hoe bouw ik een brand blusser om ?????

Het forum voor alle technische vragen en antwoorden

Moderator: Moderators

User avatar
boris
Posts: 130
Joined: Sat Aug 02, 2003 4:40 pm
Location: vijfhuizen ligt vlak bij haarlem en dat ligt weer bij amsterdam in de buurt
Contact:

Post by boris » Sun Aug 17, 2003 9:19 pm

jah snap ik
gegroet boris
kijk op http://www.ap-clan.tk

raceeend
Posts: 485
Joined: Wed Jul 30, 2003 12:36 am
Contact:

Post by raceeend » Sun Aug 17, 2003 11:10 pm

maar om nog maar even een concreet samenvattend antwoord te geven:

poederblussers zijn alleen geschikt als buffertank, deze zijn alleen te gebruiken aan het lagedruk gedeelte van je systeem dus +/- 12 bar max

CO2 blussers zijn niet door een ongediplomeerde om te bouwen, maar standaard CO2 flessen zijn simpelweg geheel klaar te koop, hier kunnen standaard reduceerventielen op aangesloten worden (kijk daarvoor (en overige zooi) bij pneumatica handels of 2e hands op http://www.adr-spierings.nl ) en daarop weer standaard kleppen en standaard cylinders. dan heb je voor een paar honderd euro's al een goed CO2 systeempje.

en mocht het zo zijn dat je dat geld niet hebt voor CO2 kan je er beter niet aan beginnen en eerst een elektromotortje van een rolstoel of scooter nemen en daar wat mee maken, want veel goedkoper krijg je het niet zonder dat je gevaarlijk gaat doen.

P.S. zorg dat je flessen gekeurd zijn als je ze koopt en periodiek laten keuren (wanneer de keuring verlopen is, of als je ziet dat hij schade heeft en twijfelt)

User avatar
boris
Posts: 130
Joined: Sat Aug 02, 2003 4:40 pm
Location: vijfhuizen ligt vlak bij haarlem en dat ligt weer bij amsterdam in de buurt
Contact:

Post by boris » Mon Aug 18, 2003 9:48 am

raceeend wrote:maar om nog maar even een concreet samenvattend antwoord te geven:

poederblussers zijn alleen geschikt als buffertank, deze zijn alleen te gebruiken aan het lagedruk gedeelte van je systeem dus +/- 12 bar max

CO2 blussers zijn niet door een ongediplomeerde om te bouwen, maar standaard CO2 flessen zijn simpelweg geheel klaar te koop, hier kunnen standaard reduceerventielen op aangesloten worden (kijk daarvoor (en overige zooi) bij pneumatica handels of 2e hands op http://www.adr-spierings.nl ) en daarop weer standaard kleppen en standaard cylinders. dan heb je voor een paar honderd euro's al een goed CO2 systeempje.

en mocht het zo zijn dat je dat geld niet hebt voor CO2 kan je er beter niet aan beginnen en eerst een elektromotortje van een rolstoel of scooter nemen en daar wat mee maken, want veel goedkoper krijg je het niet zonder dat je gevaarlijk gaat doen.

P.S. zorg dat je flessen gekeurd zijn als je ze koopt en periodiek laten keuren (wanneer de keuring verlopen is, of als je ziet dat hij schade heeft en twijfelt)
bedankt :lol:
gegroet boris
kijk op http://www.ap-clan.tk

robofreak
Posts: 7
Joined: Mon Aug 30, 2004 3:16 pm

Post by robofreak » Mon Sep 13, 2004 4:05 pm

:roll: hij wil tog maar 8 bar dus = een 12 bar tank tog geen probleem :?
en een paintbaltank is ook leuk te gebruiken
<12mm buis van 50+cm lang heb je niet veel druk nodig en schiet tog leuk!!!!!!!!!!!!!!!!


als het lukt maak dan fotos :twisted: :twisted: :evil:

User avatar
Zenith
Site Admin
Posts: 1210
Joined: Sun Jul 27, 2003 9:58 pm
Location: Rotterdam
Contact:

Post by Zenith » Mon Sep 13, 2004 4:10 pm

Enderbot uit de DRW I gebruikte Paintball tanks als ik het goed heb.

User avatar
maddox
Posts: 3631
Joined: Thu Aug 14, 2003 11:06 pm
Location: Vilvoorde
Contact:

Post by maddox » Mon Sep 13, 2004 4:23 pm

Paintball tanks zijn duur voor wat gevraagd word.
12 bar is niks voor een tank die normaal getest word op 200 of meer bar.
Beter nu creperen, dan in de wars repareren.

robofreak
Posts: 7
Joined: Mon Aug 30, 2004 3:16 pm

Post by robofreak » Mon Sep 13, 2004 7:18 pm

maddox wrote:Paintball tanks zijn duur voor wat gevraagd word.
12 bar is niks voor een tank die normaal getest word op 200 of meer bar.

:? :? en je zegt zelf 20 bar

<nou zij iemand eronder 12 bar


en paintbaltanks zijn niet zo duur hoor(ik zag laatst bij bike totaal automatischefietspomp op co² patronen €1ps ofso



dit gaat over spud gun en geen bot!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

User avatar
inventor
Posts: 2575
Joined: Mon Aug 04, 2003 6:58 am
Location: Numansdorp

Post by inventor » Mon Sep 13, 2004 7:46 pm

Uhm, dan heb jij het over die mini tanks waar de bv. fietsbanden mee op kan pompen. Hier zit maar 16gr CO2 in. De andere roboteers hebben het hier over de grote tanks. Van zo'n 600gr of mischien wel meer. Dan kom je toch al snel op een euro of 60.
True science is not measured by its successes, but by its ability to learn gracefully from its failures.

User avatar
maddox
Posts: 3631
Joined: Thu Aug 14, 2003 11:06 pm
Location: Vilvoorde
Contact:

Post by maddox » Mon Sep 13, 2004 8:14 pm

?? paintball CO2 flessen, daar heb ik nog van zijn leven nog nooit van gezegt dat ze maar 20 bar mogen hebben.

En als je van die kleine CO2 patroontjes wil bedoelen, zoals ook gebruikt worden in poederblussers en kleinere luchtdrukwapens. Zoals ook paintball guns, maar ook loodjespistolen/geweren. Die zijn 1 malig gebruik.

Robofreak, CO2 paintball tanks zijn "helemaal" niet duur. Ik heb ze al geweten aan €50 voor een 600 gram fles-da's 20 oz. Maar dan moet je ze wel kopen in de UK ofzo.Reken maar op 20 euro P&P extra.

Moet ik de hele uitleg opnieuw doen?

CO2 flessen, volgens de huidige normen zijn die getest op 300 bar, met veiligheidhalve zit er een breekplaatje op ,dat breekt op 195 bar.
CO2 brandblussers vallen onder deze regeling.

Paintball flessen zijn CO2 flessen.Of perslucht op hoge druk.(zoals een duikfles),met lastige aansluitkraan.Tenzij ze op maat veranderd zijn met een standaard CO2 kraan/aansluiting.

Sodastream flessen-nu plotseling makkelijk te vinden bij Krefels en soortgelijke winkels hier-, zijn ook CO2 flessen, maar met een lastige aansluitkraan.

Lasgasflessen.Zeer kleine hals en een ventiel dat lijkt op een fors uitgevoerd bandenventiel.De werkdruk is lekker hoog, dat wel, maar als buffertank voor enige hoog volume toepassing- is dat nu RW of spudguns- onbruikbaar(van deze flessen heb ik er verbouwd, en zijn vrij betaalbaar te verkrijgen-kijk maar in de garage)

Dan gaan we verder naar CO2 patronen. Deze vind men terug in poederblussers, automatische bandenpompen,sodaflessen,kleinere luchtxdrukwapens en op sommige reddingvesten/vlotten. Eenmalig gebruik, want om ze te openen prik je een gaatje in het stalen membraam waarmee ze afgesloten zijn.Hervullen is quasi onmogelijk.Ok zijn ze over het algemeen klein.Maar in de grotere poederblussers, van zo'n kilo of 6, zit al een fors model van 50 of meer gram.

En alle andere soorten van gastanks.
De Europese standaard volgende de PED of Pi norm zegt dat langdurige gasopslag zowiezo moet gebeuren in flessen zonder lasnaden.

En de fabrikanten van gasflessen maken dus nog maar 1 hoofdsoort tanks.Alhoewel de nieuwere flessen een hogere opslagdruk hebben.

Ik kan je verwijzen naar postings eerder gemaakt op dit topic.En anders, stuur me een personal message.
Beter nu creperen, dan in de wars repareren.

robofreak
Posts: 7
Joined: Mon Aug 30, 2004 3:16 pm

Post by robofreak » Tue Oct 05, 2004 2:18 pm

Dan gaan we verder naar CO2 patronen. Deze vind men terug in poederblussers, automatische bandenpompen,sodaflessen,kleinere luchtxdrukwapens en op sommige reddingvesten/vlotten. Eenmalig gebruik, want om ze te openen prik je een gaatje in het stalen membraam waarmee ze afgesloten zijn.Hervullen is quasi onmogelijk.Ok zijn ze over het algemeen klein.Maar in de grotere poederblussers, van zo'n kilo of 6, zit al een fors model van 50 of meer gram.
die bedoelde ik eigenlijk


en dat 1malig gebruik wist ik ook wel.


:?: :?: :?: :? :? :?: :?
en raceeend zij poederblusser 12 bar maar als boris 8 bar wil is da toch genoeg?? :?: :?: :?: :? :?

User avatar
maddox
Posts: 3631
Joined: Thu Aug 14, 2003 11:06 pm
Location: Vilvoorde
Contact:

Post by maddox » Tue Oct 05, 2004 2:52 pm

Robofreak, ik heb ernaar gekeken, naar die kleine tankjes. En heb er ondertussen een paar veranderd naar mini opslagtankjes voor lagere druk.

Maar de kleintjes voor slagroomspuiten,brandblussers en luchtdrukpistolen/paintballguns zijn onhandig in gebruik op events.
Ook is het moeilijk die te integreren en goed te keuren voor gebruik in RW. De fles mag namelijk pas geopend worden als de robot in de arena of bull pen staat.
Op het moment je zo'n wegwerp ding monteerd is het gas in het systeem. Heel leuk als je dan een foutje hebt gemaakt in je opstelling. Daar gaat je gezicht, waar die bijl/flipper/rammer/whatever net op slaat.

Om het makkelijk te houden ga ik alle relevante regels hier bij zetten. Maar ik stel voor dat je me effe mailed Robofreak, dat ik je de volledige nederlands vertaalde regels kan doorgeven.

In de FRA reglementen staat heel duidelijk,

8.3
Het samengeperste gas zal in een commerciële gasfles van de juiste omvang en vorm, specificatie en certificatie opgeslagen worden. Behalve wanneer de maximum opgeslagen druk minder is dan 50 psi of 3.4 bar. N.B. Sommige evenementen kunnen verdere beperkingen opleggen op de grootte of het gewicht van de flessen, gelieve de organisatoren daarvoor de raadplegen.

8.4
De gasfles moet een breekplaat of een overdrukklep bevatten dat afgesteld staat op 190 bar. Uitzonderingen hierop zijn wanneer de fabrikant ze zelf gevuld heeft en een verzegeling of verpakking heeft aangebracht, of wanneer de maximum opgeslagen druk niet boven de 50 psi of 3.4 bar uitkomt. Organisatoren kunnen verzoeken om een inspectie van de zegels voordat de fles gebruikt wordt.
Dit is dus al een dik probleem met die wegwerptanks.


8.6
Gasflessen die geen klep hebben (bijvoorbeeld: het gas komt vrij zodra de fles aan de gasleiding is geschroefd) zoals wegwerplasflessen en sodamachineflessen moeten een bijkomende afsluitklep hebben dat van buiten de robot bereikbaar is.
Die wegwerpgasflessen hebben dus geen breekplaat in veel gevallen.
8.6.1
Elke afsluitklep zal zo geplaatst worden dat de lengte van de leiding tussen de klep en de cilinder zo klein mogelijk blijft. Deze leiding moet volledig leeglopen voordat de cilinder van de gasleiding wordt losgekoppeld.



Op dit moment is er eigenlijk een afspraak tussen de roboteers. Zelfs paintball en sodastream flessen worden voorzien van een gewone draaikraan, geen van de naaldkranen die er meestal opzitten. Zelfs de brandblussers van 1.1 en 2 kg worden voorzien van draaikranen,in plaats van de knijpkranen.
In navolging tot regel
8.13
Gasflessen moeten gemakkelijk te verwijderen zijn voor inspectie en het hervullen. Zorg ervoor dat de verbinding van de gasfles overeenkomt met die van de vulstations van de organisatoren of dat u voor een passend verloopstuk of adapter zorgt.
Beter nu creperen, dan in de wars repareren.

User avatar
leo-rcc
Site Admin
Posts: 5882
Joined: Thu Aug 21, 2003 9:55 pm
Location: Hoogvliet-Rotterdam
Contact:

Post by leo-rcc » Wed Oct 06, 2004 6:20 am

Nu zie ik bij de Engelsen nog vaak naaldkranen waar een beugel overheen gezet is om de handrgreep in te drukken.

En zowel Roaming Robots en Robodome laten deze manier toe. Wij dus uiteindelijk ook neem ik aan.
Mvg,
Leo van Miert
Team RCC website.
Gentlemen, no fighting please. This is, after all, a council of war.

User avatar
maddox
Posts: 3631
Joined: Thu Aug 14, 2003 11:06 pm
Location: Vilvoorde
Contact:

Post by maddox » Wed Oct 06, 2004 6:36 am

Klopt Leo, maar in veel gevallen stappen de brandblusserkraan gebruikers uiteindelijk toch over naar draaiknopkranen.

Ook omdat die veel slijtvaster zijn.
Brandblussers zijn nu eenmaal niet bedoeld om 10 keer per weekend open en dicht gedaan te worden.
Beter nu creperen, dan in de wars repareren.

iceman
Posts: 1491
Joined: Fri Aug 29, 2003 8:55 am
Location: belgium-city
Contact:

Post by iceman » Wed Oct 06, 2004 10:18 am

afgelopen jaar in Liverpool dacht ik allebei de gasflessen te laten vullen net voor we vertrokken naar huis , lekker volle flessen voor thuis te testen , niet waar dus , de handgreepfles lekte als een zeef en liep uiteindelijk leeg . Dus Maddox heeft 100 % gelijk , ze zijn origineel niet bedoeld om vaak achter elkaar open en dicht te doen . Mijn advies is : gebruik draaiknoppen , slijtvaster en vooral veiliger .
Als je een handgreepfles induwt heb je in 1 keer de volle druk op je systeem , stel dat er iets niet klopt , vuurt je flipper ineens af . Met een draaiknop kan je je druk gelijkmatig opbouwen . Meestal , en zeker de eerste keer als je gaat testen , draai ik de kraan een beetje open en meteen weer helemaal dicht , zit er slechts een keline hoeveelheid co2 in buffertank, maar genoeg voor te testen . Werkt het systeem en is betrouwbaar , draai dan pas het zwikkie volledig open .
Flippers zijn en blijven supergevaarlijk ( zie filmpje testen WJ ) .
Hades Rulezzzzz No Risk No Fun
www.vizbiz.be

User avatar
Babeth
Posts: 3345
Joined: Sat Aug 16, 2003 1:43 pm
Location: Vilvoorde (B)
Contact:

Post by Babeth » Wed Oct 06, 2004 12:20 pm

Het verheugt me dat je je veilige benadering wou uitleggen Marco. Hopelijk trekken anderen daar lering uit.
[color=indigo]I think, therefore I'm dangerous.[/color]

http://thehouseofchaos.wordpress.com/

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 30 guests