Team 404 robots

Heb je een goed idee of ben je net met bouwen gestart? Laat het ons zien!

Moderator: Moderators

User avatar
Cavecrusher
Posts: 1496
Joined: Mon Sep 01, 2003 5:35 pm
Location: Tilburg

Re: Nieuwe robot: Ankylo

Post by Cavecrusher » Tue Oct 02, 2018 10:50 am

Voor een "eerste" robot hebben jullie het al meer dan goed gedaan. Het was inderdaad een druk evenement, dus toch goed dat jullie een aantal whiteboards hebben kunnen doen. En sowieso petje af dat jullie de uitdaging tegen Orion S en Binky zijn aangegaan.
You know what would make great armor? Baby kittens!

Trying is having the intention to fail.

User avatar
Iestyn
Posts: 106
Joined: Mon Aug 11, 2014 2:19 pm
Location: Zutphen

Re: Team 404 robots

Post by Iestyn » Sat Dec 01, 2018 3:04 pm

We zijn intussen alweer druk bezig met het maken van concepttekeningen voor onze volgende robot.

Omdat het waarschijnlijk nog wel een flinke tijd gaat duren voordat deze af is, ga ik intussen een simpele "funbot" maken, zodat we bij een volgend evenement in ieder geval weer mee kunnen doen met de whiteboards. Bij het afgelopen evenement bij FACTS was het schijnbaar veel drukker dan normaal, en waren er daardoor in ieder geval op de eerste dag weinig gelegenheden voor whiteboard gevechten. Jaren geleden ben ik al eens gaan kijken bij het Mad Metal Machines in Duitsland, en daar had je volgens mij na iedere ronde een paar whiteboard gevechten.

Voor dit "b-project" wilde ik de ESC's van Ankylo hergebruiken, en dan een 5-6S lipo gebruiken in plaats van een 3S. Na mijn vorige post hebben sommigen van jullie mij erop gewezen dat accuboormachinemotoren nog best veel worden gebruikt, dus dan is mijn conclusie dat de lipo en motoren in Ankylo gewoon te licht waren voor een featherweight (achteraf gezien eigenlijk best logisch).
Voor de overbrenging zat ik eraan te denken om misschien zelf wat met tandwielen te knutselen, of toch een Banebots gearbox te kopen. Ik was al op zoek gegaan naar een Europees alternatief, zoals een Neptune van Ranglebox of Gimson GR02, maar Ranglebox is er blijkbaar mee opgehouden en Gimson levert geen GR02 of soortgelijke gearboxes meer.
Heeft iemand ervaring met de Banebots gearboxes? Is het het waard om deze vanuit Amerika te bestellen, of zijn er dichter bij huis nog andere alternatieven?
Mvg,
Iestyn

404-Team Not Found

User avatar
maddox
Posts: 3631
Joined: Thu Aug 14, 2003 11:06 pm
Location: Vilvoorde
Contact:

Re: Team 404 robots

Post by maddox » Sun Dec 02, 2018 5:11 am

Als gebruikers van de GR02's en Neptunes (en 1 set Ranglebox Saturn, EN RobotPower Magnum)kan Team RCC zeggen dat het spijtig is dat ze niet meer beschikbaar zijn. De Neptunes krijgen onze voorkeur, wegens de kleinste/lichtste van de keuzes.
Maar je moet wel oppassen voor het maximaal vermogen van de motor. De 3.2mm assen/pinions zijn een ferme beperking.
Daar geven de grotere en zwaardere Saturn , Magnum en de halfbroers, de Banebots de betere resultaten.
Ik dacht in de Portugese REC sets een alternatief te hebben, maar die hun afwerking is een beetje "belabberd".

Als je commercieel spul wil, dan is er maar 1 redelijke keuze momenteel. De Banebots, die bouwen al zoveel jaar dezelfde, bewezen sets, dat je er moeilijk omheen kan.
Het belangrijkste nadeel is de hoge basisprijs gecombineerd met moordende P&P en invoertaksen.
Beter nu creperen, dan in de wars repareren.

kalme nelis
Posts: 1708
Joined: Mon Jul 28, 2003 8:37 pm
Location: wormer
Contact:

Re: Team 404 robots

Post by kalme nelis » Sun Dec 02, 2018 10:30 am

http://nl.aliexpress.com/item/Planetary ... 347b20fa05

Deze, met 16:1 zou in combinatie met een 775 brushed motor (18.000rpm) een 1000+ rpm wiel beweging geven.
Goedkoper maar zwaarder dan de banebots vermoed ik.

User avatar
maddox
Posts: 3631
Joined: Thu Aug 14, 2003 11:06 pm
Location: Vilvoorde
Contact:

Re: Team 404 robots

Post by maddox » Mon Dec 03, 2018 2:39 am

Die zijn best betaalbaar, en het gewicht, niets wat een rondje draaibank niet kan oplossen.
Beter nu creperen, dan in de wars repareren.

User avatar
Iestyn
Posts: 106
Joined: Mon Aug 11, 2014 2:19 pm
Location: Zutphen

Re: Team 404 robots

Post by Iestyn » Mon Dec 03, 2018 7:16 pm

kalme nelis wrote: Sun Dec 02, 2018 10:30 am http://nl.aliexpress.com/item/Planetary ... 347b20fa05

Deze, met 16:1 zou in combinatie met een 775 brushed motor (18.000rpm) een 1000+ rpm wiel beweging geven.
Goedkoper maar zwaarder dan de banebots vermoed ik.
Die gearbox is inderdaad wel interessant, al vraag ik wel mij af hoe stevig het is als ik de specificaties bekijk. De opgegeven toelaatbare belastingen lijken mij wat aan de lage kant. Aan de andere kant, ze zijn wel een stuk goedkoper dan een set Banebots, dus het is een poging waard.
Of heb je zelf toevallig ervaring met deze gearboxes?
Mvg,
Iestyn

404-Team Not Found

kalme nelis
Posts: 1708
Joined: Mon Jul 28, 2003 8:37 pm
Location: wormer
Contact:

Re: Team 404 robots

Post by kalme nelis » Mon Dec 03, 2018 8:58 pm

Geen persoonlijke ervaring mee, wel iets wat ik al een tijdje bekijk.

User avatar
maddox
Posts: 3631
Joined: Thu Aug 14, 2003 11:06 pm
Location: Vilvoorde
Contact:

Re: Team 404 robots

Post by maddox » Tue Dec 04, 2018 3:55 pm

Ik heb zo eentje liggen, komt van Gimson af. Die zitten wel stevig in elkaar. Maar loeizwaar.
Beter nu creperen, dan in de wars repareren.

User avatar
Iestyn
Posts: 106
Joined: Mon Aug 11, 2014 2:19 pm
Location: Zutphen

Re: Team 404 robots

Post by Iestyn » Sat Mar 09, 2019 4:56 pm

Iets heel anders tussendoor (ik weet niet bij wie ik precies moet zijn hiervoor, vandaar dat ik mijn vraag hier maar plaats):
Van het evenement bij FACTS vorig jaar zijn opnames gemaakt en op youtube gezet, kan ik hiervan gebruikmaken voor een youtube video over onze (ex) robot?

Het is mij niet helemaal duidelijk van wie het beeldmateriaal eigenlijk is (volgens mij is het opgenomen door een extern productiebedrijf?), vandaar.
Mvg,
Iestyn

404-Team Not Found

User avatar
maddox
Posts: 3631
Joined: Thu Aug 14, 2003 11:06 pm
Location: Vilvoorde
Contact:

Re: Team 404 robots

Post by maddox » Sat Mar 09, 2019 7:05 pm

Dat klinkt alsof het de filmploeg van Hornbach was. Als dat zo is, kan je vragen dat je de beelden mag gebruiken.

Hier de link naar de desbetreffende pagina.
Beter nu creperen, dan in de wars repareren.

kalme nelis
Posts: 1708
Joined: Mon Jul 28, 2003 8:37 pm
Location: wormer
Contact:

Re: Team 404 robots

Post by kalme nelis » Sat Mar 09, 2019 7:21 pm

Het bezit van het filmpje is van de stichting, maar voel je vrij om hier stukken uit te pakken.
Via een youtube downloader kan je hem van youtube af pakken.

User avatar
Iestyn
Posts: 106
Joined: Mon Aug 11, 2014 2:19 pm
Location: Zutphen

Re: Team 404 robots

Post by Iestyn » Mon Mar 18, 2019 7:07 pm

De video staat online, voor degenen die geïnteresseerd zijn.

https://www.youtube.com/watch?v=iDjW6cVLcqw
Mvg,
Iestyn

404-Team Not Found

User avatar
Iestyn
Posts: 106
Joined: Mon Aug 11, 2014 2:19 pm
Location: Zutphen

Re: Team 404 robots

Post by Iestyn » Fri Apr 05, 2019 4:37 pm

Ankylo 2 is inmiddels in aanbouw.
Eigenlijk zou het een whiteboard robot worden, maar we gaan hem toch voor de INDI games "misbruiken". In tegenstelling tot zijn voorganger is bij deze versie alles namelijk redelijk gemakkelijk te vervangen\repareren.
The attachment Ankylo 2;1.jpg is no longer available
Ankylo 2;1.jpg
Ankylo 2;1.jpg (145.31 KiB) Viewed 12613 times
Attachments
Ankylo 2;2.jpg
Ankylo 2;2.jpg (153.34 KiB) Viewed 12613 times
Mvg,
Iestyn

404-Team Not Found

kalme nelis
Posts: 1708
Joined: Mon Jul 28, 2003 8:37 pm
Location: wormer
Contact:

Re: Team 404 robots

Post by kalme nelis » Fri Apr 05, 2019 6:27 pm

Netjes! Ziet er strak uit.

Welke motoren gaan jullie hierin gebruiken?

User avatar
Iestyn
Posts: 106
Joined: Mon Aug 11, 2014 2:19 pm
Location: Zutphen

Re: Team 404 robots

Post by Iestyn » Sat Apr 06, 2019 2:38 pm

kalme nelis wrote: Fri Apr 05, 2019 6:27 pm Netjes! Ziet er strak uit.

Welke motoren gaan jullie hierin gebruiken?
Twee 775 DC motoren, gekoppeld aan de tandwielkasten die je een paar maanden geleden hebt geopperd.

Het blijkt alleen lastig om aan reserve pinions voor de tandwielkasten te komen, de enige website die ik heb kunnen vinden waar ze hetzelfde type tandwiel verkopen als wat bij de tandwielkasten zat is banebots; http://www.banebots.com/product/P60P-GM74.html
Zijn dit soort pinions ook binnen Nederland/Europa te verkrijgen? Ik kan het me nauwelijks voorstellen dat wij de enigen zijn die dit type tandwiel nodig hebben voor onze robot.
Mvg,
Iestyn

404-Team Not Found

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Ahrefs [Bot] and 4 guests