm
Locatie: Vilvoorde België

Bericht door A-men »

FeatherHard II heeft vorige week deelgenomen aan het UK Championship 2006. FH heeft het uitgehouden tot in de finale. Dat heeft me heel wat geleerd. Tijd om de gedachten eens te structureren en dat durf ik wel eens schrijvende doen.

Sterke punten zoals ik ze zie :
- Duw vermogen : Door de 4 wiel aandrijving heeft FH alle gewicht op de wielen. In combinatie met de kopieermachine–rubber op de wielen geeft FH de beste grip die ik gezien heb.
- Pantser : 3mm stalen koepel volstaat absoluut. Ik denk dat Little Hitter er wel puntjes in kan slagen en er was ook een feather met een schijf waarvan ik denk dat hij er ook wel een deuk in kan krijgen. Toch denk ik dat mijn pantser niet sterker hoeft. In tegendeel ik denk dat 10 mm policarbonaat zou volstaan.
- Vorm : Het is eens iets anders zo een halve buis in plaats van het veel voorkomende doosje met grote wielen.
- Beschildering : De kinderen zien graag een geschilderde robot.

Zwakke punten :
- Banden verliezen : Het was al duidelijk geworden gedurende de testritten op het terras bij Geert, onze dunne kopieermachine wielen verliezen wel eens hun rubber. Tot nu toe hoopte ik dat het alleen op een stenen klinker vloer zou gebeuren maar nu is bewezen dat het op een houten arena vloer ook kan gebeuren.
- Over me heen rijden : Nogal wat robots hebben 4 grote wielen en een pak ground clearence (bijvoorbeeld Captain Scarlet) en een dergelijke robot rijdt gewoon over me heen. (al ben ik er om onduidelijke redenen wel een paar keer in geslaagd hem op een begeleide wandeling mee te nemen).
- Zwakke self righting : Eigenlijk zijn er drie problemen met de self righting. Ten eerste zijn de twee servo’s echt maar net voldoende om de 12 kg om te draaien. Als ik dan op een klein hindernis terecht kom is het gedaan met spelen. Ten tweede begeven de spanningsregelaars waarmee ik de 7V voor de self righting servo’s aanmaak het gedurende zowat elk gevecht. Ten derde waren de houten self righting armen echt niet voldoende. Dat laatste is met behulp van wat HDPE van Tim ondertussen wel opgelost. Waarvoor dank Tim.
- Te traag : Het is meer dan eens voorgekomen dat ik een tegenstander aan het duwen ben en dat die er vandoor gaat door sneller dan mezelf te rijden en dus van me weg te rijden.
- Slijtage van het motor tandwiel : Het tandwiel Z12 M1 dat nu op de motor zit slijt snel af. Ik had wel twee reserve tandwielen bij en heb er geen moeten gebruiken. Toch zou ik dat probleem graag uit de wereld helpen.
- Onvoldoende verschil tussen de voorkant en de achterkant. In het heet van de strijd is de volledig symmetrische vorm van de halve buis een nadeel. Er staan dan wel twee lichtjes op en een tekening… en toch is het van op een zekere afstand niet altijd duidelijk wat de voorkant en de achterkant is. Oefening kan daar zeker bij helpen… een duidelijk verschillende kleur zal allicht ook helpen.
- Lader : Mijn ULTRA DUO PLUS blijkt geen NiMh 4300 cellen aan te kunnen. Ik heb er vroeger nochtans wel 3000 mAh NiMh cellen mee geladen. Als de cellen nog 3/4e vol zitten (wat na één wedstrijd het geval is) dan gaat de lader ze nooit laden met meer dan 300 mAh. Als de cellen leeg zijn dan geeft hij het laden op voor ze vol zijn met de melding dat het laden te lang duurt.
- De controllers : Al hebben mijn controllers in FH het nu wel uitgehouden tot in de finale, die van Box hebben het niet uitgehouden en één van mijn controllers deed het na de finale ook niet meer zoals het moet.
- Beschildering : Al is het dan zo dat kinderen graag een beschildering zien en ik dat dan ook vaak van hen heb te horen gekregen… de tekening kan zeker beter en de plakkaatverf met een laagje transparante vernis is ook makkelijk te overtreffen.
- Geen wapen !

Aanpassingen :
- Slijtage van het motor tandwiel oplossen zonder de verhouding van de tandwielkast te veranderen : Dat ga ik doen door A) het motor tandwieltje te harden B) het grote tandwiel waar het op ingrijpt uit een kunststof te maken. Candidaten zijn dan Ertlon 6 SA, Ertalon 6 SA, Ertalon 6 PLA, Ertalon LFX, Nylatron MC 901, Nylatron GSM of Delrin. Dat zal Delrin worden als ik dat kan vinden (Heeft er iemand een staaf van 10 cm lang en een diameter van 50 mm liggen ?).
- Slijtage van het motor tandwiel oplossen door de verhouding van de tandwielkast te veranderen : Ik ben er redelijk zeker van dat het motor tandwiel zo snel slijt omdat het zo een dunne tanden heeft. Het is dan ook de kleinste maat waarin je een M1 tandwiel kan uitvoeren (Z12). Daarom kan ik me best voorstellen dat het vervangen van het motor tandwiel door een Z13 of Z14 een groot verschil geeft in slijtage. Kan iemand bevestigen dat dit een correcte veronderstelling is ? Als dat zo is kan ik allicht 2 vliegen in één klap oplossen. Een groter motor tandwiel met dan natuurlijk ook een kleiner tandwiel dat erop ingrijpt. Nu is dat een 38/12= 3.166. De tweede trap van mijn overbrenging is 38/14 = 2.71. Samen is dat dan 8.95. Als ik de eerste trap vervang door een 37/13 dan is FH ook 10% sneller. Als ik een 36/14 gebruik dan is FH 18% sneller en met een 35/15 zou FH zelfs 26% sneller zijn. Natuurlijk gaat dat dan ook duwkracht kosten. Maar meer snelheid kan ik dus ook gebruiken. Omdat ze van me weg rijden.
- Banden die er niet gemakkelijk kunnen afgerukt worden : Vandaag bestaat elk wiel uit 3 wieltjes. Dat is natuurlijk zwakker dan één breder wiel. Vandaag zijn we heel tevreden over de grip van de wielen. Ik heb echter nog eens naar de wielen van Storm gaan kijken en dat zijn urethaan-rubber wielen. Zo een urethaan-rubber kan je als een 2-componenten kunstrubber kopen in de handel (Voss Chemie). Op basis daarvan ga ik een aantal sets banden maken in verschillende shore hardheid. Shore 40, 60, 80 heb ik reeds aangeschaft. De mallen heb ik ook al gemaakt. Dat is allicht het eerste dat ik effectief zal afwerken.
- Gewicht winnen om een wapen te kunnen voorzien : Vandaag weegt FeatherHard zonder lood (dat ik erin gestoken heb om 12 kg te wegen) en zonder de wig-lat en de houders voor die lat 9,6 kg. Ik heb net de stalen koepel eens gewogen en die weegt precies 3 kg. Als ik die vervang door een HDPE koepel kan hoop ik daar nog eens ongeveer 2 kg te winnen. Dan zitten we op 7,6 kg. Vandaag heb ik voor een echt gevecht ongeveer 1,2 Ah nodig maar er zitten 4,6 Ah cellen in. Ik zou graag eens flink zoeken naar 2 Ah cellen die dan 30% minder moeten wegen. Nu wegen ze 1 kg en dus is 30% goed voor nog eens 300g. Dan komen we op 7,3 kg. Dat geeft me dan 4,7 kg voor een wapen of zelfs 5,7 kg als er voor het wapen een pantser inbegrepen is. Meer dan voldoende om een degelijk wapen te voorzien. Vandaag gaat de voorkeur dan uit naar een as dwars door FH. Die kunnen we dan gebruiken om een vanglus, een lifter en een self righting mechanism te maken … zo komt een modulair wapen op een universeel drive system binnen bereik.
-De controller herwerken :
° Verbeterd printontwerp met dikkere banen waar ik over de aarding en de vermogensaansluiting koperen draden zal solderen.
° Voeding in ster naar de afnemers.
° Switched power supply zodat ik met een gerust hart tot 36V kan gaan.
Gemakkelijk te programmeren neutraal, full speed forward en full speed backward. Dan kan iedereen het zelf doen en is de afregeling altijd perfect.
° Stroombegrenzing op zo een 30 A denk ik... na een kort gesprek met Kees allicht NIET instelbaar (wel ombouwbaar) want Kees heeft me uitgelegd waarom het op zijn speedo's ook niet zo goed werkt met stomen tot zowat 40A.

Jan

PS : Graag had ik geweten of er iemand is die er een probleem mee zou hebben dat de contoller voor een feather minstens 14V nodig heeft.
Laatst gewijzigd door A-men op wo aug 30, 2006 7:39 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Babeth
Berichten: 3345
Lid geworden op: za aug 16, 2003 1:43 pm
Locatie: Vilvoorde (B)
Contacteer:

Bericht door Babeth »

Kijk, dat is nu eens een stukje "na-het-evenement" uitleg waar menigeen van kan profiteren. Analyse en oplossingen... Goed geschreven Jan !
Hopelijk krijgt dit elders navolging.
[color=indigo]I think, therefore I'm dangerous.[/color]

http://thehouseofchaos.wordpress.com/
WJ
Berichten: 1955
Lid geworden op: ma aug 04, 2003 7:35 am
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door WJ »

zeker een stuk beter dan mijn "hij won niet, dus ik bouw een nieuwe" analyse...
Gebruikersavatar
ruud_boeklagen
Berichten: 409
Lid geworden op: do feb 17, 2005 2:50 pm

Bericht door ruud_boeklagen »

:? als je robot klaar is kun je alles bij elkaar pakken er een boek over de bouw schrijven...
[color=#666666]In theory, there is no difference between theory and practice. But, in practice, there is.
[/color]
Gebruikersavatar
leo-rcc
Site Admin
Berichten: 5882
Lid geworden op: do aug 21, 2003 9:55 pm
Locatie: Hoogvliet-Rotterdam
Contacteer:

Bericht door leo-rcc »

WJ schreef:zeker een stuk beter dan mijn "hij won niet, dus ik bouw een nieuwe" analyse...
Dat is wat A-man ook schrijft, alleen wat bloemrijker. :)
Mvg,
Leo van Miert
Team RCC website.
Gentlemen, no fighting please. This is, after all, a council of war.
Gebruikersavatar
inventor
Berichten: 2575
Lid geworden op: ma aug 04, 2003 6:58 am
Locatie: Numansdorp

Bericht door inventor »

Ik meende me te herinneren dat je gewoon m1 tandwielen gebruikt voor de gearboxjes? Ik kan gewoon m1 delrin tandwielen bestellen als je me het aantal tanden doorgeeft. Na een belletje weet ik de prijs. Dat scheelt weer redelijk wat freeswerk.
True science is not measured by its successes, but by its ability to learn gracefully from its failures.