gevraagd Scorpion Mini

Vraag en aanbod

Moderator: Moderators

jhonny
Posts: 11
Joined: Wed Mar 15, 2006 10:47 pm

gevraagd Scorpion Mini

Post by jhonny » Sat Mar 18, 2006 9:41 pm

hey

ik heb een vraagje wie heeft een Scorpion Mini of zo iets.
http://www.robotpower.com/images/Mini-017-sm.jpg
voor een leuk prijsje :D (ik ben een beginner).
als je vragen hebt aan mij vraag maar
gr jhonny

User avatar
leo-rcc
Site Admin
Posts: 5882
Joined: Thu Aug 21, 2003 9:55 pm
Location: Hoogvliet-Rotterdam
Contact:

Post by leo-rcc » Sat Mar 18, 2006 10:13 pm

Wat wil je er mee gaan doen? Dit is meer een Soz speed controller, en eigenlijk voor niks anders bruikbaar.
Mvg,
Leo van Miert
Team RCC website.
Gentlemen, no fighting please. This is, after all, a council of war.

jhonny
Posts: 11
Joined: Wed Mar 15, 2006 10:47 pm

Post by jhonny » Sat Mar 18, 2006 10:45 pm

voor het eerst ff een simpele robot maken.
en als mij het goed bevalt dan later betere kopen.
dus ik zoek een een ibc of een Sidewinder.
waar ik 3 motoren mee aan kan sturen.
en waar ik de volts van de motor kan instellen.

GR jhonny

User avatar
maddox
Posts: 3631
Joined: Thu Aug 14, 2003 11:06 pm
Location: Vilvoorde
Contact:

Post by maddox » Sun Mar 19, 2006 5:09 am

De Mini Scorpion is effectief een zeer kleine speedo. 2.5Ampere continue, en 6 ampere piek.
Net iets te groot om met veel gemak in een antweight gebouwd te kunnen worden , en te klein voor elke andere gewichtsklasse die we meer gebruiken.

Nu, als je een simpele robot wil bouwen op een beperkt budget, dan kan je toch beter naar de Raptoren of de Featherweights kijken.

Voor een raptor kan je snel uit de voeten met "lokaal" verkocht RC spul, want daar is die klasse voor bedoeld. 2de hands materiaal is te vinden op de bekendere veilingssites en modelbouwfora.

Een feather kan je al starten met een plak MDF plaat en 2 goedkope gamma accuboormachines.

Maar dit is allemaal al lang uitgeschreven. Lees het hoofdstuk bouwen maar eerst. En zorg dat je Carlijns boek te pakken krijgt.
Beter nu creperen, dan in de wars repareren.

jhonny
Posts: 11
Joined: Wed Mar 15, 2006 10:47 pm

Post by jhonny » Sun Mar 19, 2006 10:14 am

oke
maar dan heb nog een regelaar nodig toch????.
en de robot word maar een klijne voor het eerst doe ik nog geen wedrijden

User avatar
leo-rcc
Site Admin
Posts: 5882
Joined: Thu Aug 21, 2003 9:55 pm
Location: Hoogvliet-Rotterdam
Contact:

Post by leo-rcc » Sun Mar 19, 2006 10:43 am

Het selecteren van een regelaar is eigenlijk pas aan de orde als je weet:

A- In welke gewichtsklasse je gaat rijden
B- Wat voor motoren je gaat gebruiken
C- Wat je budget gaat wezen

Je ging in je vraag van IBC naar Scorpion mini, dat is wel een enorm verschil in performance en grootte. Voor dat soort speedo's als de Scorpion mini kan je net zo goed naar de lokale RC shop gaan vragen naar een paar RC speedo's die forward/stop/ reverse hebben. Vette kans dat die nog beter presteren ook.

Image

Deze setup is bijvoorbeeld van Inventors robot Hyperion, een Raptor (klasse tot 6 kg)

Daar zitten 2 regelaars bij tot 60A voor een paar tientjes per stuk.

Image

Als je toch wil starten, dan is dit interessanter dan een speedo van 30 euro die maar een tiende van die capaciteit heeft.
Mvg,
Leo van Miert
Team RCC website.
Gentlemen, no fighting please. This is, after all, a council of war.

jhonny
Posts: 11
Joined: Wed Mar 15, 2006 10:47 pm

Post by jhonny » Sun Mar 19, 2006 3:40 pm

hey heb jij dat setje zo tekoo[ of niet dat lijkt me wel een leuk beginners set te zijn.

A- gewichtsklasse tot 12/25 kilo
B- ik denk 4x Speed 600 FG 3
C- +-200€

kan je net zo goed naar de lokale RC shop gaan vragen naar een paar RC speedo's die forward/stop/ reverse hebben

waar kun je die dan halen.
ik ben nu 2 jaar bezig met modebouw maar ik in een rc winkel nod nooit
RC speed`s gezien?

User avatar
maddox
Posts: 3631
Joined: Thu Aug 14, 2003 11:06 pm
Location: Vilvoorde
Contact:

Post by maddox » Sun Mar 19, 2006 4:18 pm

In het Nederlands noemen de dingen die wij "Speedo" noemen "Snelheidsregelaars".

Of als je echt technisch wil gaan, Puls Breedte Modulatie regelaars voor permanent magneet motoren.

En natuurlijk, Modelbouw is een breed begrip.

Als je al 2 jaar bezig bent met miniaturen bouwen heb je natuurlijk niet de zelfde hoeken van de winkel bekeken die een modelbouwracer frequenteerd.

***********************************************
Het setje dat Leo laat zien zit in Hyperion. Een raptor -een 6 kg machine. Die net verkocht is aan een Fin. Voor een dikke bult €.
De bouwer hiervan is ons forumlid Inventor. Daar kan je een startset van kopen. Dit is niet het goedkoopste. Maar je bent wel zeker van de kwaliteit en dat het materaal je bij de top brengt.
************************************************

Leo's nieuwe feather, hier zelfs nu in aanbouw- de woonkamerwerkplaats hier begint berucht te worden- is eentje die iets duurder is, omdat Leo wil standarizeren tussen zijn machines. En dus de nieuwere, maar piepkleine Sidewinder speedo overal in gebruikt. Deze zit dus ook in zijn Heavy Hannibal, en zal ook in de nieuwe Splinter terecht komen. Evenals in Drone, en nu de feather. Dat is dus het voordeel van de €310 kostende Sidewinder. Multifunctioneel over een heel grote range van gewichtklasses. Het zal ook de speedo in mijn volgende robot worden- indien het geen ant is.

Het wapensysteem zelf is een Pneumatisch systeem, custom build. En da's ook duur.

***********************************************************

Je beschreven gewichtklasses. 12 -50 kg geeft je 3 opties. feather van 12 kg, lightweight van 25 kg en de middleweights van 50 kg. De Lightweights en middleweights zijn haast onbestaande in Europa.

Ergo, je zit met 1 realistische keuze. De feather.

De motoren, wat zijn de eigenschappen?

De speedo's. Ga naar de "normale" RC shop, en vraag naar snelheidsregelaars voor die motoren. Maar dan zit je wel vast aan die combinatie.
Beter nu creperen, dan in de wars repareren.

User avatar
inventor
Posts: 2575
Joined: Mon Aug 04, 2003 6:58 am
Location: Numansdorp

Post by inventor » Sun Mar 19, 2006 5:34 pm

Mario, corectie, het is wel goedkoop. Goedkoper dan dat andere mensen de zelfde onderdelen voor kunnen kopen. Maar ga niet van een complete robot uit maar meer van de hoofdcomponenten waaronder gearboxes, speedo's, accu's ed.
True science is not measured by its successes, but by its ability to learn gracefully from its failures.

User avatar
leo-rcc
Site Admin
Posts: 5882
Joined: Thu Aug 21, 2003 9:55 pm
Location: Hoogvliet-Rotterdam
Contact:

Post by leo-rcc » Mon Mar 20, 2006 12:07 am

Mario, corectie, het is wel goedkoop. Goedkoper dan dat andere mensen de zelfde onderdelen voor kunnen kopen. Maar ga niet van een complete robot uit maar meer van de hoofdcomponenten waaronder gearboxes, speedo's, accu's ed.
Niet 200 euro goedkoop Dennis.

Die speed 600 FG3, zijn dat die 7,2V Graupner's met reductie er al op gemonteerd?
Mvg,
Leo van Miert
Team RCC website.
Gentlemen, no fighting please. This is, after all, a council of war.

jhonny
Posts: 11
Joined: Wed Mar 15, 2006 10:47 pm

Post by jhonny » Mon Mar 20, 2006 7:27 pm

hey

ik wil nu 4 motoren 2 gerelaard kopen en een 12V accu gebruiken.
wat voor en motor kan ik het beste gebruiken??
en de speed 600 FG3 zij te slap naar mij berekeningen.

Alexander
Posts: 1068
Joined: Tue Aug 23, 2005 9:46 pm
Location: Delft

Post by Alexander » Tue Mar 21, 2006 9:46 am

watvoor gewicht? je moet wle rekening houden met een vertragingsverhouding dmv tandwielen, danm vergroot je de kracht en verlag je de snelheid. (zonder vertraging zou je een heleboel motoren nodig hebben voor de beoogde kracht, en zou de snelheid gigantisch hoog worden. (en ook het stroomverbruik, en het gewicht.)
een feather kan je al prima bouwen met een stel accuboormachines, die hebben een speed 550 motor. (en een flinke vertraging, want de motor draait in verhouding dus erg snel, en met weinig koppel (torsie))
[sig?]

User avatar
leo-rcc
Site Admin
Posts: 5882
Joined: Thu Aug 21, 2003 9:55 pm
Location: Hoogvliet-Rotterdam
Contact:

Post by leo-rcc » Tue Mar 21, 2006 9:58 am

Dat was ook de reden dat ik vroeg of hij die Graupner's bedoelde, want daar zit een 3:1 vertraging op wat niet echt geweldig veel is.
Mvg,
Leo van Miert
Team RCC website.
Gentlemen, no fighting please. This is, after all, a council of war.

User avatar
inventor
Posts: 2575
Joined: Mon Aug 04, 2003 6:58 am
Location: Numansdorp

Post by inventor » Tue Mar 21, 2006 11:49 am

Accuboormachine motoren zijn 540 :wink: Zelf heb ik speed 600's gekocht voor me raptor (6kg). Ik ga hier een 1-6 vertraging op maken met 35mm wielen. Dit geeft me zo'n 13km/h. Langzaam robotje maar dit keer bestuurbaar 8) (he leo :lol: ) Met de juiste vertraging zijn twee speed 600 krachtig genoeg voor een feather. Maar zoals ik zelf al ondervonden heb, als je berekeningen uitkomen op dat ze het aankunnen en het nog bestuurbaar is, maak dan toch maar een iets grotere vertraging :roll:
True science is not measured by its successes, but by its ability to learn gracefully from its failures.

Alexander
Posts: 1068
Joined: Tue Aug 23, 2005 9:46 pm
Location: Delft

Post by Alexander » Tue Mar 21, 2006 3:04 pm

mijna zijn 550, iig zo staat er op.. (ook 14.4 volt :))

en, ja speed 600 met flinke vertraging is zeker goede aandrijving :)
[sig?]

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 47 guests