Tips... [opgeblazen mosfet driver]

Het forum voor alle technische vragen en antwoorden

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Henning
Berichten: 618
Lid geworden op: do aug 07, 2003 12:03 am

Tips... [opgeblazen mosfet driver]

Bericht door Henning »

Zoals jullie misschien al gelezen hebben in het Feather Hard topic, ben ik voor mijn PWS een electro step aan het bouwen...

Hiervoor hebben wij een snelheid regelaar gebouwt:

We gebruiken:

Afbeelding

Als PWM driver... maakte voor ons doel een goede PWM.

We hebben de eindtrap van dit schema niet gebruikt (de Buzz + diode + condesator dus weg gelaten)

Aan de puls uitgang van de NE555 hebben we deze mosfet driver gehangen:

Afbeelding

Gebaseerd om de BD9 en BD140.

Achter deze mosfet driver hebben we deze eindtrap gegooid:

Afbeelding

Maar i.p.v de STP80NE06-10 hebben we de STP60NE06-16 gebruikt.
En i.p.v de LT10A04 hebben we de MBR2040CT gebruikt.

Omdat we die die MOSFET in overvloed hebben (16 stuks) en die sckotty diode ook nog hadden liggen...

Dit schema werkte perfect op 12 volt... ging als de banaan.. toen hebben we over de eintrap 24 volt gegooid... dit ging ook nog goed totdat we het vermogen van de step gingen testen... toen is onze BD140 waarschijnlijk opgebalzen... deze was gloeiheet (en ik 3 blaren op mijn vinger)... Zou het helpen als we er een goede heatsink op zetten of is die BD140 dan nog steeds te zwak... De MOSFET en DIoDE werden nog niet eens lauw... (zat een mooie heatsink op)... de BD139 was ook nog zo koud als wat...

Iemand een TIP... of weet iemand nog een SIMPELE en zeer eenvouding te bouwen MOSFET driver... IC's als de IR2210 en verwanten is niet zo interresat voor ons want dan moet de boel besteld worden en we hebben niet een lading tijd meer...

EDIT:

Het motertje wat aangestuurd moet worden is een: 24 volt 300 watter... het lieft zouden we ook nog willen dat de bole op 36 volt zou kunnen werken
Gebruikersavatar
KASAP
Berichten: 649
Lid geworden op: ma jul 28, 2003 7:39 pm
Contacteer:

Bericht door KASAP »

Die speurtocht klinkt bekend...

Ik zal Jeroen ook eens inseinen om mee te denken, en even in onze oude archiven te duiken (succes niet verzekerd)
Euhm...
Gebruikersavatar
Bugs
Site Admin
Berichten: 5433718
Lid geworden op: zo jul 27, 2003 9:13 pm
Locatie: Delft
Contacteer:

Bericht door Bugs »

Waarom laat je niet de 555 en de driver zoals je 'm nu hebt op 12v lopen terwijl je 24v op de motor zet? met 12v (nouja 10v ofzo) is die fet wel ver genoeg open denk ik. Bovendien is het erg onverstandig op 24v op de gate van de fet te zetten.
Of hadden jullie het al zo geprobeerd?
Gebruikersavatar
Henning
Berichten: 618
Lid geworden op: do aug 07, 2003 12:03 am

Bericht door Henning »

Zo als jij verteld hadden we het geprobeert... gedeelde min pool.. i.v.m de pulsen retourenzo...

en dan 12 volt op de ne555 + driver en 24 volt over de fet...

Idd. 24 volt op de gate is absurd... 10 volt is al genoeg om hem open te gooien...

We hebben vanmiddag een nieuwe BD140 + heatsink gehaalt.. vanaaf weer eens testen...

Zelf denken we dus aan het probleem dat de BD140 het gewoon niet houdt... ik denk nm . dat die STP60ne06 behoorlijk dorst heeft als we de motor stall beginnen te trekken...

Bij stoep randen enzo geen probleem maar toen in voor de step ging staan en hij + mijn maat die er op zat moest duwen (wat prima ging) begaf de boel het en bleef het signaal hoog op de fet...
Gebruikersavatar
Henning
Berichten: 618
Lid geworden op: do aug 07, 2003 12:03 am

Bericht door Henning »

Mmm.. BD140 vervangen... same problem... fet vervangen en hij deed nix meer... nog een andere fet erin gezet en deed ook nix...

Het enigste war er gebeurde was dat de BD139 + BD140 + de 2 watt weerstaden vinger verbrandend heet werden... hou zo geen vingers meer over...


Maat van me is nu een printplaat aan het ontwerpen en daarna etsen hopelijk werkt de rotzooi dan wel... want het is nogal een chaos je.. :cry:
Gebruikersavatar
Bugs
Site Admin
Berichten: 5433718
Lid geworden op: zo jul 27, 2003 9:13 pm
Locatie: Delft
Contacteer:

Bericht door Bugs »

Je kan probeer de weerstanden van 1k te verlagen tot 100 ohm. het zou kunnen dat je transistoren niet ver genoeg open staan. Wat ook kan is dat de 555 niet onder de 4v of boven de 8v komt en dat dus beide transistoren voor langere tijd beide geleiden. Heb je een scope?
Gebruikersavatar
Henning
Berichten: 618
Lid geworden op: do aug 07, 2003 12:03 am

Bericht door Henning »

Morge ga ik heb weer doorkijken met de Scoop...

MAar wat jij zegt dacht ik ong ook aan.. maar dan vind ik het nog vreemd... Volgens mijn zet hij d BD139 en 140 allebei open... zodat er eeen stroom á 1.2 amp (12 volt / 9.4 ohm) gaat lopen... dat zou de hitten in de trasitors + weerstanden kunnen verklaren... morgen in ieder geval de Pwm generator aan de scoop... zit maybe ook weer een buggie in... naja.. morge weer een dag.. en met een beetje mzzl is de rpintpaalt dan ook llaar... die 1 kohm weerstadne zijn prima... hij deed het ook zeer goed... totdat we stall gingen trekken en naa mijn gevoel de STP iets te veel stroom begon te trekken.. maar we zullen zien...
Gebruikersavatar
Henning
Berichten: 618
Lid geworden op: do aug 07, 2003 12:03 am

Bericht door Henning »

Gister deed de hele speedo nix meer dus tijd voor rev 1.1... mooi (wat je mooi noemt het werkt goed en ziet er redelijk uit) printeje ge:etst... en alle onderdelen opneiuwe gekoct + gesoldeerd.. nu ook 2 nice heatsinks voor de BD's gekocht (nog niet gemonteerd)...

Vaaf weer een test gedaan @ 12 volt... en het ging prima... deed het weer perfect...

ook ff wat pics van mijn baksel gemaakt:

Afbeelding

Afbeelding

Nu hopen dat met beter koeling en wat rustiger aan rijden... (niet 10 sec stall trekken op een 60 amp fet :P.. (mja... was ong 35 a 40 amp stall...)..

dat de speedo wat langer leeft... de stp60ne06 word binnekort vervangen door de IRF3205 als ik hem weer kan vinden...
Gebruikersavatar
KASAP
Berichten: 649
Lid geworden op: ma jul 28, 2003 7:39 pm
Contacteer:

Bericht door KASAP »

Ik heb Jeroen nog niet gevraagd, sorry, druk druk druk

Even een vraag, nu je toch met de scoop aan het spelen bent.

Is er een overshoot in het stuursignaal (daar hadden wij last van, de stuurspanning piekte boven de 38V en onder de -38V) dat verkort de levensduur drastisch.
Euhm...
Gebruikersavatar
Henning
Berichten: 618
Lid geworden op: do aug 07, 2003 12:03 am

Bericht door Henning »

niet bepaald... die overschot met 12 volt stuurspanning op de ne555 was max 15 volt ong... en - 2 of zo...
jkoehorst
Berichten: 30
Lid geworden op: ma jan 05, 2004 12:39 pm
Locatie: 6,7846; 52,2512

Bericht door jkoehorst »

Waar ik zo even aan denk is dat de voedingsspanning onderuit gaat . Is die 12V wel stabiel? (aparte accu?).

Als je het snel af wilt hebben en het moet werken zou ik die hele stuurtrap vervangen door nog een STP60NE06 en een 240 Ohm weerstand. Niet subtiel maar werkt zeker.
Je gebruikt deze twee dingen gewoon om het signaal van de 555 te versterken naar iets tussen 0V en 12V. Weerstand als pull-up en met de dikke mosfet trek je hem naar de 0V. Hang hier je vermogenstrap aan en klaar. Omdat je maar 1 kant op wilt draaien kan dit zo simpel. Nadeel is natuurlijk dat je continu 0,6 watt verstookt in je pull-up maar dat is dan jammer, gewoon 4x 0,25 watt 1k weerstand naast elkaar.
Werner en ik hebben op deze manier een 550W motor op 24V aangestuurt, fiets ging spontaan 50 met meetrappen... (alleen vond het tandwiel + ketting het niet zo leuk)
De exacte waarde die we hebben gebruikt voor de pull-up zal ik nog even nazoeken. Maar die motor trok 65A op stall (gemeten) en dat kwam regelmatig voor.
jkoehorst
Berichten: 30
Lid geworden op: ma jan 05, 2004 12:39 pm
Locatie: 6,7846; 52,2512

Bericht door jkoehorst »

Even wat datasheets doorgelezen en de reden dat je een tussentrap wilt is zeker deze?

Input capacitance BUZ11: 1500pF (@1MHz)
Input capacitance STP60NE06-16: 4600pF (@1MHz)

Als de stuurflanken niet zo steil zijn is niet zo erg, schijnbaar heeft de eindtrap nog niets te lijden (word niet warm) dus moet het ding ook niet zeuren ;).
Gebruikersavatar
Henning
Berichten: 618
Lid geworden op: do aug 07, 2003 12:03 am

Bericht door Henning »

Gister de bende weer opgeblzane ofzo... maar in idergeval hij eed weer nix meer...

Leg je verhaal van dat stp60ne06 nog eenmaar uit... maybe een plaatje...
Want we moeten morge het geheel presenteren... naja..

Nu gooien we dus een albright in die step maar als iemand nog een simpel en geheid werkend idee heeft??

STP06ne06 nog in overvloef aangezin...
ook nog een stuk of wat ne555's enzo...

een die push - pull... datlijk me nog wel luk... vooral als ik dat ik 1 uurtje kan maken.. en het werkt :)
Gebruikersavatar
Henning
Berichten: 618
Lid geworden op: do aug 07, 2003 12:03 am

Bericht door Henning »

Ik heb het schema nu gesnopen en gebouw = werkte perfect... totdat de ne555 een mooie rookwolk veroorzaakte....

Morge heb ik ong nog 6 uur om een neiuwe speedo te bouwen... wat wel moet gaan lukken... paar nieuwe ond halen ed.

Nu wel ff een current limiting weerstand tussen de eerste stp en de ne555 zetten.. maybe iets meer verspilling in de stp's maar geen opgeblazen ne555's...

Reed wel relaxt btw :P
Gebruikersavatar
Bugs
Site Admin
Berichten: 5433718
Lid geworden op: zo jul 27, 2003 9:13 pm
Locatie: Delft
Contacteer:

Bericht door Bugs »

Probeer dit eens als driver:
Afbeelding
Je kan het gewoon met de torren en weerstanden die je al hebt proberen.