Team 404 robots

Heb je een goed idee of ben je net met bouwen gestart? Laat het ons zien!

Moderator: Moderators

Post Reply
User avatar
Iestyn
Posts: 106
Joined: Mon Aug 11, 2014 2:19 pm
Location: Zutphen

Team 404 robots

Post by Iestyn » Wed Sep 07, 2016 4:04 pm

Hallo allemaal,

Een jaar of twee geleden ben ik begonnen met een featherweight, maar dit bleek een te grote uitdaging voor mij alleen. Mede door de terugkomst van Robot Wars op de bbc besloot ik dat het tijd was om het nog eens te proberen; dit keer met de hulp van mijn zwager. We zijn op dit moment aan het brainstormen en het eerste concept is getekend (of we er iets mee gaan die is nog maar de vraag, bij nader inzien is het namelijk toch niet zo'n goed ontwerp). Voor de nieuwsgierigen onder ons: plaatjes zijn te vinden in de bijlagen (Zou iemand mij kunnen uitleggen hoe ik een afbeelding tussen de teksten door invoeg?).

Onderdelen die we al hebben:
-2 12v accuboormachinemotoren
-Zender/ontvanger (2.4 Ghz Jamara FCX6 Pro)
-12v indicatie led
Ik weet niet zeker of de zender aan de veiligheidseisen voldoet, maar we kunnen er in ieder geval mee testen.

Onderdelen die we in ieder geval nog nodig hebben:
-Accu (Ik heb op Conrad een 12v accupack gezien die 2400 mAh kan leveren, is dit genoeg om het drie minuten uit te houden?)
-Speedcontroller (De Scorpion XXL wordt veel genoemd op verschillende fora, weet iemand of deze ook in Nederland geleverd wordt?)
-Materiaal voor het pantser: waarschijnlijk HDPE/Lexan met een stalen frame (Wat zou een goede plaatdikte zijn?)
-Wielen (maken we waarschijnlijk zelf van een rond HDPE-profiel)

Waarschijnlijk wordt het een redelijk simpele robot zonder actieve wapens (wat er niet op zit kan ook niet kapot).

Mvg,
Iestyn
Attachments
somersault concept z.JPG
somersault concept z.JPG (13.97 KiB) Viewed 20427 times
somersault concept b.JPG
somersault concept b.JPG (29.54 KiB) Viewed 20427 times
Last edited by Iestyn on Sat Dec 01, 2018 2:07 pm, edited 1 time in total.
Mvg,
Iestyn

404-Team Not Found

User avatar
leo-rcc
Site Admin
Posts: 5882
Joined: Thu Aug 21, 2003 9:55 pm
Location: Hoogvliet-Rotterdam
Contact:

Re: Nieuwe robot: De Tweede Poging

Post by leo-rcc » Wed Sep 07, 2016 4:25 pm

Hoi en welkom. Keep it simple is een concept dat voor een eerste robot zeker goed werkt. Dikte van HDPE, hoe dikker hoe beter. Elke kubieke decimeter is net geen kilo (dat is een plaat van 1 meter x 1 meter, 1 mm dik), 5 tot 10 mm zal je al snel kunnen halen, afhankelijk van het frame misschien meer.

Die scoop van voren zou ik echter wel in staal doen, dat is makkelijker scherp te houden.
Mvg,
Leo van Miert
Team RCC website.
Gentlemen, no fighting please. This is, after all, a council of war.

User avatar
maddox
Posts: 3631
Joined: Thu Aug 14, 2003 11:06 pm
Location: Vilvoorde
Contact:

Re: Nieuwe robot: De Tweede Poging

Post by maddox » Wed Sep 07, 2016 4:29 pm

Hoi Iestyn,

Welkom en gefeliciteerd met het terug oppikken van deze uitdaging.

Om met de deur in huis te vallen.
Hebt u toevallig de bestelnummer van het accupak bij Conrad? Het lijkt me een NiMH pack, en dat zou toereikend kunnen zijn, maar het is twijfelachtig.

Snelheidsregelaar. De Scorpion XXL Mk2 kan geleverd worden in Nederland, maar is dan door verzendkosten en importtaksen vrij prijzig. Een alternatief is de IBF 4.2 of 4.5.

Stalen frame met HDPE/polycarbonaat beplating. Klassiek, maar ik zou zeer weinig tot geen polycarbonaat gebruiken, da's gewoon te breekbaar.
Dikte van het HDPE, zo dik als mogelijk, met een minimum van 10mm aan de buitenkant.
Beter nu creperen, dan in de wars repareren.

User avatar
Iestyn
Posts: 106
Joined: Mon Aug 11, 2014 2:19 pm
Location: Zutphen

Re: Nieuwe robot: De Tweede Poging

Post by Iestyn » Wed Sep 07, 2016 6:05 pm

maddox wrote:Hoi Iestyn,

Welkom en gefeliciteerd met het terug oppikken van deze uitdaging.

Om met de deur in huis te vallen.
Hebt u toevallig de bestelnummer van het accupak bij Conrad? Het lijkt me een NiMH pack, en dat zou toereikend kunnen zijn, maar het is twijfelachtig.

Snelheidsregelaar. De Scorpion XXL Mk2 kan geleverd worden in Nederland, maar is dan door verzendkosten en importtaksen vrij prijzig. Een alternatief is de IBF 4.2 of 4.5.

Stalen frame met HDPE/polycarbonaat beplating. Klassiek, maar ik zou zeer weinig tot geen polycarbonaat gebruiken, da's gewoon te breekbaar.
Dikte van het HDPE, zo dik als mogelijk, met een minimum van 10mm aan de buitenkant.
Hallo maddox,
De accu die ik in gedachten had is inderdaad een NiMH, best. nr: 206974 - 89.

Ik heb de IBF 4.2 en 4.5 even opgezocht op goolge, maar dit gaf geen relevante resultaten. Waar zouden deze speedcontrollers gekocht kunnen worden?
Mvg,
Iestyn

404-Team Not Found

User avatar
maddox
Posts: 3631
Joined: Thu Aug 14, 2003 11:06 pm
Location: Vilvoorde
Contact:

Re: Nieuwe robot: De Tweede Poging

Post by maddox » Wed Sep 07, 2016 6:27 pm

Die accu gaat niet blij zijn met de taak die hier voorgesteld wordt. En is peperduur en zwaar in verhouding tot de LiPo's.
Een voorbeeld van een equivalent LiPo pack.

De IBF is een Duitse dual ESC (stuurt 2 motoren) en koop je rechtstreeks van de fabrikant.
Die ten andere een ongelofelijke service geeft.
Beter nu creperen, dan in de wars repareren.

stef
Posts: 1058
Joined: Sun Dec 04, 2005 2:09 pm
Location: aalsmeer, nederland
Contact:

Re: Nieuwe robot: De Tweede Poging

Post by stef » Wed Sep 07, 2016 6:43 pm

Welkom terug in deze hobby wereld, ik zou lekker voor een lipo accu gaan. De accu's kosten niks hebben veel power en de laders kosten ook niks meer.
Wat je nou zou kunnen doen voor de regelaars kiezen voor twee tz85 met botbitz firmware. Als je klein beetje handig bent met soldeerbout en computer is dat redelijk makkelijk te doen en kost minder dan een IBF regelaar.

Dit is de tz85 regelaar van hobbyking:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... ouse_.html
En dit is het ombouw verslag van deze regelaar:
http://robowars.org/forum/viewtopic.php?t=1609

voor nog geen 100 euro heb je een accu, lader en voeding. En hier heb je veel meer plezier van dan een nimh.

lader:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... ouse_.html

voeding 12v 10 ampere
http://www.ebay.de/itm/5V-12V-24V-48V-N ... RyH3E4BtcQ

en een lipo bij voordeelt deze:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... ouse_.html

stef

stef
Posts: 1058
Joined: Sun Dec 04, 2005 2:09 pm
Location: aalsmeer, nederland
Contact:

Re: Nieuwe robot: De Tweede Poging

Post by stef » Wed Sep 07, 2016 8:44 pm

In welke omgeving woon je ongeveer eigenlijk?

stef

User avatar
Iestyn
Posts: 106
Joined: Mon Aug 11, 2014 2:19 pm
Location: Zutphen

Re: Nieuwe robot: De Tweede Poging

Post by Iestyn » Fri Sep 09, 2016 3:47 pm

stef wrote:Welkom terug in deze hobby wereld, ik zou lekker voor een lipo accu gaan. De accu's kosten niks hebben veel power en de laders kosten ook niks meer.
Wat je nou zou kunnen doen voor de regelaars kiezen voor twee tz85 met botbitz firmware. Als je klein beetje handig bent met soldeerbout en computer is dat redelijk makkelijk te doen en kost minder dan een IBF regelaar.

Dit is de tz85 regelaar van hobbyking:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... ouse_.html
En dit is het ombouw verslag van deze regelaar:
http://robowars.org/forum/viewtopic.php?t=1609

voor nog geen 100 euro heb je een accu, lader en voeding. En hier heb je veel meer plezier van dan een nimh.

lader:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... ouse_.html

voeding 12v 10 ampere
http://www.ebay.de/itm/5V-12V-24V-48V-N ... RyH3E4BtcQ

en een lipo bij voordeelt deze:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... ouse_.html

stef
Hallo Stef,

Wat betreft de keuze tussen de tz85 en de IBF: Solderen is bepaald niet mijn specialiteit (Ik volg trouwens wel een technische opleiding, maar aan solderen is nooit echt aandacht besteed), maar misschien zou mijn zwager dit wel kunnen. Voorlopig houden we onze opties (wat betreft dure onderdelen) voor zover mogelijk open, maar we zullen het zeker overwegen.
Mvg,
Iestyn

404-Team Not Found

User avatar
Iestyn
Posts: 106
Joined: Mon Aug 11, 2014 2:19 pm
Location: Zutphen

Re: Nieuwe robot: De Tweede Poging

Post by Iestyn » Fri Sep 09, 2016 3:59 pm

maddox wrote:Die accu gaat niet blij zijn met de taak die hier voorgesteld wordt. En is peperduur en zwaar in verhouding tot de LiPo's.
Een voorbeeld van een equivalent LiPo pack.

De IBF is een Duitse dual ESC (stuurt 2 motoren) en koop je rechtstreeks van de fabrikant.
Die ten andere een ongelofelijke service geeft.
Hoeveel stroom moet een ESC eigenlijk kunnen verwerken? Zou de IBF 4.5XL (wel vier hele euro's duurder dan de normale variant) twee accuboormachinemotoren kunnen aansturen?
Mvg,
Iestyn

404-Team Not Found

User avatar
maddox
Posts: 3631
Joined: Thu Aug 14, 2003 11:06 pm
Location: Vilvoorde
Contact:

Re: Nieuwe robot: De Tweede Poging

Post by maddox » Fri Sep 09, 2016 4:26 pm

We hebben Hannibalito 3 en Kashei op deze ESC's lopen. Daar sturen ze de normaal formaat 540 accuboormachine gebaseerde aandrijvingen aan. (Gimson GR02 en Ranglebox Neptunes)

In Hannibalito3 hebben we een set motoren versleten, maar de ESC geeft geen krimp.
Beter nu creperen, dan in de wars repareren.

User avatar
Iestyn
Posts: 106
Joined: Mon Aug 11, 2014 2:19 pm
Location: Zutphen

Re: Nieuwe robot: De Tweede Poging

Post by Iestyn » Tue Sep 20, 2016 4:00 pm

Afgelopen weekend hebben we een "teamoverleg" (ons "team bestaat uit twee personen) gehouden en we hebben nu een definitief concept voor onze robot. We hebben besloten dat het toch leuker zou zijn om een robot te bouwen die ook echt klappen kan uitdelen, daarom willen we een soort thwackbot bouwen. Het concept is een soort brede "balk" met twee hamers/bijlen aan de zijkanten. Door de motoren andersom te monteren (met de as naar binnen) zou de robot in theorie snel om zijn eigen as moeten kunnen draaien. Voor het pantser willen we HMPE gebruiken (vergelijkbaar met HDPE), hier kunnen wij namelijk gemakkelijk aan komen.
Concepttekening
Concepttekening
Concept FW Robot3.JPG (41.12 KiB) Viewed 20254 times
Concepttekening
Concepttekening
Concept FW Robot3.JPG (41.12 KiB) Viewed 20254 times
Eerst willen we het elektrische gedeelte van de robot compleet krijgen, daarna gaan we met het frame, pantser, etc. aan de slag.
Wat betreft de ESC's: Ik kwam laatst de Rangelbox website tegen, waar voor 28 pond een Botbitz ESC gekocht kan worden die 30A aankan. Heeft er iemand ervaring met deze ESC/webiste? Het zou namelijk een leuke (goedkope) optie kunnen zijn. (ik ben met er trouwens van bewust dat we er twee nodig zouden hebben.)
Verder willen we graag een LiPo accupack gebruiken (dit wordt ons door iedereen aangeraden), maar hoe zit het met de brandveiligheid? Moet de accu in een apart compartiment worden geplaatst o.i.d.?
Attachments
Frame (inclusief motoren en accu(dummy)
Frame (inclusief motoren en accu(dummy)
Frame FW Robot3.JPG (83.31 KiB) Viewed 20254 times
Mvg,
Iestyn

404-Team Not Found

User avatar
maddox
Posts: 3631
Joined: Thu Aug 14, 2003 11:06 pm
Location: Vilvoorde
Contact:

Re: Nieuwe robot: De Tweede Poging

Post by maddox » Tue Sep 20, 2016 5:34 pm

Ranglebox is een prima plaats om dingen te kopen. Ellis is een eersteklas roboteer en coole kerel.

Die 30A esc's zijn bruikbaar voor deze toepassing.

Brandveiligheid van liPo. De voorzichtigheid gebied me aan te geven dat:
1) een zekering die maximaal de piekstroom van de accu aankan verplicht is
2) een LiPo die in de hens gaat spectaculair kan zijn, maar dat die zelfs in een HMPE doos weinig meer kan doen dan wat smelten en veel rookschade veroorzaken.

In onze featherweights zitten de liPo's in een dun aluminium bakje zonder deksel. Om maar een voorbeeld te geven.
Beter nu creperen, dan in de wars repareren.

User avatar
maddox
Posts: 3631
Joined: Thu Aug 14, 2003 11:06 pm
Location: Vilvoorde
Contact:

Re: Nieuwe robot: De Tweede Poging

Post by maddox » Tue Sep 20, 2016 5:36 pm

Eneuh, die smalle wielbasis gaat voor een zeer aggressief sturende machine zorgen. Begin alvast te denken aan een gyroscoop.

Ook is een intern frame niet echt nodig als je de hele machine uit een massief blok HMPE zou frezen. Zo hebben wij Perun gebouwd.
Beter nu creperen, dan in de wars repareren.

User avatar
leo-rcc
Site Admin
Posts: 5882
Joined: Thu Aug 21, 2003 9:55 pm
Location: Hoogvliet-Rotterdam
Contact:

Re: Nieuwe robot: De Tweede Poging

Post by leo-rcc » Tue Sep 20, 2016 5:52 pm

link aangepast.
Mvg,
Leo van Miert
Team RCC website.
Gentlemen, no fighting please. This is, after all, a council of war.

User avatar
Iestyn
Posts: 106
Joined: Mon Aug 11, 2014 2:19 pm
Location: Zutphen

Re: Nieuwe robot: De Tweede Poging

Post by Iestyn » Tue Sep 20, 2016 6:32 pm

maddox wrote:Eneuh, die smalle wielbasis gaat voor een zeer aggressief sturende machine zorgen. Begin alvast te denken aan een gyroscoop.

Ook is een intern frame niet echt nodig als je de hele machine uit een massief blok HMPE zou frezen. Zo hebben wij Perun gebouwd.
We zijn van plan om eerst een rijdende plank te maken, zodat we de aandrijving kunnen testen. Dan kunnen we ook uitzoeken hoe smal we de wielbasis kunnen maken en hoe de robot daarop reageert. We kunnen de wielbasis dan altijd nog wat breder maken.
Mvg,
Iestyn

404-Team Not Found

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Ahrefs [Bot] and 4 guests