Demo's, competities en waar willen we heen

Het DRG promoteam komt naar je toe!

Moderator: Moderators

iceman
Posts: 1491
Joined: Fri Aug 29, 2003 8:55 am
Location: belgium-city
Contact:

Post by iceman » Mon Sep 13, 2004 10:32 am

Bugsie nog bedankt dat je behalve een duizendpoot bent voor iedereen ook nog de tijd hebt om af en toe nog wat foto´s te maken ( was mijn camera alweer vergeten) . ´t was gezellig , jammer dat Hades d´r geen zin in had om het allebei tegelijkertijd te doen : Rijden EN flippen , maar tsja , het was ook zondag , en da´s een dag des heren , dus mag er niet al teveel gewerkt worden (een goeie smoes is altijd welkom) .
Aan MJM ; We willen vanalles ; een arena , een competitie , een kampioenschap , maar zijn we met z´n allen wel eerlijk ? Hoeveel werkende robots ( heavy´s) hebben we ( bels/holland/pruis) eigenlijk wel ?
Bekijk gisteren nu eens eerlijk , de helft ( ook Hades) werkt niet goed genoeg en ook qua aantal . Natuurlijk door veel evenementen te organisren krijg je meer belangstelling en dus waarschijnlijk meer toekomstige roboteers , maar is dit voldoende ?
Of wat vinden jullie ervan ( tis niet dat het maandagmorgen is dat ik negatief ben , gewoon eerlijk )
Hades Rulezzzzz No Risk No Fun
www.vizbiz.be

User avatar
MJM
Moderator
Posts: 3069
Joined: Tue Jul 29, 2003 8:43 am
Location: Rijnmond

Post by MJM » Mon Sep 13, 2004 10:43 am

g-lap wrote:Maar OK, nu zit ik al echt heel ver van jouw originele vraag af :shock:
Neen, juist niet. We kunnen (lijkt het) snel zover zijn dat we een 99,8% flipper-proof arena hebben. Maar met Full Combat bedoel ik alles dat binnen de regels gebouwd kan worden, dus zeker ook spinners. Misschien moeten we wat duidelijke namen voor de soorten gevechten verzinnen?
Hoewel de FRA arena en robot classificatie anders zegt ben ik van mening dat uit oogpunt van (arena)beveiliging bijlen e.d. tussen flippers en spinners in zitten wegens rondvliegende delen na elke klap. Ook daarvoor zijn dichte wanden nodig.
Wat wij op clubdagen doen is spelen en testen. Tijdens demo's kunnen gechoreografeerde gevechten getoond worden. Tijdens een competitie-evenement, zonder spinners, kan een white-board competitie gehouden worden (a la RR, semi-contact). Een full-combat of full-contact competitie is er sinds augustus 2003 alleen op RAF Cosford gehouden, waar THz in John Heatly’s arena alle tegenstanders vernietigde. We kunnen een eigen evenementclassificatie opstellen met een indicatie hoeveel tijd roboteers nodig hebben om daarna hun robot weer op te knappen. Voorzet:
Na clubdag, 2 weken. Na demo, 1 maand. Na semi-contact, 2 maanden. Na full-contact, 3 maanden.
Marien
Roboteer
Scraptosaur, Midnight Oil, Lt Lee, Mecha Knights, Rockey, Race Robots, Linefollowers.

User avatar
Bugs
Site Admin
Posts: 5433718
Joined: Sun Jul 27, 2003 9:13 pm
Location: Delft
Contact:

Post by Bugs » Mon Sep 13, 2004 10:44 am

Er was gisteren genoeg jonge aanwas, met dank aan summercampus. Over een paar jaar willen die allemaal een heavy bouwen hoor :)
Dus zolang summercampus door gaat met het robotwars kamp ben ik zeer hoopvol voor de toekomst.
Het aantal werkende Heavies stijgt alleen maar. Als jij Hades nou heel laat wanneer je aan een andere robot gaat werken dan heb je altijd iets om mee te nemen naar een live event. Is ook goed voor ons, meer air-time :)
Voor evenementen als gisteren hebben we genoeg robots. Dat blijkt wel, er waren naar mijn mening genoeg show's, al had het voor het publiek iets gestructureerder gekund (om het half uur oid). Daarentegen was het voor ons een 'clubdag' dus ging het er meer om dat het relaxed was.
Als er iets meer robots zijn kan je makkelijk met white-board fights gaan werken. Het is net als met het uitbreiden van de arena. Er wordt teveel over geluld, maar als het uiteindelijk gedaan is dan is iedereen meteen laaiend enthausiast. Je kan dus wel roepen dat er te weinig heavies zijn, dat klopt ook. Het niveau van engeland halen we niet. Maar als we onze positie neerslachtig gaan bekijken gaan we alleen maar de richting van Duitsland op. Hoeveel 'nieuwe' robots en 'herrezen' robots hebben gisteren gereden? 3 Amigos, deBiel, Scrap1, white Devil. Het worden er toch langzaam aan meer hoor. Als Gravity 4.5 en X-bot hadden gereden had je wel anders gepiept denk ik.

User avatar
MJM
Moderator
Posts: 3069
Joined: Tue Jul 29, 2003 8:43 am
Location: Rijnmond

Post by MJM » Mon Sep 13, 2004 11:37 am

iceman wrote:Aan MJM ; We willen vanalles ; een arena , een competitie , een kampioenschap , maar zijn we met z´n allen wel eerlijk ? Hoeveel werkende robots ( heavy´s) hebben we ( bels/holland/pruis) eigenlijk wel ?
We hebben (te) weinig actieve, betrouwbare, heavyweights. Maar er staan, verspreidt door Nl en Be nog zomaar 20 robots. Oude of in aanbouw. Vrijwel ieder lid van DRG draagt zijn/haar steentje bij aan het leuker maken van onze hobby voor iedereen die dat wil. Dat betekent bijvoorbeeld het mooier, groter, veiliger, enz, maken van de arena. Of het zoeken van locaties, al dan niet met publiek en catering. Als we dat blijven doen voor onszelf hebben we het in ieder geval naar ons zin. In de loop van de tijd zullen dan meer mensen (jongeren) aanhaken, dat zie ik nu al gebeuren. En mogelijk komen sommige oudgedienden ook weer terug. En er zullen er ook mee stoppen.
Willen we van alles? Misschien. Pakken we het goed aan? Dat zal blijken. Zijn we eerlijk? Ik hoop het wel. In binnen- en buitenland is de roep om een Robot Wars of BattleBots achtig evenement met televisieopnamen groot. Maar komt iedereen ook met een werkende, goede robot als het zo ver is? Geen idee. Misschien kunnen we niet iedereen bereiken. Vond iedere aanwezige het leuk in Ahoy? En in Hasselt? Of in Rucphen? Zolang alle DRG’ers aan minstens de helft van onze evenementen meedoen is het een succes, vind ik. Moeten we wat duidelijker zijn over het doel van elk evenement? Soms kan dat best, vraag maar.
Zullen we een echte vergadering, zonder robots, met veel discussie over dit onderwerp, en wat te eten en drinken er aan wijden? Lijkt me wel. Ondertussen gaan we hier gewoon verder :)
In Groot-Brittannië, waar alles zo goed ging, kampen ze nu ineens met dezelfde problemen als wij, plus verschillende kampen. Alleen zijn wij al een paar jaar bezig gestructureerd te bouwen en hebben we zo een voorsprong op alle ons omringende taalgebieden. Als het gaat zoals ik verwacht, is er toekomst voor onze sport (geen hobby meer) en komen de Britten bij ons kijken hoe het “moet”.
Marien
Roboteer
Scraptosaur, Midnight Oil, Lt Lee, Mecha Knights, Rockey, Race Robots, Linefollowers.

User avatar
Carlijn
Posts: 1574
Joined: Tue Jul 29, 2003 12:16 pm
Location: Eindhoven
Contact:

Post by Carlijn » Mon Sep 13, 2004 11:53 am

Van Martin heb ik begrepen dat dit of volgend jaar het laatste jaar van Robotwars camp was/zal zijn. De universiteit twente is verniewend en zo zijn de kampen dat ook. Ze hebben al aan een vervangend kamp gedacht en dat zou richting een scrap-heap kamp gaan.
Optie zou dan kunnen zijn om het "over te nemen". Dus zelf een kamp of workshop te organiseren. Je kan de deelnemers dan in een echte gewichtsklasse laten bouwen en je kan het dan ook zo doen dat ze de robot achteraf mee naar huis kunnen nemen. Tevens kan je ze dan ook meteen lid laten worden van DRG (bij de prijs inbegrepen van het kamp/workshop). Stel dat je de helft van de deelnemers krijgt van summercampus, heb je toch wel een stuk of 15 robots erbij. En het robotwars camp was al dik voordat het kamp begon uitverkocht.

Maar een kamp of iets in die trend is veel werk en heeft ook wel financiele risico's, dus of DRG zoiets wil en kan is de vraag.
Team EFWAH: Everything Fits With A Hammer
www.EFWAH.nl

flex
Posts: 2711
Joined: Mon Jul 28, 2003 12:48 am
Location: Heerhugowaard
Contact:

Post by flex » Mon Sep 13, 2004 8:42 pm

Een DRG robot kamp hoeft op zich geen financieel risico te zijn als in de kamp vraag prijs ook de kosten voor een RC set en materiaal wordt op genomen. Al wordt zo'n kamp dan al snel richting de €500,- p.p. incl locatie en voeding denk ik.

Voor wat de begeleiding betreft, ik denk dat er zat onder ons DRG-ers er wel tijd voor willen vrij maken.
Niels Schotten
DRG Arena marshall & Judge

"Hard Work Often Pays Off After Time, but Laziness Always Pays Off Now."
Every once in a while you need to take your foot out of your mouth and up against your rear to kick our ass in to gear...

User avatar
MJM
Moderator
Posts: 3069
Joined: Tue Jul 29, 2003 8:43 am
Location: Rijnmond

Post by MJM » Mon Sep 13, 2004 10:54 pm

DRG'ers kunnen zich het best concentreren op wat we nu doen; robots bouwen en evenementen doen. Laat het organiseren van kampen maar aan anderen over, al dat gedoe met hongerige pubers en hormonen. Wanneer ze technische assistentie nodig hebben komen wij in de picture, maar de rest hoeft voor mij niet.
Marien
Roboteer
Scraptosaur, Midnight Oil, Lt Lee, Mecha Knights, Rockey, Race Robots, Linefollowers.

User avatar
g-lap
Posts: 455
Joined: Thu Sep 04, 2003 10:27 am
Contact:

Post by g-lap » Mon Sep 13, 2004 11:28 pm

Een kamp organizeren is volgens mij inderdaad nogal omslachtig. Wat we wel kunnen (en dus zouden moeten doen) is de feather bouwhandleiding die Carlijn gemaakt heeft kopieren en verspreiden. Dit kan in de praktijk relatief eenvoudig en we kunnen die dan gratis uitdelen aan echt geïntereseerde kandidaat bouwers tijdens demo's.
Daar het om een feather gaat is het volgens mij aantrekkelijk om mee te starten, niet te duur, niet te zwaar en makkelijk alleen te bouwen.
Als er vervolgens zo een paar nieuwe roboteers bij DRG aansluiten kunnen ze dan verder teams gaan maken en eventueel heavy's gaan bouwen.
En indien je echt alle Nederlandse heavy's bij elkaar wil krijgen dan moet je inderdaad een groot event opzetten. Kijk maar naar het aantal robots in Rijswijk en naar het aantal (NL) inschrijvingen voor het WK dit jaar. Er zitten daar heel wat heavy's tussen die ik nergens anders gezien heb......

User avatar
MJM
Moderator
Posts: 3069
Joined: Tue Jul 29, 2003 8:43 am
Location: Rijnmond

Post by MJM » Tue Sep 21, 2004 11:08 pm

We kunnen ook stoppen met gevechtsrobots en Techno Games kant op gaan. Dan hoeven we elkaars creaties niet te beschadigen.
Marien
Roboteer
Scraptosaur, Midnight Oil, Lt Lee, Mecha Knights, Rockey, Race Robots, Linefollowers.

User avatar
inventor
Posts: 2575
Joined: Mon Aug 04, 2003 6:58 am
Location: Numansdorp

Post by inventor » Wed Sep 22, 2004 6:32 am

Uhm, meningen verschillen waarschijnlijk maar ik vind gevechtsrobots veel leuker dan lopende, klimende, zwemende robots. Als mensen met de robotwars gaan stoppen en daar aan gaan beginnen dan stop ik gewoon met alles. Want ik vind dat maar niks. Wat leuker wel lijkt mij wat er in hasselt ook al een beetje gedaan werd, robotbal of touwtrekken. Dat was wel weer leuk. Ja we kunnen er natuurlijk altijd iets bij doen. Een lopende of klimmende robot. Maar om nou helemaal met robotwars te stoppen vind ik geen goed idee. Andere mensen zullen hier waarschijnlijk anders over denken maar dit is wat ik er van vind.

Dat je het erbij doed vind ik geen probleem. Een kabel ophangen enzo is niet moeilijk. Ik vind technogames wel leuk, maar om daar nou aan te gaan werken inplaats van robotwars zie ik echt niet zitten. Erbij vind ik goed maar inplaats zie ik niet zitten.

Wat natuurlijk wel kan is doorgaan met het robotbal, touwtreken, dat soort dingen, maar gevechten hoort er zeker bij. Klinkt mischien ook een beetje lulling maar ik vind dat als bij een demo waar over het algemeen geen wapens gebruikt mogen worden je robot kapot gaat er toch iets mis is.
True science is not measured by its successes, but by its ability to learn gracefully from its failures.

User avatar
g-lap
Posts: 455
Joined: Thu Sep 04, 2003 10:27 am
Contact:

Post by g-lap » Wed Sep 22, 2004 8:45 am

MJM wrote:We kunnen ook stoppen met gevechtsrobots en Techno Games kant op gaan. Dan hoeven we elkaars creaties niet te beschadigen.
Persoonlijk denk ik niet dat je hiermee nog meer robots gaat krijgen, integendeel volgens mij gaat het overgrote deel van de huidige roboteers gewoon afhaken. Misschien kan je het wel toevoegen aan de huidige DRG activiteiten ?
Wat volgens mij wel wat beter kan is de stuctuur van een event. Spijtig genoeg kon ik er in Ahoy niet zelf bij zijn maar als ik naar Hasselt kijk dan merk ik dat er organizatorisch gezien nog wel wat ruimte voor verbetering is.
Maar eerst en vooral de opmerking dat dit allesbehalve een verwijt aan Marien of wie dan ook is !!!
Alleen moet er misschien wat meer discipline bij roboteers zelf komen. Ik vind het niet normaal dat Marien zowat elk uur naar alle teams moet gaan lopen om te vragen of de robot kon gaan vechten......
Er zou een soort van vast event schema moeten opgesteld worden (bv: om/op het uur eerst 1 heavy gevecht dan een feather en eventueel nog een ant gevecht) een soort van gestructureerd whiteboard. Waarop de vooropgestelde gevechten aangeduid staan met uur en klasse en waarin de deelnemers dan vrij hun naam kunnen invullen. Door dit systeem voor het hele event toe te passen kan je bepalen hoeveel robots je minimum nodig hebt voor elk event.
Ook de presentator van dienst kan dan direkt zien wie er gaat vechten en dus een degelijke voorbereidende babbel aanvangen. En wanneer je dit combineert met paar multimedia presentaties kan je een behoorlijke demo aanbieden waarbij de organizator waar voor zijn geld krijgt.
Ik ben er ook voorstander van om duidelijke afspraken te maken vóór het gevecht en een soort van teken af te spreken waarbij een deelnemer kenbaar maakt dat hij wil stoppen ( om welke reden ook).
Want het is natuurlijk belangrijk dat een robot aan meer dan één gevecht kan deelnemen. En wat betreft schade.... de enige manier om te ontdekken dat je robot goed werkt is juist schade oplopen, en de enige manier om min of meer gecontroleerd schade op te lopen is het deelnemen aan events. En schade vermijden kan je best door goed te leren rijden en waar kan je dat leren.....inderdaad op demo events...... :wink:

User avatar
Bugs
Site Admin
Posts: 5433718
Joined: Sun Jul 27, 2003 9:13 pm
Location: Delft
Contact:

Post by Bugs » Wed Sep 22, 2004 9:49 am

Je kan het altijd combineren met een dergelijk event. (TNO Robot competitie, HCC Dagen, enz.) Maar er zit weinig agressiviteit in een klim robot of een zwemrobot. En dat is toch iets wat we graag willen zien en laten zien.
Volgens mij moeten we ons dit najaar juist gaan concentreren op bouwen. Er zijn teveel robots niet af, of ze hebben teveel manco's.

defecto
Posts: 467
Joined: Mon Jul 28, 2003 1:35 pm

Post by defecto » Wed Sep 22, 2004 9:52 am

MJM wrote:We kunnen ook stoppen met gevechtsrobots en Techno Games kant op gaan. Dan hoeven we elkaars creaties niet te beschadigen.
Meen je dit serieus??

User avatar
Bugs
Site Admin
Posts: 5433718
Joined: Sun Jul 27, 2003 9:13 pm
Location: Delft
Contact:

Post by Bugs » Wed Sep 22, 2004 9:57 am

Jij bent blond hè :)

defecto
Posts: 467
Joined: Mon Jul 28, 2003 1:35 pm

Post by defecto » Wed Sep 22, 2004 11:01 am

Uhm.. ik denk eerder de mensen die er op reageerden.. of niet? Maargoed.. ik ben niet blond.. :P

En technogames gedoe is alleen het bouwen leuk aan.. voor publiek is het meestal gewoon saai..

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 46 guests