lipo

Vraag en aanbod

Moderator: Moderators

Post Reply
User avatar
pepe
Posts: 682
Joined: Mon Oct 20, 2003 8:48 pm
Location: Apeldoorn

lipo

Post by pepe » Sun Apr 27, 2008 8:56 pm

Hoi
Heeft iemand een goede lipo accu extra van 7.4 of 11.1 volt?

Of iemand weet de naam/merk van een goede lipo die wordt hier in Nederland verkocht?

En by the de way hoe heet dat ding dat adviseer wanner de lipo moet geladen worden en wie heeft 1 extra

User avatar
Glenn
Posts: 424
Joined: Sun Jan 21, 2007 12:44 pm
Location: Assen, Holland

Post by Glenn » Sun Apr 27, 2008 9:04 pm

En by the de way hoe heet dat ding dat adviseer wanner de lipo moet geladen worden en wie heeft 1 extra

dat is een balancer denk ik.
Heeft iemand een goede lipo accu extra van 7.4 of 11.1 volt?
niet extra nee
Of iemand weet de naam/merk van een goede lipo die wordt hier in Nederland verkocht?


conrad heeft er wat, rctechnics en dit maar is wel brussel http://www.2brothersrc.com/main.php?typ ... ject=accus
ligt er erg aan wat de capaciteit moet zijn..
(\__/)
(O.o )
(> < )

User avatar
leo-rcc
Site Admin
Posts: 5882
Joined: Thu Aug 21, 2003 9:55 pm
Location: Hoogvliet-Rotterdam
Contact:

Post by leo-rcc » Sun Apr 27, 2008 9:04 pm

Wat voor vermogen lipo zoek je? Voor een ant of een feather?
Mvg,
Leo van Miert
Team RCC website.
Gentlemen, no fighting please. This is, after all, a council of war.

User avatar
pepe
Posts: 682
Joined: Mon Oct 20, 2003 8:48 pm
Location: Apeldoorn

Post by pepe » Sun Apr 27, 2008 9:05 pm

ant

User avatar
leo-rcc
Site Admin
Posts: 5882
Joined: Thu Aug 21, 2003 9:55 pm
Location: Hoogvliet-Rotterdam
Contact:

Post by leo-rcc » Sun Apr 27, 2008 9:30 pm

Image

Die kleine witte is de Etec 250mAh 11,1V lipo. Die heb ik in Katjuscha. Deze hebben alleen geen balancing mogelijkheid, maar doordat de laadstroom zo laag is zijn de verlopen niet bijzonder hoog. balanceerkabels zijn ook extra gewicht, dus wel iets om rekening mee te houden.

Die grote die je nu aan de balancer ziet zitten, dergelijke zijn voor raptors en feathers geschikt (hoewel ik voor een wat krachtigere zou kiezen dan 2200mAh dan).

Het hangt er een beetje van af wat je als ant wilt, als het om 3 servo's en een ontvangertje gaat is 100mAh meer dan zat. Wil je met een (brushless) spinner aan de gang dan is 180mAh of meer toch wel aan te raden.

Ik heb die kleine van mij gekocht bij http://robotbirds.com/catalog/product_i ... cts_id=651
Mvg,
Leo van Miert
Team RCC website.
Gentlemen, no fighting please. This is, after all, a council of war.

User avatar
g-lap
Posts: 455
Joined: Thu Sep 04, 2003 10:27 am
Contact:

Post by g-lap » Mon Apr 28, 2008 10:18 am

En by the de way hoe heet dat ding dat adviseer wanner de lipo moet geladen worden en wie heeft 1 extra

Wat je eigenlijk bedoelde was waarschijnlijk een liposave. Die gaat je speedo onderbreken als de lipo op een te lage spanning komt. Daar gaan ze gegarandeerd aan kapot (heb ik gisteren zelf nog gezien) en als je nog wat pech bij hebt vliegen ze dan ook nog in brand.
leo-rcc wrote: Die grote die je nu aan de balancer ziet zitten, dergelijke zijn voor raptors en feathers geschikt (hoewel ik voor een wat krachtigere zou kiezen dan 2200mAh dan).
de kracht van een lipo hangt niet af van de capaciteit maar wel van de C (= ontladings) waarde. Je kan een hoge capaciteit hebben met een lage C en je kan een lage capaciteit hebben met een hoge C waarde. Dan is de laatste veel krachtiger maar vermits zijn lage capacitiet ook veel vlugger leeg....(en de hogere C waarde cellen zijn ook altijd behoorlijk wat duurder voor dezelfde capaciteit )

Een balancer moet er voor zorgen dat de spanning bij meer dan 1S (serie) packs gelijk blijft tussen de verschillende cellen. Vooral bij 3S packs is dit een groot probleem vermits de middenste cel altijd warmer blijft dan de buitenste. En vermits bij lipo cellen de inwendige weerstand rechtstreeks afhankelijk is van de temperatuur, treden daar bij ontladen nogal wat spannings verschillen op... met als gevolg dat je bij te diep ontladen risco loopt dat juist die middenste te diep gaat en dus stuk gaat ... (Balanceren kan je zowel tijdens het laden als stand alone = gewoon een beetje spanning van de ééne cel naar de andere overbrengen).

Dus onthouden dat je een lipo nooit boven 4.2 volt per cel mag laden ( dat doen de lipo laders normaal ook niet) en dat je ze per cel niet onder de 3.3 volt mag ontladen.
De kracht van je pack (ontlaadstroom die ze aankan) is de C waarde maal de capaciteit. Dus hoe hoger de C waarde hoe beter ze zware ontlaad stromen aankan. Als je te grote ontlaad stromen gaat trekken gaan zo ook kapot....

User avatar
leo-rcc
Site Admin
Posts: 5882
Joined: Thu Aug 21, 2003 9:55 pm
Location: Hoogvliet-Rotterdam
Contact:

Post by leo-rcc » Mon Apr 28, 2008 12:20 pm

Dan nog zou ik niet voor 2200mAh kiezen, Dat is gewoon te weinig ongeacht de c-waarde.
Mvg,
Leo van Miert
Team RCC website.
Gentlemen, no fighting please. This is, after all, a council of war.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 36 guests