Tips... [opgeblazen mosfet driver]

Het forum voor alle technische vragen en antwoorden

Moderator: Moderators

jkoehorst
Posts: 30
Joined: Mon Jan 05, 2004 12:39 pm
Location: 6,7846; 52,2512

Post by jkoehorst » Wed Mar 16, 2005 12:49 pm

Een complementaire sturing is mooi en efficient maar een enkelzijdige werkt ook.
Flanken even nameten, moeten wel binnen 1usec van 0V naar 6V+ gaan (en afgaande flank ook).

Ook even opletten dat je signaal dus geinverteerd word ;).

EDIT: Krijg er geen plaatje op, ik mail het wel.

User avatar
KASAP
Posts: 649
Joined: Mon Jul 28, 2003 7:39 pm
Contact:

Post by KASAP » Wed Mar 16, 2005 1:51 pm

Jeroen, plaatjes net als op het motorforum, eerst hosten en dan een link maken

Code: Select all

[img] URL [/img] 
Euhm...

jkoehorst
Posts: 30
Joined: Mon Jan 05, 2004 12:39 pm
Location: 6,7846; 52,2512

Post by jkoehorst » Wed Mar 16, 2005 9:49 pm

KASAP wrote:Jeroen, plaatjes net als op het motorforum, eerst hosten en dan een link maken

Code: Select all

[img] URL [/img] 
Ik kwam erachter maar ik heb geen webspace. Nog wel even geprobeert om ze op MF te zetten maar dan kun je ze niet ergens anders gebruiken.

Mooi puntje ter verbetering van dit forum.

User avatar
Henning
Posts: 618
Joined: Thu Aug 07, 2003 12:03 am

Post by Henning » Thu Mar 17, 2005 11:07 am

Eyaz...

Ik hebn gister de truuk met 2 * de STP weer gemaakt...
Ding deed het perfect op 1 ding na...

De moter kreeg maar 4 volt . i.p.v 24....
Er werd niks warm ofzo...

Zou het maybe een te lang verhitte stp kunnen zijn ?

User avatar
Bugs
Site Admin
Posts: 5433718
Joined: Sun Jul 27, 2003 9:13 pm
Location: Delft
Contact:

Post by Bugs » Thu Mar 17, 2005 11:50 am

Ik denk dat je de ene al had opgeblazen voordat je de 2e er bij gezet hebt.
Probeer dat schematje wat ik eerder gepost heb eens.
Wat is trouwens je schakel frequentie? Kan je de motor horen piepen?

User avatar
Henning
Posts: 618
Joined: Thu Aug 07, 2003 12:03 am

Post by Henning » Thu Mar 17, 2005 4:01 pm

Mja ik zal nog eens naar je schema kijken...

Over een opgebalzen fet.. nee... die fets die ik in het nieuwe schema gebruikte waren nieuwe...

De moter kan ik niet horen piepen... de ne555 wel.... volgens de scoop schijnt dat ding op ong 120 Khz te werken.... maar of dat klopt weet ik niet....

User avatar
Bugs
Site Admin
Posts: 5433718
Joined: Sun Jul 27, 2003 9:13 pm
Location: Delft
Contact:

Post by Bugs » Thu Mar 17, 2005 4:08 pm

Hallo zeg.. maak daar maar 5-10Khz van. Ik denk dat je dat al een hoop problemen minder op gaat leveren.
Bij mijn weten kan een NE555 niet zelf piepen.. dat is opzich al een prestatie :)

<edit> Ik kom trouwens op 20Khz, maar eht kan geen kwaad om van die 50k 180k te maken </edit>

User avatar
Henning
Posts: 618
Joined: Thu Aug 07, 2003 12:03 am

Post by Henning » Thu Mar 17, 2005 7:25 pm

ke... het kan idd best 20 khz zijn.... moter pieptje niet... maar iets anders wel... door dat tyfus hoge piepje weten we teminste of de bende werkt :P.... ik zal eens kijk... die potmeter zijn hier dik duur... 1.95 voor een leuke... en we hebben net een leuke50 ohm... maar ik zal eens kijken maar een vervanger.,...

Ik kan nu weer wat rustiger aan doen... de presentatie was geweest.. en onze begeleider vond het geweldig... inc de rest va nde leraren... aan het eind van de avod het realis erop gezet... en gassen door de school... toen wou onze (vrouwlijke) coördinator er ook ff op rijden... rijd vol in de benen van ons school hoofd :P :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: gelweldig!! wat had die een last :)... naja... nooit meer vrouwen op een step dus 8) ....

User avatar
Bugs
Site Admin
Posts: 5433718
Joined: Sun Jul 27, 2003 9:13 pm
Location: Delft
Contact:

Post by Bugs » Thu Mar 17, 2005 8:50 pm

dan verander je de condensator toch? naar 4.7n ofzo

jkoehorst
Posts: 30
Joined: Mon Jan 05, 2004 12:39 pm
Location: 6,7846; 52,2512

Post by jkoehorst » Fri Mar 18, 2005 12:16 pm

120KHz is ook zinloos geweld ja, factor 10 omlaag lijkt me verstandig.

4 volt op de motor? Was dat met de regeling vol open?
Die spanning moet ergens blijven, accu was wel vol?

docproc
Posts: 228
Joined: Tue Jul 29, 2003 11:28 am

Post by docproc » Sat Mar 19, 2005 10:13 am

Henning wrote: Zelf denken we dus aan het probleem dat de BD140 het gewoon niet houdt... ik denk nm . dat die STP60ne06 behoorlijk dorst heeft als we de motor stall beginnen te trekken...
Ik lees deze thread voor het eerst, even opmerking: een FET heeft een (in theorie) oneindig hoge ingangsweerstand, of 'ie dus veel of weinig stroom moet voeren heeft geen invloed op de aansturing van de FET. Die BD140 kan daar dus niet kapot door zijn gegaan. Uberhaupt verbaast me dat, BD140's zijn nogal stevige transistoren en die moeten volgens mij makkelijk continu 1A kunnen trekken zonder koeling.
Niels - [url=http://www.sater.nl/]Team Sater[/url]

docproc
Posts: 228
Joined: Tue Jul 29, 2003 11:28 am

Post by docproc » Sat Mar 19, 2005 10:22 am

Bugs wrote: Probeer dat schematje wat ik eerder gepost heb eens.
Dat zou ik ook willen aanraden, totempaaltje gebruiken als driver. Weet je zeker dat je niet beide torretjes tegelijk open trekt. Kan eigenlijk niet mis gaan. Het kapot gaan van de torretjes komt denk ik doordat de ene toch nog beetje open is en je dus kortsluiting krijgt.
Niels - [url=http://www.sater.nl/]Team Sater[/url]

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 29 guests