Gezocht : Motoren voor een heavyweight (eerste robot)

Vraag en aanbod

Moderator: Moderators

AngeloR
Posts: 26
Joined: Fri Mar 19, 2010 10:16 pm

Gezocht : Motoren voor een heavyweight (eerste robot)

Post by AngeloR » Fri Mar 19, 2010 10:49 pm

Beste,

Ik zoek twee sterke en goedkope motoren (rond de €50 denk ik) voor mijn eerste gevechtrobot. Dit wordt een Heavyweight.

Mvg

Angelo Ruys

Mitchell
Posts: 168
Joined: Sun Mar 14, 2010 11:10 pm
Location: Arnhem

Post by Mitchell » Sat Mar 20, 2010 8:24 pm

ten eerste lijk het mij niet heel verstandig om als eerste robot een heavy weight te maken maar de keuze is aan jou


ik denk dat je voor c.a 200 euro wel iets kan regelen, bijvoorbeel 2 slijptol motoren en een goede tronsformator om de gewenste 130 volt op te wekken

AngeloR
Posts: 26
Joined: Fri Mar 19, 2010 10:16 pm

Post by AngeloR » Sat Mar 20, 2010 8:26 pm

Beste,

Waarom zou het geen goed idee zijn dit als eerste robot te bouwen?
En zijn motoren van oude rolstoelen niet goedkoper en ook even goed?

Mvg

Mitchell
Posts: 168
Joined: Sun Mar 14, 2010 11:10 pm
Location: Arnhem

Post by Mitchell » Sat Mar 20, 2010 9:42 pm

omdat een heavy weight toch wat meer ervaring vereist

ik zal iedere beginnen aanraden om een feather weight te maken

en ik weet niks van rolstoelen dus daarmee moet je niet bij mij zijn :P

AngeloR
Posts: 26
Joined: Fri Mar 19, 2010 10:16 pm

Post by AngeloR » Sat Mar 20, 2010 9:44 pm

Heb je zelf ooit al een robot gebouwt?

Mitchell
Posts: 168
Joined: Sun Mar 14, 2010 11:10 pm
Location: Arnhem

Post by Mitchell » Sat Mar 20, 2010 9:45 pm

kleintjes wel,
ik ben nu bezig met mijn eerste gevechts robot ;)

AngeloR
Posts: 26
Joined: Fri Mar 19, 2010 10:16 pm

Post by AngeloR » Sat Mar 20, 2010 9:47 pm

oke,

Met bouwen van elektrische dingen etc heb ik ervaring maar met een gevechtrobot niet..
Daarom dat ik daar vragen over stel.
Maar met de nodige beraadslaging en niet direct zonder na denken te beginnen denk ik wel een heavyweight tot een goed einde te kunne brengen.

Het spijtige is dat ik heb gehoord dat hier nog niet zoveel evenementen voor zijn.

User avatar
wisefire
Posts: 228
Joined: Thu Aug 25, 2005 3:40 am
Location: Schagen

Post by wisefire » Sat Mar 20, 2010 10:05 pm

Mitchell wrote:ten eerste lijk het mij niet heel verstandig om als eerste robot een heavy weight te maken maar de keuze is aan jou


ik denk dat je voor c.a 200 euro wel iets kan regelen, bijvoorbeel 2 slijptol motoren en een goede tronsformator om de gewenste 130 volt op te wekken
1. Een heavy kost veel en rijd op dit moment weinig. Ook zijn de huidige heavies zover door geevolueerd, dat je ze niet verslagen krijgt met een eerste bot.

2. ECHTER twee rolstoelmotoren kan je met gemak voor minder dan 100 euro krijgen.. Bovendien, en dit vind ik zeer kwalijk, er mag geen 130 volt in een robot stromen, ik raad jullie beide aan om de bouw regels door te nemen. Voor mitchell zodat hij geen foutieve informatie geeft. Aangezien meeste slijptollen bovendien de kracht niet hebben om een heavy snel voort te bewegen.

En voor angelor omdat te bouwregelementen zeer leerzaam zijn.
[img]http://www.esnips.com/images/emoticons/medal.gif[/img]Competitor 2nd Dutch Robotwars.
Bots:
Amok---Malice---Havoc

User avatar
maddox
Posts: 3631
Joined: Thu Aug 14, 2003 11:06 pm
Location: Vilvoorde
Contact:

Post by maddox » Sun Mar 21, 2010 7:13 am

Mitchell wrote:ten eerste lijk het mij niet heel verstandig om als eerste robot een heavy weight te maken maar de keuze is aan jou
Mijn eerste 2 robots waren heavies. Ik lijk er toch niet aan gestorven te zijn. Het is gewoon een kwestie van budget trouwens.
ik denk dat je voor c.a 200 euro wel iets kan regelen, bijvoorbeel 2 slijptol motoren en een goede tronsformator om de gewenste 130 volt op te wekken
Ik hoop dat 130 volt een typo is, want hier in Europa werken we meestal met 230-240 volt.
Ook stellen de regels dat 36V gelijkstroom nominaal de limiet is (Zoals Y al schreef).
Maar 't is je vergeven, de bouwregels van't FRA zijn nog niet vertaald naar't Nederlands.

En met een trAnsformator ga je in een robot niet veel kunnen doen. Je kan gelijkstroom niet zonder meer "transformeren".
Angelor wrote:Ik zoek twee sterke en goedkope motoren (rond de €50 denk ik) voor mijn eerste gevechtrobot. Dit wordt een Heavyweight.
Voor de aandrijving voor een heavy zijn niet de motoren de kost, maar de snelheidsregelaar. Da's iets waar je uiteindelijk moeilijk rond kan, zonder snelheidsregelaar die goed kan "communiceren" met de ontvanger heb je zelfs met de beste motoren, accus, wielen en overbrenging niet veel, op zijn best een semi geleid projectiel.
Beter nu creperen, dan in de wars repareren.

AngeloR
Posts: 26
Joined: Fri Mar 19, 2010 10:16 pm

Post by AngeloR » Sun Mar 21, 2010 10:35 am

De prijs van de snelheidsregelaars hangt ervan af hoeveel stroom de motoren continue gaan trekken.
Van een rolstoelmotor weet ik dit niet juist.
Iemand enig idee?

User avatar
maddox
Posts: 3631
Joined: Thu Aug 14, 2003 11:06 pm
Location: Vilvoorde
Contact:

Post by maddox » Sun Mar 21, 2010 12:11 pm

Het was te hopen dat je zou kon rekenen voor snelheidsregelaars.

Maar "doorsnee" rolstoelmotoren, reken maximaal rond de 20 amperes, als ze niet op 36V gezet zijn.
Beter nu creperen, dan in de wars repareren.

User avatar
leo-rcc
Site Admin
Posts: 5882
Joined: Thu Aug 21, 2003 9:55 pm
Location: Hoogvliet-Rotterdam
Contact:

Post by leo-rcc » Sun Mar 21, 2010 12:24 pm

De standaard 250W rolstoel motoren trekken 10-15A continu, met pieken van 20-30A ongeveer op 24V.
Mvg,
Leo van Miert
Team RCC website.
Gentlemen, no fighting please. This is, after all, a council of war.

AngeloR
Posts: 26
Joined: Fri Mar 19, 2010 10:16 pm

Post by AngeloR » Sun Mar 21, 2010 12:45 pm

Dan ligt de prijs van een snelheidsregelaar tussen de 50 en 75€.
Maar is dit per motor één snelheidsregelaar of voor de beiden?

User avatar
leo-rcc
Site Admin
Posts: 5882
Joined: Thu Aug 21, 2003 9:55 pm
Location: Hoogvliet-Rotterdam
Contact:

Post by leo-rcc » Sun Mar 21, 2010 5:52 pm

Welke regelaar had je in gedachten?
Mvg,
Leo van Miert
Team RCC website.
Gentlemen, no fighting please. This is, after all, a council of war.

User avatar
maddox
Posts: 3631
Joined: Thu Aug 14, 2003 11:06 pm
Location: Vilvoorde
Contact:

Post by maddox » Sun Mar 21, 2010 6:10 pm

AngeloR wrote:Dan ligt de prijs van een snelheidsregelaar tussen de 50 en 75€.
Maar is dit per motor één snelheidsregelaar of voor de beiden?
Hangt van het type aandrijving dat je wil gebruiken af. 99,5% van de heavies gebruiken "tank style". Zoals een tank de rupsbanden links en rechts andere snelheden (zelfs voor en achteruit) geeft om een bocht te maken, gebruiken de robots de linker en rechtermotor om hetzelfde effect te bereiken.

Dit wil zeggen dat beide motoren appart snelheidsgeregeld moeten worden. Er zijn robot-specifieke sneheidsregelaars die de signalen van de ontvanger omzetten in 2 gestuurde "vermogens-uitgangen".

Wil je dit doen met standaard RC snelheidsregelaars, heb je per "kant" een snelheidsregelaar nodig.
Beter nu creperen, dan in de wars repareren.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 28 guests