FeatherHard

Heb je een goed idee of ben je net met bouwen gestart? Laat het ons zien!

Moderator: Moderators

User avatar
inventor
Posts: 2575
Joined: Mon Aug 04, 2003 6:58 am
Location: Numansdorp

Post by inventor » Sun Sep 03, 2006 6:23 pm

Popups, welke popups?
True science is not measured by its successes, but by its ability to learn gracefully from its failures.

User avatar
A-men
Posts: 195
Joined: Tue Sep 30, 2003 10:35 pm
Location: Vilvoorde België

Post by A-men » Sun Sep 03, 2006 9:12 pm

Mijn zoon Nick alias Poeti heeft ook flink werk gemaakt van een website die gaat over ... A-man.

Af is die website belange niet maar wie een sneak preview wil kan die hier hebben : www.geocities.com/websiteofaman

Hij zou maar al te graag constructief commentaar ontvangen op Nick_Huygh@hotmail.com

Jan

kos
Posts: 1913
Joined: Sat Aug 02, 2003 4:32 pm

Post by kos » Sun Sep 03, 2006 10:44 pm

Die wielen zien er erg goed uit. Alleen hoe krijg je die buis netjes in het midden zodat het rubber niet gaat slingeren?
Technically speaking, Whiskey is a solution.

User avatar
inventor
Posts: 2575
Joined: Mon Aug 04, 2003 6:58 am
Location: Numansdorp

Post by inventor » Mon Sep 04, 2006 7:11 am

Volgensmij zat de buis in het wiel in het 2e gat van de mal (die kleinere) om hem zo te centreren. Naderhand is de rest van de buis (waar dus geen polyurethaan op zat) eraf gedraaid. Athans, daar lijkt het op :wink:
True science is not measured by its successes, but by its ability to learn gracefully from its failures.

User avatar
A-men
Posts: 195
Joined: Tue Sep 30, 2003 10:35 pm
Location: Vilvoorde België

Post by A-men » Mon Sep 04, 2006 8:04 am

Het centreren van de wielen gaat als volgt :
- Ik draai eerst uit een 1 duim buis een velg.
- Op die velg steek ik een kunststof bus (daar had ik ook een foto van moeten trekken). De hoogte van het kunsttstof bus komt net overeen met de diepte van het middenste gat in de gietmal.
- De velg met de kunststof bus erop komt inderdaad in het kleinste gat in de gietmal... zo zit de velg mooi gecentreerd.
- Dan urethaan rubber klaarmaken en de ring perfect vol gieten... een dagje laten staan... en je haalt uit de mal een wiel zoals je dat op de foto ziet.

Jan

Friet
Posts: 183
Joined: Thu Aug 07, 2003 5:34 pm
Location: Belgium, beer country

Post by Friet » Tue Sep 05, 2006 6:31 pm

eind deze week ga ik eens uitvissen waar die popup vandaannkomt. Iemand met goeie ideeën hoe ik die spammers kan wegpesten...?


cheers,

frank
Always wondered why the Americans call them 'French' fries...they're definetely Belgian

User avatar
inventor
Posts: 2575
Joined: Mon Aug 04, 2003 6:58 am
Location: Numansdorp

Post by inventor » Tue Sep 05, 2006 6:37 pm

Een andere, voor hun interesantere site maken :wink:
True science is not measured by its successes, but by its ability to learn gracefully from its failures.

User avatar
leo-rcc
Site Admin
Posts: 5882
Joined: Thu Aug 21, 2003 9:55 pm
Location: Hoogvliet-Rotterdam
Contact:

Post by leo-rcc » Tue Sep 05, 2006 6:43 pm

ik heb geen popup gezien (maar ik draai dan ook met firefox).
Mvg,
Leo van Miert
Team RCC website.
Gentlemen, no fighting please. This is, after all, a council of war.

User avatar
A-men
Posts: 195
Joined: Tue Sep 30, 2003 10:35 pm
Location: Vilvoorde België

Post by A-men » Tue Sep 05, 2006 9:26 pm

Image

Voor het testen van de stroommeter heb ik de stoomsensor (2 X 0,002 Ohm weerstand) vervangen door een spanningsdeler met een 10 Ohm en een 1,5k Ohm weerstand. En om de pulsen te simmuleren heb ik die spanningsdeler aangesloten op een AVR CPU waarmee ik een 3 KHz blokgolf heb gegenereerd.
Een eerste vaststelling is dat er over de 10 Ohm weerstand van de spanningdeler voor het testen een spanning staat van 31 mV en dat is prima want ik wou een stroom van 30 A doorheen 0,001 Ohm simmulleren en dat had 30 mV opgeleverd.

Op die spanning van 31mV staat echter een ruis van 18 mV als ik hem recht over de voeding hang (dus zonder de µC noch de LM358 aan te sluiten).
Al ik de CPU en de LM358 aansluit en dan een afvlakcondensator over de CPU zet dan heb ik een ruis van 60 mV... de ruis is dus groter dan het signaal ! ... en toen dacht ik dat het flink fout was aan het gaan.

Achter de versterker bleek er 2,88 V uit te komen. De versterker was dus iets sterker dan berekend maar absoluut voldoende accuraat voor deze toepassing.
Nog beter nieuws was dat er tot mijn grote verbazing een behoorlijk mooie blokgolf uit de versterker kwam ! Weliswaar met een Rise time (en fall-time) van 33 µS... maar veel beter dan ik had gedacht als ik naar het ingangssignaal keek. De LM358 blijkt bij de hier gebruikte opstelling een uitstekende filter te zijn !
OP het plaatje hieronder kan je in het blauw de ingangsspanning van de versterker zien en in het geel wat er dan uit de versterker komt.

Image

De RC filter doet het perfect. De filtercondensator mag wel wat afwijken van de voorgestelde 330nF. Met 200nF is het amper slechter, met 460 nF is het amper beter.

De comparator slaat mooi scherp om. Met en 330nF filtercondensator zat er tussen net-niet en net-wel omslaat 2mV speling op de referentiespanning. Dat betekent dat ik de maximale stroom kan instellen met een precisie beter dan 1 A.

OK, daarmee denk ik dat de stroommeting wel goed zit (al blijf ik bezorgd over wat er nu echt aan spanning over de stroommeetweerstand in een real life ESC zal te vinden zijn)

Nu moet ik nog een manier vinden om met dat digitaal overstroom-signaal gepast te reageren met de AVR microcontroller.

Jan

User avatar
A-men
Posts: 195
Joined: Tue Sep 30, 2003 10:35 pm
Location: Vilvoorde België

Post by A-men » Sun Sep 10, 2006 2:53 pm

Met dank aan Mario voor de snelle levering van het gewenste aluminium... zie hier de nieuwe banden.
Ik ben dan toch gegaan voor het vereenvoudigde model met een velg uit één stuk met daarin een boring van 10mm en een 3mm spiebaan.
Op de buitenkant van die velg komt dan rechtstreeks de rubber.

De rubber houdt dan toch niet zo geweldig op staal... want eigenlijk heb ik hier de rubber van de vorige velgen afgeprutst en dan op deze velg opniew aangebracht. Ik heb de rubber nu wel vastgekleefd met secondenlijm. Als ik een volgende kans krijg dan zal ik ze vastlijmen met epoxi-2-componenten-lijm.

Image

Uit grote niewsgierigheid heb ik een testopstelling gemaakt om de grip van de nieuwe banden te testen. Dat gaat als volgt :
- De robot staat op het bureau.
- Aan de robot is mooi in het midden onderaan een touw vastgemaakt. Dat touw hangt via een gladde stalen bar (verchroomd) over de rand van de tafel.
- Aan dat touw hangt een emmer.
- Ik vul de emmer met water en neem er dan water uit tot de robot de emmer kan opheffen.

Als ik zo te werk ga komt ik tot de volgende testresultaten :
- Met de xerox-banden 4,9 kg
- met de zelfgemaakte shore 60 rubber banden 6,4 kg.

Dt lijkt niet massaal veel meer... maar het is toch 30% meer.

Image

Jan

User avatar
maddox
Posts: 3631
Joined: Thu Aug 14, 2003 11:06 pm
Location: Vilvoorde
Contact:

Post by maddox » Sun Sep 10, 2006 4:08 pm

Misschien dat een siliconenlijm zoals Tec7 de rubber nog beter vasthoud.

Wel een leuke testopstelling. Helaas nogal moeilijk voor een heavy.
Beter nu creperen, dan in de wars repareren.

kos
Posts: 1913
Joined: Sat Aug 02, 2003 4:32 pm

Post by kos » Sun Sep 10, 2006 4:12 pm

Zijn die aluminium velgen gekartelt? En misschien was het staal niet geheel vetvrij?
Technically speaking, Whiskey is a solution.

User avatar
A-men
Posts: 195
Joined: Tue Sep 30, 2003 10:35 pm
Location: Vilvoorde België

Post by A-men » Sun Sep 10, 2006 7:09 pm

Het staal had ik afgekuist met acceton maar het was niet gekarteld en behoorlijk vlak gedraaid.
De Aluminium velg is nu wel gekarteld.

Jan

User avatar
g-lap
Posts: 455
Joined: Thu Sep 04, 2003 10:27 am
Contact:

Post by g-lap » Sun Sep 10, 2006 9:19 pm

Aceton is niet echt super geschikt, het laat namelijk een vettige laagje achter. Probeer eens met remschijf reiniger dat verdampt volledig.

User avatar
A-men
Posts: 195
Joined: Tue Sep 30, 2003 10:35 pm
Location: Vilvoorde België

Post by A-men » Tue Jun 05, 2007 8:44 pm

Ik wou maar effe laten weten dat ik (sinds vorige zondag een nieuwe zender klaar heb. Het kastje ligt in de kelder want ik ben het een kleurtje aan het geven.

- Kun je op de zender instellen (zonder programmeren) :

o Vooruit/Achteruit (stick)

o Links/rechts (stick)

o Invloed van stuur afhankeijk van de snelheid (1e Potmeter)

o Exponentiële op het stuur (2e Potmeter)

o Exponentiële op de snelheid (3e Potmeter)

o De mate waarin je stuur hebt ook als de snelheid 0 is (4e Potmeter)

- Op de display zie je de batterijspanning en de waardes voor elke stick

- Je kan via een menu met 6 toestenbediening de volgende instellingen maken (en dat werkt na de mixer)

o Swap Left <-> Right

o Reverse Left

o Reverse Right

o Neutrale stand voor linker speedo en rechter speedo

o De maximale uitslag van elke speedo

en dan ook nog een plaatje.

Image

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 51 guests