MSR900-54

Vraag en aanbod

Moderator: Moderators

User avatar
inventor
Posts: 2575
Joined: Mon Aug 04, 2003 6:58 am
Location: Numansdorp

MSR900-54

Post by inventor » Fri Aug 18, 2006 11:00 pm

Ik ben al geruime tijd bezig met het ontwerpen en bouwen van gearboxes met verschillende type motoren. Ik ben nu uiteindelijk uitgekomen op een gearbox die erg licht, robuust en qua kosten zeer goed te betalen is.

Image
Image

Als motoren heb ik de goedkopen versie van de Graupner speed 900 bb torque gebruikt. Hier zit een 12tands m1 tandwiel op geperst/gelijmd. Het wiel is een 62mm polyurethaan wiel shore 78 (redelijk zacht) en dit zorgt voor goede grip. In het wiel zit een 15*22*30mm bronzen bus waar ook de 54tands accetaat tandwiel op vast zit. De as is een 15mm ceax staf (hard metaal met h7 passing) met m8 schroefdraad er voledig doorheen. Aan beide kanten van de as zit een m8x20 grade 8.8 inbusbout om de as tegen de 4mm stalen plaat te schroeven en te zorgen dat het wiel er niet vanaf valt (dmv een 8*20*3mm ring). De motor is ook op deze 4mm stalen plaat bevestigt dmv vier m5*8 inbus boutjes, ook grade 8.8

De snelheid die je met deze gearboxjes op 12V in theorie zou halen is 21.2km/h. Maar natuurlijk met wrijving en weerstand is dit minder. In een feather zou ik op +-15km/h rekenen.

De gearboxes zijn 974gram per stuk wat erg weinig is aangezien de motor aleen al 680gram weegt. Er is nog gewicht te besparen door gaten in de 4mm plaat te boren en een aluminium as te gebruiken maar dat vind ik nog al overbodig aangezien +-2kg voor de aandrijving met dit type motoren echt niet veel is.

De gearboxjes zijn oorspronkelijk voor Stef ontworpen en gemaakt maar ik denk dat er mogelijk wel meer intresse naar is. Ze komen op 100 euro per set (2 stuks). Ik hoor het graag als er intresse naar is. Je kan me pm'en, emailen of gewoon hier posten :wink:
True science is not measured by its successes, but by its ability to learn gracefully from its failures.

User avatar
leo-rcc
Site Admin
Posts: 5882
Joined: Thu Aug 21, 2003 9:55 pm
Location: Hoogvliet-Rotterdam
Contact:

Post by leo-rcc » Sat Aug 19, 2006 8:45 pm

Hoe sterk zijn die motoren nu? En de acetaat tandwielen, zijn die sterk genoeg? Ik neem aan van wel, maar zekerheid voor alles he. :)
Mvg,
Leo van Miert
Team RCC website.
Gentlemen, no fighting please. This is, after all, a council of war.

User avatar
inventor
Posts: 2575
Joined: Mon Aug 04, 2003 6:58 am
Location: Numansdorp

Post by inventor » Sat Aug 19, 2006 8:58 pm

Echt duidelijke specs zijn er over de motoren niet te vinden maar ik vermoed dat ze tussen de 200-300W op 12V zitten. Het accetaat tandwiel is uitgaande van het koppel van de graupner speed900 en het blokeren van de wielen sterk genoeg, maar dat wil niet zeggen dat ze het in combat houden. Persoonlijk denk ik van wel maar heb momenteel niet de tijd om dat te testen. Stef heeft ze, gezien zijn bouwsnelheid eind komende week wel getest en mij laten weten of het accetaat tandwiel sterk genoeg is. Zo ja, geen probleem. Zo nee, dan maak ik een metal en tandwielen op maat en regel ik dat verder met hem. Dan komt dus ook het metalen tandwiel op de gearbox en geen accetaat. Wel word hij dan redelijk wat zwaarder of er moet veel tijd besteed worden het tandwiel uit te draaien/boren. Ook al is het accetaat sterk genoeg maar vertrouwen somige mensen het niet 100% kan er natuurlijk altijd een metalen tandwiel op gezet worden. Maar dat is bijna 300gram zwaarder.
True science is not measured by its successes, but by its ability to learn gracefully from its failures.

User avatar
Rooney
Posts: 610
Joined: Mon Feb 14, 2005 7:01 pm
Location: Groningen
Contact:

Post by Rooney » Sun Aug 20, 2006 6:39 pm

ik ook neem voor schijf kost dat?
Call 0909-SCHAAP for an appointment. I am one hell of a member.

User avatar
inventor
Posts: 2575
Joined: Mon Aug 04, 2003 6:58 am
Location: Numansdorp

Post by inventor » Sun Aug 20, 2006 6:48 pm

Je wilt die bij je wapen hebben?
True science is not measured by its successes, but by its ability to learn gracefully from its failures.

User avatar
maddox
Posts: 3631
Joined: Thu Aug 14, 2003 11:06 pm
Location: Vilvoorde
Contact:

Post by maddox » Mon Aug 21, 2006 6:42 am

Doe mij maar een koppeltje.
Kwestie, Babs wil Kashei Besmertnië weer in aanbouw.
Beter nu creperen, dan in de wars repareren.

Nantheos
Posts: 273
Joined: Thu Apr 28, 2005 7:03 pm
Location: Hengelo

Post by Nantheos » Tue Aug 22, 2006 12:49 pm

Dit zijn motoren voor 12V, we zouden geen roboteers zijn als we hier niet meer van zouden maken. Kunnen ze 24V aan, of 18V ?
This is the Gene Police! Put your hands up and Step AWAY from the Pool!
Toasticles: What female toast doesn't have that male toast does
Intelligence is knowing that a tomato is a fruit.
Wisdom is knowing not to put it in the fruit salad.

User avatar
inventor
Posts: 2575
Joined: Mon Aug 04, 2003 6:58 am
Location: Numansdorp

Post by inventor » Tue Aug 22, 2006 4:42 pm

Kunnen ze aan, maar dan zou ik bij voorbaad de metalen tandwielen nemen en zeer goed leren rijden omdat je dan aan een snelheid van 30-35km/h loopt te denken. Vraag maar aan leo :wink:
True science is not measured by its successes, but by its ability to learn gracefully from its failures.

stef
Posts: 1058
Joined: Sun Dec 04, 2005 2:09 pm
Location: aalsmeer, nederland
Contact:

Post by stef » Wed Aug 23, 2006 9:33 am

grumble er is 1 tantwiel van de motor as ik denk dat lijmen weer los gaat lasen meschien en daar naa meteen het tantwieltje in het water?

edit ik heb het toch nog maar een keer gelijmt en nu hielt hij het wel mme robot gaat als een speer door de kamer heen :)

User avatar
Rooney
Posts: 610
Joined: Mon Feb 14, 2005 7:01 pm
Location: Groningen
Contact:

Post by Rooney » Thu Aug 24, 2006 2:11 pm

inventor wrote:Je wilt die bij je wapen hebben?
ja graag
Call 0909-SCHAAP for an appointment. I am one hell of a member.

User avatar
inventor
Posts: 2575
Joined: Mon Aug 04, 2003 6:58 am
Location: Numansdorp

Post by inventor » Sat Aug 26, 2006 8:02 am

stef wrote:grumble er is 1 tantwiel van de motor as ik denk dat lijmen weer los gaat lasen meschien en daar naa meteen het tantwieltje in het water?

edit ik heb het toch nog maar een keer gelijmt en nu hielt hij het wel mme robot gaat als een speer door de kamer heen :)
Het motor tandwiel is los gegaan? Dan weet ik dat ik volgende keer andere 2 compo lijm moet gebruiken. Dan is de bison metaal lijm kennerlijk niet sterk genoeg. Maar ik denk al dat ik weet hoe dat komt. Het eerste tandwiel was met 6.25 geboord en zat wat ruimer op de as. Het tweede met 6.2 en die kon je met een klein tikje op de as vast kloppen. Ik denk dat het tandwiel van 6.25 los geschoten is. Ik kijk wel of ik een andere op kan boren met 6.2 en die stuur ik dan wel op. Lassen lijkt me geen goed idee en gaat waarschijnlijk ook niet omdat de as gehard is.
True science is not measured by its successes, but by its ability to learn gracefully from its failures.

flex
Posts: 2711
Joined: Mon Jul 28, 2003 12:48 am
Location: Heerhugowaard
Contact:

Post by flex » Sat Aug 26, 2006 1:21 pm

tandwieltje vast krimpen? motor in de ijskast en het tandwieltje opwarmen... en op bv 6.15 boren.
Niels Schotten
DRG Arena marshall & Judge

"Hard Work Often Pays Off After Time, but Laziness Always Pays Off Now."
Every once in a while you need to take your foot out of your mouth and up against your rear to kick our ass in to gear...

User avatar
inventor
Posts: 2575
Joined: Mon Aug 04, 2003 6:58 am
Location: Numansdorp

Post by inventor » Sat Aug 26, 2006 2:38 pm

Is inderdaad een optie. Gewoon een kwestie van even proberen. Maar het verbaast me toch, dat zegt wel wat over het koppel van deze motoren want de lijm is zeker niet "slecht".
True science is not measured by its successes, but by its ability to learn gracefully from its failures.

User avatar
inventor
Posts: 2575
Joined: Mon Aug 04, 2003 6:58 am
Location: Numansdorp

Post by inventor » Tue Sep 19, 2006 5:47 pm

Er worden onderdelen besteld voor 4 sets gearboxes. Als men nog intresse heeft graag laten weten want dat scheelt wat moeite met bestellen enzo :wink:
True science is not measured by its successes, but by its ability to learn gracefully from its failures.

User avatar
inventor
Posts: 2575
Joined: Mon Aug 04, 2003 6:58 am
Location: Numansdorp

Post by inventor » Tue Sep 19, 2006 5:55 pm

Edit, 5 sets
True science is not measured by its successes, but by its ability to learn gracefully from its failures.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 39 guests