gez: 'heftruck' dc motor.

Vraag en aanbod

Moderator: Moderators

Alexander
Posts: 1068
Joined: Tue Aug 23, 2005 9:46 pm
Location: Delft

gez: 'heftruck' dc motor.

Post by Alexander » Wed Oct 20, 2010 3:43 pm

Ik hoop dat jullie me n beetje kunnen helpen, ik ben op zoek naar een leuke dc motor, iets van 12-15 KW continu capable, zoals op veel elctrische heftrucks als aandrijfmotor word gebruikt. (20-25 cm diameter, 40-50 cm lang) ieeetsje groter dan heavy aandrijfmotor dus, ook een maatje groter dan een golfkar motor, die is eigenlijk net te zwak ;) heb al wat bedrijven proberen contact op te nemen, maar ze hadden niets leuks liggen (of kreeg niet de juiste persoon aan de lijn), en om nou gelijk 1500 euro uit te geven aan een nieuwe, ik zoek gewoon een 2ehandsje.

waarom hier? omdat ik weet dat sommige mensen hier iets meer contacten in de wereld van transport en mechanica bedrijven hebben, en met vereende kracht vind men dingen die je in je eentje over het hoofd ziet.

waarvoor is het? voor een electrisch aangedreven auto! :D
budget? max 500 euro ofzo? liefst natuurlijk goedkoper, maar ik kan natuurlijk niet alles hebben.

en ja, als ik een motor vind, gaat die auto zeker omgebouwd worden, en komt er hier natuurlijk ook een build log.
(en kom ik m laten zien op clubdagen natuurlijk, net als die bijna-afgebouwde ants die hier al 2 jaar in een doosje liggen :roll: , ook maar eens afbouwen, ik besteeds te weinig tijd aan mn hobbies, heh, in ieder geval geen tijd-eisende vriendin meer. :mrgreen: )
[sig?]

User avatar
Jeroen
Posts: 2960
Joined: Sat Aug 16, 2003 7:09 pm

Re: gez: 'heftruck' dc motor.

Post by Jeroen » Wed Oct 20, 2010 6:24 pm

om dit maar meteen een technisch topic te maken..

Ik denk dat je de verkeerde motor zoekt.
What goes up must come down...

flex
Posts: 2711
Joined: Mon Jul 28, 2003 12:48 am
Location: Heerhugowaard
Contact:

Re: gez: 'heftruck' dc motor.

Post by flex » Wed Oct 20, 2010 6:41 pm

Met je eens Jeroen.
Je zoekt voor een auto eigenlijk een 400VDC motor. Dat is het nivo dat meestal wordt gebruikt.
Verder zie steeds meer de 'servo' ook wel brushless motoren gebruikt worden. rendement ligt hoger, gewicht is lager en er is veelminder onderhoud aan nodig (koolborstels o.a.)
Niels Schotten
DRG Arena marshall & Judge

"Hard Work Often Pays Off After Time, but Laziness Always Pays Off Now."
Every once in a while you need to take your foot out of your mouth and up against your rear to kick our ass in to gear...

Alexander
Posts: 1068
Joined: Tue Aug 23, 2005 9:46 pm
Location: Delft

Re: gez: 'heftruck' dc motor.

Post by Alexander » Wed Oct 20, 2010 7:43 pm

eens, behalve: een 400vac/400vbldc setup heeft een accu van 400v+ nodig.

en dat is een probleem omdat:
- de goedkoopste oplossing een setje loodaccu's is, later evt opwaarderen naar LiFePO.
- 400v aan loodaccu's als in, 12 of 18 Ah accu's is relatief duur,
- 400v aan 50Ah accu's (kleinste maat semitractie die "normaal" verkrijgbaar is) zakken dwars door de auto heen.

kortom, voor de beginnende ombouwer / op een kleiner budget is DC met +/- 144v-200v optimaal. als ik ooit een auto van een half jaarsalaris ga bouwen, dan komt er echt wel een dikke 150kw brushless setup van €4000+ in ja. nu niet.
jammer voor die paar % rendement, als het totaalbudget daarmee geholpen word kan ik daar mee leven.
een 2e bijkomstigheid van 400v is dat je veel meer cell balancers nodig hebt voor je Li(Fe)Po, ook relatief duur dus.

en ja, ik had al bijna een frequentieregelaar + 3fase motor gekocht, behalve.. dat je dan echt 600v aan accu nodig hebt, dan is het *echt* niet leuk meer :?
[sig?]

User avatar
Cavecrusher
Posts: 1497
Joined: Mon Sep 01, 2003 5:35 pm
Location: Tilburg

Re: gez: 'heftruck' dc motor.

Post by Cavecrusher » Wed Oct 20, 2010 7:45 pm

budget gezien, zoekt hij de goede motor.

Niet iedereen heeft de 15.000 pleuro liggen voor een 300v lipo-pack, laat staan de $ 15.000 voor de AC motor en atributen.

een simpele ombouw met een 'heftruck' DC serie-motor en 2de hands curtis controller plus 144v aan thundersky accu's moet onder de 5000 euro te houden zijn.
You know what would make great armor? Baby kittens!

Trying is having the intention to fail.

User avatar
maddox
Posts: 3631
Joined: Thu Aug 14, 2003 11:06 pm
Location: Vilvoorde
Contact:

Re: gez: 'heftruck' dc motor.

Post by maddox » Wed Oct 20, 2010 8:00 pm

Als 1 dikke motor niet te vinden is, waarom geen handvol startmotoren omkatten van serie-winding naar parallel (is wat efficiënter) en die gewoon in de plek van een bestaande motor lepelen?

Maar ik zal morgen eens bellen naar mijn oude leverancier, wie weet hebben die geen heftruk motor uit een sloopje staan.
Beter nu creperen, dan in de wars repareren.

Alexander
Posts: 1068
Joined: Tue Aug 23, 2005 9:46 pm
Location: Delft

Re: gez: 'heftruck' dc motor.

Post by Alexander » Wed Oct 20, 2010 8:25 pm

Cavecrusher wrote:budget gezien, zoekt hij de goede motor.
Niet iedereen heeft de 15.000 pleuro liggen voor een 300v lipo-pack, laat staan de $ 15.000 voor de AC motor en atributen.
check!
een simpele ombouw met een 'heftruck' DC serie-motor en 2de hands curtis controller plus 144v aan thundersky accu's moet onder de 5000 euro te houden zijn.
dubbel-check! :D
maddox wrote:Als 1 dikke motor niet te vinden is, waarom geen handvol startmotoren omkatten van serie-winding naar parallel (is wat efficiënter) en die gewoon in de plek van een bestaande motor lepelen?
hm, volgens mij hebben die echt een efficientie van weinig, en dan moet ik een hoop moeite gaan doen met tandwielkasten enzo om de boel aan elkaar te bouwen. niet echt een super oplossing, ik moet gelijk denken aan die powerbike met 100 ofzo kettingzaagmotoren, of aan een electroauto die 24 ofzo electrische rolstoelen had gebruikt met n heleboel aandrijfriemen om alles aan elkaar te knopen.. ook wel grappig, maar niet wat ik graag wil :mrgreen:
Maar ik zal morgen eens bellen naar mijn oude leverancier, wie weet hebben die geen heftruk motor uit een sloopje staan.
graag!
[sig?]

User avatar
maddox
Posts: 3631
Joined: Thu Aug 14, 2003 11:06 pm
Location: Vilvoorde
Contact:

Re: gez: 'heftruck' dc motor.

Post by maddox » Thu Oct 21, 2010 5:58 am

Wat denk je wat het verschil is tussen een 2Kw serie gewonden startmotor van 4 kg, en een 40 kg 20 kw serie gewonden vorkliftmotor?

Niet veel uitgezonderd afmetingen en een iets betere efficientie. En die word behaald door iets anders berekende windingen en electromagneet-kernen.
Beter nu creperen, dan in de wars repareren.

Alexander
Posts: 1068
Joined: Tue Aug 23, 2005 9:46 pm
Location: Delft

Re: gez: 'heftruck' dc motor.

Post by Alexander » Thu Oct 21, 2010 11:36 pm

heb liever toch een iets hoger werkvoltage dan 12v, efficientie zal er misschien niet veel naast zitten, quite true..
[sig?]

User avatar
maddox
Posts: 3631
Joined: Thu Aug 14, 2003 11:06 pm
Location: Vilvoorde
Contact:

Re: gez: 'heftruck' dc motor.

Post by maddox » Fri Oct 22, 2010 6:01 am

Je kan 5 startmotoren in serie zetten en ze met zijn allen 60V voor de kiezen geven. Dat geeft je iets meer keuze nietwaar.
'k geef maar opties he. Ik kan me perfect voorstellen dat je een oude,lichte kleine wagen, zoals een oude Civic of Starlet zou voorzien van 8 startmotoren, 2 per wiel. Kan je in 1 keer ook de hele bups qua differentiel eruit mieteren. De 8-9 kg extra per wiel moet wel op te vangen zijn met laag profiel banden en 3de hands lichtmetalen velgen.

Je zou op ook een redelijk goedkope snelheidsregeling kunnen bakken.
Accu's van serie naar parallel gooien naarmate het gevraagde koppel/vermogen zakt.
Beter nu creperen, dan in de wars repareren.

User avatar
Bugs
Site Admin
Posts: 5433718
Joined: Sun Jul 27, 2003 9:13 pm
Location: Delft
Contact:

Re: gez: 'heftruck' dc motor.

Post by Bugs » Fri Oct 22, 2010 8:17 pm

Reken voor de actieradus 5kWh = +/- 10Km, en kijk dan hoe ver je gaat komen met je accu pack :) Grote electromotoren kunnen schrikbarend efficient zijn, kleintjes zijn dat vaak niet. 1 Grote is dus beter dan 5 kleintjes.
Accu's blijven het duurste bij het ombouwen van een auto. Ik heb gewerkt met transit busjes van 20K met een accu die 3 maal zoveel waar was. De actieradius was niet geweldig.
Het grootste probleem met lood is dat je ze niet echt snel kan laden, hoewel je met een paar goede PBQ's en genoeg vermogen het toch wel tot een uurtje of 4 kan beperken. Leuk voor stadsritjes, maar niet voor langere afstanden.

Alexander
Posts: 1068
Joined: Tue Aug 23, 2005 9:46 pm
Location: Delft

Re: gez: 'heftruck' dc motor.

Post by Alexander » Fri Oct 22, 2010 10:40 pm

nee, daarom ga ik proberen voordat het moment komt dat ik moet kiezen, zo veel mogelijk geld bij elkaar te schrapen voor lithium (A123/li-fepo) accu's, die kan je wel snelladen. 5 kwh per 10 km is echt schrikbarend slecht, hoewel een volgeladen transit op loodaccu's, inclusief verliezen door peukerteffect wel op zo iets uit komt. ik wil zelf iets van een triump spitfire of ander klein en gestroomlijnd wagentje doen, dat moet lukken met zo'n 1.5kwh/10km op lithium. (kijkende naar wat anderen met "heftruck" motoren, en dezelfde (!!) en vergelijkbare auto's gehaald hebben, een iemand heeft met een kleine stroomlijnaanpassing en een brushless motor en goede banden zelfs 0.8 kwh/10km gehaald, maar das vrij optimistisch. liever probeer ik trouwens lood te ontwijken, daar word zo'n snel en licht wagentje echt te traag en zwaar van.)

voordeel van een a123 pack zou ook nog zijn, dat ik eerst een relatief kleine (2 kwh?) hoeveelheid kan kopen, genoeg voor een rondje rond de stad en om het ding op kenteken te krijgen, en als dat goed bevalt/alles meezit, dan vanzelf nog wat geld kan bijleggen om nog een aantal kwh dr bij te krijgen. :)
[sig?]

User avatar
inventor
Posts: 2575
Joined: Mon Aug 04, 2003 6:58 am
Location: Numansdorp

Re: gez: 'heftruck' dc motor.

Post by inventor » Sat Oct 23, 2010 8:12 am

Onthoud wel dat ondanks dat er veel goedkope verkoop punten zijn voor LiPo of LiFePo4 accu's, deze kwalitatief minder zijn dan de goede (duurdere) cellen. De standpunten en grafieken van deze accu's zijn in elk topic of op elke website weer anders. Maar ik heb zelf ondervonden dat de goedkopere cellen met dezelfde specificaties aanzienlijk minder presteren dan een kwalitatief betere en duurdere variant.

Ook blijken de goedkopere cellen goed te zijn voor slechts 100 accu ladingen waarbij de betere na 300 cycles nog steeds pretenderen geen verlies te hebben. Hier kan ik zelf geen uitspraak over doen, maar hou het wel in je achterhoofd.

Uitgaande dat jij hem elke nacht laad, zou het niet mooi zijn als je na een half jaar je $XXX(X) aan accu's moet vervangen.
True science is not measured by its successes, but by its ability to learn gracefully from its failures.

User avatar
Bugs
Site Admin
Posts: 5433718
Joined: Sun Jul 27, 2003 9:13 pm
Location: Delft
Contact:

Re: gez: 'heftruck' dc motor.

Post by Bugs » Sat Oct 23, 2010 10:39 am

Ach de eerste keer dat je een auto ombouwt zal het toch 'niet allemaal' perfect gaan. Dus de aanpak van goedkoop/schroot oplossingen is gewoon een goed idee :)

Alexander
Posts: 1068
Joined: Tue Aug 23, 2005 9:46 pm
Location: Delft

Re: gez: 'heftruck' dc motor.

Post by Alexander » Sat Oct 23, 2010 2:14 pm

inventor wrote:Onthoud wel dat ondanks dat er veel goedkope verkoop punten zijn voor LiPo of LiFePo4 accu's, deze kwalitatief minder zijn dan de goede (duurdere) cellen.
[..]Uitgaande dat jij hem elke nacht laad, zou het niet mooi zijn als je na een half jaar je $XXX(X) aan accu's moet vervangen.
ik zal het onthouden :) maargoed, hetzelfde geld ook voor loodaccu's, goedkope gaan sneller stuk, maargoed, die hebben nogmeer nadelen (voornamelijk gewicht) terwijl de uiteindelijke prijs van een relatief goede set loodaccu's tov een gelijkwaardige qualiteit set lithium per km ongeveer hetzelfde is, krijg je voor de hogere prijs van lithium een veel lekker rijdende auto, en als het goed is in totaal meer km's. :)

maddox, nog gebeld naar jouw contactpersoon? :)

ik heb nog niets kunnen vinden, mja, dan moet zo'n heftruck dealer net een 'sloopje' hebben staan, echte heftruck-gravejards zijn er niet, daar is de recycling hier te goed voor :evil:
[sig?]

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 28 guests