Nieuwe BatleRobot!

Heb je een goed idee of ben je net met bouwen gestart? Laat het ons zien!

Moderator: Moderators

LarryBird
Posts: 12
Joined: Fri Nov 30, 2012 5:39 pm

Nieuwe BatleRobot!

Post by LarryBird » Fri Nov 30, 2012 6:39 pm

Hallo roboteers,

Al een tijdje zit ik er over te denken om een battlebot te maken. Ik was vroeger een grote fan van robotwars maar het is daarna een beetje in de vergetelheid geraakt. Ik heb verder nooit een echte robot gebouwd en mijn kennis is toch wat beperkt verder heb ik geen las apparaat ter beschikking en heb ik maar een klein budget ongeveer 150 euro. Ik wil sowieso wel een wapen op mijn robot hebben zat te twijfelen tussen 3 wapens van mijn favoriete robotwars robots namelijk chaos 2, hypnodisc en razer. Ik vind een draaiende schijf iets te gevaarlijk helemaal omdat ik geen goede apparatuur heb om het zelf te maken en uberhaupt wel gevaarlijk is. Een flipper mechanisme was nog een optie maar ook wel weer complex is misschien ook wel duur. Dan de 'klauw' van razer, een krachtig wapen maar is wel uitgevoerd met hydrauliek ook iets waar ik weinig van af weet. Toch leek me dat wel een leuk wapen en vond een elektrische actuator van 24v en 6000N. Best wel sterk eigenlijk! Ik heb deze op marktplaats gekocht voor 25 euro en het werkte in principe goed MAAR de snelheid is ongeveer 10mm per seconde en op deze manier duurt het ongeveer 20 seconde voordat de actuator volledig uit staat. Heb de actuator daarom overbevolt naar 60V en dat ging aanzienlijk sneller(wel slechter voor de motor natuurlijk) Nu dacht ik aan een robot die lijkt op plunderbird 5 maar dan een klauw die het wel doet;) en een frame dat verder uitsteekt dan de klauw zelf anders druk je alleen je zelf omhoog als het een doos is. Het lijkt mij leuk om een lightweight te maken omdat dit redelijk grote robots zijn maar niet onhandelbaar groot en zwaar en belangrijk ik ben niet van plan om er wedstrijden mee te gaan doen! Ik weet niet wat de meest gebruikt aandrijving is voor een lightweight maar ik dacht aan ruitenwissermotoren? Verder wilde ik als pantser hout gebruiken omdat bij ons in de schuur staat en makkelijk te bewerken. Dat was misschien een iets te lang verhaal maar ik had verder de volgende vragen:

-is het echt heel slecht om de actuator op 60 volt te draaien? of kan dit zolang je het maar niet te lang doet of verslijt de motor dan enorm snel of sloop je dan de actuator als deze volle kracht moet leveren??
-zijn 2 ruitenwissermotoren sterk genoeg voor een lightweight?
-welke regelaars zijn hiervoor geschikt (prijs)
-iemand ervaring met hout als pantser? (volgens mij nooit echt een succes :p)

Waarschijnlijk morgen of zondag een update over de robot met name het wapen want daaromheen bouw ik de robot. Alvast bedankt voor de reacties!

gr

Larry

User avatar
Jeroen
Posts: 2960
Joined: Sat Aug 16, 2003 7:09 pm

Re: Nieuwe BatleRobot!

Post by Jeroen » Fri Nov 30, 2012 8:01 pm

Hoi Larry, en welkom!

Om te beginnen, wellicht is het handig even de spelregels te lezen, 60 volt is namelijk niet toegestaan. Drg gebruiktde FRA regels, deze zijn hier te vinden: http://www.fightingrobots.co.uk/rules-safety
Verder ben ik nieuwsgierig wat je onder een lightweight verstaat, bedoel je misschien een featherweight ? 13.6 kg ?
Dan zijn ruitenwissers aan de grote kant, echter ligt dat natuurlijk ook aan het model. Let wel op ruitenwisser motoren hebben de vervelende eigenschap om wormwielen te gebruiken, deze gaan snel stuk.
Regelaars zijn er zo goedkoop en duur mogelijk, momenteel zijn er erg populaire kleine te krijgen uit australie, ik zal zo de link ff zoeken, ik dacht een set voor 70 euro.

Hout als panser lijkt mij nogsteeds prima te doen. Natuurlijk geen MDF of triplex ofzo, maar sterk hout. Alleen zal het wel sneller slijten, en stukgaan.
What goes up must come down...

LarryBird
Posts: 12
Joined: Fri Nov 30, 2012 5:39 pm

Re: Nieuwe BatleRobot!

Post by LarryBird » Fri Nov 30, 2012 9:51 pm

Hallo jeroen

bedankt voor de snelle reactie! Wist eigenlijk niet dat 60 volt niet was toegestaan, moet ik dan iets anders op verzinnen vrees ik. Ik dacht dat lightweight tot 27.5kg ging, volgens mij wordt er in deze gewichtsklasse niet heel veel gebouwd maar ben veel te bang dat mn robotje in een echt gevecht wordt gesloopt dus ben niet van plan om wedstrijden te gaan doen, in principe hoef ik me dan ook niet aan de 27.5kg te houden maar misschien verander ik in de toekomst wel. En nog over en hout pantser... in de schuur staat alleen mdf en spaanplaat :( zijn er misschien mensen die daar ervaring mee hebben, qua sterkte enzo?

Verder ga ik morgen een zender halen 2.4GHz 6 kanaals zender en ontvanger. Zijn er uberhaupt mensen die in de lightweight een robot hebben gebouwd? Ik vraag me nog steeds af of de ruitenwissermotoren het aan kunnen! alvast bedankt

User avatar
maddox
Posts: 3631
Joined: Thu Aug 14, 2003 11:06 pm
Location: Vilvoorde
Contact:

Re: Nieuwe BatleRobot!

Post by maddox » Sat Dec 01, 2012 1:37 am

Geen probleem om mensen te helpen starten.

Nu, in BattleBots is 60V wel toegestaan* , indien de bouwers/gebruikers kunnen voorleggen dat ze onderlegde electronica/electriciens zijn. Slechts weinigen gebruiken die optie.
Voor Europa is het een ander verhaal. 36V nominaal is onze limit volgens de Robot Wars/FRA regels. (waar zowel de Duitsers, als wij onze regels op baseren, om mee te kunnen doen in de UK, waar nog altijd de meeste gevechten zijn).

Gewichtsklasses die veel gebruikt worden in Europa.

Ants van 150 gram
Raptors van 6 kg, die een Duitse instapklasse zijn, en er begint wat meer animo voor te komen in Nederland/België.
De featherweights van 13.6kg. De startersklasse bij uitstek.
Heavyweights. De Koningsklasse. 100kg.

De 3 favoriete robots.
Chaos 2. Flipper. In de 3 voorgenoemde klasses een veelgebruikt wapen. Dit omdat het zeer spectaculair kan zijn, en het negeert pantser.

Hypnodisk. Spinner. In heavies zowat uitgestorven. In de UK is er geen arena waar ze nog in gebruikt mogen worden.
Voor Feathers is het ook niet bepaald meer veelgezien.In de Uk zijn er niet veel events waar ze toegelaten zijn met werkend wapen.
In Raptors valt het mee, daar het voornamelijk een "vasteland" klasse is, en daar zijn 2 arena's waar ze in gebruikt mogen worden (feathers trouwens ook)
Bij Ants zijn ze populair.

Razer. Hydraulische crusher. In heavies een zeldzaam wapen. Het is niet gemakkelijk noch goedkoop.
Feathers. Er zijn er 2 bij mijn weten. PresseR en Cobalt. Met een 3de in langdurige aanbouw. Firestarter.
In Raptors en Ants lijkt het me praktisch onmogelijk, tenzij je custom micro-hydrailica gaat beginnen maken. Waar staat die kleine CNC freesmachine, 3D printer en nog van dat peperduur spul?

Ruitenwisser. De ervaring leert dat ze
1) lomp zwaar zijn.
2) koppel genoeg, maar om er snelheid mee te maken, enorm grote wielen nodig hebben, of een extra versnellingskast.
3) Zeer zwak in totaalkracht voor hun gewicht en omvang.
4) Kwetsbaar door het kunststof wormwiel.

Op dit moment zijn er voldoende oplossingen kant en klaar. Vooral voor feathers, die internationaal een populaire klasse zijn.
Zoals Jeroen aanhaalt. Een paar Australische roboteershebben goedkope speedo's. De 25A versie is bruikbaar voor ruitenwissermotoren in een feather. Voor een lightweight ben je al aan't kijken naar de TZ85 versie.(zijn ook populair voor de sterkere feathers)
Aandrijvingen. Je kan zelf aan de slag met een set accuboormachines. Maar er is een Uk roboteerdie een prachtsetje aanbied aan democratische prijzen. Niet echt goedkoop meer (zijn eerste sets waren goedkoper, maar in kunststof). Die heeft trouwens ook Linaks, een alternatief voor hydraulica.

Accu's,laders zenders/ontvanger, brussless motoren en bijhorende speedo's. Er zijn een paar firma's die zeer goedkoop kunnen leveren. Giantshark en Hobbyking springen me te binnen.


* Even een extraatje meegeven over electromotoren.

Een doorsnee gelijkstroommotor zoals een ruitenwisser of Linak motor heeft een bepaalde efficientie. Voor een goedkope startmotor is dat op zijn best 60%, voor echt retedure gloednieuwe brushless motoren kan dat gaan tot 95%.
Efficientie hier is hoeveel van het electrische vermogen dat omgezet wordt in beweging. Elke motor heeft een meest efficiente toerental.
Dus neme een ruitenwissermotor, met een efficientie van 80%. Dat wil zeggen, als die tot op dat niveau belast wordt, dan maakt die 20% warmte.
Op 12V heeft die 50W nodig om de ruitenwissers te laten zwiepen. Dat wil zeggen dat die motor 10W aan warmte maakt. Die heeft genoeg oppervlak en materiaal om die warmte af te voeren. Geen probleem dus.
We geven die motor 24V te slikken, die gaat dubbel zo snel draaien (borstelmotoren zijn voltageafhankelijk voor hun toeren) en 4 keer meer vermogen vragen.
Plots is het 200W die daardoor getrokken wordt. Da's 40W aan warmte. 40W is al een leuke soldeerbout. Wat gaat er gebeuren na een tijdje?

Nu, door jouw linak van 24V naar 60V te brengen gaat die veel sneller lopen. Maar zonder belasting pakt die maar weinig vermogen. Als die 5 ampere zou vragen op 24V voor te knijpen= 120W=24W aan warmte.
Dan gaat die op 60V 31.25 ampere vragen=1875W=375W aan warmte.

Wat denk je dat het resultaat gaat zijn na een paar seconden?
Beter nu creperen, dan in de wars repareren.

LarryBird
Posts: 12
Joined: Fri Nov 30, 2012 5:39 pm

Re: Nieuwe BatleRobot!

Post by LarryBird » Sun Dec 02, 2012 3:33 pm

bedankt voor de reactie! er stond best veel nuttige informatie
ik ben gister nagedacht over wat ik zal doen:
-een feather bouwen aangezien dat door de meeste wordt aangeraden als eerste bot
-een lightweight die voldoet aan alle regels voor wedstrijden
-een bot die eigenlijk nergens aan voldoet en ongeveer het gewicht zou hebben van een lightweight

een lightweight leek mij het leukst omdat je dan een redelijk grote robot hebt en omdat ik waarschijnlijk een probleem heb met gewicht van de robot als ik mijn actuator wil gebruiken. Heb em op advies van Maddox toch maar niet op 60v gezet maar nu op 36v. hier onder een foto van een proefframe van het wapen, het was op gedoemd om te falen en dat gebeurde natuurlijk ook... het frame is aan de onderkant nogal verbogen en punt/klauw zelf was ook dramatisch. Ben nu weer bezig met een nieuw frame van staal maar dat gaat ook weer richting de 7kg :( dus ik denk dat een featherweight er niet in zit met het wapen (let btw niet op de rommel en de constructie van het ding wat ik weet dat het niet fantastisch is!)

Image

gr

User avatar
Jeroen
Posts: 2960
Joined: Sat Aug 16, 2003 7:09 pm

Re: Nieuwe BatleRobot!

Post by Jeroen » Sun Dec 02, 2012 4:03 pm

Focus je niet teveel op het gewicht van je eerste robot, heb er plezier mee :).
gebruik gewoon de "veilige" 36 volt als spanning voor alles, en zodra hij klaar is kom naar een event om er demo's mee ter rijden!
Als je tips en trucks nodig hebt, vraag maar raak.
What goes up must come down...

LarryBird
Posts: 12
Joined: Fri Nov 30, 2012 5:39 pm

Re: Nieuwe BatleRobot!

Post by LarryBird » Sun Dec 02, 2012 4:23 pm

hallo jeroen

bedankt voor de reactie, je hebt inderdaad gelijk over het gewicht aangezien het toch mijn eerste bot is en toch niet perfect zal zijn kan ik misschien beter mn volgende bot (als die er komt) aan de regels laten houden!

Verder vroeg ik me af wat iedereen vind van het principe van het frame opzich? mij leek het het meest eenvoudig en goedkoopst

gr

User avatar
maddox
Posts: 3631
Joined: Thu Aug 14, 2003 11:06 pm
Location: Vilvoorde
Contact:

Re: Nieuwe BatleRobot!

Post by maddox » Sun Dec 02, 2012 4:31 pm

Je frame-idee is bruikbaar, maar je gaat wel wat taaier/sterker spul nodig hebben dan die overmaatse meccano latjes.

In Hannibalito 3 gebruiken we een stalen Lprofiel van 30*30*3 voor de aandrijvingophanging en een rechthoekprofiel van 40*20*2 voor het frame en de flipper.
Beter nu creperen, dan in de wars repareren.

LarryBird
Posts: 12
Joined: Fri Nov 30, 2012 5:39 pm

Re: Nieuwe BatleRobot!

Post by LarryBird » Sun Dec 02, 2012 4:52 pm

haha ja het was inderdaad oversized mecano, ik heb nu stalen hoekprofielen van 35x35x3.5
ik denk dat deze de kracht wel aan kunnen?

LarryBird
Posts: 12
Joined: Fri Nov 30, 2012 5:39 pm

Re: Nieuwe BatleRobot!

Post by LarryBird » Sun Dec 02, 2012 7:49 pm

een kleine update heb nu 2 werkende ruitenwissermotoren gekocht voor 10 euro, is best weinig maar we moeten nog zien hoelang ze het volhouden:p hierbij had ik de volgende vraag: de asjes die eruit komen zijn nogal kort ik wil hierop een draadbus zetten met daarop een bout van 4 a 5cm met maar 1cm schroefdraad en het uiteinde in een lager zetten. Vroeg me af of dit principe zou werken en of naaldlagers hiervoor geschikt zijn?
alvast bedankt

iceman
Posts: 1491
Joined: Fri Aug 29, 2003 8:55 am
Location: belgium-city
Contact:

Re: Nieuwe BatleRobot!

Post by iceman » Sun Dec 02, 2012 9:35 pm

het is en blijft eigenlijk raar voor ons dat beginners eigenlijk niet weten waar en met wat voor kilo-klasse ze moeten beginnen en aan wat voor regels ze aan moeten houden ...
En ze hebben nog gelijk ook nog ... wij zitten er gemiddeld nu 10 jaar in en weten wat er is ... afkortingen zoals HW, FW,ants e.d. zijn normaal ...
Toen ik begon met RW ( weer zo´n afkorting= RobotWars) kon ik ook door de bomen het bos niet meer zien ...
Oftewel : Maak op de site van DRG / forum een basisopzet wat iedereen begrijpt ... deel klasses duidelijk in ... ik zou hier graag mee helpen ...
Hades Rulezzzzz No Risk No Fun
www.vizbiz.be

User avatar
Jeroen
Posts: 2960
Joined: Sat Aug 16, 2003 7:09 pm

Re: Nieuwe BatleRobot!

Post by Jeroen » Sun Dec 02, 2012 10:48 pm

Marco, deze is er al tijden!
http://www.dutchrobotgames.nl/index.php ... ut=default
Kijk daar maar eens ;)
Wellicht is deze eens aan een upgrade toe, en daar ben ik en carlijn al aan bezig, in iedegeval komt deze in de nieuwe website meer tot zijn recht, en gaan we meer afbeeldingen gebruiken.
What goes up must come down...

iceman
Posts: 1491
Joined: Fri Aug 29, 2003 8:55 am
Location: belgium-city
Contact:

Re: Nieuwe BatleRobot!

Post by iceman » Sun Dec 02, 2012 11:04 pm

oeps ...
Hades Rulezzzzz No Risk No Fun
www.vizbiz.be

User avatar
maddox
Posts: 3631
Joined: Thu Aug 14, 2003 11:06 pm
Location: Vilvoorde
Contact:

Re: Nieuwe BatleRobot!

Post by maddox » Mon Dec 03, 2012 2:26 am

LarryBird wrote:een kleine update heb nu 2 werkende ruitenwissermotoren gekocht voor 10 euro, is best weinig maar we moeten nog zien hoelang ze het volhouden:p hierbij had ik de volgende vraag: de asjes die eruit komen zijn nogal kort ik wil hierop een draadbus zetten met daarop een bout van 4 a 5cm met maar 1cm schroefdraad en het uiteinde in een lager zetten. Vroeg me af of dit principe zou werken en of naaldlagers hiervoor geschikt zijn?
alvast bedankt
Er zijn er al meer geweest die dat gedaan hebben.

Je zal die draadbus ook moeten zekeren zodanig ze niet los komt bij het in achteruit gooien.

En een steun aan de buitenkant, doet geen pijn als het goed gedaan is.
Maar waarom een lager? Een busje doet de job in de motor, dan moet dat toch ook kunnen aan de extra as.

Trouwens, nog een nadeel van een ruitenwissermotor. Die loopt sneller naar de ene kant ,dan de andere jant op.
Beter nu creperen, dan in de wars repareren.

LarryBird
Posts: 12
Joined: Fri Nov 30, 2012 5:39 pm

Re: Nieuwe BatleRobot!

Post by LarryBird » Mon Dec 03, 2012 12:39 pm

Bedankt voor de reactie.
Ik dacht zelf dat de as misschien door zou buigen als er een breed wiel op zit dat het moment te groot wordt zeg maar daarom aan de andere kant een lager of busje plaatsen zodat de as wordt vastgehouden aan 2 punten. Kwam er net ook achter dat ze langzamer de andere kant op draaien... Gelukkig valt het bij de ene wel mee en ik hoop dat de robot alsnog rechtdoor zal rijden:p

nog een update over het wapen de stalen hoekprofielen van 35x35x3.5 zijn weer doorgebogen..... Ik ben vergeten een foto te maken maar heb wel een foto gemaakt van de doorgebogen profiel

Image

Image

Image

ik vond in onze schuur nog wel 50x50x5 constructiestaal gevonden (waarschijnlijk hetzelfde als dat andere staal) dit is wel mega zwaar maar als dit niet houdt weet ik het ook niet meer..... ik hoop dat het frame vanavond af is

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 65 guests