hoe bouw ik een brand blusser om ?????

Het forum voor alle technische vragen en antwoorden

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
boris
Berichten: 130
Lid geworden op: za aug 02, 2003 4:40 pm
Locatie: vijfhuizen ligt vlak bij haarlem en dat ligt weer bij amsterdam in de buurt
Contacteer:

hoe bouw ik een brand blusser om ?????

Bericht door boris »

hoi

ik ben op zoek naar iemand die het ombouwen van een brandblusser goed kan uitleggen graag met behulp van plaatjes mar dat hoeft niet persee
gegroet boris
kijk op http://www.ap-clan.tk
docproc
Berichten: 228
Lid geworden op: di jul 29, 2003 11:28 am

Bericht door docproc »

Ombouwen naar wat???
Wees alsjeblieft eens wat duidelijker.

En begin je posts ook niet met hoi.
Gebruikersavatar
maddox
Berichten: 3631
Lid geworden op: do aug 14, 2003 11:06 pm
Locatie: Vilvoorde
Contacteer:

Bericht door maddox »

Mijn specialiteitje, CO2 systemen.

Boris ,een Brandblusser ombouwen.
We hebben 4 verschillende types brandblusser die op een bruikbare fles gebaseerd zijn, en maar 1 die geschikt is.

Poederblussers zijn te lage druk, max 20 bar, dus alleen bruikbaar als buffertank in lagedruk systemen.
Halonblussers zijn nu uit de mode, en diegene die er zijn zijn ook alleen geschikt als lagedruk buffertank, desondanks dat hun werk en testdruk in de buurt komen van de CO2 blussers
Dan de nieuwe waterflesblussers.Die zijn al helemaal lagedruk, en hebben zeker een ombouw nodig om de kraan, ingebouwde regelkleppen en CO2 patroon eruit te halen.

De volgende reeks problemen zijn Mentorn/HS&E(UK veiligheid en gezondheidsinspectie)veroorzaakt.Mentorn wil om alle gezever en problemen met niet conforme flessen omzeilen door maar 3 flessen toe te laten.1.1 kg stalen fles 1.1 kg aluminium fles, en een 2 kg aluminium fles.Met UK keuringsstempels.Niet met de stempels van het vasteland.
Brandblussers uit de UK an sich kunnen, maar ze geven de voorkeur aan flessen met een gewone draaikraan(een verbouwing die nuttig kan zijn)

Om ons Vasteland Europeaanse Roboteers niet te hard te pesten, levert Mentorn de flessen tijdens de wars.(bruikleen, niks huur of koop)

De enige fles die ik als bruikbaar omschrijf is dus de rode fles met grijze hals, namelijk de CO2 brandblusser.
We kunnen ze zo gebruiken als ze van fabriek af geleverd worden,maar dan moeten we wel rekening houden met dat we vloeibare CO2 willen of gasvormige.Als je vloeibare CO2 eruit wil trekken, dan moet je ze met de kraan omhoog zetten, wil je gasvormige CO2, dan op de kop dus.

En nu het belangrijkste. Ik denk dat er maar 1 roboteer is die de gasflessen (wettelijk gezien) mag ombouwen.En die doet het momenteel niet meer, wegens geen testapparatuur meer.

Wat je ook aan een CO2 gasfles wil veranderen, dat zal moeten gebeuren bij een firma die het mag, met de nodige certificaten enzo.
Beter nu creperen, dan in de wars repareren.
Gebruikersavatar
boris
Berichten: 130
Lid geworden op: za aug 02, 2003 4:40 pm
Locatie: vijfhuizen ligt vlak bij haarlem en dat ligt weer bij amsterdam in de buurt
Contacteer:

Bericht door boris »

docproc schreef:Ombouwen naar wat???
Wees alsjeblieft eens wat duidelijker.

En begin je posts ook niet met hoi.
ok mar het ombouwen is naar een lucht supply voor een kanon (min.8bar kanon)
gegroet boris
kijk op http://www.ap-clan.tk
Gebruikersavatar
boris
Berichten: 130
Lid geworden op: za aug 02, 2003 4:40 pm
Locatie: vijfhuizen ligt vlak bij haarlem en dat ligt weer bij amsterdam in de buurt
Contacteer:

Bericht door boris »

maddox schreef:Mijn specialiteitje, CO2 systemen.

Boris ,een Brandblusser ombouwen.
We hebben 4 verschillende types brandblusser die op een bruikbare fles gebaseerd zijn, en maar 1 die geschikt is.

Poederblussers zijn te lage druk, max 20 bar, dus alleen bruikbaar als buffertank in lagedruk systemen.
Halonblussers zijn nu uit de mode, en diegene die er zijn zijn ook alleen geschikt als lagedruk buffertank, desondanks dat hun werk en testdruk in de buurt komen van de CO2 blussers
Dan de nieuwe waterflesblussers.Die zijn al helemaal lagedruk, en hebben zeker een ombouw nodig om de kraan, ingebouwde regelkleppen en CO2 patroon eruit te halen.

De volgende reeks problemen zijn Mentorn/HS&E(UK veiligheid en gezondheidsinspectie)veroorzaakt.Mentorn wil om alle gezever en problemen met niet conforme flessen omzeilen door maar 3 flessen toe te laten.1.1 kg stalen fles 1.1 kg aluminium fles, en een 2 kg aluminium fles.Met UK keuringsstempels.Niet met de stempels van het vasteland.
Brandblussers uit de UK an sich kunnen, maar ze geven de voorkeur aan flessen met een gewone draaikraan(een verbouwing die nuttig kan zijn)

Om ons Vasteland Europeaanse Roboteers niet te hard te pesten, levert Mentorn de flessen tijdens de wars.(bruikleen, niks huur of koop)

De enige fles die ik als bruikbaar omschrijf is dus de rode fles met grijze hals, namelijk de CO2 brandblusser.
We kunnen ze zo gebruiken als ze van fabriek af geleverd worden,maar dan moeten we wel rekening houden met dat we vloeibare CO2 willen of gasvormige.Als je vloeibare CO2 eruit wil trekken, dan moet je ze met de kraan omhoog zetten, wil je gasvormige CO2, dan op de kop dus.

En nu het belangrijkste. Ik denk dat er maar 1 roboteer is die de gasflessen (wettelijk gezien) mag ombouwen.En die doet het momenteel niet meer, wegens geen testapparatuur meer.

Wat je ook aan een CO2 gasfles wil veranderen, dat zal moeten gebeuren bij een firma die het mag, met de nodige certificaten enzo.
en die firma is bijv. .......................(bedankt voor de uitleg :wink: )
mar ik vroeg hoe omdat ik het eigen lijk niet voor robot wouw gebruiken jah en dat werd niet uitgelegd :roll:
gegroet boris
kijk op http://www.ap-clan.tk
raceeend
Berichten: 485
Lid geworden op: wo jul 30, 2003 12:36 am
Contacteer:

Bericht door raceeend »

die firma is bijvoorbeeld hoekloos of andere gas leveranciers. die hebben daar de mensen voor.

wat je beter kan doen is een co2 fles van maddox ofzo kopen voor +/- 60 tot 80 euro (als de prijzen nog niet al te veel veranderd zijn.)

die hebben een goede kraan, en kunnen met standaard aansluitingen aangesloten worden op reduceer ventielen, kleppen, etc.

kijk voor info ook eens bij http://www.pneumatica.be

maar een ding voor de beginnende CO2 gebruiker. WEES VOORZICHTIG!

co2 is op 3 manieren gevaarlijk, inademing, bevriezing door dat van vloeibaar naar gasvormig gaat, explosiegevaar als de fles scheurd.

als je niet zeker weet hoe iets moet, vraag het dan (liefst wel een concrete duidelijke vraaG). dat is beter dan dat er weer een (toekomstig)roboteer minder is.
Gebruikersavatar
boris
Berichten: 130
Lid geworden op: za aug 02, 2003 4:40 pm
Locatie: vijfhuizen ligt vlak bij haarlem en dat ligt weer bij amsterdam in de buurt
Contacteer:

Bericht door boris »

raceeend schreef:die firma is bijvoorbeeld hoekloos of andere gas leveranciers. die hebben daar de mensen voor.

wat je beter kan doen is een co2 fles van maddox ofzo kopen voor +/- 60 tot 80 euro (als de prijzen nog niet al te veel veranderd zijn.)

die hebben een goede kraan, en kunnen met standaard aansluitingen aangesloten worden op reduceer ventielen, kleppen, etc.

kijk voor info ook eens bij http://www.pneumatica.be

maar een ding voor de beginnende CO2 gebruiker. WEES VOORZICHTIG!

co2 is op 3 manieren gevaarlijk, inademing, bevriezing door dat van vloeibaar naar gasvormig gaat, explosiegevaar als de fles scheurd.

als je niet zeker weet hoe iets moet, vraag het dan (liefst wel een concrete duidelijke vraaG). dat is beter dan dat er weer een (toekomstig)roboteer minder is.
op deze site ben ik al geweest staat het niet op als ik er niet over heen kijk
gegroet boris
kijk op http://www.ap-clan.tk
WMC
Berichten: 91
Lid geworden op: za aug 02, 2003 4:13 pm

Bericht door WMC »

Natuurlijk ook nog de snelheid waarmee componenten in een pneumatisch systeem bewegen die gevaarlijk zijn. Een cilinder die zich opeens opent omdat je perongeluk de klep aanraakt kan ook pijnlijk zijn hoor.
Gebruikersavatar
maddox
Berichten: 3631
Lid geworden op: do aug 14, 2003 11:06 pm
Locatie: Vilvoorde
Contacteer:

Bericht door maddox »

Boris, je wil een CO2 fles gebruiken als gasvoorraad voor een spud gun...

Da's eenvoudig genoeg.
Moet je niks verbouwen.
Wat je nodig hebt is een reduceerventiel, wat je op alle goedgekeurde CO2 flessen kan schroeven. Afstellen op druk,en klaar ben je.

Maar ik geloof dat het goedkoper is om een "kijkshop"compressor(of doe het zelf markt)te gebruiken. Die levert ook 8 bar.

1 CO2 fles van 1.5 kg(die dat ik voor RW in gebruik heb) kost +/- 70 eu, de vullingen nadien 12 eu per keer.1.5 kg is niet zoveel.
Een brandblusser van 2 kg kost 150 eu minimaal, eentje van 5 kg(die leuker word)makkelijk 250.Hervullen hiervan weerom 12 eu.
Dan, deze flessen moeten om de 5 jaar gekeurd worden, kost ook poen.Heb je pech, dan is de fles afgekeurd, en word die vernietigd.
Beter nu creperen, dan in de wars repareren.
Gebruikersavatar
boris
Berichten: 130
Lid geworden op: za aug 02, 2003 4:40 pm
Locatie: vijfhuizen ligt vlak bij haarlem en dat ligt weer bij amsterdam in de buurt
Contacteer:

Bericht door boris »

ik wou het mobiel maken en dacht een brand blusser als reservior is goed koop en het is een project dus wou ik niet te veel geld uit geven en volgens mij is zoon fles wel zwaar
gegroet boris
kijk op http://www.ap-clan.tk
Gebruikersavatar
Henning
Berichten: 618
Lid geworden op: do aug 07, 2003 12:03 am

Bericht door Henning »

Het betse voor hem is gewoon een poederblusser leegspuiten en daan een geschikte aansluiting op maken.

Henning
Gebruikersavatar
boris
Berichten: 130
Lid geworden op: za aug 02, 2003 4:40 pm
Locatie: vijfhuizen ligt vlak bij haarlem en dat ligt weer bij amsterdam in de buurt
Contacteer:

Bericht door boris »

Henning schreef:Het betse voor hem is gewoon een poederblusser leegspuiten en daan een geschikte aansluiting op maken.

Henning
leek mijn ook mar hoe maak ik die aansluiting dat was de vraag :)
gegroet boris
kijk op http://www.ap-clan.tk
TKR
Berichten: 320
Lid geworden op: zo jul 27, 2003 11:10 pm
Locatie: Maasland
Contacteer:

Bericht door TKR »

Ik werk niet met co2 en heb er dus weinig verstand van, maar toch ga ik een poging wage.

Als je gewoon een reduceerventiel eropzet zoals mario heeft gezegt dan kan dat ook bij poederblussers. Poederblusser kunnen alleen geen 70B aan denk ik, dus je moet wel rekening houden met het vullen hoeveel bar hij maximaal aankan.
TKR - [url=http://www.toxix.tk/]Team Toxix[/url]
Sponsored by - [url=http://www.astrojet.nl/]SuperMovieEntertainment[/url]
Gebruikersavatar
maddox
Berichten: 3631
Lid geworden op: do aug 14, 2003 11:06 pm
Locatie: Vilvoorde
Contacteer:

Bericht door maddox »

Poederblusser is maar max 20 bar, en de meesten hebben een uitgerekende hoeveelheid CO2 in een piepklein flesje in zich.

Als je het mobiel wil maken is dus een CO2 fles de makkelijke optie.
Een 1.5 kg CO2 fles heeft 750L gas in zich,en met een reduceerventieltje van bij Spierings kom je al een een heel eind dan.
Gewicht van een zo'n volle fles reken op 4 kg. Maar je kan die perfect kwijt in een rugzak.
Beter nu creperen, dan in de wars repareren.
docproc
Berichten: 228
Lid geworden op: di jul 29, 2003 11:28 am

Bericht door docproc »

Een compressor + accu is ook mobiel ...