27 oktober 2013 - Robotrace Bergen op Zoom

Het DRG promoteam komt naar je toe!

Moderator: Moderators

User avatar
MJM
Moderator
Posts: 3069
Joined: Tue Jul 29, 2003 8:43 am
Location: Rijnmond

Re: 27 oktober 2013 - Robotrace Bergen op Zoom

Post by MJM » Thu Oct 17, 2013 11:13 am

Leuk dat jullie er ook bij zijn.
Leo, is er iets specifieks aan Arduino waar ik bij kan helpen? Ik begrijp niet wat je met AAR bedoelt.
Marien
Roboteer
Scraptosaur, Midnight Oil, Lt Lee, Mecha Knights, Rockey, Race Robots, Linefollowers.

User avatar
leo-rcc
Site Admin
Posts: 5882
Joined: Thu Aug 21, 2003 9:55 pm
Location: Hoogvliet-Rotterdam
Contact:

Re: 27 oktober 2013 - Robotrace Bergen op Zoom

Post by leo-rcc » Thu Oct 17, 2013 11:20 am

Arexx AAR-04 robotplatform.

http://www.conrad.nl/ce/nl/product/191694/
Image

Ik mis een sensor naar voren om afstand te houden bij het lijnvolgen, en ik snap gewoonweg de programmeertaal niet. Ik moet daar eerst eens goed induiken en momenteel heb ik daar de tijd niet voor.
Mvg,
Leo van Miert
Team RCC website.
Gentlemen, no fighting please. This is, after all, a council of war.

User avatar
MJM
Moderator
Posts: 3069
Joined: Tue Jul 29, 2003 8:43 am
Location: Rijnmond

Re: 27 oktober 2013 - Robotrace Bergen op Zoom

Post by MJM » Thu Oct 17, 2013 11:38 am

Ik heb een sensor beschikbaar: Sharp 2D120X (analoog, denk ik).
De taal lijkt behoorlijk op Basic, Pascal enz. Er zijn veel voorbeeldprogramma's en hulp op de Arduino site/forum.
Aan tijd kan ik je helaas niet helpen :-(
Marien
Roboteer
Scraptosaur, Midnight Oil, Lt Lee, Mecha Knights, Rockey, Race Robots, Linefollowers.

User avatar
Jeroen
Posts: 2960
Joined: Sat Aug 16, 2003 7:09 pm

Re: 27 oktober 2013 - Robotrace Bergen op Zoom

Post by Jeroen » Thu Oct 17, 2013 1:44 pm

In feite is het C / C ++ met een leuke bibliotheek welke de i/o's wat simpeler maakt .
What goes up must come down...

User avatar
iiyama87
Posts: 649
Joined: Wed Sep 15, 2004 2:40 pm
Location: Bij bergen op zoom
Contact:

Re: 27 oktober 2013 - Robotrace Bergen op Zoom

Post by iiyama87 » Thu Oct 17, 2013 7:22 pm

Leo zon platform hebben we ook gebruikt in het 1e jaar op school om zon lijnvolg robot te maken.
Ik kan je mn software doorsturen, misschien heb je er wat aan.
[url=http://www.team-rcc.org]Team RCC[/url]

User avatar
MJM
Moderator
Posts: 3069
Joined: Tue Jul 29, 2003 8:43 am
Location: Rijnmond

Re: 27 oktober 2013 - Robotrace Bergen op Zoom

Post by MJM » Fri Oct 18, 2013 10:06 am

Esther wrote:... neemt Andreas een paar ant-speedcontrollers voor me mee :D
3 paar begrijp ik. Wat ben je allemaal van plan?! :-)
Marien
Roboteer
Scraptosaur, Midnight Oil, Lt Lee, Mecha Knights, Rockey, Race Robots, Linefollowers.

Esther
Posts: 81
Joined: Tue Nov 27, 2012 1:25 pm

Re: 27 oktober 2013 - Robotrace Bergen op Zoom

Post by Esther » Fri Oct 18, 2013 10:49 am

MJM wrote:
Esther wrote:... neemt Andreas een paar ant-speedcontrollers voor me mee :D
3 paar begrijp ik. Wat ben je allemaal van plan?! :-)
:lol: :lol: :lol:
Een ant bouwen. En als dat lukt nog één...
En dan kan ik nog twee FRs verknoeien.
Voor de prijs hoef je t tenslotte niet te laten 8)

Als alle onderdelen geleverd zijn zal ik m opnemen in het topic "nieuwe robots".
We don't stop playing because we grow old,
we grow old because we stop playing

- George Bernard Shaw -

User avatar
Jeroen
Posts: 2960
Joined: Sat Aug 16, 2003 7:09 pm

Re: 27 oktober 2013 - Robotrace Bergen op Zoom

Post by Jeroen » Fri Oct 18, 2013 10:45 pm

Nou hij doet het weer :) alleen kan hij niet achteruit.. de eerste de beste speedo aangeschaft welke op voorraad was. Niet opgelet.
What goes up must come down...

User avatar
MJM
Moderator
Posts: 3069
Joined: Tue Jul 29, 2003 8:43 am
Location: Rijnmond

Re: 27 oktober 2013 - Robotrace Bergen op Zoom

Post by MJM » Sun Oct 27, 2013 9:06 pm

De race zit er weer op. Het was een gezellige, ontspannen dag. Ik vond het heel leuk dat er zo veel DRG-ers bij waren om te kijken, aan te moedigen en mij aan veel voorkeurstemmen voor de publieksbeoordeling te helpen. Dit was uiteindelijk genoeg voor een eerste en tweede plaats, zo populair ben ik nog nooit geweest :-)
Ook gaaf: Andreas en Christian waren er ook weer, samen met 3 robots.

Helaas had Jeroen ook de vervangende regelaar opgeblazen. Ik had uitgekeken naar het racen tegen hem.
Aan de robotrace deed ik mee met nr. 52, de roze Tamiya TamTech Lamborgini, en nr. 53, een aangepaste Mecha Knight.
Bij het testen thuis hadden ze nog wat probleempjes maar ik heb me er niet erg druk om gemaakt; het race circuit zou toch heel anders zijn dan mijn testbaan.
Twee weken terug heb ik snel een Lego Mindstorms lijnvolger gebouwd. Het programmeren ging niet lekker dus wilde ik hem eigenlijk niet meenemen. Maar omdat we toch de Mindstorms-krat bij ons hadden heb ik hem maar ingeschreven als nr. 54 met het gevoel: "dan heb ik in ieder geval testtijd"

Bij het testen voor de race ging 53 best goed, maar klom over de boarding van de brug en landde op zijn dak. Daarom de grote offroad banden vervangen door de kleinere onroad versies. Tegelijk ook de stuuruitslag begrensd om op de smalle brug minder te slingeren.
Nummer 52 ging beter dan vorig jaar door een aangepast programma en andere voorvering. Toch tikte deze af en toe de boarding aan. Daar maakte ik me niet zo'n zorgen over: iets langer rijden en de 10% straftijd accepteren als het zo ver was.

De wedstrijd was anders dan vorig jaar; geen single elimination maar 4 poules waarbinnen de 3 robots 1 tegen 1 moesten rijden. De poulewinnaars gingen door naar de halve finale.
De 2 races werden door 52 gewonnen. Hierbij werd wel een paar keer de boarding geraakt en stond hij zelfs 1 keer overdwars op de brug, heel vreemd. Volgens mij deed 52 ongeveer 10 seconden over de ronde, duidelijk veel sneller dan alle andere robots. Zelf met 10% straftijd zou dat geen probleem op moeten leveren. Helaas, straf was 30 seconden per contact. Hierdoor was mijn snelste tijd 70 seconden, "dag halve finale".
53 won ook zijn 2 races. Volgens mij in rondjes van 20 seconden, maar zonder ongeoorlooft contact. Deze kwam wel probleemloos in de halve finale, maar ik had geen idee of er anderen net zo snel waren, daar had ik niet op gelet.
De andere halve finale was redelijk nek-aan-nek, eindigend in een gezamenlijke crash. Deze moest dus een tweede keer gereden worden. Mijn halve finale was een duidelijke makkelijk overwinning voor 53. Direct er achteraan de finale: ook nu reed 53 netjes, zonder contact met de boarding (hoewel ik even twijfelde toen hij de brug op reed) en won met grote voorsprong; titel geprolongeerd.

De lijnvolgwedstrijd was wat chaotisch. Alle deelnemers werden op willekeurige plaatsen op de lijn gezet. Deze zwarte lijn op witte ondergrond vormde een circuit dat volgens mij zomaar vijf of zes meter baanlengte had. Hierdoor duurde het erg lang voordat er echte files ontstonden. De bedoeling was dat telkens de langzaamste (op kop van de file) weggehaald werd, om daarna de volgende langzaamste te vinden. Toen ik 54 op de lijn zette ging hij niet doen wat ik verwachtte (rondjes draaien om de lijn te scannen en dan pas klaar zijn voor het echte lijnvolgen) maar volgde al wiebelend direct de lijn. Hij ging niet erg snel door de bochten maar als hij stabiel op een recht stuk zat ging hij best goed.
Hier en daar zag ik langzamere deelnemers of snellere die de lijn niet lekker volgde en had het gevoel dat ik vijfde of zesde zou worden. Maar op zeker moment, terwijl er deelnemers werden bijgezet of weggehaald, werd 54 als derde geclassificeerd. Met verbazing mijnerzijds als gevolg. Andreas werd wel verdiend tweede. Alleen een semi-professionele lijnvolger was (veel) sneller.

In de pauze, tussen race en lijnvolgen, werd een demo gehouden met 2 mini-sumo robots, een paar doolhof-oplossers en de 2 ants van Andreas terwijl ik wat vertelden over DRG en gevechtsrobots.

Ik verwacht snel foto's en video's van deze geslaagde dag op het web te kunnen vinden.
Marien
Roboteer
Scraptosaur, Midnight Oil, Lt Lee, Mecha Knights, Rockey, Race Robots, Linefollowers.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 50 guests