afstandbestuurbaar?

Het forum voor alle technische vragen en antwoorden

Moderator: Moderators

User avatar
Greasy claw Ruud
Posts: 620
Joined: Mon Jul 28, 2003 5:37 pm
Location: de hel
Contact:

Post by Greasy claw Ruud » Wed Oct 05, 2005 9:50 pm

Ehh, wil me nergens mee bemoeien, hoor, maar ik zie nergens staan wat voor een wapen er op jouw botje moet komen. ( mag voor een schijf wel een behoorlijke boormachine hebben, begrijp je wel). Kan natuurlijk ook zijn dat ik daar over heen gelezen heb. In dat geval praten we dat wel een keer uit.

ps. Waar woon je eigenlijk, misschien komen er wel wat van die robotwarsknurften bij jou uit de buurt vandaan. 8)

En dan nog iets, zit je op school, en zo ja, wat voor een school? In het geval van een technische opleiding is er misschien wel een mogelijkheid om via goedkopere wegen wat spulletjes te bemachtigen. Over het algemeen wordt interesse in techniek wel aardig gwaardeerd.

Zo, heb ik ook nog eens wat getypt.... 8)
Became second in a two way match with a chainsaw, so then I lost my head a little bit.

User avatar
(D)evil
Posts: 14
Joined: Mon Oct 03, 2005 10:08 am
Location: Goes (zeeland)

Post by (D)evil » Thu Oct 06, 2005 4:04 pm

ow sorry dat ik me niet eens heb voor gesteld :oops:

naam: Davy

ik zit op de middelbare havo 5, ik doe dit voor mijn pws ( ja ut mag :wink: :D ) en ik kom uit zeeland (yerseke)

wapen: nog geen id, ik ben vandaag met de besturing en de voortstuwing bezig geweest ik heb tekeningen gemaakt en heb een lijstje op gesteld.

dus als iemand suggesties heeft voor een makkelijk te maken / installeren wapen, drop them like if there hot :wink: :D

mvg Dave

Nantheos
Posts: 273
Joined: Thu Apr 28, 2005 7:03 pm
Location: Hengelo

Post by Nantheos » Thu Oct 06, 2005 10:54 pm

het makkelijkste wapen is gewoon op iemand inrijden .. daar hoef je dus alleen maar een stevige robot voor te bouwen. Je kunt dan ook een prikkertje voorop zetten, zodat je misschien ook nog wat schade doet. Daarna word het snel ingewikkelder.
This is the Gene Police! Put your hands up and Step AWAY from the Pool!
Toasticles: What female toast doesn't have that male toast does
Intelligence is knowing that a tomato is a fruit.
Wisdom is knowing not to put it in the fruit salad.

User avatar
leo-rcc
Site Admin
Posts: 5882
Joined: Thu Aug 21, 2003 9:55 pm
Location: Hoogvliet-Rotterdam
Contact:

Post by leo-rcc » Fri Oct 07, 2005 6:27 am

Ik zou geen genoegen nemen met een duwbot als PWS. dan kan je net zo goed een alu kap over een rc auto zetten en roepen dat dat je robot is.

Makkelijke wapens:

Spinners - schijf op een as, aandrijven met een elektromotor
Knijpers - met een linak een klauw achtig wapen open en dicht laten gaan
Lifters - ook met een linak je tegenstander van zijn wielen tillen en de robot in bijvoorbeeld de pit dumpen

Iets moeilijker:

Flippers - een arm mbv gas en een cilinder laten opspringen zodat een andere robot gelanceerd of omgegooid word.
Bijlen - beetje het zelfde idee als een flipper maar dan als poging de tegenstander te pletten of in stukken te hakken (hangt af van het type bijl)
Mvg,
Leo van Miert
Team RCC website.
Gentlemen, no fighting please. This is, after all, a council of war.

User avatar
g-lap
Posts: 455
Joined: Thu Sep 04, 2003 10:27 am
Contact:

Post by g-lap » Fri Oct 07, 2005 7:37 am

Ik deel het standpunt van Leo.
Maar gezien:
1) ze een beperkt budget hebben
2) ze helemaal geen bouw ervaring hebben
3) ze ook nog moeten leren RC rijden

is het misschien beter om met iets eenvoudig te beginnen zoals een raptor zonder wapen die je dan eventueel later kan gaan verder ontwikkelen tot een feather met wapen.

Ik ben ervan overtuigd dat als je een stevige betrouwbare duwbot hebt met een beetje goedrijdende driver je heel ver kan komen in eender welke competitie.
En ja, dat zijn soms vervelende gevechten, maar ik heb liever dat we nieuwe werkende robots krijgen dan het zoveelste onafgewerkte project.....
En als de ouwe "rotten" robots bouwen met werkende wapens en die vechten dan tegen zo een betrouwbare duwbot zonder wapen dan krijg je toch nog leuke gevechten.

User avatar
(D)evil
Posts: 14
Joined: Mon Oct 03, 2005 10:08 am
Location: Goes (zeeland)

Post by (D)evil » Fri Oct 07, 2005 3:39 pm

oke weer een stuk wijzer geworden, ik ga gewoon door met me plannen en of het nou een feather of raptor word dat zien we bij afloop wel, mijn begeleidster maakt dat ook niets uit.

maar de volgende vraag voor mij is nu dit: kan je met de motor enz. van een bestuurbare auto, een disk (of zo iets dergelijks) laten draaien? zodat je ook een wapen krijgt? :oops: :?: :?:

in mijn tekeningen ziet de bot eruit als een rijdend stuk kaas. zodat er ook een schans opzit. dan zou ik graag willen dat in die schans dat wapen komt..


snapt iemand mijn id? :oops: :oops:

:roll:

mvg Dav

User avatar
maddox
Posts: 3631
Joined: Thu Aug 14, 2003 11:06 pm
Location: Vilvoorde
Contact:

Post by maddox » Fri Oct 07, 2005 5:53 pm

We snappen het idee .

En een RC wagen motor. Hoeveel types denk je dat er zijn? Ik weet het niet, maar alles tussen 0.5 en 1000W bestaat, en daarbuiten ook nog.

Als je het betaalbaar wil houden, dan moet je goed uitkijken wat je allemaal wil.

De motoren in accu gereedschappen zijn rechtstreeks uit de modelbouw eigenlijk. En de goedkope accuboormotoren zijn een Chinese copy een middenmoot RC motor

Maar zorg eerst dat je een goeie aandrijving hebt binnen een bepaald gewicht.
Beter nu creperen, dan in de wars repareren.

User avatar
inventor
Posts: 2575
Joined: Mon Aug 04, 2003 6:58 am
Location: Numansdorp

Post by inventor » Fri Oct 07, 2005 6:09 pm

Maar voor 100 euro word het echt krap hoor. Zeker als je een wapen erop wil.
True science is not measured by its successes, but by its ability to learn gracefully from its failures.

User avatar
Greasy claw Ruud
Posts: 620
Joined: Mon Jul 28, 2003 5:37 pm
Location: de hel
Contact:

Post by Greasy claw Ruud » Fri Oct 07, 2005 11:33 pm

Tip, ga eens op een autosloperij kijken voor spullen, materiaal, al is het maar om wat mee te klooien. Wie zegt dat je een robot van een bepaald gewicht moet bouwen, zolang het maar rijdt is het welkom op alle events. Oh ja, iemand misschien nog wat stoffige rommel op zolder leggen waar deze jongeman een robot van kan boetseren, althans een deel daarvan. Zelf kom ik alleen om in de overjarige autoonderdelen, zeg gewoon wat je allemaal denkt nodig te hebben aan materiaal en misschien schud iemand van deze malloten wel het een en ander uit de mouw. Wil er als presentatieknurft ook wel weer eens een andere naam bij hebben om met de rest van de andere onzin uit te kramen. 8)
Became second in a two way match with a chainsaw, so then I lost my head a little bit.

User avatar
(D)evil
Posts: 14
Joined: Mon Oct 03, 2005 10:08 am
Location: Goes (zeeland)

Post by (D)evil » Sat Oct 08, 2005 6:13 am

2 accuboren zou wel handig zijn :wink: :lol:

ik heb zelf nu :

-1 op afstandbestuurbare auto (zonder controller) --> daar wil ik de voortstuwingsmotor voor gebruiken om die disk aantedrijven.

voor de rest nog niets, dus als iemand nog accuboren heeft.. ze zijn van harte welkom, en anders zal ik eens bij de stort gaan snuffelen.

maar het idee voor die disk, is het te doen of niet? :oops:

mvg Dave
keep the soul alive!

User avatar
inventor
Posts: 2575
Joined: Mon Aug 04, 2003 6:58 am
Location: Numansdorp

Post by inventor » Sat Oct 08, 2005 8:36 am

Wat voor afstandsbestuurbare auto is dat. Is dat zo'n kit van bijvoorbeeld Tamyia of is het zo'n intertoys ding. In bijde gevallen is het waarschijnlijk niet echt bruikbaar omdat je maar 2 kanalen hebt, ze hoogstwaarschijnlijk niet op 40mHz werken maar op 27mHz. De motor die erin zit is waarschijnlijk ook aan de kleine kant voor een raptor, maar voor demo zou het de disc wel draaiende houden.
True science is not measured by its successes, but by its ability to learn gracefully from its failures.

User avatar
(D)evil
Posts: 14
Joined: Mon Oct 03, 2005 10:08 am
Location: Goes (zeeland)

Post by (D)evil » Sun Oct 09, 2005 6:58 pm

oke, ik ga het toch proberen met die motor van die opafstandbestuurbare auto van nikko btw.

maar wat raden we dan aan voor een disk te gebruiken welke aandrijving?

ik zit er aan te denken om zo een 4 kanaals controller te gaan kopen met van die servo's ervoor. iemand enig id hoeduur zoiets los is? :oops: :?

mvg Dave
keep the soul alive!

User avatar
inventor
Posts: 2575
Joined: Mon Aug 04, 2003 6:58 am
Location: Numansdorp

Post by inventor » Sun Oct 09, 2005 8:49 pm

Aan aleen zo'n controller heb je niks binnen de rw. Je hebt gewoon een 4 kanaals zender en otnvanger nodig. En dan servo's+relais of snelheidsregelaars om je motoren en wapen te regelen. Zo'n zender heb je vanaf 60 euro bij quartel. Die servo's en speedo's kan je naar mijn mening het best bij conrad kopen omdat ze daar het goedkoopst zijn.

De motor van een nikko auto is waardeloos. Is waarschijnlijk een 380 of zelfs minder. Dit is voor een disc echt niet te gebruiken tenzij je aan de sozweight klasse gaat denken. Kijk voor een discmotor naar de motor van een accuboormachine zonder vertraging of naar een 540 motor die ook bij conrad te bestellen is. Dit zijn redelijke motoren, aleen deze draaien redelijk hard dus voor een disc heb je toch nog wel een redelijke vertraging nodig. Als je echt goed wil gaan beginnen kijk dan naar de speed 900 van graupner. Een zeer krachtige motor die relatief langzaam draaid en je dus nouwelijks of geen vertraging nodig hebt voor je disc. Deze zijn 35 euro bij de modelbouwzaak. Zeer goedkoop voor wat je er voor krijgt.
True science is not measured by its successes, but by its ability to learn gracefully from its failures.

User avatar
(D)evil
Posts: 14
Joined: Mon Oct 03, 2005 10:08 am
Location: Goes (zeeland)

Post by (D)evil » Mon Oct 10, 2005 7:38 am

oke thx ik ga zoeke :D

mvg Dave
keep the soul alive!

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 20 guests