Team Tie Rip : Grand Slam!

Heb je een goed idee of ben je net met bouwen gestart? Laat het ons zien!

Moderator: Moderators

User avatar
Jeroen
Posts: 2960
Joined: Sat Aug 16, 2003 7:09 pm

Re: Team Tie Rip : Grand Slam!

Post by Jeroen » Thu Mar 10, 2016 12:23 am

kracht.png
kracht.png (255.82 KiB) Viewed 10780 times
Ik kan dit doen.. Er buigen dingen.. Geen idee wat het betekend, maar ik heb 1000N kracht ingegeven:P
What goes up must come down...

User avatar
maddox
Posts: 3631
Joined: Thu Aug 14, 2003 11:06 pm
Location: Vilvoorde
Contact:

Re: Team Tie Rip : Grand Slam!

Post by maddox » Thu Mar 10, 2016 7:40 am

1000N, da's 98.1 kg . Niet echt spectaculair. Maar als ik dit goed interpreteer, moet je er geen 200kg op los laten, of de onderste bek krijgt een permanent andere vorm.
Beter nu creperen, dan in de wars repareren.

flex
Posts: 2711
Joined: Mon Jul 28, 2003 12:48 am
Location: Heerhugowaard
Contact:

Re: Team Tie Rip : Grand Slam!

Post by flex » Thu Mar 10, 2016 9:07 am

Zo te zien piek je op ong 10% van de max toelaatbare spanning.
Maar ik zou de kracht eerder op meer naar de bulten aan het eind van de klauw plaatsen.
En met deze manier zie je nog niet welke kracht je met een cilinder oid moet uitoefenen voor welke kracht op de klauw.
Niels Schotten
DRG Arena marshall & Judge

"Hard Work Often Pays Off After Time, but Laziness Always Pays Off Now."
Every once in a while you need to take your foot out of your mouth and up against your rear to kick our ass in to gear...

User avatar
Mischa
Posts: 1514
Joined: Fri Aug 08, 2003 8:12 pm
Location: Noord Holland

Re: Team Tie Rip : Grand Slam!

Post by Mischa » Thu Mar 10, 2016 9:10 am

Waarom zo moeilijk? Gewoon een vaste onderkaak en een beweegbare bovenkaak met een cilinder of linak. Het geheel in geopende stand precies gespiegeld aan elkaar dus invertible.
Hoe dan?

User avatar
Jeroen
Posts: 2960
Joined: Sat Aug 16, 2003 7:09 pm

Re: Team Tie Rip : Grand Slam!

Post by Jeroen » Thu Mar 10, 2016 10:24 am

Mischa wrote:Waarom zo moeilijk? Gewoon een vaste onderkaak en een beweegbare bovenkaak met een cilinder of linak. Het geheel in geopende stand precies gespiegeld aan elkaar dus invertible.
Tot nu toe is het een studie. Meerdere ideeen van klauwen uitwerken om hun voor en nadelen te zien.
What goes up must come down...

User avatar
Jeroen
Posts: 2960
Joined: Sat Aug 16, 2003 7:09 pm

Re: Team Tie Rip : Grand Slam!

Post by Jeroen » Sat Mar 12, 2016 1:54 am

klauw.gif
klauw.gif (1 MiB) Viewed 10739 times
Nieuwe test, met beweging..
What goes up must come down...

User avatar
Jeroen
Posts: 2960
Joined: Sat Aug 16, 2003 7:09 pm

Re: Team Tie Rip : Grand Slam!

Post by Jeroen » Sat Mar 12, 2016 2:06 am

Even een uitleg over de bovenstaande animatie.
Ik heb 2 constante krachten van 6000 N op de punten van de klauwen gezet uitwaarts. De cilinder heeft een inwaartse lineaire motor die 20 mm moet bewegen.
krachten.png
krachten.png (148.08 KiB) Viewed 10739 times
Hieronder een plot van de krachten die de liniare motor uit moet geven verdeeld over tijd:
plot.png
plot.png (8 KiB) Viewed 10739 times
Kan iemand die plot uitleggen?
What goes up must come down...

User avatar
MJM
Moderator
Posts: 3069
Joined: Tue Jul 29, 2003 8:43 am
Location: Rijnmond

Re: Team Tie Rip : Grand Slam!

Post by MJM » Sat Mar 12, 2016 1:40 pm

Hoe verder de klauw dicht gaat is meer kracht nodig om die 6000 N te leveren. Dat komt door de draaiende triangel, deze veranderd de geometrie zodat deze steeds ongunstiger wordt.
Marien
Roboteer
Scraptosaur, Midnight Oil, Lt Lee, Mecha Knights, Rockey, Race Robots, Linefollowers.

User avatar
maddox
Posts: 3631
Joined: Thu Aug 14, 2003 11:06 pm
Location: Vilvoorde
Contact:

Re: Team Tie Rip : Grand Slam!

Post by maddox » Sat Mar 12, 2016 1:43 pm

Klinkt zelfs logisch voor een klein grijpertje dat voorzichtig dingen moet vastnemen.
Beter nu creperen, dan in de wars repareren.

User avatar
MJM
Moderator
Posts: 3069
Joined: Tue Jul 29, 2003 8:43 am
Location: Rijnmond

Re: Team Tie Rip : Grand Slam!

Post by MJM » Sat Mar 12, 2016 2:16 pm

Precies, dat is natuurlijk de bedoeling van Festo geweest.
Maar ook de daar gebruikte spiercilinders trekken steeds minder hard aan het einde van hun slag.
Marien
Roboteer
Scraptosaur, Midnight Oil, Lt Lee, Mecha Knights, Rockey, Race Robots, Linefollowers.

User avatar
Jeroen
Posts: 2960
Joined: Sat Aug 16, 2003 7:09 pm

Re: Team Tie Rip : Grand Slam!

Post by Jeroen » Sat Mar 12, 2016 9:38 pm

Maar de methodiek en uitslag lijkt dus solide ? ( Wat feitelijk de missie van dit onderzoek is, kijken hoe solidworks werkt )
What goes up must come down...

User avatar
Jeroen
Posts: 2960
Joined: Sat Aug 16, 2003 7:09 pm

Re: Team Tie Rip : Grand Slam!

Post by Jeroen » Mon Mar 14, 2016 12:45 pm

MJM wrote:Hoe verder de klauw dicht gaat is meer kracht nodig om die 6000 N te leveren. Dat komt door de draaiende triangel, deze veranderd de geometrie zodat deze steeds ongunstiger wordt.
De plot blijkt niet te kloppen, ik heb gisteren een nieuwe gedraaid met een andere uitkomst. Het mechanische zorgt ervoor dat de kracht die nodig is afneemt naar mate de klauw sluit. Niet veel, maar toch. Ik zal vanavond eens nieuwe resultaten online zetten
What goes up must come down...

User avatar
Jeroen
Posts: 2960
Joined: Sat Aug 16, 2003 7:09 pm

Re: Team Tie Rip : Grand Slam!

Post by Jeroen » Mon Mar 14, 2016 11:11 pm

plot3.png
plot3.png (9.14 KiB) Viewed 10667 times
De geupdate plot..
What goes up must come down...

User avatar
Jeroen
Posts: 2960
Joined: Sat Aug 16, 2003 7:09 pm

Re: Team Tie Rip : Grand Slam!

Post by Jeroen » Mon Mar 14, 2016 11:25 pm

De solidworks oefening van vanavond:
Image
What goes up must come down...

User avatar
maddox
Posts: 3631
Joined: Thu Aug 14, 2003 11:06 pm
Location: Vilvoorde
Contact:

Re: Team Tie Rip : Grand Slam!

Post by maddox » Tue Mar 15, 2016 12:14 am

Lekker.
Beter nu creperen, dan in de wars repareren.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 58 guests