Veiligheidscommissie

Voor overleg binnen en tussen DRG commissies

Moderator: Moderators

Post Reply
Carlijn

Post by Carlijn » Wed Jun 30, 2004 9:22 pm

Ik heb dit al een proberen uit te zoeken in het workshop commissie topic. Dit kwam eruit:

Jookje: Ja, (mits ze de opfriscursussen gevolgd heeft sinds haar post )
Lisette: Ja, (mits ze de opfriscursussen gevolgd heeft sinds haar post )
Leo: Wel gehad maar is verlopen
Kos: Wel gehad maar is verlopen
Babeth: Geen EHBO, wel veel praktijk ervaring

Ik heb wel interesse om een EHBO-diploma te halen, maar ben er nooit aan toe gekomen. Misschien nu met mijn bijbaantje, dat ik iets kan regelen (receptioniste hebben meestal BHV-diploma)
Team EFWAH: Everything Fits With A Hammer
www.EFWAH.nl

MJM
Moderator

Post by MJM » Wed Jun 30, 2004 11:21 pm

Carlijn wrote:Jookje: Ja, (mits...
Lisette: Ja, (mits...
Kunnen deze dames dat bevestigen?

Bedrijfshulpverlener (BHV) is niet hetzelfde als EHBO maar ook geschikt voor ons. Zijn die er niet hier?
Marien
Roboteer
Scraptosaur, Midnight Oil, Lt Lee, Mecha Knights, Rockey, Race Robots, Linefollowers.

Carlijn

Post by Carlijn » Thu Jul 01, 2004 9:10 am

BHV is toch EHBO met meer?
Team EFWAH: Everything Fits With A Hammer
www.EFWAH.nl

Babeth

Post by Babeth » Thu Jul 01, 2004 12:07 pm

Ik heb eens wat rondgekeken en ik zou eventueel in het najaar in een EHBO-cursus kunnen starten. Na 2 jaar krijg ik dan een volledig brevet.
Zou het de moeite waard zijn ?
[color=indigo]I think, therefore I'm dangerous.[/color]

http://thehouseofchaos.wordpress.com/

leo-rcc
Site Admin

Post by leo-rcc » Thu Jul 01, 2004 12:12 pm

BHV bestaat uit meerdere onderdelen en bevat onder meer een ingekorte EHBO cursus. Er word dus niet zoveel besproken en ge-oefend als bij een volledige EHBO cursus. Alleen de "bare essentials".

Daartegenover mag je als BHV'er wel brandje blussen tijdens de cursus en dat heeft een EHBO'er weer niet.
Mvg,
Leo van Miert
Team RCC website.
Gentlemen, no fighting please. This is, after all, a council of war.

Lies

Post by Lies » Thu Jul 01, 2004 5:05 pm

MJM wrote:
Ik heb geen cursus meer kunnen volgen omdat ik weg ben gegaan bij de reddingsbrogade waar ik het gehaald heb. Dus ik heb geen geldig ehbo diploma meer.

tartarus2004

Post by tartarus2004 » Fri Jul 02, 2004 7:17 am

Babeth wrote:Ik heb eens wat rondgekeken en ik zou eventueel in het najaar in een EHBO-cursus kunnen starten. Na 2 jaar krijg ik dan een volledig brevet.
Zou het de moeite waard zijn ?
mag ik dan voorstellen, gezien het aantal evenementen dat mario en babeth bezoeken, en de prominente plaats binnen de gemeenschap, dat als Babeth de cursus wil volgen, dat de onkosten (gedeeltelijk) door DRW worden vergoed?
(als de middelen er zijn)

edit:
lees wel net: 2 jaar, dat is wel heel lang om met een open wond onder je werkbank te liggen...
ja, dat is hem met de paplepel ingeslagen
Robots: - titANTarus
- TBA

WJ

Post by WJ » Fri Jul 02, 2004 10:21 am

Denk niet dat dat handig is, omdat Babeth zelf al slecht ter been is.
Als ze 100 meter moet lopen om zo snel mogelijk bij een gewonde roboteer te komen is het beter dat dat in 10 seconden gebeurt dan in 3 minuten.
No offence.

Babeth

Post by Babeth » Fri Jul 02, 2004 1:34 pm

Uitleg over de cursus die ik zou kunnen volgen:
De cursus 'Helper' is onze meest uitgebreide opleiding in eerste hulp. De cursus is gratis voor de grote bevolking. Om het je gemakkelijk te maken splitsen we 'Helper' op in twee delen:
Levensbedreigende situaties (16 uur)
Niet-levensbedreigende situaties (16 uur)
Wil je de volledige opleiding volgen? Dan kan je dat in één ruk doen of in twee keren. Volg je de delen binnen de twee jaar, dan kan je deelnemen aan een examen. Als je slaagt, krijg je een brevet dat bewijst dat je een complete eerstehulpverlener bent.

Heb je enkele interesse in één deel? Geen probleem. Je kan de twee delen immers afzonderlijk volgen. Na deel 1 kan je deelnemen aan een examen. Als je slaagt, krijg je het Europees Eerstehulpbrevet.
Dus na 16 uur les kan ik al een brevet hebben. De lessen beginnen in het najaar en de enige kosten die ik zou kunnen hebben is de prijs voor het lesboek en dat zou 27 € zijn.

WJ, als ik 100 meter moet sprinten (inderdaad val ik na 10 meter rennen reeds stil maar ik kan verdikkemes snel stappen als het moet) om iemands leven te redden omdat er niemand anders is die het sneller kan dan is dat maar zo. Mensen die er in Folkestone bijwaren weten hoe belangrijk het is als er tenminste iemand het kan: een zoontje van Angela kreeg een aanval van epilepsie op een trap en het moet lukken dat zijn moeder de aanwezige EHBO-ster was. Toen zij met haar kleine naar het ziekenhuis scheurde moest iemand anders de EHBO overnemen, gelukkig kon Geoff Smith van Scorpio het.

Zoals Tartarus al stelde is het een manier voor mij om me toch nog nuttig te kunnen maken. Ik heb het al vaker gedaan bij andere verenigingen als er geen EHBO-er bij de hand was (of teveel schrik had van bloed) zodat mijn huidige cognitieve problemen (moeite om dingen te onthouden) het opnemen van de cursusstof niet in de problemen zal brengen (ervaring is de beste leermeester). Bovendien kan ik dat cursusboek overal mee naartoe slepen... :wink:

j00kje

Post by j00kje » Mon Jul 12, 2004 10:03 pm

Lies wrote:
MJM wrote:
Ik heb geen cursus meer kunnen volgen omdat ik weg ben gegaan bij de reddingsbrogade waar ik het gehaald heb. Dus ik heb geen geldig ehbo diploma meer.
same here..
Maar zodra ik de kans heb wil ik het weer halen hoor.. (hoewel de verplichtingen die er aan vast zitten niet aan staan, maar dat is offtopic)
Zorgen moet je niet maken.
Zorgen moet je doen.

MJM
Moderator

Post by MJM » Wed Aug 11, 2004 12:51 pm

Wie de kans krijgt EHBO of BHV cursus te volgen, moet dat zeker doen. Wil je het op kosten van DRG doen, valt er over te praten, maar daar zitten dan wel verplichtingen aan vast (aanwezigheid, bijvoorbeeld). Neem dan direct contact met mij op. @Babeth: wij praten daar komen weekeinde even over.
Marien
Roboteer
Scraptosaur, Midnight Oil, Lt Lee, Mecha Knights, Rockey, Race Robots, Linefollowers.

Babeth

Post by Babeth » Wed Sep 15, 2004 2:01 pm

Hoi hoi hoi, volgende week dinsdag begint de cursus en het is hier in Vilvoorde ! Op loopafstand, een klein kilometertje, kan ik lekker te voet.

De cursus zelf is gratis maar de grote en lekker gevulde cursusmap kost 30 € (niet verplicht maar toch handig om te hebben). Het is wel een mooi ding en er zitten nuttige tips in, ik kan het gerust eens meenemen naar een live evenement zodat ook andere mensen er eens een kijkje in kunnen nemen.

Ik heb 2 lessen van 2 uur per week (dinsdagavond en vrijdagavond) en na 8 lessen heb ik al het brevet voor eerste hulp bij levensbedreigende situaties. Daarna volgt een reeks van 8 lessen voor niet-levensbedreigende situaties (verbinden van wonden enzo). Normaal gezien heb ik voor de jaarwisseling beide brevetten. Leuk hé ?

MJM
Moderator

Post by MJM » Wed Sep 15, 2004 3:49 pm

Babeth wrote:Hoi hoi hoi, volgende week dinsdag begint de cursus en het is hier in Vilvoorde ! ..... Leuk hé ?
Heel goed. Veel plezier.
Marien
Roboteer

Babeth

Post by Babeth » Fri Oct 29, 2004 5:37 pm

Als alles goed gaat haal ik de 27ste november mijn certificaat. Eerst even de examinatoren charmeren.
Maar het gaat lekker en ik weet nu een pak beter hoe kleine wondjes te behandelen... en welke spullen daarvoor in de EHBO-kist te steken ! Vanavond doen we brandwonden, en we hebben dinsdag insektenbeten, schaafwonden, splinters, bloedneuzen en kleine snijwonden gedaan. Verband aanleggen gaat prima. Het gaat echt lekker tegenwoordig, ik krijg er zowaar weer pret in.

Babeth

Post by Babeth » Sat Nov 27, 2004 4:43 pm

OK het is me gelukt (slechts 2 foutjes èn complimenten van een van de examinatoren over mijn optreden tijdens een simulatie !!).

Even neuzen tellen nu:
- Carlijn heeft het
- Ik heb het.

Heeft nog iemand anders een geldig EHBO-certificaat ?

Post Reply