gezocht topic

Vraag en aanbod

Moderator: Moderators

User avatar
boris
Posts: 130
Joined: Sat Aug 02, 2003 4:40 pm
Location: vijfhuizen ligt vlak bij haarlem en dat ligt weer bij amsterdam in de buurt
Contact:

gezocht topic

Post by boris » Sun Sep 14, 2003 6:44 pm

ik zoek een 24 v accu maar ik weet niet of je vracht wagen accu's mag gebruiken maar jah of dat kan ook 2 x 12v in serie
maar voor meer aanvraag : dit topic
gegroet boris
kijk op http://www.ap-clan.tk

User avatar
Jeroen
Posts: 2960
Joined: Sat Aug 16, 2003 7:09 pm

Post by Jeroen » Sun Sep 14, 2003 7:54 pm

24 volts accu's zijn er niet veel.
Teminste niet voor de toepassing robotwars.
De meeste 24 volt accu's zijn bakbeeste met 100 ah of meer.
Vrachtwagen accu's (zucht)
Ten eerste die mag je niet gebruiken.!
Staat in de robotwars regels. Aleen "droge" accu's
Gesealde lood accu's of een nicad pakket als voorbeeld.
Maar ten 2 vrachtwagen accu's zijn veel te groot!
Das al zo rond de 50 kilo? ( een idee eigelijk maar goed)

Wat jij wil zijn dus simpele accu's. Maar wat voor waarde? in Ah
( dit staat voor ampere uur. kort vertaald hoeveel amps je in een uur kan krijgen uit die accu).

Dus wat ga je allemaal aandrijven?
2 rolstoel motoren? 2 bosches? 2 lynches? Of iets anders?

User avatar
leo-rcc
Site Admin
Posts: 5882
Joined: Thu Aug 21, 2003 9:55 pm
Location: Hoogvliet-Rotterdam
Contact:

Post by leo-rcc » Sun Sep 14, 2003 9:42 pm

De meesten van ons rijden op 24 en 36 Volt, met Kobe, Hawker, of Yuasa accu's varierend van 6 Ah tot 16 Ah. Sommige uitschieters daargelaten (RCC I 40 Ah).

Dan staan 2 of 3 accu's in serie, en soms 2 van die series nog parallel geschakeld.

In serie verhoog je het voltage en blijft het aantal Ah gelijk.
Parallel blijft het voltage gelijk maar verhoog je het aantal Ah.
Mvg,
Leo van Miert
Team RCC website.
Gentlemen, no fighting please. This is, after all, a council of war.

User avatar
maddox
Posts: 3631
Joined: Thu Aug 14, 2003 11:06 pm
Location: Vilvoorde
Contact:

Post by maddox » Mon Sep 15, 2003 4:28 am

99% van de vrachtwagens,bulldozers en andere zware transtportdingen werken op 24V, en die komt in zowat alle gevallen uit 2 serie geschakelde GROTE(30kg en meer)vloeibaar zuur accu's.
Nadelen van die krengen in onze toepassing.
-Te zwaar 20 kg is niks daarin en dan 2, 40 kg accu in je robot(voorbeeld, de meeste 24V gebruikende UK machines hebben tussen de 10 en 16 kg aan accu, uitgezonderd de NiCd gebruikers,die met 6-7 kg toekomen).
-Te groot(zijn blokken van 400*200*200 mm ,en groter).
-En gewoonweg niet toegelaten.Vloeibaar zuur accu's zijn gewoon niet veilig.Of wil jij alles opruimen nadat een bijl of schijf je accu heeft verpletterd?Ik ben er niet zo happig op, want dat accuzuur is verdomt agressief.
Beter nu creperen, dan in de wars repareren.

User avatar
boris
Posts: 130
Joined: Sat Aug 02, 2003 4:40 pm
Location: vijfhuizen ligt vlak bij haarlem en dat ligt weer bij amsterdam in de buurt
Contact:

Post by boris » Mon Sep 15, 2003 6:14 am

okee dan vraag ik naar een tandwiel voor 1.5 cm breed (heb gehoord dat dat module i is : :? )van een 8cm doorsnee
gegroet boris
kijk op http://www.ap-clan.tk

WJ
Posts: 1955
Joined: Mon Aug 04, 2003 7:35 am
Location: Leeuwarden
Contact:

Post by WJ » Mon Sep 15, 2003 7:23 am

tip: LOOP NAAR DE WINKEL EN KOOP EEN TANDWIEL.


ik word zo moe van die lui die alles maar vragen en HELEMAAL NIX zelf uitvinden...

team ODT
Posts: 312
Joined: Tue Sep 09, 2003 9:35 am
Location: Leeuwarden
Contact:

Post by team ODT » Mon Sep 15, 2003 10:57 am

wat dus beter werkt is naar een bedrijf te gaan met het geen wat je zoekt bv een tandwiel. je zoekt in de goudengids naar een bedrijf dat iets met tandwielen of motoren doet. vervolgens vertel je daar wat je zoekt en wat je er mee wil gaan doen. zij vertellen je wat zij hebben en als ze het niet hebben bij welk bedrijf je het zou kunnen halen. zo'n bedrijf weet namelijk wel wat over hun eigen en soortgelijke produkten. en verder is het altijd heel leerzaam en interessant om bij zo'n bedrijf te kijken wat je veel ideeen kan geven over overige zaken voor je robot. sommige bedrijven vinden robotwars ook best wel grappig en kunnen je soms meer helpen dan dat je in eerste instantie had verwacht. (ja, maar alu kun je bij ons ook wel laten lassen bv) ze hebben zelfs ook leuke folders e.d. waar je nog even in kan kijken. je kijkt wat het kost, bedankt ze en zegt dat je er nog even over zult nadenken en dan vraag je op dit of een soortgelijk forum wat wij er van denken om dat bepaalde produkt te gaan gebruiken. dan kunnen wij zeggen dat het of niet sterk genoeg is of te duur etc. Anders kun je gewoon beter vragen:'Ik zoek een robot, heeft er iemand nog een in de aanbieding?' Als je zo lui bent dat je alles zonder zelf tegaan checken hier vraagt dan wordt het nog wat met het bouwen van je robot.

Links is los en rechts is vast bij gewone schroefjes (hoef je dat niet meer te vragen)

User avatar
maddox
Posts: 3631
Joined: Thu Aug 14, 2003 11:06 pm
Location: Vilvoorde
Contact:

Post by maddox » Mon Sep 15, 2003 2:37 pm

Module i????

Modules zijn getallen(cijfers dus, zoals 1 3.5 5 enzoverder)waarmee een goed opgeleide metaalbewerker heel veel te weten kan komen over het tandwiel.In metrische maten noemen we de module dus M en die start al van 0.01(niet commercieel, maar ze zijn gemaakt-miscroscopische gearbox iemand?).
Ik kan ze kopen, maar zeer duur dan, vanaf M0.5 tot Module 25, ook zijn de modules die wij leuk vinden, dus 1 tot en met 2.5 niet standaard leverbaar bij die leverancier(doet normaal in volledige industriele gearboxes en losse tandwielen voor Gigantische machines),maar als je VEEL geduld hebt verkrijgbaar.

Boris, wat jij van een tandwiel moet weten is de buitendoormeter, en het aantal tanden.En met een benadering van doormeter ben ik al redelijk veel(gebruik Personal messenging via dit forum),en je zal ermee moeten leven dat 2de handse tandwielen zeldzaam zijn, zeker als je een specifieke maat nodig hebt. Dus is het nieuw.En bijgevolg met nieuw prijskaartje.

Een probleem is wel dat veel van de rolstoelgearboxen een raar soort module gebruiken, of het is een custom ontwerp voor hun zodaning andere firma's niet eenvoudig of goedkoop kunnen namaken of herstellen,of ze gebruiken een oudere/Britse maat, genaamd DP.(en daar moet ik ook achter zoeken om er meer info van te vinden)
Beter nu creperen, dan in de wars repareren.

kos
Posts: 1913
Joined: Sat Aug 02, 2003 4:32 pm

Post by kos » Mon Sep 15, 2003 4:46 pm

Een Module 1 tandwiel is 15mm breed.
Module 1,5 is 17mm breed en module 2 is 20mm breed.
Die i moet volgens mij dan gewoon 1 zijn. Ik denk je het verkeerd gehoord hebt of iets verkeerd hebt gelezen.
Technically speaking, Whiskey is a solution.

User avatar
inventor
Posts: 2575
Joined: Mon Aug 04, 2003 6:58 am
Location: Numansdorp

Post by inventor » Mon Sep 15, 2003 6:13 pm

Je kan bij techobots kijken, daar hebben ze tandwielen en daar staan ook de maten bij.
En dan kan je ze in NL kopen.
Waar, weet ik niet.
True science is not measured by its successes, but by its ability to learn gracefully from its failures.

flex
Posts: 2711
Joined: Mon Jul 28, 2003 12:48 am
Location: Heerhugowaard
Contact:

Post by flex » Tue Sep 16, 2003 6:17 pm

overigens... en moduul 1 tandwiel van ong. 8cm heeft 8 tanden.
z=d/m
Niels Schotten
DRG Arena marshall & Judge

"Hard Work Often Pays Off After Time, but Laziness Always Pays Off Now."
Every once in a while you need to take your foot out of your mouth and up against your rear to kick our ass in to gear...

User avatar
maddox
Posts: 3631
Joined: Thu Aug 14, 2003 11:06 pm
Location: Vilvoorde
Contact:

Post by maddox » Tue Sep 16, 2003 7:31 pm

Aheum, een tandwiel module 1 doorsnee 80mm heeft 78 tanden. D=Z*m+2m

Flex, Millimeters in metaalbewerking 8cm=80mm
Beter nu creperen, dan in de wars repareren.

flex
Posts: 2711
Joined: Mon Jul 28, 2003 12:48 am
Location: Heerhugowaard
Contact:

Post by flex » Tue Sep 16, 2003 9:53 pm

idd Mario... het moesten 80 tanden zijn. en ik ga uit van de steek cirkel.
De kopcirkel van 80mm zou idd 78tanden opleveren.
Niels Schotten
DRG Arena marshall & Judge

"Hard Work Often Pays Off After Time, but Laziness Always Pays Off Now."
Every once in a while you need to take your foot out of your mouth and up against your rear to kick our ass in to gear...

User avatar
maddox
Posts: 3631
Joined: Thu Aug 14, 2003 11:06 pm
Location: Vilvoorde
Contact:

Post by maddox » Tue Oct 14, 2003 10:25 pm

Ik ben op zoek naar wat 240V spulletjes.

Noodstop, compact liefst
Amperemeter, 15 of 20A, zo'n analoog ding.
Draaiurenteller.
Moet gewoon werken.

Het is om de CO2 pomp uit te breiden en veiliger te maken.
Beter nu creperen, dan in de wars repareren.

flex
Posts: 2711
Joined: Mon Jul 28, 2003 12:48 am
Location: Heerhugowaard
Contact:

Post by flex » Wed Oct 15, 2003 6:13 am

Noodstop kan ik denk ik wel regelen. de rest niet, hebben we op het werk niet ligen...
Niels Schotten
DRG Arena marshall & Judge

"Hard Work Often Pays Off After Time, but Laziness Always Pays Off Now."
Every once in a while you need to take your foot out of your mouth and up against your rear to kick our ass in to gear...

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 43 guests