iiyama87

Heb je een goed idee of ben je net met bouwen gestart? Laat het ons zien!

Moderator: Moderators

stef
Berichten: 1058
Lid geworden op: zo dec 04, 2005 2:09 pm
Locatie: aalsmeer, nederland
Contacteer:

Bericht door stef »

iiyama87 schreef:
stef schreef:
iiyama87 schreef:Even een vraag, wat zijn goeie wielen voor een feather? Die dingen die ik nu heb slippen als een gek, ik wil graag dubbelrijdend systeem maken. Dus 1 motor en 2 wielen die bovenelkaar zitten zeg maar.
Blickle's zijn goeie wielen hoorde ik, weten jullie nog andere goeie merken of winkels waar ze goeie wielen verkopen?
zoon soort systeem als hard ook heeft ?


stef
Welke van de 3 robots bedoel je ?

de havvy
Gebruikersavatar
inventor
Berichten: 2575
Lid geworden op: ma aug 04, 2003 6:58 am
Locatie: Numansdorp

Bericht door inventor »

Volgens mij heeft elke robot van team hard 2 wielen per motor. Das gewoon hun "ding".
True science is not measured by its successes, but by its ability to learn gracefully from its failures.
stef
Berichten: 1058
Lid geworden op: zo dec 04, 2005 2:09 pm
Locatie: aalsmeer, nederland
Contacteer:

Bericht door stef »

inventor schreef:Volgens mij heeft elke robot van team hard 2 wielen per motor. Das gewoon hun "ding".
:D
Gebruikersavatar
iiyama87
Berichten: 649
Lid geworden op: wo sep 15, 2004 2:40 pm
Locatie: Bij bergen op zoom
Contacteer:

Bericht door iiyama87 »

Bij geelap steken ze er niet uit, dat is bij mij wel de bedoeling.
Gebruikersavatar
g-lap
Berichten: 455
Lid geworden op: do sep 04, 2003 10:27 am
Contacteer:

Bericht door g-lap »

Inderdaad: die twee wielen per motor zijn ons ding.

Bij Hard steekt het systeem vertikaal, d.w.z. motor in het midden en één wiel onderaan en het andere bovenaan. Daarom kan hij altijd blijven rijden...ook ondersteboven.

Bij de feahters was dit origineel ook de bedoeling, alleen hebben we daar al van bij het tekenen er mee rekening gehouden dat we dit syteem ook eventueel horizontaal zouden kunnen gebruiken. De bedoeling was dat geelap het drive-systeem horizontaal en featherhard het vertikaal ging toepassen, maar uiteindelijk zijn ze in beide feahters horizontaal ingebouwd....

Het verschil zit hem in de opstelling, bij de feathers staan de drie onderdelen in een lichte V opstelling, bij Hard gewoon in lijn.
Gebruikersavatar
iiyama87
Berichten: 649
Lid geworden op: wo sep 15, 2004 2:40 pm
Locatie: Bij bergen op zoom
Contacteer:

Bericht door iiyama87 »

Waarom in die V vorm als ik vragen mag?
Gebruikersavatar
inventor
Berichten: 2575
Lid geworden op: ma aug 04, 2003 6:58 am
Locatie: Numansdorp

Bericht door inventor »

Waarschijnlijk omdat de diameter van de wielen kleiner is dan de motoren waardoor als ze op 1 rechte lijn staan ze nooit alle twee tegelijk de grond kunnen raken.
True science is not measured by its successes, but by its ability to learn gracefully from its failures.
Gebruikersavatar
g-lap
Berichten: 455
Lid geworden op: do sep 04, 2003 10:27 am
Contacteer:

Bericht door g-lap »

inventor schreef:Waarschijnlijk omdat de diameter van de wielen kleiner is dan de motoren waardoor als ze op 1 rechte lijn staan ze nooit alle twee tegelijk de grond kunnen raken.
Ik had het zelf niet beter kunnen uitleggen.
Ik kan misschien wel de reden uitleggen waarom we de wielen dan niet groter gemaakt hebben:
Dat heeft alles te maken met de overbrengings verhouding en de snelheid die we willen bereiken. Dus om met twee tandwielvertragingen een goede snelheid te hebben en toch voldoende kracht (koppel) over te houden moeten de wielen behoorlijk klein blijven.
Jan heeft dit alles heel erg diepgaand uitgerekend, want niet alleen de overbrengingsverhouding en snelheid maar ook de as afstand en diameter van de tandwielen en natuurlijk de wiel diameter zijn belangrijk. En bij de feahter was het zelfs zo dat we eerst de wielen hadden en daarvanuit beginnen rekenen zijn.... maar dat was, in verhouding, vergelijkbaar met wat hij voor Hard uitgerekend hadden.
Gebruikersavatar
inventor
Berichten: 2575
Lid geworden op: ma aug 04, 2003 6:58 am
Locatie: Numansdorp

Bericht door inventor »

Nou moet je natuurlijk ook niet tekleine wielen gaan gebruiken he :wink:
True science is not measured by its successes, but by its ability to learn gracefully from its failures.
Gebruikersavatar
g-lap
Berichten: 455
Lid geworden op: do sep 04, 2003 10:27 am
Contacteer:

Bericht door g-lap »

Wel, bij Hard hebben we toch al voor de derde keer de wielen smaller gemaakt. Vooral met het oog op een betere handling.
Dat is niet echt kleiner zoals jij het bedoelt, maar ook daar, in diameter, is het devies: hoe kleiner hoe beter. Indien ze zacht genoeg zijn heb je er enkel voordeel bij; meer grip(gewicht)/per Cm2 en minder kwetsbaar oppervlak...en minder groundclearence, al heeft ook dat zijn beperkingen :wink:
Gebruikersavatar
iiyama87
Berichten: 649
Lid geworden op: wo sep 15, 2004 2:40 pm
Locatie: Bij bergen op zoom
Contacteer:

Bericht door iiyama87 »

Vandaag de tandwielen opgehaalt voor de wapen aandrijving, nu de tandwielen lichter maken en gearbox maken.
Gebruikersavatar
Rooney
Berichten: 610
Lid geworden op: ma feb 14, 2005 7:01 pm
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Rooney »

dennis van gearbox? grauper 900speed?
Call 0909-SCHAAP for an appointment. I am one hell of a member.
Gebruikersavatar
inventor
Berichten: 2575
Lid geworden op: ma aug 04, 2003 6:58 am
Locatie: Numansdorp

Bericht door inventor »

Ik ben er al mee bezig :wink:
True science is not measured by its successes, but by its ability to learn gracefully from its failures.
Gebruikersavatar
Rooney
Berichten: 610
Lid geworden op: ma feb 14, 2005 7:01 pm
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Rooney »

mooi zo weet je nog gearboxje en speed 900 hoeveel per km/u??
Call 0909-SCHAAP for an appointment. I am one hell of a member.
Gebruikersavatar
iiyama87
Berichten: 649
Lid geworden op: wo sep 15, 2004 2:40 pm
Locatie: Bij bergen op zoom
Contacteer:

Bericht door iiyama87 »

Dennis helpt me met het maken van zon gearbox jah (erg handig :wink: ), alleen moet zelf aantal dingen uitzoeken zoals hoe ik het beste de spindel in de gearbox kan verwerken.