Spektrum DX

Het forum voor alle technische vragen en antwoorden

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
leo-rcc
Site Admin
Berichten: 5882
Lid geworden op: do aug 21, 2003 9:55 pm
Locatie: Hoogvliet-Rotterdam
Contacteer:

Bericht door leo-rcc »

Goed, mijn eerste bevindingen met de DX6.

Design:

Ergonomisch lijkt het heel erg op een Graupner zender. Ik heb van diverse forums begrepen dat het om een mx12 achtige kast zou gaan, waar onze welbekende X412 ook een afgeleide van is. Het voelt best vreemd aan voor me, vooral heel licht eigenlijk. En er staat geen hengel van een meter mee te zwiepen waardoor het zeker in het begin heel onwennig voelt.

Instellingen:

Het binden van de zender aan de ontvanger is redelijk eenvoudig.

-zet een brug tussen de - en de signaal poot van de battery
-zet stroom op de ontvanger langs eender welk ander kanaal
-wacht tot het ledje op de ontvanger knippert
- Hou dan bij de zender de bind knop (grote knop op de achterkant van de zender) ingedrukt en zet de zender aan
- Als de ontvanger stopt met knipperen en constant blijft branden is de binding voltooid
- Zet dan de ontvanger af
- trek de bind plug (de brug dus) los van de battery aanlsuiting
- zet de zender ook af

Daarna is je setup klaar.

Het menu voor de instellingen zitten redelijk simpel in elkaar. Het voelt een stuk logischer aan dan in de Robbe FX18 die ik heb, maar ik heb ook wel het idee dat er wat minder features in zitten. Vraag is natuurlijk of je die extra features echt nodig hebt natuurlijk.

Het meeste had ik nog moeite met het vinden van de juiste kanalen om met rechts op single stick te sturen, standaard staat ie op de linkse stick verticaal voor vooruit/achteruit en de rechtse stick horizontaal voor links/rechts. klassiek rc auto sturen dus. maar na de juiste kanalen gekozen te hebben, en een servo reverse op beide kanalen, klopte alles.

failsafing:

Hij reageert iets trager op signaal verlies dan mijn pcm (die ook iets vertraging heeft) maar nog steeds staat alles in 1 a 2 sec stil. De failsafe settings worden ook opgeslagen in de ontvanger tijdens het binden. Zolang de ontvanger geen signaal van de zender heeft gehad gaan er ook absoluut geen signalen naar de speed controller of welk ander kanaal dan ook.

2.4GHz gevoeligheid.

Ik heb thuis wireless in gebruik. ook mijn gsm staat wireless en bluetooth aan, en er zijn nog 2 wireless stations in de straat (1 is soms zelfs sterker dan de mijne en onbeschermd dus af en toe zit ik op zijn router te surfen :) ) Ik heb niks gemerkt van moeite met kanalen vinden of storingen of wat dan ook.

Morgen neem ik Hannibalito mee naar Rick (Iiyama87) voor een range test. Ik ben benieuwd.
Mvg,
Leo van Miert
Team RCC website.
Gentlemen, no fighting please. This is, after all, a council of war.
Gebruikersavatar
MJM
Moderator
Berichten: 3071
Lid geworden op: di jul 29, 2003 8:43 am
Locatie: Rijnmond

Bericht door MJM »

Ik heb een Nederlandse leverancier benaderd of die ze kan leveren en tegen welke prijs. Misschien met korting bij gezamenlijke inkoop. Is daar interesse voor?
Marien
Roboteer
Scraptosaur, Midnight Oil, Lt Lee, Mecha Knights, Rockey, Race Robots, Linefollowers.
WJ
Berichten: 1955
Lid geworden op: ma aug 04, 2003 7:35 am
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door WJ »

interesse altijd, hangt van de prijs af...
Gebruikersavatar
leo-rcc
Site Admin
Berichten: 5882
Lid geworden op: do aug 21, 2003 9:55 pm
Locatie: Hoogvliet-Rotterdam
Contacteer:

Bericht door leo-rcc »

Ik denk dat er zeker animo voor gaat zijn. De FRA heeft nee gezegd trouwens tegen de de DX6 omdat deze in ieder geval tot november in de UK niet legaal is, tenzij je als event organiser een speciale ontheffing hebt aangeschaft. Zodra de zender door de engelse overheid gelegaliseerd is, zal deze zonder meer door de FRA ge-accepteerd worden, maar nu helaas nog niet.

Ok, testresultaten deel 2:

Ik ben met Hannibalito naar Rick zijn huis gegaan omdat hij aan een hele mooie lange vlakke rechte weg woont.

Aldaar aangekomen en na de zender en ontvanger geshowd en getest te hebben, zijn we naar buiten gegaan, hannibalito op een platformpje gezet zodat de wielen van de grond waren, de trim op licht gas vooruit gezet, en toen ben ik weg begonnen lopen van de robot. De ontvanger zit weggestoken in de robot, geen antenne die uit de robot steekt dus.

We hadden afgesproken om te stoppen als de eerste storingen zichtbaar werden, dus, als ie gaat stotteren of haperen. Op zich is de robot nog wel te besturen, maar het signaal is dan iig niet zuiver meer.

Rick belde me op mijn mobiel, om aan te geven dat het zover was. Ik ben daarna terug gelopen en heb de passen geteld. alle 440!

Ruwweg geschat was ik dus een 450 meter verwijderd van mijn robot, maar hij luisterde nog steeds.

Rick heeft er een foto van genomen, maar ik ben daar een stipje aan de horizon of zo. :)

Dus mijn resultaten in het kort:

Pluspunten:

+Geen kristallen meer nodig
+Goed ontvangst
+Geen merkbare last van Wifi/Bluetooth
+Degelijk materiaal
+Failsafes op elk kanaal
+Redelijk simpel in te stellen, zeker als je al computerzender gewend bent
+dual ontvanger systeem
+licht in gewicht

Minpunten:

-De zender accu is snel leeg, ik ga de mijne zeker vervangen door een zwaardere (600 mah nicad is wat weinig).
-De zender is wel even wennen als je andere zwaardere gewend bent, X412 gebruikers zullen dat wel wat minder hebben maar ik als robbe gebruiker voel dat wel
-Tot het einde van dit jaar in Engeland nog niet legaal, dus tot dan alleen binnen de DRG en GRA bruikbaar.
-de ontvanger springt wel merkbaar later in failsafe dan mijn PCM ontvangers.

Conclusie:

Ik ben dik tevreden met deze setup. Ik ga eens kijken naar een zenderaccu met wat meer mAh, maar verder heb ik geen enkele klacht. Het haalt het giswerk compleet uit de "Waar kan ik mijn antenne kwijt dat ie niet breekt?" of "heb ik wel genoeg ruimte daar en stoort dat niet met de motoren zo dicht bij?" problematiek. Ik ben zelfs zo tevreden dat ik 3 extra ontvangers heb besteld. 6 kanalen, 7 gram ontvanger, nooit meer kristallen wisselen. Ik vind het ideaal.

Ga ik mijn Robbe FX-18 nu aan de kant gooien? Zeker niet. Hannibalito rijd op pcm ook prima en blijft daar op rijden, en sinds Hannibal op PCM dual conversion reed heb ik daar ook nooit meer problemen mee gehad. Afhankelijk van wat ik nog aan robots naast deze twee ga bouwen zal ik nog moeten gaan beslissen of ik de pcm ontvanger terug inbouw of de br6000. Het is iig fijn om opties te hebben.

Afbeelding
Aan het eind van deze weg was de robot nog steeds onder controle. bij het verkeerdsbord kwamen de eerste glitches.
Laatst gewijzigd door leo-rcc op za sep 16, 2006 10:12 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Mvg,
Leo van Miert
Team RCC website.
Gentlemen, no fighting please. This is, after all, a council of war.
Alexander
Berichten: 1068
Lid geworden op: di aug 23, 2005 9:46 pm
Locatie: Delft

Bericht door Alexander »

(ik heb gehoord dat er in die 2.4 ghz zenders een spanningsregelaar zit die lineair is, als je die vervangt heb je sowieso een +/- 3 keer zo lange zendtijd omdat je zoveel vermogen aan warmte uitspaart door een schakelende regelaar ipv een warmstokende lineaire te nemen.
[sig?]
Gebruikersavatar
leo-rcc
Site Admin
Berichten: 5882
Lid geworden op: do aug 21, 2003 9:55 pm
Locatie: Hoogvliet-Rotterdam
Contacteer:

Bericht door leo-rcc »

Dat klopt, maar ik heb ook gehoord als je dat doet, dat je de kans loopt dat die schakelende regelaar een storend signaal uitstuurt en daarmee andere apparaten in de buurt kan storen. Verder is er dan nog de garantie issue als je begint te solderen in je nieuwe zender.
Mvg,
Leo van Miert
Team RCC website.
Gentlemen, no fighting please. This is, after all, a council of war.
Gebruikersavatar
inventor
Berichten: 2575
Lid geworden op: ma aug 04, 2003 6:58 am
Locatie: Numansdorp

Bericht door inventor »

Ik neem aan dat de zendtijd van de zender standaard ook genoeg is dus waarom gaan veranderen. Zeker als hij net nieuw is.
True science is not measured by its successes, but by its ability to learn gracefully from its failures.
Gebruikersavatar
Carlijn
Berichten: 1575
Lid geworden op: di jul 29, 2003 12:16 pm
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door Carlijn »

Ik heb aan Leo Verspaget gevraagd of hij mij kan waarschuwen als hij deze zenders in het assortiment heeft en voor welke prijs. Verspaget zit over het algemeen aan de lage kant met zijn prijzen, maar sponsoring was daardoor niet mogelijk (over quantum korting hebben we het nooit gehad).
Team EFWAH: Everything Fits With A Hammer
www.EFWAH.nl
Gebruikersavatar
leo-rcc
Site Admin
Berichten: 5882
Lid geworden op: do aug 21, 2003 9:55 pm
Locatie: Hoogvliet-Rotterdam
Contacteer:

Bericht door leo-rcc »

Ik heb mijn bevindingen en de thread daaropvolgend losgeweekt van het algemene topic over de toelating van 2.4 GHz, omdat in mijn opinie die 2 zaken onafhankelijk zijn van elkaar.

Marien en Carlijn, die leverancier waar je mee in onderhandeling bent/was en Verspaget, zou die ook br6000's kunnen leveren?
Mvg,
Leo van Miert
Team RCC website.
Gentlemen, no fighting please. This is, after all, a council of war.
Gebruikersavatar
MJM
Moderator
Berichten: 3071
Lid geworden op: di jul 29, 2003 8:43 am
Locatie: Rijnmond

Bericht door MJM »

leo-rcc schreef:Marien en Carlijn, die leverancier waar je mee in onderhandeling bent/was en Verspaget, zou die ook br6000's kunnen leveren?
Zonder zender? Zal ik vragen. Als deel van een set wel, zegt hij, maar ik heb nadere bevestinging gevraagd. Bij bestelling van een aantal complete sets is al korting toegezegd maar de totaalprijs is nog niet bekend.
Marien
Roboteer
Scraptosaur, Midnight Oil, Lt Lee, Mecha Knights, Rockey, Race Robots, Linefollowers.
Gebruikersavatar
leo-rcc
Site Admin
Berichten: 5882
Lid geworden op: do aug 21, 2003 9:55 pm
Locatie: Hoogvliet-Rotterdam
Contacteer:

Bericht door leo-rcc »

Losse BR6000's zijn ook interessant, want met 1 zender kan je meerdere modellen apart opslaan. Dus 1 zender, meerdere ontvangers is dan altijd een goedkopere optie dan telkens een zender en ontvanger kopen uiteraard.
Mvg,
Leo van Miert
Team RCC website.
Gentlemen, no fighting please. This is, after all, a council of war.
Gebruikersavatar
MJM
Moderator
Berichten: 3071
Lid geworden op: di jul 29, 2003 8:43 am
Locatie: Rijnmond

Bericht door MJM »

Antwoord: "Ja die is ook los leverbaar en kost 90,-"
Marien
Roboteer
Scraptosaur, Midnight Oil, Lt Lee, Mecha Knights, Rockey, Race Robots, Linefollowers.
Gebruikersavatar
g-lap
Berichten: 455
Lid geworden op: do sep 04, 2003 10:27 am
Contacteer:

Bericht door g-lap »

concurrentie voor spectrum DX systemen:

http://www.rc-car.com/features/main.asp

dit is een nieuwe spectrum zender in de behuizing van een multiplex. Maar uiteindelijk is er niets multiplex aan deze zender.
Nantheos
Berichten: 273
Lid geworden op: do apr 28, 2005 7:03 pm
Locatie: Hengelo

Bericht door Nantheos »

Helaas niet de meest gebruikte soort zenders binnen onze tak van sport...
This is the Gene Police! Put your hands up and Step AWAY from the Pool!
Toasticles: What female toast doesn't have that male toast does
Intelligence is knowing that a tomato is a fruit.
Wisdom is knowing not to put it in the fruit salad.
Gebruikersavatar
MJM
Moderator
Berichten: 3071
Lid geworden op: di jul 29, 2003 8:43 am
Locatie: Rijnmond

Bericht door MJM »

De zender sets komen op €285 of €255 bij afname van 5 stuks, losse recievers komen op 85,-. Nu leverbaar uit de winkel in Rijswijk.
Dat is duurder dan zelf in de USA bestellen (€200 - €205 op dit moment). Wie heeft er desondanks toch interesse in?
Marien
Roboteer
Scraptosaur, Midnight Oil, Lt Lee, Mecha Knights, Rockey, Race Robots, Linefollowers.